Katten uit het asiel/herplaatsers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimbel
Berichten: 203
Geregistreerd: 28-01-09
Woonplaats: Midden van Nederland

Katten uit het asiel/herplaatsers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 14:25

Hoi!

Aangezien ik in mijn nieuwe woning weer ruimte had voor een kat was er al snel besloten er weer een kat zou komen. En dit keer dan niet vanaf kitten maar uit het asiel.

Dus zodoende vrijdag wezen kijken, meteen verliefd, gereserveerd. Top! Vrijdag 9 februari ga ik hem ophalen, hartstikke spannend natuurlijk!

Nu wil ik het natuurlijk graag goed doen dat hij zich zo snel mogelijk fijn voelt, hebben jullie daar misschien nog tips of ervaringsverhalen voor?

Ik ben natuurlijk ook hartstikke benieuwd naar jullie herplaatser/asielkatten

<3 <3

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:32

Wat leuk een kat uit het asiel, wij hebben er ook 2 uit het asiel en zijn alweer 5 jaar inmiddels...
Jammer dat je er geen 2 hebt :o maar daar heb je misschien geen ruimte voor!

Vooral hem zijn gang laten gaan en alles zelf laten ontdekken en vooral niet dwingen, als hij in een hoekje wil zitten laat hem maar want dat komt vanzelf wel...wel de kattenbak, eten en drinken in zijn buurt zetten.
Wij hadden een soort van huisje waar ze altijd inkropen omdat ze zich dan veiliger voelen en van daaruit alles kunnen zien :D

Heel veel success en plezier

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:35

ik heb mijn kat niet uit het asiel maar wel van een slechte omgeving
ze had min of meer anorexia..en ze is nadat ik haar heb laten sterreliseren goed aangekomen een dikke 3 kilo :o
Normaal ben ik nooit zoon katten mens hoor en ik had helemaal niet in de planning om ooit nog een kat te nemen maar zowel ik als mijn moeder zijn toch gehecht aan het dier ze is hardstikke lief en ik verwen haar iets teveel :')

AnnetteFlame

Berichten: 1440
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:37

Wat goed dat je een kat uit het asiel haalt!

Ik heb ook een poes en een kater uit het asiel. Beide destijds (twee jaar geleden) ongeveer een jaar oud en voor mij gekoppeld in het asiel. De eerste dag durfde ik zelf nauwelijks van huis te gaan haha, maar mijn advies is wel om zelf zo gewoon mogelijk te doen. Voor plekjes te zorgen waar de kat kan schuilen en je huis katproof maken dat er niks stuk kan vallen of niks giftigs gegeten kan worden.
En verder zou ik zeggen, geniet ervan!
Afbeelding

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:37

Wij hebben onze asielkatten altijd in de (uiteraard propere :o ) kattenbak losgelaten. We vonden het erg belangrijk dat ze die weten te vinden en de kattenbakken staan sowieso in rustige hoekjes. Sommige katten bleven dan de eerste dagen voornamelijk in hun kattenbak zitten, maar hun eten en drinken vinden ze vanzelf wel. :+

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:38

Ik heb zelf sinds oktober een herplaatser, een 5 jaar jonge poes die heel erg op mensen gericht is, maar wel op haar voorwaarden: dat zij bepaalde hoe lang het allemaal duurde (aaien, borstelen en optillen). En nu zit ze dus bij mij op schoot, want ze, nou ja, dat schreef ik al, is dus erg op mensen gericht. :D
In het begin vond ze mannen eng, en dat begint nu beter te gaan, mijn man verwent haar met lekkers en spelletjes en mag haar kort aaien, het mag al langer dan in het begin, toen moest hij echt goed opletten dat de oortjes niet ineens naar achter gingen want dan was haar geduld op en kon hij een haal krijgen.

Toen we haar 2 weken hadden, moesten we naar de dierenarts om de inentingen te boosten, was afgesproken met de opvang, omdat ze jarenlang niet was ingeënt en in de opvang de eerste inenting had gehad en die moest nu herhaald worden. Die dierenarts was nieuw en, tegen onze waarschuwingen in, dat we niet wisten hoe ze reageerde, zou die de poes wel "even" zonder handschoenen optillen om te wegen... "ik til wel vaker katten op...") nou, dat werden dus een heleboel rode strepen en pleisters voor de dierenarts...

