Kat op het erf houden hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Kat op het erf houden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 13:01

Ik kon niet echt een antwoord vinden hier op bokt en via Google.

Ik heb 2 hele lieve stalkatten, we zitten hier nu +/- 3 maanden en heb ze ruim een maand binnen gehouden.

Baby, de jongste mocht dus voor het eerst naar buiten de oudere kat kijkt nog een beetje de kat uit de boom en is wat voorzichtiger.

Baby echter is continu op onderzoek uit, vind ik helemaal niet erg tot dat ik zag dat ze ook onder het hek doorkruipt de weg op en dat heb ik liever niet. En die realiteit werd vandaag waarheid toen ze een auto tegen kwam. Persoon is netjes uitgestapt en heeft het ook niet expres gedaan natuurlijk. Kat kwijt en na een uurtje had ik haar gevonden. Zometeen langs de da om haar te laten controleren want ze heb wel wat plekjes en voelt zich niet helemaal lekker.

Maar hoe ga ik haar nu binnen de hekken houden? Ik kan schrikdraad spannen maar denk dat een apparaat voor paarden toch een klap is die even teveel is van het goede... Of kan dit prima? Ik kan natuurlijk hopen dat ze ervan geleerd heb maar dat risico wil ik niet nemen, ze rijden hier af en toe als een idioot (dijkweg) dus heb liever dat ze gewoon op het erf blijft.

Iemand ideeën hoe ik dit kan oplossen? Snachts heb ik ze nu nog binnen maar overdag mogen ze staan en gaan en ik ben er ook niet continu om haar weer terug te roepen als ze onder het hek doorkruipt.

Hopelijk valt de schade voor haar mee half 2 moet ik bij de dierenarts zijn dus tot die tijd heb ik haar maar opgesloten..

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Kat op het erf houden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:03

Je hebt ook wel stroomdraad speciaal voor katten.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kat op het erf houden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:06

Wij hebben destijds de spanning van de wei van de paarden wel door gelinkt naar een draadje voor de weg.
Het was bedoeld voor de honden. Maar de kat kreeg ook een klap. Hij loopt nog steeds

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 13:07

daantjuhhh schreef:
Wij hebben destijds de spanning van de wei van de paarden wel door gelinkt naar een draadje voor de weg.
Het was bedoeld voor de honden. Maar de kat kreeg ook een klap. Hij loopt nog steeds


Dat stelt me gerust, ik ga de speciale katten apparaten vergelijken met het geen wat ik nu heb. Misschien dat als ik er een half lege batterij er in doet dat de klap wat minder is.


Rena100 schreef:
Je hebt ook wel stroomdraad speciaal voor katten.


Dan ga ik daar eens opzoeken ik wil zo snel mogelijk wat hebben zodat dit niet nog een keer gebeurd 1 keer is eigenlijk al teveel.

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:10


8nnemiek

Berichten: 43394
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:18

Hoe groot is je erf, en is dat helemaal omheind met een dichte omheining?
Als de kat aan de kant van de weg niet meer door kan, maar aan de andere kant wel via een omweg de straat op zou kunnen dan ben ik zelf vaak bang dat ze in geval van nood niet snel genoeg terug op het erf kunnen, dat was bij ons het grootste probleem. En 1000m2 heb je niet even snel katproof gemaakt natuurlijk.
Als alles rondom helemaal afgezet is met een hoge schutting of gaas bv, dan zou ik inderdaad een aparte schrikdraad voor katten aanschaffen, of je zou iets moeten knutselen met een weerstandje tussen de gewone paardenstroom als dat mogelijk is.
Maar ik kan me ook voorstellen dat de kat nu flink geschrokken is en uit zichtzelf al weg blijft bij auto's. De katten hier in de buurt hebben zo veel verstopplekken en speelplekjes en ruimte op hun eigen terrein dat ik eigenlijk nauwelijks katten op straat zie, terwijl toch heel veel mensen hier katten hebben. Dus dat kan ook schelen, een mooie plek op stal voor de stalkatten.

Evelyne79

Berichten: 4001
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:19


sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 13:29

8nnemiek schreef:
Hoe groot is je erf, en is dat helemaal omheind met een dichte omheining?
Als de kat aan de kant van de weg niet meer door kan, maar aan de andere kant wel via een omweg de straat op zou kunnen dan ben ik zelf vaak bang dat ze in geval van nood niet snel genoeg terug op het erf kunnen, dat was bij ons het grootste probleem. En 1000m2 heb je niet even snel katproof gemaakt natuurlijk.
Als alles rondom helemaal afgezet is met een hoge schutting of gaas bv, dan zou ik inderdaad een aparte schrikdraad voor katten aanschaffen, of je zou iets moeten knutselen met een weerstandje tussen de gewone paardenstroom als dat mogelijk is.
Maar ik kan me ook voorstellen dat de kat nu flink geschrokken is en uit zichtzelf al weg blijft bij auto's. De katten hier in de buurt hebben zo veel verstopplekken en speelplekjes en ruimte op hun eigen terrein dat ik eigenlijk nauwelijks katten op straat zie, terwijl toch heel veel mensen hier katten hebben. Dus dat kan ook schelen, een mooie plek op stal voor de stalkatten.



Ik heb in totaal 2,4 hectare, waarvan denk ik 2000m2 bebouwd /bestraat is. Ik heb een toegangshek en 1 dam 100 m verderop verder is alles sloot. Bij de ene dam komem ze eigenlijk nog niet, maar het toegangshek heeft ze dus wel al ontdekt. In principe is ze vaker op het erf maar als er vogels zitten aan de andere kant zijn die natuurlijk heel interessant, ze is puur op onderzoek uit want zodra ik het zie en haar roep is ze ook zo weer bij me.

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Kat op het erf houden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:46

Dan hoef je alleen het toegangshek cat proof te maken?

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Kat op het erf houden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:55

Ik heb ook een paardenstroomdraad voor de katten :o . Dunner draadje nemen misschien en batterij is al minder dan netstroom denk ik

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Kat op het erf houden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 16:11

@Lusitana; ik denk dat ik aleen het toegangshek katproof hoeft te maken. De sloot laat ze links liggen (die is te bang voor natte pootjes) de andere dam komt ze nog niet eens in de buurt.

@Pluisbeer; bedankt ik heb nog 3/4mm draad en een batterij geeft vaak wel een minder sterke tik dan netstroom

Gelukkig is ze vooral beurs en heeft wat kleine oppervlakkige wondjes. ze heeft van geluk mogen spreken. Waarschijnlijk een middenvoetsbeentje gebroken maar daar kunnen ze niks mee behalve rust. Ze blijft de komende dagen binnen met wat pijnstilling. ondertussen heb ik wat tijd om iets te verzinnen :)*

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Kat op het erf houden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:30

Omdat het hier gaat over een probleem met huisdieren verplaats ik het topic naar [BB] Beestenboel.

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Kat op het erf houden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:00

Kat opwachten met een emmer water bij het hek werkt prima zeker als je er een hebt die hekel heeft aan water