Nest van 14 pups (wegen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:21

Dus die goed gedaan ts! sneer was vast aardig bedoeld? Kom op zeg.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:23

Nee, Klopt, maar ik uit mijn mening. Dat die anders is dan die van jou vanuit mijn achtergrond en ervaring lijkt me onvermijdelijk...
Ik vraag me wel af waarom je zo’n vendetta tegen mij voert trouwens.... wel grappig eigenlijk :)

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:27

Billy schreef:
Nee, Klopt, maar ik uit mijn mening. Dat die anders is dan die van jou vanuit mijn achtergrond en ervaring lijkt me onvermijdelijk...


Dat was geen mening uiten maar ronduit gemeen willen doen. Al het andere was inderdaad je mening die je ergens op gebaseerd hebt. En jouw achtergrond en die van mij zullen niet veel verschillen. Ik loop al jaren rond in de rashondenfokkerij en heb ook ervaring met fokken, maar dan nog kun je nadenken over hoe je die mening brengt.

Ik heb geen vendetta tegen jou. Waar je dat nu weer op baseert?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:33

Op het blote feit dat je me steeds loopt aan te vallen op alles wat ik zeg... hilarisch....
Maar zoals ts er in staat, een nestvan een hond van minder dan een jaar, een tweede nest uit dezelfde vreemde kruisingen al gepland, alles ongetest en geen idee hoe ze de laatste 2 pups kwijt moet raken... ik vind het allemaal niet weloverwogen overkomen. En dan ga ik er voor het gemak even vanuit dat ze beide hinden alsnog op iig ogen, knieen, heupen en ellebogen laat testen...

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:35

Billy schreef:
Op het blote feit dat je me steeds loopt aan te vallen op alles wat ik zeg... hilarisch....
Maar zoals ts er in staat, een nestvan een hond van minder dan een jaar, een tweede nest uit dezelfde vreemde kruisingen al gepland, alles ongetest en geen idee hoe ze de laatste 2 pups kwijt moet raken... ik vind het allemaal niet weloverwogen overkomen. En dan ga ik er voor het gemak even vanuit dat ze beide hinden alsnog op iig ogen, knieen, heupen en ellebogen laat testen...


Op alles wat je zegt? Ik val over een ding wat je gezegd hebt omdat dat nergens op sloeg en gewoon gemeen was. Jij hebt wel echt een hoge dunk van jezelf.

Dat het niet weloverwegen is ben ik volledig met je eens. Ik vind ook dat TS geen tweede nest moet doen.

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:37

Billy schreef:
Je weet trouwens dat, als de pups erfelijke aandoeningen krijgen, en jij niet kunt aantonen dat de ouders getest zijn, je kunt gaan dokken he.... je bent nl aansprakelijk voor het “produkt” wat je aflevert....


Vraag me zeer sterk af of dit waar is. Als pupkoper ben je je in dit geval bewust van het feit dat je een kruising koopt en of de ouders wel of, in dit geval, niet getest zijn. Daarbij vraag ik me echt af of je een fokker aansprakelijk kunt stellen. Garanties met dieren heb je nu eenmaal niet. Zou wat worden als veulenkopers 3 jaar later een fokker aansprakelijk gaan stellen omdat t beest een chip oid blijkt te hebben.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:40

Nynke1 schreef:
Billy schreef:
Je weet trouwens dat, als de pups erfelijke aandoeningen krijgen, en jij niet kunt aantonen dat de ouders getest zijn, je kunt gaan dokken he.... je bent nl aansprakelijk voor het “produkt” wat je aflevert....


Vraag me zeer sterk af of dit waar is. Als pupkoper ben je je in dit geval bewust van het feit dat je een kruising koopt en of de ouders wel of, in dit geval, niet getest zijn. Daarbij vraag ik me echt af of je een fokker aansprakelijk kunt stellen. Garanties met dieren heb je nu eenmaal niet. Zou wat worden als veulenkopers 3 jaar later een fokker aansprakelijk gaan stellen omdat t beest een chip oid blijkt te hebben.


Billy heeft daar wel zeker een punt met name wat erfelijke gebreken treft. Steeds meer mensen stappen naar de rechter en krijgen hun gelijk. Google maar eens.

