4 jaar oude hond nog castreren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:07

Het nadeel van chemisch castreren is dat het bijna net zo duur is als een echte castratie maar niet 100% het zelfde effect heeft.
Ik zou denk ik in jou geval wel laten castreren omdat je hond best wel last van zijn hormonen heeft en dat is best lastig voor hemzelf vooral.
Dat zou voor mij een belangrijker reden zijn dan het pats gedoe.Want of hij nu onzekerder word of niet je kan hem toch al niet meer 100% vertrouwen met andere honden.


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:19

Ik heb een reuen roedel. Bij mijn zijn er twee gecastreerd ivm hypersexueel gedrag. Maar geen 1 is er onzeker van geworden. Ik heb 40 jaar honden en nog nooit een hond die na een sterilisatie of castratie onzeker gedrag ging vertonen. Mischien dat het bij onzekere honden kan voorkomen en zijn mijn honden gewoon wel zeker. Ik heb zelf ook eens een hond chemisch laten castreren maar vond de latere gewone castratie beter werken .

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:41

Voor een teef heeft een castratie medisch meer voordelen als nadelen bij een reu is dat 50/50 vandaar dat ik een teef wel altijd laat castreren en een bij een reu kijk ik het altijd aan.
Bij beide geslachten kan het laten castreren nadelig zijn voor de vacht.Maar daar gaat de hond van de ts geen last van hebben.Zelf heb ik een langhaar die juist er weer een hele mooie vacht van heeft gekregen.op elke regel heb je uitzonderingen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:17

_Micha_ schreef:
Ja dat is echt vreselijk Nikass, ik heb me er zo ontzettend slecht over gevoeld. Mijn hond is mijn hond niet meer. De hond die ik vertrouwde en wist wat zijn grens was.
Gelukkig gaat het ondertussen wel wat beter en we hebben onze ups en downs. Ik heb gister kunnen wandelen zonder dat hij ging blaffen en zelfs met een andere hond kunnen snuffelen. Dan ben ik super trots op mijn maatje.
Maar er zit heel veel tijd en training in. Wat hem goed helpt is trouwens CBD olie, ts misschien is dat ook voor jou een tip.

En qua gedrag je zult je hond goed moeten leren lezen en ook zijn 'nieuwe' gedrag. Laat je hond nooit recht op een andere hond aflopen, neem afstand van bedreigende dingen totdat je ziet dat hij kalmeert. Ik heb heel veel gehad aan informatie over wandelen met een lange lijn.
Ik weet dat mijn hond niets kan hebben zodra we op het losloop veld zijn, daar ga ik dus niet meer heen. Los in het bos gaat het beter, maar ik ben constant de omgeving aan het scannen. En ook bén er voor je hond. Als ik een akita achtige hond of een hond die om Viktor heeft blijft hangen zie, lijn ik Viktor aan. Ik probeer hem veilig te laten voelen. Ik probeer uit de situatie te stappen. Zodat hij weet dat ík zijn 'problemen' oplos en dat hij dat niet zelf hoeft te doen.

Je kan niet opvoedings fouten, op een castratie afschuiven.Ik vind dat het hier erg makkelijk gedaan word. Mijn honden zijn ook wel eens aangevallen door niet opgevoede mormels en hebben daar echt geen trauma van,het is een beetje hoe jezelf met zo'n geval omgaat.
Aan de lijn word er niet uitgevallen naar andere honden.Dat kan ook niet ik loop met 150kg hond aan de lijn,dan wil je niet dat ze dit soort grappen gaan doen.
Het probleem is dat mensen pas gaan ingrijpen als er al een groter probleem is en dat je met een beetje handigheid zulke problemen kan voorkomen door het zover niet te laten komen.
En dan word er gezocht waardoor het komt en gaan we de castratie maar de schuld geven ipv te denken waar heb ik het zover laten komen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:46

Dan zou ik toch nog eens wat meer met honden gaan werken Esther,denk dan dat het meer een gebrek aan jou ervaring is of de honden waar je mee loopt zijn niet opgevoed.

Ik blijf er bij dat er gewoon veel fouten worden gemaakt in de opvoeding van honden en mensen dat niet willen zien .Dat heeft niet te maken met castreren of niet castreren.

Ik ben niet voor en niet tegen.Maar als een hond een lopend testeron bommetje is dan is het fijn voor de hond dat hij daar mee geholpen word.Dat kan wat rust in zijn hoofd geven en kan hij zijn concentratie op iets anders richten.
Tegenwoordig is het een hype om tegen te zijn terwijl we met ruinen niet anders doen.


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:32

Nikass schreef:
beatje schreef:
Dan zou ik toch nog eens wat meer met honden gaan werken Esther,denk dan dat het meer een gebrek aan jou ervaring is of de honden waar je mee loopt zijn niet opgevoed.


Wat een ontzettend denigrerende opmerking. Er zijn hier meerdere mensen met vergelijkbare ervaring als Esther. Het is niet dat jij opeens de wijsheid in pacht hebt ofzo :O

Ik heb honden zien veranderen na castratie en dat was niet op een positieve manier. Dat waren stabiele, sociale, goed opgevoede volwassen honden, waar helemaal niets van overbleef.
En wat [***] zegt onderschrijf ik ook.

En los van mijn ervaring, lees je even in, dat het allang duidelijk is dat castratie niet werkt ten behoeve van gedragsproblemen.

Niks niet denigrerend aan,maar wel een heleboel praktijkervaring van 40 jaar achter de rug.Voor mij hoeft niemand te castreren.Maar overal tegen zijn is wel een beetje een mode.En ik naar mijn gevoel roepen veel mensen maar wat. In de praktijk zijn het echt nog wel eerder volle reuen die in de knok gaan als castraten. Het enige probleem wat je wel eens kan hebben is dat een volle reu een castraat als teef beschouwd en daar moet jij in grijpen.maar ik zie met alle stromingen en opvoedingsmethode's ook het hele honden gevoel bij mensen verdwijnen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chantal_bel, Paloedie, Ubermetrics en 122 bezoekers