Maar we merken thuis dat ze steeds hanteerbaarder wordt, en zijn heel blij met haar, en zij met ons. <3

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Katten uit het asiel/herplaatsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:46

Het zal uiteraard per geval verschillen.

Wij hebben er bijvoorbeeld een die al lang in het asiel zat omdat ze handen aanviel. Hebben deze meegenomen omdat we hier toch genoeg ruimte hebben buiten dus als ze dan buiten wil leven is het ook prima.

De eerste week zat ze al op schoot zodra je ging zitten, viel echter nog wel je handen aan :+

Al snel moesten we d'r aaien, soms wel met gevaar voor je handen maar het ging steeds beter.

Inmiddels kunnen we alles met d'r, zit veel binnen, dochter kan d'r ook gewoon aaien..

Hebben er dus eigenlijk gewoon een leuke kat aan.

AnnetteFlame

Berichten: 1440
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:49

soesita schreef:
Wij hebben onze asielkatten altijd in de (uiteraard propere :o ) kattenbak losgelaten. We vonden het erg belangrijk dat ze die weten te vinden en de kattenbakken staan sowieso in rustige hoekjes. Sommige katten bleven dan de eerste dagen voornamelijk in hun kattenbak zitten, maar hun eten en drinken vinden ze vanzelf wel. :+


Ohja dit was is vergeten te schrijven maar dit heb ik ook gedaan, goeie tip!

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:58

anitaolja schreef:
Wat leuk een kat uit het asiel, wij hebben er ook 2 uit het asiel en zijn alweer 5 jaar inmiddels...
Jammer dat je er geen 2 hebt :o maar daar heb je misschien geen ruimte voor!

Vooral hem zijn gang laten gaan en alles zelf laten ontdekken en vooral niet dwingen, als hij in een hoekje wil zitten laat hem maar want dat komt vanzelf wel...wel de kattenbak, eten en drinken in zijn buurt zetten.
Wij hadden een soort van huisje waar ze altijd inkropen omdat ze zich dan veiliger voelen en van daaruit alles kunnen zien :D

Heel veel success en plezier

Sommige katten gaan ook niet zo goed samen met andere katten O:) Die van ons moest echt alleen geplaatst.

Onze kat was heel schuw, we hebben hem gewoon vooral lekker met rust gelaten in het begin. Na een week heb ik hem met snoepjes uit z'n veilige plek gelokt ~~}> En inmiddels kan ik nergens zitten of ik heb een kat op schoot, hij loopt me overal achterna en als ik aan het rijden ben zit hij langs de bakrand te wachten :P
Of hij zorgt dat je niet kan werken :')
Afbeelding

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:12

Goed dat je een kat uit het asiel een tweede kans geeft!

Ik heb mijn twee heren ook uit het asiel. Ze moesten toen beiden nog een jaar worden. Die van mij hadden extreme voernijd en sloegen alles wat eetbaar was uit je handen (met hun nagels uit). Sleepte de prullenbak door het hele huis. Het huilen stond mij nader dan het lachen. Ik had ook totaal geen ervaring met katten. Altijd honden gehad thuis.

Na een maand kregen ze door dat er altijd eten was en werden ze gelukkig rustiger. Ik heb ze nog steeds en het zijn echte lieverds (geworden)

Afbeelding

Hoe oud/jong is je nieuwe maatje?

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:14

Al mijn katten tot nu toe zijn herplaatsers van particulieren of een opvang.
Particulier doe ik niet meer, iets te vaak ellende mee gehad dat de kat ziek bleek of gedragsproblemen had wat bekend was maar niet aan mij verteld. -O-

Ik laat de kat gewoon los in de kattenkamer, daar staan de kattenbakken en is het rustig en ik zoek de kat regelmatig even op, wil hij geaaid worden dan aai ik en anders praat ik er enkel even tegen en ga dan weer weg.
Is de kat echt schuw dan zorg ik dat er een stoel oid staat en ga ik geregeld een uurtje in de kattenkamer zitten lezen oid en intussen geregeld even praten en laten snuffelen aan mijn hand, beetje lokken met een verenstokje, snoepjes geven etc.
De katten kunnen in principe in het hele huis behalve mijn slaapkamer dus wanneer de kat eraan toe is kan hij gewoon naar de woonkamer komen.
Sommige katten lopen binnen 10 minuten al rond alsof ze er altijd al waren, anderen hebben een paar dagen tot 2 weken nodig.

