Formaat katten kamer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WinSel

Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Formaat katten kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 20:23

Hallo
Even een vraagje...

Ik woon in een ruim appartement met 2 super leuke katten. Als ik niet thuis ben zitten ze in hun eigen ruime kattenkamer en hal. Nu twijfel ik nogal over de hal. Hij is niet heel ruim, dus ze hebben niet heel veel extra ruimte daardoor.
Het mannetje heeft nu uit gevonden dat als ik de voordeur open doe, meneer er tussen uit kan naaien en dan in het trappenhuis loopt. Ik kon hem elke keer redelijk snel pakken, maar als iemand de buitendeur open doet is hij weg...

Ik twijfel dus om de katten alleen in hun kattenkamer te doen, als ik niet thuis ben. Hierin staat een grote krabpaal, andere speeltjes en mandjes Ed.

Nu ben ik benieuwd hoe groot jullie katten kamer is?

Groetjes Nienke
Afbeelding

Sar
Berichten: 248
Geregistreerd: 29-12-11

Re: Formaat katten kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:28

Wij hebben geen speciale kamer voor de katten. Hier kunnen ze gewoon vrij door het huis wandelen. Maar als je zelf denkt dat ze niet veel ruimte door de hal erbij krijgen, en je kater toch telkens ontsnapt zou ik ze gewoon in hun eigen kamer laten. Beter op veilig spelen dan dat hij straks weg is toch? :)

WinSel

Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Formaat katten kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 20:30

Ja idd dat dacht ik ook. En als ik thuis ben kunnen ze overal komen.
Ze vinden het erg leuk om op alle tafels en kasten te klimmen en dingen om te gooien, dus vandaar dat ik ze niet alleen in de woonkamer laat....

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Formaat katten kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:37

Hier geen kattenkamer, maar gewoon een kleine woonkamer.
Ong 20m2. Nooit klachten gehad van de kat, al brengt hij de tijd dat ik afwezig ben doorgaans slapend door volgens mij.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:39

Kattenkamer gedeelte van de dag kan prima... zou deze dan wel zo uitdagend mogelijk maken...dus ook in de hoogte werken..bv plankjes aan de muren trapsgewijs ofzo..en ervoor zorgen dat ze buiten kunnen kijken...

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:40

Begrijp ik het goed dat je katten dus sowieso niet buiten komen en, indien jij weg bent, in een aparte kamer verblijven?

WinSel

Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 20:42

Ailill schreef:
Begrijp ik het goed dat je katten dus sowieso niet buiten komen en, indien jij weg bent, in een aparte kamer verblijven?


Dat begrijp jij goed. Ik woon in een appartement dus ze kunnen niet naar buiten. De katten weten ook niet beter, zijn nog nooit buiten geweest :)

Ik ga morgen idd even kijken om nog wat extra dingen te plaatsen.
Naar buiten kijken kunnen ze sowieso :)

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Formaat katten kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:45

Hmmm, dat zou niet mijn keuze zijn. Sowieso ben ik van mening dat katten naar buiten moeten kunnen, al is het maar een overdekt balkon. Nu kan niet iedereen dit bieden, dat snap ik ook hoor :)

Maar om ze dan ook nog, als je weg bent, in een aparte kamer te zetten vind ik eigenlijk not done. Kun je niet kijken of je woning wat meer catproof gemaakt kan worden? Of zet desnoods de gevaarlijke spullen in een afgesloten ruimte.

Maar goed, is mijn mening en wellicht zit je hier helemaal niet op te wachten.

WinSel

Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 20:47

De katten hebben er totaal geen last van en liggen vooral te slapen :) ik maak me er dus niet druk om dat het niet eerlijk zou zijn . Als ik thuis ben en ze in de woonkamer zijn, liggen ze ook veel op de bank te slapen.

Ik ben vooral benieuwd naar andere mensen met katten kamers

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:52

Afbeelding

Dit is internetplaatje hoor...maar heb soortgelijk iets hier gehad wel iets kleinschaliger..maar loopruimte wordt enorm vergroot en katten vinden het geweldig!

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:54

Ailill schreef:
Begrijp ik het goed dat je katten dus sowieso niet buiten komen


Wat is hier mis mee?


Ik heb ook een kattenkamer, maar daar staan eigenlijk alleen maar de kattenbak en het voer en water.

Ze lopen bij mij door mn hele huis (woon- en slaapkamer en 'bibliotheek') op mn keuken na, die is wel afgesloten. De 1 ligt vaak op bed en de ander op de krabpaal in de woonkamer.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:54

Ik zou graag een kattenkamer willen maar helaas heb ik die niet. Mijn 4 meiden lopen dus gewoon door de woonkamer, badkamer en slaapkamer. Ook als ik weg ben. Ja, ze gooien wel eens iets stuk maar dat risico hoort erbij en vind ik niet erg. Ik heb liever dat ze alle ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan als dat nodig is. Maar 4 is in mijn geval eigenlijk ook teveel...ik heb niet zoveel ruimte. :o Maar ze mogen daarom wel overal komen.

Als ik een kattenkamer zou hebben zou ik daar de kattenbakken inzetten, de paal en idd allemaal plankjes op verschillende hoogtes aan de muur bevestigen. Speeltjes erbij en eten en drinken. Maar dan zou ik ze nog steeds toegang geven tot alle ruimtes.

