Hond wil niet naar huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 12:12

Mijn hond van net 1 (gecastreerde reu) maakt een spelletje van het naar huis moeten gaan en ik moet mijn best doen om niet te gefrustreerd te raken :+

Het is een brave hond en hij luistert over het algemeen ook braaf.
Maar de laatste weken maakt hij een spelletje van het naar huis gaan. Zodra hij ook maar de indruk heeft dat we eventueel naar huis gaan, of dat nou wandelend is of met de auto, begint hij afstand te nemen en uitdagend en spelend gedag te vertonen. Dit gebeurt niet altijd maar wel een paar dagen in de week
Het maakt ook geen verschil of we nou een half uur hebben gewandeld of ruim een uur.
Hij gaat dan zelf met stokken spelen en wil juist dat je hem probeert te pakken want dan duikt hij snel weg of rent weg.
Dit allemaal op speelse en uitdagende wijze en hij gaat nooit ver van mij weg. Hij wil echt heel graag dat ik er op in ga. Hij komt dan zo dichtbij mogelijk maar laat zich niet pakken. Het is best moeilijk om aardig een rustig te blijven.

We hebben gewone puppy cursus gehad maar volgen nu even geen les. Het lijkt mij leuk om over een paar maand iets van behendigheid te gaan doen. Zou het dan misschien gebrek aan uitdaging zijn/ en soort frustratie? Hij is een hele actieve hond en ik probeer genoeg te wandelen en dan doen we ook aan apporteren. Hij gaat elke dag mee naar de paarden en rent dan naar hartelust rond,graaft gaten, leeft zich helemaal uit.

Wat ik tot nu toe naar eigen inzicht doe is het gedrag negeren/ hem negeren en stil blijven staan. Maar hij houdt het ontzettend lang vol en het lijkt hem niet te deren dat ik niet mee doe, want hij heeft gewoon die extra tijd om zelf te spelen. Zo kan het dus ontzettend lang duren.

Enige wat tot nu toe werkt is hem aanlijnen op een moment dat hij het echt nog niet verwacht maar dat resulteert er in dat ik soms al kilometers voor het "einde" hem aan de lijn moet doen en dan beroof ik hem ook van die vrije beweging.
En als hij dan eindelijk komt, moet ik hem dan belonen? Of juist streng zijn voor wat hij daarvoor deed?

Als we thuis zijn ligt hij meteen als een blok te slapen met vier poten in de lucht dus ik heb niet het gevoel dat hij enorm te kort komt.
Tips welkom, graag wel vriendelijk. Vragen staat uiteraard vrij.
Het gaat om deze rebel :D
Hij is overigens weinig geïnteresseerd in andere mensen, honden of afleiding of beloning in de vorm van voer.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:18

Kan je hem tussendoor niet vaker even voor 5 minuten aanlijnen? Dan is aanlijnen niet direct gekoppeld aan naar huis gaan. Aanlijnen kan dan ook even een moment van rust betekenen om vervolgens weer te mogen spelen.

Captain

Berichten: 21372
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:20

Tussendoor aanlijnen is een hele goede. :j Mocht dat niet lukken, rijd dan gewoon eens (een stukje) weg als je met de auto bent. Misschien vind hij dat zo eng dat hij het dan niet meer doet.

Mijn hond had er ook een handje van, als ze mee ging naar de paarden vond ze dat zo leuk dat als ik naar de auto liep dat ze hard weg rende. (ze had dan ruim 2u lopen spelen :Y)) Ik ben toen een keer een stuk weggereden en daar schrok ze zo van dat ze nu braaf achterin springt. :')

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:23

Omdraaien en weglopen, hij weet dat jij op hem let, leer hem dat hij op jou moet letten

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:24

Mijn hondje had ook die neiging. Gewoon negeren en verder lopen, toen ik in de auto stapte en tien meter reed wist hij niet hoe snel hij mee wou. Daarna heeft ie dat geintje nooit meer uitgehaald.

Verder ook erg belonen als hij bij je komt.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 12:27

Hoi, tussendoor aanlijnen misschien inderdaad een heel goed idee. Ben alleen bang dat deze slimme hond wel precies weet op welke plekken de weg naar huis is. Maar het zou inderdaad een hele goede tussenstap kunnen zijn, bedankt!