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:41

Ik sluit me compleet aan bij Billy, scheelt me een hoop typwerk.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 23:10

Nynke1 schreef:
Billy schreef:
Je weet trouwens dat, als de pups erfelijke aandoeningen krijgen, en jij niet kunt aantonen dat de ouders getest zijn, je kunt gaan dokken he.... je bent nl aansprakelijk voor het “produkt” wat je aflevert....


Vraag me zeer sterk af of dit waar is. Als pupkoper ben je je in dit geval bewust van het feit dat je een kruising koopt en of de ouders wel of, in dit geval, niet getest zijn. Daarbij vraag ik me echt af of je een fokker aansprakelijk kunt stellen. Garanties met dieren heb je nu eenmaal niet. Zou wat worden als veulenkopers 3 jaar later een fokker aansprakelijk gaan stellen omdat t beest een chip oid blijkt te hebben.


Het is waar! Zijn al zaken over geweest en gewonnen door de pup kopers. Zeker als een aantal puos dezelfde problemen blijken te hebben dan heb jij als de fokker een probleem en kun je flink betalen. En 14 pups is veel dus als er erfelijk iets fout zit kun je behoorlijk in de problemen komen. Gezien de rassen in de honden is het overigens ook nog eens heel reëel dat er heup en of elleboog problemen kunnen komen.
Nu testen heeft overigens 0 zin. Enkel testen als de honden volledig uitgegroeid en volwassen zijn worden als geldig geaccepteerd.

Voor wie dit niet geloofd kan zoek naar een probleem nest ik dacht van boerboels...

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:28

Maar is dat enkel bij kruisingen? Is er iemand die mij hier concrete info over kan geven? Hoe wat en waar etc. Via pb? Via google kan ik hier niet echt iets duidelijks over vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:31

Hier is de link naar de hobbyfokker met 1 nestje per jaar die van de rechter € 3.300 moest betalen aan een de eigenaar van een (boerboel)pup die elleboogdysplasie en een ook erfelijke knieaandoening bleek te hebben: https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... -boerboels

Maar stel dat die ontevreden eigenaars van ziekgefokte hondjes elkaar ook nog eens weten te vinden en hun klachten/krachten bundelen, dan wordt het een heel ander verhaal, want 14 x € 3300 = € 46.200...

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:50

Bedankt ik ga ze morgen eens contacteren

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 02:38

Maar dat vind ik dan toch wel dubbel. Zolang het niet verplicht is om de ouderdieren te laten onderzoeken naar erfelijke aandoeningen is het toch als koper een risico wat je zelf neemt om een pup te kopen met ongeteste ouders? Vind het eigenlijk best wel raar om daar dan een zaak van te maken. Dan moet je maar een puppy kopen van geteste ouders..

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 06:48

Smee__ schreef:
Maar dat vind ik dan toch wel dubbel. Zolang het niet verplicht is om de ouderdieren te laten onderzoeken naar erfelijke aandoeningen is het toch als koper een risico wat je zelf neemt om een pup te kopen met ongeteste ouders? Vind het eigenlijk best wel raar om daar dan een zaak van te maken. Dan moet je maar een puppy kopen van geteste ouders..


Dus als jij een tv koopt neem jij geen garantie en maak je sowieso geen gebruik van garantie omdat jij dat exemplaar gekocht heb dus als wr iets mis mee blijkt te zijn dan had jij niet goed op gelet bij de aankoop??

Pup is voor wet een ding he!! Jij als consument moet er blindelings op kunnen vertrouwen dat jij een deugdelijk product koopt. Ondeugdelijke producten mag men niet verkopen zonder een koper er op te wijzen.

En net als dat die tv een bepaalde periode sowieso bij kapot zijn kosteloos gemaakt moet worden heb je dat bij puppen ook.

Die boerboel ouderdieren waren volgens mij wel getest maar met 10 maanden leeftijd. Op verzoek vd rechter op volwassen leeftijd nog eens gerontgend en waar ze met 10 maanden goed in elkaar zaten was het op volwassen leeftijd bagger.

Daarnaast ging het niet op 1 pup. Aantal waren al ingeslapen en oudste is 3 jaar geworden??