Sjimbel
Berichten: 203
Geregistreerd: 28-01-09
Woonplaats: Midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 09:37

Hij is 4 jaar dus een mooie leeftijd. En dus totaal niet schuw, kroop in het asiel meteen op mijn schoot. Raakte alleen afgeleidt toen zijn bovenbuurvrouw ging eten, want ja stel je voor ze iets laat vallen.

Ik heb er heel veel zin in, en vind het tegelijkertijd heel spannend haha!

anitaolja schreef:
Wat leuk een kat uit het asiel, wij hebben er ook 2 uit het asiel en zijn alweer 5 jaar inmiddels...
Jammer dat je er geen 2 hebt :o maar daar heb je misschien geen ruimte voor!/quote]

Hij vindt andere katten niet zo leuk, ze hebben hem in het asiel geprobeerd te koppelen omdat ze ook liever katten samen plaatsen. Maar hij vindt gewoon niemand leuk.


soesita schreef:
Wij hebben onze asielkatten altijd in de (uiteraard propere :o ) kattenbak losgelaten. We vonden het erg belangrijk dat ze die weten te vinden en de kattenbakken staan sowieso in rustige hoekjes. Sommige katten bleven dan de eerste dagen voornamelijk in hun kattenbak zitten, maar hun eten en drinken vinden ze vanzelf wel. :+


Wat een goed idee inderdaad! Dat vind ik ook wel erg fijn dat hij die kan vinden. :Y) Je deed dan gewoon het reiskooitje open voor de kattenbak ofzo?


Goldie schreef:
Of hij zorgt dat je niet kan werken :')
Afbeelding


Hahha, dat hoofd er ook bij. Lijkt me heel handig.


Wat heeft iedereen trouwens fantastisch leuke katten! Die samen in die mand ook :+: :+: :+:

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:54

Zorg er voor dat er de eerste dagen ook wat vertrouwde asieldingen meekomen. Zelfde voer, kattenbakvulling en iets met een vertrouwde geur kan een hoop verschil maken :j Daarnaast is het wel goed om er voor te zorgen dat poezel niet door een kier van het raam of op een onbewaakt moment door de deur kan wegglippen, dan ben je hem meteen kwijt. Zet dus ook even zodra hij thuis is de chip op je eigen naam.

En voor worst case scenario dingen: overleg goed met het asiel hoe het retour en ziektekosten beleid is. Bob begon een paar dagen na aankomst ineens te hijgen, maar gelukkig vergoedt het asiel hier ziektekosten die binnen een bepaald aantal weken na aankomst opkomen. Meneer bleek naast FIV toen ook nog eens astma te hebben :Y)

Gelukkig is ie wel de liefste

Afbeelding

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Katten uit het asiel/herplaatsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:39

Wat leuk, een asielkat! (foto's? :D ) Naar wat je omschrijft zal het denk ik niet heel lang duren voordat hij/zij nieuwsgierig wordt. Laat hem gewoon lekker z'n eigen ding doen, komt vanzelf naar je toe. Zorg dat hij zijn eten/drinken/wc kan vinden en een plekje heeft om te verstoppen (ws onder de bank? ) En vaak zitten katten graag wat hoger. :)

Sjimbel
Berichten: 203
Geregistreerd: 28-01-09
Woonplaats: Midden van Nederland

Re: Katten uit het asiel/herplaatsers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 09:41

Dit is de man in kwestie.
Afbeelding

Voorheen Haantje (wat hij dus totaal niet is) en nu omgedoopt naar Herman. :D :o

Ik hoop hij zich inderdaad snel thuis voelt, maar heb er ook goede hoop voor.