Haha het wegrijden heb ik een keer gedaan en de eerste keer schrok hij maar hij vindt dat nu al niet meer erg. Maar ben nooit echt helemaal weg gegaan.dat zou ik bij de paarden wel kunnen proberen. Hij schrikt wel als hij denkt dat ik verdwenen ben namelijk.

Bedankt!

Naast stil staan heb ik omdraaien en weglopen ook geprobeerd naar dat vindt hij niet erg, dat verlengt zijn wandeling. Hij volgt me dan op de voet maar wel zelf spelend. Zijn aandacht ligt altijd op mij en hem negeren doe ik dan ook.

Op het moment dat hij besluit dat het genoeg is parkeert hij zich bijna om aangelijnd te worden.
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 11-02-18 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:29

Geniaal dit...ik krijg er direct een beeld bij :') Sorry... :+
Mijn herder destijds had daar ook een pootje van weg.
Inderdaad omdraaien en weglopen was de oplossing. In het begin stond hij nog wat schaapachtig te kijken, maar na een paar keer snapte ie het wel.

Edit; zie net dat je dat al geprobeerd hebt. Misschien een idee om hem het commando aan de voet zitten te leren ? Kan je onderweg een paar keer doen zonder hem aan te lijnen en als de tijd daar is om naar huis te gaan heb je 'm zo bij je.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 11-02-18 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 12:31

Ik wil het best filmen :+

Omdraaien en weglopen is lastig want dan gaan we of weer de kant op waar hij mag loslopen dus ik kan niet de kant op van huis. Of hij blijft gewoon zichzelf vermaken en volgt mij als ik weer de andere kant op ga hij is behoorlijk volhardend. Enige wat hem lijkt te verbazen is 10 meter de ene kant op lopen, weer terug en zo heen en weer. Dan lijkt hij wel wat verrast.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:32

Filmpje altijd welkom trouwens :D
Had mijn bovenstaande post nog even aangepast

Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:35

Lex heeft ook zo’n periode gehad, volgens mij rond dezelfde leeftijd, echt pubergedrag. Alleen ging Lex er gewoon vandoor als hij dacht dat we naar huis gingen -O-

Ik heb het toen opgelost door veel af te wisselen in routes waardoor hij niet goed wist wanneer het einde van de wandeling kwam, goed naar z’n lichaamstaal te kijken en op tijd aan te lijnen (wat soms dus inderdaad wat vroeger in de wandeling was).

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 12:37

Zal inderdaad werken aan het commando aan de voet :j

Heb wel twee filmpjes van het zelf spelen, dit doet hij ook op het monent dat hij niet wil komen en hoe langer het duurt hoe gekker hij doet. Dan wordt hij echt dol omdat hij het een mooi spelletje vindt.

Annika bedankt voor de tip!




noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:40

En als hij dan eindelijk komt, moet ik hem dan belonen? Of juist streng zijn voor wat hij daarvoor deed?

Absoluut altijd belonen :j Stel dat hij besluit eenmaal te komen en je straft hem daarvoor, dan komt hij de volgende keer helemaal niet meer.

Mooie hond trouwens!

Ook toch dit gedrag blijven negeren, net zolang tot hij komt en dan belonen. Krijgt hij ook wat lekkers als je m bij je roept?
Laatst bijgewerkt door noviceh op 11-02-18 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:42

Gefeliciteerd, je hebt een puber _O-

En een slim hondje ook zo te horen, dat straalt ie ook uit!

Regelmatig even bij je roepen voor een beloning die hij zelf als beloning ziet (trekspelletje ofzo) en dan weer vrij geven. Dan is het altijd leuk om bij jou te komen.