Ik zou niet weten hoe sterk je als pup koper staat als TS bijv. Een wederzijds contract op stelt dat het gaat om een oeps nest van te jonge en niet geteste ouders en dat de kopende partij daarom zelf de gok neemt dat de pup qua erfelijke gebreken goed in elkaar zit en dat zij als fokker niet achteraf aansprakelijk gesteld kan worden.

Geen idee of je wettelijk gezien de verantwoordelijkheid die je hebt om een deugdelijk "product" af te leveren zo kan omzeilen...

Maar tja zou dit zelf nooit hebben laten gebeuren en al zeker niet gezien de kruising van beide ouderdieren en zou al helemaal geen ongeteste pup aan schaffen!

Daarnaast is de kans dat moeder uiteindelijk qua gewrichten niet oke is ook nog eens stuk groter door dit nest. Immers zelf nog in de groei en dan drachtig zijn en bevallen geeft enorme aanslag op het hele lijf.
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 23-01-18 06:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 06:51

Ik snap wel wat Smee bedoelt. Ik vind zo'n dingen persoonlijk overkomen als, lekker makkelijk en goedkoop ergens een pupje halen maar als er achteraf iets mis mee is rennen we naar de rechter.

Maar uiteraard heb jij ook gelijk dierenfan.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 07:01

Amandavd schreef:
Ik snap wel wat Smee bedoelt. Ik vind zo'n dingen persoonlijk overkomen als, lekker makkelijk en goedkoop ergens een pupje halen maar als er achteraf iets mis mee is rennen we naar de rechter.

Maar uiteraard heb jij ook gelijk dierenfan.


Jep goedkoop is nu leuk voor de pupkopers. Echter straks speelt emotionele waarde ook mee dus kan een pup voor de eigenaar opeens vele malen meer waarde hebben. Gezien het geen kleine bedragen zijn ED en HD corrigerende operaties weet men dan de fokker weer te vinden. Zeker als men zelf van weinig rond moet komen en de orthopeed ze mogelijk wijst op dit stukje in de wet.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:05

Klopt dierenfan. Ze staan dan ook volledig in hun recht maar ergens vind ik het ook krom.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:10

Waarom zijn er dan nog zoveel broodfokkers? Ik ga er vanuit dat die ouder dieren niet op alles getest zijn, als ze überhaupt getest zijn.
Dan moeten die toch allang failliet zijn?

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:14

Een echte broodfokker genereert veel meer winst omdat een gedeelte van die hondjes niet ziek zijn, een gedeelte een ziekte heeft wat je niet hard kan maken voor de rechter en een gedeelte van de eigenaren geen stappen onderneemt. Hij maakt al veel meer winst op het nest omdat hij zo weinig kosten maakt en hij heeft meer nesten dan de gewone fokker.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:36

Daarbij doet een broodfokker niet moeilijk. Die neemt gewoon de pup terug en je krijgt een nieuwe. Das goedkoper dan operaties. De oude slaat hij dan de hersens in en probleem opgelost.. daarbij hebben grote broodfokkers vaak dierenartsen aan hun verbonden die malafide zijn.... het is heel makkelijk verdienen bij een broodfokker, zeker als je niks hoeft te doen behalve verklaringen schrijven.

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:09

Smee__ schreef:
Maar dat vind ik dan toch wel dubbel. Zolang het niet verplicht is om de ouderdieren te laten onderzoeken naar erfelijke aandoeningen is het toch als koper een risico wat je zelf neemt om een pup te kopen met ongeteste ouders? Vind het eigenlijk best wel raar om daar dan een zaak van te maken. Dan moet je maar een puppy kopen van geteste ouders..


