Kat terug verhuizen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 14:04

Op 1 november ben ik van mijn ouderlijk huis verhuist naar mijn eerste eigen woning. Mijn kat moest uiteraard ook mee. Lotus is nogal schuw en erg aan mij gehecht. Ze kan niet goed tegen nieuwe situaties, dus ik had al wel verwacht dat ze gestresst zou zijn. De eerste week na de verhuizing had ik nog vakantie, voor lotus fijn want die was totaal van de leg. Na 1.5 week ging het beter en na 2 weken durfde ze ook voorzichtig naar buiten.

Af en toe staan de katten van de buren op de stoep en die veroorzaken nogal wat stress bij haar. Ze kan haar agressie niet kwijt naar de katten aan de andere kant van het glas en dus valt ze mij aan. Ze blaast erg veel de laatste tijd.

Ik heb het idee dat ze hier totaal niet gelukkig is. Ze heeft mij wel, maar ze is tevens veel alleen thuis. We zijn nu bijna 3 maanden verder en ze begint nu met zichzelf kaal likken onder de buik en aan de pootjes. Ik denk er nu over om haar toch maar weer naar mijn moeder te brengen. Daar heeft ze een grote tuin en een groot huis en het is er erg rustig. In tegenstelling tot waar ik nu woon. De tuin is 15 meter maar weinig verstopplekken.

Naast het kaal likken is ze een stuk agressiever en blaast ze veel. Ze eet wel goed en speelt ook veel. Verder lijkt ze dus wel oke. Vroeger was er 6x per week iemand thuis. Ik werk 45 uur per week en daarnaast ga ik ook nog naar mn paard. Ik ben bang dat ze eenzaam is. Ben vandaag begonnen met Bach druppels geven. Maar diep in mn hart weet ik dat ik haar misschien beter terug naar huis kan brengen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Een 2e kat bij deze stress kip plaatsen gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat ze helemaal het komende jaar gestresst gaat zijn.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:09

Toen mijn ex hier vertrok, wilde mijn kat hier ook niet meer zijn. Vond hem vaak bij mijn ouders in de buurt. Gevraagd of zij hem niet wilden voeren en een paar keer mee teruggenomen naar hier, maar hij werd echt agressief (naar mij en andere kat). Uiteindelijk lag-ie elke keer binnen bij de buren van mijn ouders en zij hebben 'm als het ware geadopteerd. Was daar veel meer thuis dan hier. Echt heel raar, want hij was al eerder met mij vanaf het ouderlijk huis naar mijn eerste huis verhuisd en daar vond-ie het prima. Hier ook, tot mijn ex weg ging. En het was echt mijn kat, keurde m'n ex zelfs geen blik waardig. Heel bijzonder. Ik wilde 'm uiteraard graag hier houden, maar toen ik zag hoe hij veranderd was en hier gewoon echt met tegenzin en vol agressie zat, was de keus snel gemaakt.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Re: Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:12

Een tweede kat erbij nemen zodat Lotus een speelmaatje heeft als jij niet thuis bent, is dat een optie?

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 14:22

Een tweede kat erbij nemen is een optie. Ze heeft alleen sinds ze uit het asiel kwam met een paar maand oud, tot aan nu (6 jaar) Alleen gewoond. Ze is altijd erg agressief geweest naar andere katten. Een kitten zou een optie zijn, maar haar kennende is ze de komende maanden dan nog gestresst.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:30

Kat hecht veel meer aan de omgeving als aan de baas....zou best goed kunnen dat ze in haar oude omgeving weer een stuk relaxter is.
Kat erbij zou ik zeker niet doen aangezien ze zich zelf in haar omgeving nu al niet fijn voelt.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:32

Ik zou zeggen stress wegnemen door je tuin kat-proof te maken, zodat zij zich daar fijn kan vermaken zonder last te hebben van de buurkatten. Dus voorzien in die verstopplekjes en leuke dingen voor het beestje, en een net over de tuin / schrikdraadje op de schutting zodat die andere katten haar geen stress bezorgen.

OF terug verhuizen inderdaad.

Zo op dezelfde voet door tobben lijkt mij geen optie :(:)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:17

pmarena schreef:
Ik zou zeggen stress wegnemen door je tuin kat-proof te maken, zodat zij zich daar fijn kan vermaken zonder last te hebben van de buurkatten. Dus voorzien in die verstopplekjes en leuke dingen voor het beestje, en een net over de tuin / schrikdraadje op de schutting zodat die andere katten haar geen stress bezorgen.