Meer foto's van herplaatsers vind ik alleen maar leuk hoor :j

Tips en tricks kan je nooit genoeg hebben.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:48

Hij is leuk! <3 Die blik... een beetje verlegen of zoiets? :+

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:04

Herman :D Ik vind het leuk! Ik vind Herman erg knap <3

Sjimbel
Berichten: 203
Geregistreerd: 28-01-09
Woonplaats: Midden van Nederland

Re: Katten uit het asiel/herplaatsers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 10:08

Ik ben ook echt blij met hem, hij is gevonden als zwerver maar zo lief.. Ergens wel sneu als je dan bedenkt er misschien toch mensen zijn die hem missen.

Hij doet me een beetje denken aan een piraat.. 8-)

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Katten uit het asiel/herplaatsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:30

Hahaha inderdaad :))
Mijne was toen ook gevonden, binnen gelokt maar al hun andere katten durfden niet meer thuis te komen door Finn :+ Dus toen moest hij weg :P

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:40

Ah een asielkatje <3
Wij hebben er ook een, echt de liefste en de slimste, in het asiel sloeg ze alle andere katten van zich af en heette daar Tatcher (ja die Engelse PM) maar wij hebben haar Abby genoemd (NCIS) ze was al twee keer teruggebracht en bij ons stond ook in de koopovereenkomst dat ze altijd mocht worden omgeruild ;(
Twee keer bij mensen zonder geduld geplaatst denk ik want ja ze heeft de looks, Maar ze zou in huis plassen (stress) en ze was echt lang aan de diareee (ook stress) maar wat een poesje <3 ze wacht me altijd op van mijn werk, dan zit ze op haar speciaal door mijn vader gemaakte "abbytoren" buiten. ze volgt me als een schaduw, het is echt en heel bijzonder beestje en we hebben haar al 8 jaar.

Mijn avatar en ook in mijn profiel kun je meer foto's van haar vinden.

Afbeelding

Geduld is mijn tip en met rust laten, ze komen vanzelf, hoe meer aandacht en daarmee "druk" legt hoe langer het duurt.
Chippen en op je naam zetten.
Even dezelfde kattenbakkorrels en voer als in het asiel geven en niet meteen met harde geluiden beginnen (dus niet je muziek meteen op 10)

Superleuk, ik ben benieuwd hoe het gaat :)

Sjimbel
Berichten: 203
Geregistreerd: 28-01-09
Woonplaats: Midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 10:45

justkid schreef:
Ah een asielkatje <3
Wij hebben er ook een, echt de liefste en de slimste, in het asiel sloeg ze alle andere katten van zich af en heette daar Tatcher (ja die Engelse PM) maar wij hebben haar Abby genoemd (NCIS) ze was al twee keer teruggebracht en bij ons stond ook in de koopovereenkomst dat ze altijd mocht worden omgeruild ;(
Twee keer bij mensen zonder geduld geplaatst denk ik want ja ze heeft de looks, Maar ze zou in huis plassen (stress) en ze was echt lang aan de diareee (ook stress) maar wat een poesje <3 ze wacht me altijd op van mijn werk, dan zit ze op haar speciaal door mijn vader gemaakte "abbytoren" buiten. ze volgt me als een schaduw, het is echt en heel bijzonder beestje en we hebben haar al 8 jaar.

Mijn avatar en ook in mijn profiel kun je meer foto's van haar vinden.

[ [url=m/4hW7Of.jpg]Afbeelding[/url] ]


Geduld is mijn tip en met rust laten, ze komen vanzelf, hoe meer aandacht en daarmee "druk" legt hoe langer het duurt.
Chippen en op je naam zetten.
Even dezelfde kattenbakkorrels en voer als in het asiel geven en niet meteen met harde geluiden beginnen (dus niet je muziek meteen op 10)

Superleuk, ik ben benieuwd hoe het gaat :)


Oh ze is echt heel knap! Maar straalt inderdaad wel karakter uit... Ik vind het wel sneu wat er allemaal in dat asiel zit, als ik de ruimte had nam ik ze allemaal mee.

