Andere manieren om van giardia af te komen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Andere manieren om van giardia af te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 09:40

Hallo,

Sinds 2,5 maand hebben wij een hond. Hij is nu bijna 8 maanden.
Toen hij bij ons kwam had hij constant diarree dus dit hebben we in dezelfde week nog laten onderzoeken bij de dierenarts. Hier kwam uit dat hij giardia had.
Hij heeft toen 5 dagen Metronidazole gehad gecombineerd met 3 dagen Panacur.
Het leek toen beter te gaan, diarree was weg, hij kwam weer aan. Twee weken na de laatste pil kreeg hij echter weer diarree. Dus opnieuw laten onderzoeken, en nog steeds/weer giardia.
Mika was namelijk nog niet zindelijk, dus hij liet nog wel eens wat lopen in huis, en at het dan op als we er niet snel genoeg bij waren/niet thuis waren. :\ Hij had zichzelf dus weer opnieuw besmet.
Toen hebben we voor 5 dagen Metronidazole gehad. Hierop zagen we echter helemaal geen verbetering.
Daarna heeft hij 5 dagen Panacur gehad, 7 dagen niks, en toen weer 5 dagen Panacur.
Toen hebben we weer ontlasting onderzoek gedaan, maar hij had nog steeds giardia..
Dus weer Panacur gehad en nu ook de katten behandeld met Panacur. Dit hoefde eerder nog niet van de dierenarts aangezien zij geen klachten hadden.

Maar nu zijn we 6 kuren verder, en nog heb ik het idee dat hij er nog niet van af is... |( Ik heb hem nog niet laten testen na de laatste kuur, maar de typische giardia lucht is nog steeds aanwezig.
Hij heeft meerdere spuiten Canikur pro gehad om zijn darmen te ondersteunen. Hij krijgt ook Puur Resistentia om zijn weerstand te verhogen.
Het huis is nog nooit zo schoon geweest, alles wordt ontsmet, dweilen, stoomapparaat. Speeltjes en kleden etc worden allemaal gewassen. Mika wordt zelf ook gewassen.

Ik heb op internet gelezen dat Diatomeeënaarde goed werkt bij giardia, dus dat proberen we nu uit. Maar moeten we dan ook om de dag Mika wassen en elke dag alles ontsmetten? Dit wordt als kuur gegeven van 2 a 3 maanden. Het lijkt mij ook niet goed als Mika dan zo lang zo vaak gewassen moet worden?
Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand nog een idee hoe we van de giardia af gaan komen? Ik wil nu dus wat anders proberen als de Metronidazole en de Panacur, want dit doet dus te weinig.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:48

Is het nog echt giardia of komt hij gewoon niet van de diarree af?

Onze kat van nu 16 had sinds onze verhuizing diarree, incontinent ook, door leeftijd/stress en een handicap. DA geweest en geheel nagekeken en natuurlijk medicatie, hielp voor geen meter. Ik ben hem op advies van de dierenwinkel psyllium gaan geven en een geheel ander voer. Daardoor werd de ontlasting weer hanteerbaar en haalde hij op tijd de kattenbak weer. Diarree putte zo'n lijfje ook uit, bovendien wordt je er zelf ook "stront"ziek van.

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:51

Ik lees even mee, helaas komt onze hond van ongeveer dezelfde leeftijd ook niet van de giardia af. Vorige week de laatste kuur afgesloten maar ze is nu sinds 2 dagen weer aan de spuit poep, zucht.. het leek wel wat beter te gaan maar nu dus weer diarree. Ik word er moedeloos van.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:02

Een kennis van mij met een grote dog kwam met giardia besmetting uit een vakantiepensionverblijf. Hij heeft toen diatomeeenaarde gegeven en dat werkte super. In no time weer goede ontlasting. Giardia schijnt vrij lastig te bestrijden met reguliere middelen. Je kunt het proberen, ik zou alleen wel met een kleinere dosering beginnen dan die wordt aangegeven: voorzichtig opbouwen.
(edit): Je kunt altijd kontakt opnemen met Tannetje Koning (holistisch DA), zij is echt heel aardig, en kan per mail of telefonisch misschien nog wat voor je betekenen.
Laatst bijgewerkt door elbony op 04-02-18 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 10:03

Margee schreef:
Is het nog echt giardia of komt hij gewoon niet van de diarree af?

Onze kat van nu 16 had sinds onze verhuizing diarree, incontinent ook, door leeftijd/stress en een handicap. DA geweest en geheel nagekeken en natuurlijk medicatie, hielp voor geen meter. Ik ben hem op advies van de dierenwinkel psyllium gaan geven en een geheel ander voer. Daardoor werd de ontlasting weer hanteerbaar en haalde hij op tijd de kattenbak weer. Diarree putte zo'n lijfje ook uit, bovendien wordt je er zelf ook "stront"ziek van.


