reu of teef?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 11:26

We zouden een Duitse herder aanschaffen als waakhond (terrein van 2 ha), vanavond gaan we bij een nestje kijken.
Er zijn nog 2 reutjes en 1 teefje beschikbaar.
Waarom kies je voor het ene of andere geslacht? Kan je iets zeggen over de kwaliteiten als waker afhankelijk van het geslacht?
We hebben al 2 gecastreerde maltezertjes van 10 en 12 jaar die weliswaar binnen slapen maar overdag ook veel buiten over het erf lopen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33786
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:26

Ik zou voor een teef gaan als je al 2 reuen hebt. Minder kans op knokken. Maarja, de ene teef is de andere ook niet... :P

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:28

Je eigen voorkeur is vooral het belangrijkst. Sommige mensen zijn echt reuenmensen en sommige juist teven mensen.
Over het algemeen zijn teefjes pittiger, reutjes wat makkelijker. Maar dat is ook ras- en karakterafhankelijk.. Als je nou helemaal geen voorkeur hebt zou ik naar de karakters van de honden kijken.

Ik weet overigens niet of een Duitse Herder reu altijd erf vast is? Ivm hormonen? Geen idee hoor, misschien ook wel. Dat weet iemand anders vast :D

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:28

denk dat je vanavond eerder moet kijken welke van de pups het leukst op jou reageert.
verder ben ik niet zo thuis met honden...echt een kattenmens

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:29

MarlindeRooz schreef:
Ik zou voor een teef gaan als je al 2 reuen hebt. Minder kans op knokken. Maarja, de ene teef is de andere ook niet... :P

Hmm. 1 teef en 2 reuen is juist vaak knokken volgens mij :P Maar het gaat hier voer gecastreerde hondjes, zijn het dan reutjes of teefjes? En gecastreerd is ook nog weer anders..

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:32

is echt hond tot hond afhankelijk. de verschillen zijn vooral groot in karakter het eerste 2 jaar merk ik uit ervaring (ik ben ene instructeur op een hondenschool). De teven werken over het algemeen iets beter en zijn sneller rijp. met een teef wedstriden gehoorzaamheid spelen op 1 jaar is geen uitzondering. wel zal een teef ssneller slordigheidsfoutjes maken. een reu is trager hierin. een reu die op 1 jaar wedstrijd klaar is heb ik nog niet meegemaakt. ze doen er wat langer over, maar eens je ze opgeleid hebt zullen ze veel precieser werken. een teef kan ook echt een bitch naar de baas toe zijn, waar ene reu gemoedelijker is. toch ben ik van mening dat dit allemaal hond afhankelijk is. wanneer je bij een GOEDE bonafide fokker gaat zal die het karakter van de pups stuk voor stuk kennen (hoe oud zijn de pups nu?) en zal aan de hand van je situatie je kunnne zeggen welke pup het beste zal passen in jullie gezin.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:34

een teef geeft vaker problemen in een roedel dan een reu zijn mijn ervaringen.

hier een reu gekozen als waakhond.
wel laten castreren omdat het laatste wat je nodig hebt,eentje is die zijn hormonen achterna gaat.

we hebben een gouden hond,300% betrouwbaar naar ons en de kinderen en heel waaks.(hij zou nu nooit een vlieg kwaad doen,maar gaat wel altijd luid blaffend reageren op alles wat niet normaal is,dus dat is net wat je nodig hebt)

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:37

Op gevoel af gaan.
Ik heb 2 teven en 2 reuen zitten, intact en deze zijn alle 4 totaal verschillend van karakter.

1 teef en 1 reu zijn werklijn Duitse herder en daar is de teef het scherpst van, de reu veel zachter.
1 reu showlijn die heel pittig is en sterk uit de hoek kan komen, zeker naarmate ie ouder word.
1 VEO teef die heel eenkennig is en bitchig kan reageren, ook op mijn andere teef.

Op de VEO na heb ik ze allemaal van pup af gekozen en waren toen allemaal de brutaalste uit de hoop :D

Edit: de reuen kunnen bij elkaar, de reuen en teven apart kunnen bij elkaar maar de 2 teven samen gaat niet, ook niet als de reuen er bij zijn.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 11:41

Morgen worden de pupjes 4 weken.