OF terug verhuizen inderdaad.

Zo op dezelfde voet door tobben lijkt mij geen optie :(:)

Helemaal mee eens, met het gedegen afzetten van de tuin, het niet op deze voet door kunnen en anders het verhuizen +:)+ . Wellicht nog zorgen voor dagelijks echte aandacht voor de poes: samen knuffelen en vooral ook even een kwartiertje per dag spelen met haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:24

Ik zou zodra het lukt de tuin aanpassen, meer struiken, planten en plekjes voor de kat. Zorgen dat andere katten haar niet lastig kunnen vallen in de tuin. En misschien dat je de ramen waar de andere katten haar voor uitdagen af kunnen plakken met een folie? Hoeft nit het hele raam te zijn maar het onderste deel. Zoiets:

https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 1a43c0.jpg

Als dat echt niet werkt dan terugverhuizen :j

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 18:32

Bedankt voor alle tips! Fijn dat jullie allemaal zo mee denken.

De tuin is eigenlijk heel kat-proof. Er zit een redelijk hoge schutting overheen, er is nog geen kat in de achtertuin geweest & Lotus is niet zo slim.. die weet niet dat ze over een schutting kan klimmen :'). De tuin is verder wel aangeplant, dus moet van het voorjaar even afwachten wat er allemaal omhoog komt. Het plan is wel om er flinke struiken in te plaatsen nog.

Dat ze de tuin niet uit kan (of niet snapt hoe dat moet), is denk ik ook een deel van het probleem. Haar wereld is een stuk kleiner als voorheen. Binnen heeft ze 100 m2, buiten 15 meter tuin. Eerder had ze 150 m2 met echt een flinke tuin. Via de voordeur durft ze niet naar buiten. Waar ze eerst rustig in een dorp woonde met weinig verkeer, hoor je in mijn nieuwe woning ver weg de snelweg razen en er lopen continu mensen door de straat. Ik denk dat het voor haar te veel prikkels zijn om te verwerken.

De katten staan overigens bij de voordeur met een glazen zijraam, het is al een 'wazig' niet doorkijk raam, maar ik kan hier zeker nog wat voor plakken. Op dit moment heb ik een gedeelte afgezet met een stuk karton, dat helpt wel iets. Maar als ze weet dat ze er staan blijft ze ijsberen voor dat raam.

Verder functioneert ze gewoon normaal, ze is rustig als er niks geks aan de hand is, gaat goed op de bak, speelt veel met mij en alleen. Ik werk onregelmatig waardoor ik soms tot half 3 's middags thuis ben en soms al weer vanaf 3 uur 's middags. Wellicht is dat ook een reden voor haar gedrag, er zit niet een vast ritme in waarop ze mij thuis kan verwachten. Op de momenten dat ik thuis ben speel ik altijd wel veel met haar en knuffel ik d'r helemaal plat.

Eigenlijk weet ik wel wat beter voor haar is.. maar het is voor mijzelf zo'n lastig besluit, erg egoïstisch van mijzelf. Het is gewoon zo fijn om 's ochtends wakker te worden met zo'n hummeltje naast je.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:44

Hoelang geleden ben je verhuist?

Het klinkt in mijn oren niet als een hopeloze zaak. Een kat heeft soms veel tijd nodig om te wennen. Je kan voor tijdelijk proberen om andere verstopplekjes te maken in je tuin, om de periode tot de plantjes zijn gegroeid te overbruggen. Het speelgoed kan je dan afwisselen, zodat ze ook steeds andere uitdagingen heeft. Speelgoed tijdelijk opbergen en dan weer tevoorschijn halen heeft vaak ook dat effect. Daarnaast helpt het wellicht om nieuwe uitdagingen voor je kat t maken in en om het huis. Plekjes waar ze hoog kan zitten, krabplekjes, speelgoed en zelf een kwartiertje per dag met haar spelen. Daarnaast veel plekjes waar ze zich in kan terugtrekken, mandjes en verstopplekjes in huis.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:01

Er schijnen ook geurmiddelen te zijn die een kat rustig maken.Valeriaan is zoiets-vroeger had ik lege doosjes van valeriaanthee in de oud papier-doos gedaan en onze kat was daar zo gek op dat hij ook in die doos ging.