Ja nu nog precies een week! Ik heb er zin in, van het weekend spulletjes shoppen. Zal weer veel te veel kopen :Y) Mijn vorige kat had meer slaapplekken en speelgoed dan gemiddeld kind in Nederland :+

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:59

Mijn vorige poes 'Poes' kwam uit het asiel, haar eigenaren werden hun huis uitgezet. Dat Poes tot toen geen liefdevol leven had gehad was gelijk wel duidelijk, ze viel iedereen aan.. Ze heeft een paar maanden in het asiel gezeten toen ik belde. Ik had een super rustig huis te bieden zonder kinderen en andere dieren en opzoek naar een kat die niemand anders wou hebben. Het asiel kwam toen met Poes.

En dat heb ik geweten... De eerst weken heeft ze me alleen maar heel boos aangekeken, en als ik in de buurt kwam ging ze in de aanval.
Maar met tijd en geduld hebben we een band opgebouwd die ik met geen enkel dier heb gehad. Haar favoriete slaapplekje werd zelfs mijn nek. Andere mensen vond ze nog steeds niet leuk, al heeft ze op het einde wel mijn vriend die bij ons kwam wonen geaccepteerd en wou ze zelfs bij hem op schoot.

Poes was al 11 toen ik haar uit het asiel haalde, en helaas heb ik haar met kerst moeten inslapen. Na 2 beroertes had ze geen waardig leven meer. Heb een week non stop gejankt...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierna hebben we besloten dat als we weer een kat wilden dit weer een asiel katje moest worden die lastig een plek kon vinden.

Zodoende kwamen we bij Mor, een half jaar oud en onwijs bang. Ze zit bijna haar hele leven al alleen in het asiel, ze is bang voor de andere katten en voor mensen.
We hebben haar nu een weekje in huis, en ze springt inmiddels niet meer tegen de muren op, we kunnen tot ongeveer een halve meter afstand bij haar komen, en dan staat ze rustig op en gaat een meter verder op zitten.

Gisteren hadden we de primeur dat ze durfte te eten terwijl ik bij haar zat en mn hand dichtbij had.
Bijzondere is dat als ze geen kant op kan we haar wel kunnen aaien. Ze blaast en gromt als een malle maar haalt niet uit en bijt ook niet. Probeer haar dus regelmatig even te aaien als ze in haar 'grot'ligt zodat ze daar aan went.

Mor vonden we overigens een vreselijk naam, dus hebben haar Senja genoemd :)

Nog in het asiel
Afbeelding


Thuis

Afbeelding

Afbeelding

Fijn om te lezen dat ook andere mensen juist deze katten een kans willen geven!!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Katten uit het asiel/herplaatsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:42

Wat een bijzondere katten heb jij monster_tos en ik vind alle verhalen zo leuk om te lezen.
katten zijn gewoon leuk.

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:52

justkid schreef:
Wat een bijzondere katten heb jij monster_tos en ik vind alle verhalen zo leuk om te lezen.
katten zijn gewoon leuk.


Dankje, dat vind ik ook :o Senja is vooral nog in de blaas modus.
Haar natvoer krijgt ze nu steeds uit de hand, ik of mijn vriend houdt het bakje dan vast zodat als ze wil eten ze toch echt vlak bij ons moet komen. En dat doet ze nu gelukkig prima. Maar als we onze hand bewegen begint ze gelijk te blazen of te grommen, dat wordt helaas nog niet echt beter.

Maar we hebben alle tijd :) En met deze methode willen we haar vooral leren dat mensen/handen eten betekend, en dat is toch leuk *\o/*

Anoniem

Re: Katten uit het asiel/herplaatsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:18

hier ook alleen maar asielkatten en herplaatsers. Mijn ervaring is vooral dat het ruim 3 maanden duurt eer een kat echt op zijn gemak is, en echt zichzelf weer is. Ik heb regelmatig Spaanse katten in de opvang. En ik laat ze altijd zelf uitzoeken en ontdekken. Ze komen vanzelf wel naar je toe ;) En hou routine aan wanneer je hem eten geeft enzo. Ik merk hier dat ze dat erg fijn vinden.