We hebben nu al 2 gecastreerde reutjes (Maltezers). Ze zijn beide wel sociaal.
Gisteren kwam het chihuaha hondje van een vriendin voor het eerst mee, ze hebben eerst buiten wat geravot en toen kwam het hondje mee binnen en ze keken er eigenlijk niet meer echt naar.

Toen we 2,5 jaar geleden naar onze huidige boerderij verhuisd zijn, was er al 1 kat die van de vorige eigenaar gebleven is, en er is er vorig jaar nog eentje bijgekomen, dat ging allemaal vlot. Ze lagen al snel naast elkaar te slapen.

We hebben een dochter van 4,5 die wel graag speelt en knuffelt met de hondjes maar ook goed weet wat ze niet mag doen.

Het erf is in principe volledig afgesloten, de vorige eigenaar had ook een hond, maar castreren is idd geen overbodige luxe.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:07

Ik zou voor een reu gaan die zijn meestal iets zachter.

Hebben zelf 2 teven en 2 reuen.

Werk persoonlijk liever met de reuen.

De teven onder elkaar kunnen vrij fel zijn.
Ook trouwens tegen de reuen dat ze kunnen fel zijn.

Het is meestal hoe je er mee om gaat natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:11

Ik vind beide wel wat hebben.

Hier 3 reuen (2 mechels en 1 lab) en 1 mechelse teef.

Met 1 mechelreu en de teef train ik ipo. Qua karakter heb ik liever de reu. Heeft grote will to please en werkt met appèl gewoon mee. De teef daarentegen is echt een bitch. En laat duidelijk merken dat ze er soms niet mee eens is.

Met pakwerk vind ik de teef weer makkelijker. Is stukken kleiner, dus makkelijker te houden. Reu is dan weer erg stug en sterk. Maar komt puur omdat ik zelf de kracht mis. Bij trainer gaat het wel goed.

Dus ik zal dan toch voor een reu gaan. Net iets makkelijker.

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Re: reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:15

Het hebben van een hond die blaft schrikt sowieso al inbrekers af. Dus zou ik voor het zachtste karakter gaan juist omdat je ook een jong kind hebt. Ondanks dat zij weet wat wel en niet mag wil het niet zeggen dat het ook met een nieuwe hond goed gaat. Vandaar dat ik in ieder geval niet voor een felle hond zou kiezen.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:16

Ik raad je een gedragstest aan. Dan weet je precies welke hond het beste past bij jullie.

Ook een hond die al zijn stembanden aan het testen is als pup is handig... Maar zou niet vanavond al een pup uitkiezen. Met zo'n gericht doel is 4 weken nog veel te jong om al te kiezen.

S_imonee

Berichten: 3844
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:19

Ik zou ook, zoals iemand eerder al heeft gezegd, gewoon gaan kijken. Dan merk je al gauw genoeg welke pup het beste bij jullie past. Ongeacht het een reu of teef is.

Toen wij op zoek waren naar een hond, wilden wij in eerste instantie een teef. Wij zijn uiteindelijk met een reutje thuis gekomen :+

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:23

Reu of teef met kans op knokken maakt niets uit. Ook niet als je al 2 reuen hebt. Teven onderling gaan sneller op de vuist dan reuen onderling, een teef kan juist wat toevoegen in een roedel met reuen.
Maar ook dat zegt niks want het draait allemaal om hoe jij als baas de leiding houdt.
Dat bepaalt of jouw honden de kans krijgen om de confrontatie onderling aan te gaan.

Overigens zou ik geen DH nemen voor de bewaking. Als ze ergens niet geschikt voor zijn is dat het wel :+ Nog los van dat het hele ras naar de klote is en er weinig gezonde DH's bestaan.
Ga dan voor een Mechelaar als je perse voor de bewaking een hond wil. Of een Rottweiler, een Kangal etc.
1x BOE en de DH is weg, het zijn helden op sokken en dat weten inbrekers ook. ;)

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:30

ik ben zelf echt een reuen persoon, geen gezeur met loopsheid en goedkoper qau castratie :P ook altijd reuen gehad .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:36

BarbaLala schreef:
Reu of teef met kans op knokken maakt niets uit. Ook niet als je al 2 reuen hebt. Teven onderling gaan sneller op de vuist dan reuen onderling, een teef kan juist wat toevoegen in een roedel met reuen.
Maar ook dat zegt niks want het draait allemaal om hoe jij als baas de leiding houdt.
Dat bepaalt of jouw honden de kans krijgen om de confrontatie onderling aan te gaan.