Goof

Berichten: 28774
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:04

miramii schreef:
Hoelang geleden ben je verhuist?


Dat zegt ze echt in haar eerste zin in de OP :+

TS als je het zo fijn vindt om wakker te worden met een kat, waarom kijk je dan niet voor een andere kat die gewend is aan een leven zoals jij het kan bieden?

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:55

Die andere katten klinken als de grootste stress-veroorzaker en zoals je de situatie schetst moet dat toch simpel op te lossen zijn? Dat zou ik eerst eens doen, zorgen dat ze geen andere katten meer kan zien :j En dan de tuin wat leuker maken.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 20:18

Bedankt voor de tips. Mijn tuin aanpassen is zeker geen moeilijke klus, dus dat ga ik sowieso doen.

Hebben jullie zelf katten en zijn deze gewend om veel alleen te zijn, of merk je nauwelijks aan ze dat ze er last van hebben? Ik denk dat mijn kat namelijk ook moeite heeft met het alleen zijn (denk aan zo'n 12 uur alleen, zo'n 3x per week & 2x per week 9 uur alleen). Maar wellicht komt die moeite voor het alleen zijn ook door de stress. In het vorige huis kwam ze namelijk niet eenzaam over, nu denk ik dat ze mede daardoor de kale plekken gaat likken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110669
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:21

Kan het geen hormonaal probleem of iets anders lichamelijks zijn?

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 20:42

Vergeten bij te vermelden, ze is gecheckt door de DA op blaas problemen/ vlooien allergie e.d. hier kwam niks uit. Hij wilde haar een middel geven tegen stress (kalmerend middel). Maar heb besloten om dit niet te doen, kan het probleem wel onderdrukken maar daar wordt het niet beter van.

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:46

Ik zou haar ,desnoods tijdelijk, terugbrengen naar je ouders. Kijk of het likken en agressieve gedrag weggaat en dan kun je dan alsnog een beslissing nemen. Jij bent wel heel veel weg en de tijd die je er wel bent is niet fijn want je zit met een stresskat.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:49

En toch kan het goede uitwerkingen hebben, zo'n antistressmiddel. Dan geef je haar de kans om te ontspannen in je nieuwe huis zodat ze er een positiever gevoel bij krijgt als het ware. Dan associeert ze je huis niet langer met een vervelende plek.

Dat een kat meer aan de omgeving hecht dan aan mensen is niet per se waar, dit hangt echt van de kat af. Sommige katten zijn wat meer mensgericht dan anderen. Welk soort die van TS is kan zij het beste inschatten denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 23:01

Ik snap eigenlijk niet dat de reacties gericht zijn op het houden van de kat..
Je werkt 45 uur per week en hebt daarnaast je paard nog, kat zit dus naast de nachten bijna altijd alleen, als het een wat aanhankelijke kat is dan vind ik het niet zo vreemd dat het niet goed gaat. Ik zou de kat dan ook terug brengen, lijkt mij dat ze een stuk gelukkiger is bij je moeder.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 23:41

dees_daan schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat de reacties gericht zijn op het houden van de kat..
Je werkt 45 uur per week en hebt daarnaast je paard nog, kat zit dus naast de nachten bijna altijd alleen, als het een wat aanhankelijke kat is dan vind ik het niet zo vreemd dat het niet goed gaat. Ik zou de kat dan ook terug brengen, lijkt mij dat ze een stuk gelukkiger is bij je moeder.


Heb je helemaal gelijk in hoor. Van te voren is hier goed over nagedacht. Zeker omdat ze altijd zo fel reageert op andere katten besloten om voorlopig nog geen andere katten erbij te nemen. Ik moet zeggen dat op dit moment het paardrijden (mede door de kat) op een laag pitje staat.

Ik vraag mij altijd af hoe andere mensen dat doen met katten en een baan. Ik ben inclusief reistijd van half 7 tot half 4 weg. Vervolgens blijf ik vaak thuis voor de kat, wel even snel boodschappen o.i.d. Dan ben ik van half 4 t/m zeg maar 23:00 helemaal beschikbaar voor de kat. En 's nachts is ze ook bij me. Regelmatig heb ik vervolgens een late dienst, waardoor ik de volgende dag pas weer om 14:30 richting werk moet tot 23:45 uur. Na werktijd blijf ik altijd nog tot 1:30 wakker om wat met haar te spelen e.d.