Hij heeft vrijwel geen diarree meer. De ene keer is het gewoon goed stevig, de andere keer is het iets zachter, maar dat is geen diarree te noemen.
Hij heeft anderhalve week geleden nog een snaptest gehad bij de dierenarts en daar kwam echt giardia uit. Toen dus weer Panacur gehad en daarna nog niet laten testen.

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 10:05

elbony schreef:
Een kennis van mij met een grote dog kwam met giardia besmetting uit een vakantiepensionverblijf. Hij heeft toen diatomeeenaarde gegeven en dat werkte super. In no time weer goede ontlasting. Giardia schijnt vrij lastig te bestrijden met reguliere middelen. Je kunt het proberen, ik zou alleen wel met een kleinere dosering beginnen dan die wordt aangegeven: voorzichtig opbouwen


Waarom moet dit voorzichtig worden opgebouwd? Hij krijgt dit nu al een paar dagen, maar ben meteen de hoeveelheid gaan geven die op de verpakking stond.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Re: Andere manieren om van giardia af te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:14

Voorzichtig opbouwen zeg ik uit voorzorg er altijd bij. Ik geef mijn paard ter ondersteuning diatomeeen (in een veel lagere dosering dan die op de verpakking wordt aangeraden), aangezien hij gevoelig is met voer dingen. Ik heb het bij een ander paard die gelijk op de volledige dosering startte een beetje mis zien gaan: dat was te heftig. Wij hadden een zware wormbesmetting op stal, die o.a. met behulp diatomeeen onder controle is gekregen. Als het bij jou goed gaat met de volledige adviesdosering, dan zal dat prima zijn voor jouw dier.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Andere manieren om van giardia af te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:42

Is de hond verder onderzocht? Wat voor eten krijgt die?
Giardia wordt meestal pas een probleem als er andere dingen fout gaan. Dus de afweer is niet in orde.

Andere voeding, allergie uitsluiten en daarmee aan de gang. Giardia is als het zo terug komt nooit de oorzaak maar simpel een lastig probleem.
De reden waarom t terug komt is belangrijker en zonder die aan te pakken ga je er ab en panacur in kunnen blijven gooien zonder blijvend resultaat

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:43

Het belangrijkste is dat je de ontlasting goed opruimt en eventueel de plek waar het lag ontsmet. Via ontlasting blijft hij zichzelf anders steeds herbesmetten.

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 10:50

Wendy hij is verder niet onderzocht. Hij is alleen de eerste keer 'uitwendig' onderzocht. Dus heupen voelen, oren en tanden bekijken etc. Verder niet. Wat voor onderzoek zou je dan aanraden?
Hij krijgt Pacific Stream Puppy van Taste of the wild.

Isabel gelukkig poept en plast hij niet meer binnen. Buiten ruim ik het op.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Andere manieren om van giardia af te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:56

Ik zou dan eerst eens andere voeding proberen. Overleg het met je da. Er is echt altijd een onderliggende reden waarom de parasiet er door heen komt. Want die parasiet zit altijd overal maar komt pas bij slecht afweer tot uiting. Jonge dieren en oude zieke dieren. Mar dan is het vaak eenmalig en niet zo terugkomend.

Pas de voeding aan iom je da en kijk eens verder dan alleen de giardia. Stel jezelf de vraag waarom die er steeds doorheen komt.

En. Let je op. Het is een zoonose dus jij/ jullie kunnen ook last van klachten krijgen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:17

elbony schreef:
Voorzichtig opbouwen zeg ik uit voorzorg er altijd bij.

Want je bent dierenarts?
Onderdosering kan net zo onverstandig zijn als overdosering, zeker als het om parasieten bestrijding en antibiotica gaat.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:29

Ik zou idd ook een andere voeding gaan geven. Mijn hond kon er jaren geleden als jonge hond ook slecht tegen (de zgn. Hippe voeren als taste of the wild,...)Alleen maar vieze stinkende diarree. Hier een kitten met een flinke giardia infectie gehad en die heeft al die tijd i/d gekregen

Osianaa
Berichten: 357
Geregistreerd: 08-02-11

Re: Andere manieren om van giardia af te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:55

Waar komt hij vandaan? Vergelijk de ingredienten lijst met de ingredienten van hier. Ook de verhoudingen kwa eiwitten etc en ga terug op voer wat het dichtste bij komt van wat hij kreeg als jongere pup.

Ik weet niet of het een buitenlander is maar mijn ervaring is dat deze het veel beter doen op 'slechter' voer of kvv. Taste of the wild is super voer, maar de bulgaar van mijn moeder blijft ook darmklachten houden. (Giardia vrij inmiddels, dankzij medicatie uit bulgarije verkregen via de stichting. Panacur hielp ook niet).