Overigens zou ik geen DH nemen voor de bewaking. Als ze ergens niet geschikt voor zijn is dat het wel :+ Nog los van dat het hele ras naar de klote is en er weinig gezonde DH's bestaan.
Ga dan voor een Mechelaar als je perse voor de bewaking een hond wil. Of een Rottweiler, een Kangal etc.
1x BOE en de DH is weg, het zijn helden op sokken en dat weten inbrekers ook. ;)

De Duitse herders die ik ken, zijn juist goede bewakers. Maar komen uit zeer goede werklijnen. Wat anders dan die showlijnen natuurlijk.

Mechelaar zou ik niet aanraden, als je weinig ervaring hebt met honden.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:42

Ha ha, teven zijn vaak bitches, moet ergens vandaan komen die uitdrukking. Heb zelf ook takketeefje, wou en rue, zo dramatisch is het allemaal niet, maar naar mijn ervaring hebben reuen iets meer de will to please en trekken dames nog wel eens hun Eigen plan.

Die kleine asbakken heks van mij is betere waakhond dan de DH teef van de boer, dat gezegd hebbende, zijn vorige teef DH vrat echt bijna iedereen en alles op (ons niet, maar die moest je wel mee oppassen).

Zou niet een te fel exemplaar willen, voor je Eigen mensen geen probleem, maar je dochterjte zal ooit ook wel vriendjes en vriendinnetjes mee naar huis gaan nemen , die moeten ook heelhuids erf op en af.
Eentje die blaft mits je buren ver genoeg weg wonen is als waakhond wel handig.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:07

Eventueel als je niet kan kiezen kan de fokker je wel helpen zo ging het hier toch fokker koos naar wie de pups gingen op 6 weken.
Deze kunnen het gedrag en karakter van zulk jong grut inschatten.

Onze dame voldoet aan al onze 'eisen'
Als ik zie hoeveel karakter haar zusjes en broertjes hebben.. :+ zou hier met 2 jonge kinderen niet goedkomen. ☺

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 16:08

Er waren 7 pups en er zijn er nu al 4 besproken, dus als we eentje willen uit dit nest, zullen we sowieso wel snel moeten beslissen.

De pups hebben geen stamboom. De eigenaresse zegt wel dat zowel de moeder als vader goede wakers zijn, maar dat kunnen ze over elke hond zeggen natuurlijk.

Qua soort 'bewaking' verwacht ik van een hond dat die aanslaat (blaft) als er iemand vreemd op het erf zou lopen. Iemand meteen vastgrijpen hoeft nu niet :+, dat was wellicht niet duidelijk uit mijn kort verhaal.
Een 'fellere' hond zoals Mechelaar of Rottweiler is dan ook helemaal niet wat ik zou willen in combinatie met mijn dochter. Ik wil de mogelijke risico's toch in de mate van het mogelijke beperken.

Uit jullie ervaringen haal ik voor mezelf toch dat ik neig naar een reu.

Wat is trouwens een gangbare prijs voor een ongechipte DH zonder stamboom?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33786
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:10

Zijn ze wel getest op HD? Want is niks natuurlijk als je dochter over 5 jaar afscheid moeten nemen van geliefde fikkie omdat hij of zij volledig kapot is... -O-

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 16:16

heupdysplasie?

Ga ik vanavond even navragen. Is de DH hier specifiek gevoelig aan?

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:18

Antonius schreef:
heupdysplasie?

Ga ik vanavond even navragen. Is de DH hier specifiek gevoelig aan?

Oei, ik denk dat je je nog even moet verdiepen in de DH :')

HD is een heel groot probleem bij DH..

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:19

Antonius schreef:
Wat is trouwens een gangbare prijs voor een ongechipte DH zonder stamboom?


Rond de € 400,- / € 500,-

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:20

HD is inderdaad heel bekend... Heb je je sowieso wel in het ras verdiept als je dit niet weet?

Geen stamboom is het probleem niet.