4 jaar oude hond nog castreren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:25

Hoi ts, als je je aanmeldt op de site van Monique Bladder krijg je allemaal gratis video's over uitvalgedrag bij honden. Erg interessant om te volgen!

Ik ben het met voorgaande post eens waarin aangegeven wordt dat castratie geen gedragsverandering ten goede teweeg brengt. Mijn ervaring is dat honden onzeker worden en vandaaruit juist vaker uitvallen.

Mijn reu is ook best wel een haantje. Hij kan echter los wel goed met andere honden opschieten, ook intacte reuen. Juist naar gecastreerde reuen heeft hij eerder de neiging om zich te laten gelden/er op willen rijden.

Ik zou EERST naar een gedragsdeskundige stappen en kijken wat je aan zijn huidige gedrag kan verbeteren. Castreren kan dan (indien nodig) altijd nog...


Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:32

cocochanel schreef:
Hier mijn 10 jarige hond 2 weken geleden geopereerd omdat hij een tumor in zijn ballen had.... hij was de laatste jaren al wat rustiger tegen andere honden als vroeger en tis pas 2 weken geleden dus daar nog geen ervaring mee maar als je toch geen puppy's wilt zou ik het wel doen... zo'n tumor komt best vaak voor...


Maar in dat geval zou het dan toch alsnog kunnen? Omdat nou preventief te doen gaat een beetje ver vind ik.

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:44

Ik vind dat teefjes vaak kattiger worden na castratie.

Nog even over dat rijden op mensen: dat hoeft niets met hormonen te maken te hebben. Het kan ook een vorm van overprikkeld/stress zijn.
Mijn reu heeft de neiging te gaan rijden als hij teveel stress ervaart en het niet meer over ziet. Hij is ook zéker geïnteresseerd in loopse teven maar dat is op zo'n moment niet wat er speelt.


Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:17

Wat erg voor je Micha, om je hond zo veranderd te zien ;(

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:35

beatje schreef:
Dan zou ik toch nog eens wat meer met honden gaan werken Esther,denk dan dat het meer een gebrek aan jou ervaring is of de honden waar je mee loopt zijn niet opgevoed.


Wat een ontzettend denigrerende opmerking. Er zijn hier meerdere mensen met vergelijkbare ervaring als Esther. Het is niet dat jij opeens de wijsheid in pacht hebt ofzo :O

Ik heb honden zien veranderen na castratie en dat was niet op een positieve manier. Dat waren stabiele, sociale, goed opgevoede volwassen honden, waar helemaal niets van overbleef.
En wat [***] zegt onderschrijf ik ook.

En los van mijn ervaring, lees je even in, dat het allang duidelijk is dat castratie niet werkt ten behoeve van gedragsproblemen.

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:56

Ik heb nooit een reu laten castreren. Ik heb het hier over de vele uitlaat/oppas honden die ik heb gehad.

Ik zou ook alleen castreren als het écht niet anders kan (medische noodzaak)

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:12

Jennyj01 schreef:
Ja het is beter voor het paard. Want anders heeft hij grote kans op een hysterische baas. En ik zit hier niet om jou te overtuigen hoor. Maar ik zou zeggen kijk om je heen en trek je eigen conclusie. Nogmaals als er gedonder is op een speelveld, wandelgroep e.d dan is dat 9 van de 10 keer een intacte reu. Hoef je geen wetenschapper voor te zijn.


Wat een onzin. Wij castreren hengsten omdat we geen mogelijkheden hebben om ze fatsoenlijk te huisvesten zonder dat ze elkaar afmaken. In Spanje castreren ze hun paarden helemaal niet. Zijn in Nederland wonende ruinen dan opeens gelukkiger?
Ik denk dat castreren bij paarden ook wel een keerzijde heeft maar dat daar wellicht nog niet veel aandacht aan wordt besteed.

Ik vind de reacties naar Micha toe erg veroordelend en getuigen van een kortzichtige denkwijze.

Trek het je niet aan Micha, sommige mensen zijn zo, dan hoeven ze niet verder na te denken over de keuzes die ze maken.

DBIN: als je honden goed kunt lezen en weet hoe je moet reageren kun je serieuze vechtpartijen meestal voorkomen. (Tenzij je hond "vanuit het niets" wordt aangevallen)

Beatje: jij staat ook bekend om je fijngevoeligheid hè?
Ik kom Esther de laatste tijd in meer honden topics tegen en vind dat zij erg zinvolle dingen zegt.

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:48

Maar jouw hond is niet representatief voor elke hond :)*

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:33

Sorry maar dat zegt me niks. Ook de 40 jaar praktijk ervaring van Beatje zegt me niks. Ik heb vaak het argument gehoord "ik heb al dertig jaar honden" en dan dacht ik: nou dan is het jammer dat je er nog steeds zo weinig van begrijpt ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, Ange29, girlyggirl, IASCrawler, Pardoesje, Veldbloem en 171 bezoekers