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Andere manieren om van giardia af te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:29

Theoretisch lijkt het geweldig voer maar hier al zo vaak diarreeklachten gehoord bij brokken met zo n hoog eiwitgehalte

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 14:08

Mika heeft de eerste maanden van zijn leven opgesloten gezeten in een stal. Heeft daar weinig van de buiten wereld meegekregen. Hij kreeg daar euro premium.

Naar wat voor soort voer moeten we dan gaan kijken? Er zijn zoveel verschillende soorten.. ik dacht juist dat ik met dit voer wel goed zat.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Andere manieren om van giardia af te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:22

Ik zou beginnen met zo n lichtverteerbaar darmvoer zoals i/d. Ik heb mn honden nu op een voer wat gemiddeld hoger is in eiwit dan de meeste voeren, maar wel graanvrij, omdat mijn hond anders problemen met zn analisten krijgt. Goede ervaringen met dog lovers gold en ideal balance van hills. Op dlg werd in hond nogal eens iets te schraal en dat heb ik op de iDEAL balance niet. Eigenlijk doen ze het hier top op. Goede ontlasting

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:55

Wel toevallig, onze hond (zie mijn eerdere reactie) krijgt dus ook Taste of the wild en heeft aanhoudende klachten.

TS ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik mijn vraag in jouw topic stel, maar welk voer zou een goed alternatief zijn? Ik ben echt niet thuis in verdere samen stellingen van voer, ik kijk eigenlijk alleen naar het vlees percentage en oud het graan vrij is..

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 16:01

Aranel schreef:
Wel toevallig, onze hond (zie mijn eerdere reactie) krijgt dus ook Taste of the wild en heeft aanhoudende klachten.

TS ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik mijn vraag in jouw topic stel, maar welk voer zou een goed alternatief zijn? Ik ben echt niet thuis in verdere samen stellingen van voer, ik kijk eigenlijk alleen naar het vlees percentage en oud het graan vrij is..


Is geen probleem! Ik heb hier ook geen verstand van! Lees ook veel dat kvv goed voer is, maar ben daar zelf eigenlijk niet zo enthousiast over om dat te voeren..

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:28

xXxXsasxXxX schreef:
Aranel schreef:
Wel toevallig, onze hond (zie mijn eerdere reactie) krijgt dus ook Taste of the wild en heeft aanhoudende klachten.

TS ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik mijn vraag in jouw topic stel, maar welk voer zou een goed alternatief zijn? Ik ben echt niet thuis in verdere samen stellingen van voer, ik kijk eigenlijk alleen naar het vlees percentage en oud het graan vrij is..


Is geen probleem! Ik heb hier ook geen verstand van! Lees ook veel dat kvv goed voer is, maar ben daar zelf eigenlijk niet zo enthousiast over om dat te voeren..


Rauw vlees gaan voeren aan een hond wiens weerstand niet oke is echt niet gaan doen! Dat gaat eerder fout dan beterder

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:27

Kuggur schreef:
elbony schreef:
Voorzichtig opbouwen zeg ik uit voorzorg er altijd bij.

Want je bent dierenarts?
Onderdosering kan net zo onverstandig zijn als overdosering, zeker als het om parasieten bestrijding en antibiotica gaat.

Ze heeft het niet over AB maar over diatomeenaarde
Dat scheelt een hoop

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Andere manieren om van giardia af te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:57

https://www.huisdierendokter.nl/ingiardia.html

misschien helpt dit?

hier ook giardia gehad. en bij mij hielp gelukkig de panacur enz wel. Paar maanden geleden weer vermoeden van giardia ondanks dat de test negatief was. Ik dacht heb ik weer ben er zeker 1.5 jaar vanaf geweest... Weer kuur panacur voor zekerheid. En ben weer vanaf, maar goed misschien waren het bij mij andere wormen of iets verkeerds gegeten

maar toen ze pup was en ik moeilijk vanaf kreeg, dacht is sireus over na om dit te proberen

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:05

Ik vind de panacur kuren kort die je hebt gehad. Ik ken iemand die ook een hond had die het had, maar die heeft een kuur van 12 dagen gehad en vervolgens nog eens 7 geloof ik. Het schijnt ook dat giardia verschrikkelijk besmettelijk is en het ook in de bodem van bijvoorbeeld je tuin gaat zitten. Zo besmetten ze zichzelf dan ook weer en blijf je in een cirkel zitten.
Dan in combinatie met zwaarder verteerbaar voedsel, blijven de darmen aangedaan. Die kennis heeft toen gekookte kip met rijst moeten voeren, zodat de darmen weer enigzins konden herstellen.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Andere manieren om van giardia af te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:19

Ik heb zelf Giardia gehad en die was moeilijk te bestrijden met antibiotica. Ik ben er uiteindelijk door bioresonantie behandelingen afgekomen. Volgens mij kan dat ook bij dieren. Google maar even.