Zorg bij het aanlijnen om naar huis te gaan ook dat je aanlijnt, even uitbundig speelt en het leuk houdt aan de lijn. Aan de lijn hoeft niet te betekenen dat de pret over is.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:42

Misschien heel lekker eten mee nemen. Pens ofzo, en dat in de auto geven. Ik zou gewoon in de auto gaan zitten bokken met de deur open. Als je geen aandacht aan hem besteedt is het vanzelf niet meer leuk. Of de rug naar hem toe draaien tot het klaar is. :+

Oh wij deden vaak achter een boom verstoppen, paniek gegarandeerd. :=

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 12:46

Goede tips! Fijn dat bokt zo aardig en behulpzaam kan zijn.
In de auto krijgt hij vaak wat lekkers. Heb laatst in de auto gezeten met de deuren open, radio aan en lekker op bokt. In mijn spiegels zag ik de idioot rond rennen en de tijd van zijn leven hebben :+ hij is een beetje gek haha. Maar ik heb al heel veel aan de tips hier.
Hij krijgt dus wel wat lekkers als hij komt maar voor hem is het spelen en het spelletje leuker. Helaas een hond die eten niet heel belangrijk vindt. Al is dat vaak ook wel een voordeel.

Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 11-02-18 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:49

Absoluut gaan leren dat aanlijnen niet betekend dat je naar huis gaat. Af en toe lijn aanklikken en na een minuut weer los. Als je bang bent dat hij dan het eindpunt leert kennen routes gaan wisselen.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:51

Ik zie het al helemaal voor me _/-\o_

Pepper had er ook een handje van op die leeftijd, gelukkig ging dit na een tijdje weer over, was echt een fase. Hij rende dan gewoon weg >;) bij hem hielp het om het voor te zijn, dus aan lijnen voordat hij doorkrijgt dat we naar huis gaan, ook door telkens een andere route te lopen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:00

Wat een lekker spook _O-

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 13:06

Ben blij dat hij fans heeft :+ zal het hem vertellen

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:11

_O- Echte deugniet ! :')

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:18

Mijn honden krijgen ná het uitlaten hun eten...Misschien dat dat werkt?
Dat is wel maar 2 keer per dag, die andere keer krijgen ze een bullepees of andere stinkende kauwding.

En tussendoor aanlijnen en belonen als hij uit zichzelf bij je komt

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:22

Altijd belonen als hij komt. Mijn hond liep ook wel eens weg of als we in het begin nog vergaten het hekje dicht te doen (of hij sprong over het hek). Hoe kwaad ik ook was, ik heb hem altijd beloond als hij weer bij mij kwam. En ja ik heb hem wel eens vervloekt, maar als je boos bent als ze wel bij je komen, is het natuurlijk ook niet meer leuk om bij baasje te komen.

Het zal puber gedrag zijn en tja, dan ontneem je hem soms maar zijn vrijheid. Knoop er desnoods een longeerlijn aan, maar hier is hier en als hij komt, altijd belonen.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 13:36

Dat belonen had ik inderdaad verwacht al moet ik dan soms even mijn geduld hervinden :D goede persoonlijke training ook.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:37

Ten eerste inderdaad altijd belonen als hij komt, je beloont namelijk voor het feit dat hij komt want daar is hij op dat moment mee bezig. Het is inderdaad erg moeilijk op je eigen mindset te veranderen want jij bent natuurlijk gefrustreerd dat hij eerder niet kwam.
Zorg er verder voor dat jij veel leuker bent dan de omgeving, hij geeft niet zoveel om eten zeg je, zorg dan dat je zijn favoriete speeltje bij je hebt en hem die geeft nadat je hem hebt aangelijnd. Tussen door aanlijnen is ook een hele goeie tussenstap, maar doe dat niet alleen op de terug weg maar de hele wandeling door.

Succes met je puber haha

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:55

Vooral niet "straffen"of streng toe spreken als hij uiteindelijk wel gekomen is.
Focus niet te veel op hem en probeer vooral te denken dat hij wel komt.
Ga er vanuit dat hij gewoon komt

Misschien heb je inmiddels al zo een houding aangenomen onbewust door het gebeuren dat je onbewust iets uitstraalt naar hem dat je het niet echt meent om te gaan,in zijn ogen
Ga desnoods heel nonchalant staaan wachten en negeer hem compleet


Een andere strategie is misschien juist elke keer als je bij het einde bent en hij verwacht dat jullie gaan ,juist nog een paar minuten extra door/terugloopt en hem dan roept en aanlijnt?


Zorg ervoor dat je niet steeds op de zelfde plek hem weer aanlijnt.

Trouwens wat een mooie hond