Ben ik dan echt weinig bij de kat? Ik merk wel dat mede doordat ze alleen is mijn sociale leven en het paard dus wel op een lager pitje staan. Als er een kat bij zou kunnen zal ik mij al minder schuldig voelen.

Verder is ze niet echt aanhankelijk hoor, absoluut geen schootkat. Loopt liever buiten of gaat naast je op de bank liggen met gepaste afstand er tussen :+ vreemd beest soms.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110669
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 05:44

Denk er wel aan dat een kat van nature een dier is dat niet met soortgenoten samen leeft, dus een kat erbij kan ook verkeerd uitpakken.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:17

dees_daan schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat de reacties gericht zijn op het houden van de kat..
Je werkt 45 uur per week en hebt daarnaast je paard nog, kat zit dus naast de nachten bijna altijd alleen, als het een wat aanhankelijke kat is dan vind ik het niet zo vreemd dat het niet goed gaat. Ik zou de kat dan ook terug brengen, lijkt mij dat ze een stuk gelukkiger is bij je moeder.


Helemaal mee eens. Ik verbaasde me oprecht over alle “houden” reacties. Zelf geef je ook aan dat je het eigenlijk wel weet. Wat houdt je tegen?

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:44

Ik zou de kat ook terug brengen, daar was ze duidelijk gelukkiger dan dat ze nu is en je kan natuurlijk allerlei aanpassingen doen om te kijken of dat haar gelukkig maakt, maar je bent al 3 maanden aan het tobben, hoeveel langer wil je dan door gaan? Natuurlijk ervan uitgaande dat jouw ouders er geen moeite mee hebben dat ze terug komt. En voor jezelf, tja, geen hand vol maar een land vol he. Dan kan je juist een rustige, oudere kat, bijvoorbeeld uit het asiel, een forever home bieden :)

Zelf heb ik ook een kat van huis meegenomen toen ik op mezelf ging wonen. Tevens haalde ik een kat op via marktplaats omdat ik sowieso graag 2 katten wilde. Ik ging in een studio wonen, maar ze mochten tzt wel naar buiten. Ik had hoop door ze tegelijkertijd in de nieuwe ruimte te plaatsen dat ze snel aan elkaar zouden wennen. Helaas, ik merkte bij de kat die ik bij mijn ouders meegenomen had toch heel veel stress. Na een kleine 3 weken heb ik in overleg de knoop met mijn ouders doorgehakt, ze ging terug naar hun. Ik heb nog nooit een poes zo blij gezien als dit poesje op het moment waarop ze het mandje uit kwam en in de haar zo welbekende woonkamer bleek te staan. Het is het beste wat ik voor haar heb kunnen doen. Ondertussen ben ik zelf verhuisd en heb ik 4 katten die mij vergezellen wanneer ik thuis ben. En ook ik ben vaak weinig thuis, maar ze kunnen buiten spelen en hebben aanspraak aan elkaar en wanneer ik thuis op de bank lig dan is dat altijd heel gezellig met 4 katten samen <3

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 10:35

Nou zeg, overdrijven is ook een vak hoor. Als je kijkt naar de hoeveelheid uren dat TS wél thuis is, komt dat redelijk overeen met de “gemiddelde” werkende Nederlander.

Uiteraard verschilt het per kat, en hangt het er vanaf hoeveel aandacht hij vroeger kreeg. Uiteindelijk mag TS blij zijn dat ze de optie ‘terugbrengen’ nog heeft. In veel gevallen is die er niet.

Uiteraard kan jij, TS, het beste aanvoelen wat goed voelt nu. Echter ben ik het echt niet eens met de reacties dat houden een drama zou zijn. Waarschijnlijk is er nu een trigger of mist er een trigger, om je kat te laten ontspannen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Kat terug verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 10:38

Je hebt de luxe dat je Lotus terug kan brengen naar haar vertrouwde thuis. Ik zou dat gewoon doen. Je ziet haar dan wanneer je je ouders bezoekt. De voornaamste motivatie om poes mee te verhuzen was dat ze gehecht is aan jou. Maar als je niet vaak thuis bent heeft ze er waarschijlijk meer aan om terug in haar vertrouwde omgeving te zijn en jou daar regelmatig te zien.