Oh ik heb een hond van geteste ouders. Alleen vergat mevrouw er bij te vermelden dat de reu spondylose heeft. Drie keer raden wat mijn hond op 1 jarige leeftijd bleek te hebben ;-). Daarnaast heeft hij een 8e wervel en lumbosacral instabiliteit. Tevens weet ik dat ze fraudeert met stambomen en paspoorten, puppies te vroeg de grens mee over geeft en handelt ze nu ook nog in twee andere rassen. Ze woont nu in Nederland dus als ik een goede poging kan wagen om haar te laten stoppen of in elk geval enorm te laten schrikken dan pak ik die kans zeker aan. Daarnaast heeft ze ook nog drie databases opgezet en is dit + de honden haar inkomstenbron. Ze staat echter nergens maar dan ook nergens ingeschreven en laat daarbij 1 reu veel maar dan ook veel vaker dekken dan is toegestaan. Dus wellicht ook nog een interessant geval voor de belastingdienst.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:19

Nynke1 schreef:
Smee__ schreef:
Maar dat vind ik dan toch wel dubbel. Zolang het niet verplicht is om de ouderdieren te laten onderzoeken naar erfelijke aandoeningen is het toch als koper een risico wat je zelf neemt om een pup te kopen met ongeteste ouders? Vind het eigenlijk best wel raar om daar dan een zaak van te maken. Dan moet je maar een puppy kopen van geteste ouders..


Oh ik heb een hond van geteste ouders. Alleen vergat mevrouw er bij te vermelden dat de reu spondylose heeft. Drie keer raden wat mijn hond op 1 jarige leeftijd bleek te hebben ;-). Daarnaast heeft hij een 8e wervel en lumbosacral instabiliteit. Tevens weet ik dat ze fraudeert met stambomen en paspoorten, puppies te vroeg de grens mee over geeft en handelt ze nu ook nog in twee andere rassen. Ze woont nu in Nederland dus als ik een goede poging kan wagen om haar te laten stoppen of in elk geval enorm te laten schrikken dan pak ik die kans zeker aan. Daarnaast heeft ze ook nog drie databases opgezet en is dit + de honden haar inkomstenbron. Ze staat echter nergens maar dan ook nergens ingeschreven en laat daarbij 1 reu veel maar dan ook veel vaker dekken dan is toegestaan. Dus wellicht ook nog een interessant geval voor de belastingdienst.

Contact met de rasvereninging opgenomen?

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:33

Nynke1 schreef:
Smee__ schreef:
Maar dat vind ik dan toch wel dubbel. Zolang het niet verplicht is om de ouderdieren te laten onderzoeken naar erfelijke aandoeningen is het toch als koper een risico wat je zelf neemt om een pup te kopen met ongeteste ouders? Vind het eigenlijk best wel raar om daar dan een zaak van te maken. Dan moet je maar een puppy kopen van geteste ouders..


Oh ik heb een hond van geteste ouders. Alleen vergat mevrouw er bij te vermelden dat de reu spondylose heeft. Drie keer raden wat mijn hond op 1 jarige leeftijd bleek te hebben ;-). Daarnaast heeft hij een 8e wervel en lumbosacral instabiliteit. Tevens weet ik dat ze fraudeert met stambomen en paspoorten, puppies te vroeg de grens mee over geeft en handelt ze nu ook nog in twee andere rassen. Ze woont nu in Nederland dus als ik een goede poging kan wagen om haar te laten stoppen of in elk geval enorm te laten schrikken dan pak ik die kans zeker aan. Daarnaast heeft ze ook nog drie databases opgezet en is dit + de honden haar inkomstenbron. Ze staat echter nergens maar dan ook nergens ingeschreven en laat daarbij 1 reu veel maar dan ook veel vaker dekken dan is toegestaan. Dus wellicht ook nog een interessant geval voor de belastingdienst.

Daarom ook altijd de gezondheidscertificaten vragen als je voor een geteste hond gaat. Mensen zijn helaas niet allemaal eerlijk.
Zo kreeg ik ook een dekaanvraag voor een teef. Ik heb bij mijn reu staan: enkel geteste teven. Wel te teef was getest, mar toen ik de certificten opvroeg blijk ze C heuepen te hebbben leider te zijn van 1 gen en drager van een ander... (mijn reu is vrij, dus dragers zijn niet erg, maar met een leider willen fokken.....)

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:00

Nee nog niet Koh’tje. Weet ook niet of zij er wat aan kunnen doen want ze is nergens lid van. Maar kan ze allicht informeren.

Zoe_97 ze vervalst papieren. Dit wist ik destijds niet. Hier ben ik onlangs pas achter gekomen.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:06

Daar moet gerechtelijk dan toch echt iets aan te doen zijn :(