Maar hoe groot die kamer dan moet zijn..tja, zijn ze heel actief of juist niet als je weg bent? Ik heb er 4 dus dan zou ik best een behoorlijke kamer moeten hebben als ze ieder op een eigen plekje willen zitten...

Mijn katten komen alleen buiten in mijn eigen tuin als het weer het toelaat en ik de tuindeur open kan laten...

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:56

Ailill schreef:
Hmmm, dat zou niet mijn keuze zijn. Sowieso ben ik van mening dat katten naar buiten moeten kunnen, al is het maar een overdekt balkon. Nu kan niet iedereen dit bieden, dat snap ik ook hoor :)

Maar om ze dan ook nog, als je weg bent, in een aparte kamer te zetten vind ik eigenlijk not done. Kun je niet kijken of je woning wat meer catproof gemaakt kan worden? Of zet desnoods de gevaarlijke spullen in een afgesloten ruimte.

Maar goed, is mijn mening en wellicht zit je hier helemaal niet op te wachten.


Mijn kat vond balkon vreselijk en ging daar echt niet voor haar plezier op. Krabpaal met uitzicht naar buiten vond ze wel tof. Dus balkon hoeft niet leuk te zijn ;)
TS doet de gevaarlijke spullen toch ook al opsluiten in afgesloten ruimte? Namelijk de woonkamer ;)

Kattenkamer met kattenbak, eten en drinken wat uitdaging en heerlijke slaaphoekjes is echt wel oke voor de gemiddelde luie kat

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:57

Onali schreef:
Ailill schreef:
Begrijp ik het goed dat je katten dus sowieso niet buiten komen


Wat is hier mis mee?


Ik heb ook een kattenkamer, maar daar staan eigenlijk alleen maar de kattenbak en het voer en water.

Ze lopen bij mij door mn hele huis (woon- en slaapkamer en 'bibliotheek') op mn keuken na, die is wel afgesloten. De 1 ligt vaak op bed en de ander op de krabpaal in de woonkamer.
Ik vind dat persoonlijk niet echt een kat waardig bestaan :n

Sowieso mogelijkheid/toegang tot buiten(lucht) middels een overdekt balkon/tuin, maar nogmaals: Dit is mijn mening.

Nog een stap verder door ze, al dan niet tijdelijk, in een enkele kamer te huisvesten, gaat in mijn optiek nog een stap verder.

WinSel

Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 20:58

Wow wat gaaf op die foto!
Vriendlief maar 's vragen haha

Mijn katten hebben zo hun gekke bui dat ze over de bank achter elkaar aan vliegen of met een muisje druk zijn. Maar buiten die buien om zijn ze heel rustig. Lui op de bank en slapen....

Er staan in de katten kamer 2 kattenbakken en de krabpaal staat idd bij het raam. Ben al opzoek naar nog een krabpaal

Mijn katten zijn nog nooit buiten geweest, dus hebben geen flauw benul van wat er buiten is. Beetje overdreven om dan over niet kat waardig te praten

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:59

dierenfan schreef:
Mijn kat vond balkon vreselijk en ging daar echt niet voor haar plezier op. Krabpaal met uitzicht naar buiten vond ze wel tof. Dus balkon hoeft niet leuk te zijn ;)
TS doet de gevaarlijke spullen toch ook al opsluiten in afgesloten ruimte? Namelijk de woonkamer ;)

Kattenkamer met kattenbak, eten en drinken wat uitdaging en heerlijke slaaphoekjes is echt wel oke voor de gemiddelde luie kat
Onze katten zijn juist echte buitendieren, doe je niet echt plezier met binnen houden. Nu gaat het daar natuurlijk ook niet om, wel ben ik van mening dat een kat altijd de mogelijkheid tot naar buiten kunnen dient te hebben.

Doe het dan gelijk goed en makkelijk: Sluit je hele huis af en laat de katten buiten ;)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:00

Als de katten het goed doen samen is de ruimte op zich niet zo zeer van belang: ik heb er drie, en deze kunnen niet met en niet zonder elkaar. Deze drie in een kamer opsluiten zou erg gestresste katten opleveren. Hier kunnen ze als we niet thuis zijn in de drie slaapkamers plus badkamer plus gang.
Straks in het nieuwe huis gaan ze twee kleinere slaapkamers plus trap plus gang plus badkamer hebben.
Het hele huis krijgen ze niet zonder toezich ivm plassen op tapijten en de bank.
Katten die het prima samen doen is 1 gemiddelde kamer imo voldoende. Wel zou ik zorgen voor minstens twee grote krabpalen zo ver mogelijk uit elkaar dat ze elk een plekje kunnen kiezen

WinSel

Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 21:01

Nogmaals de katten zijn nog nooit buiten geweest. Weten niet beter....

Naar buiten kan niet omdat ik 3 hoog woon en als ze al buiten zouden komen, liggen ze zo onder een auto aangezien ik aan een drukke weg woon

Ze kunnen het erg goed met elkaar vinden gelukkig :)

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:19

Ailill schreef:
Ik vind dat persoonlijk niet echt een kat waardig bestaan :n

Sowieso mogelijkheid/toegang tot buiten(lucht) middels een overdekt balkon/tuin, maar nogmaals: Dit is mijn mening.



Ik woon 2 hoog in een flat, in de zomer hebben ze toegang tot het balkon maar zitten liever binnen. Voor de straat zijn ze niet geschikt, 1 omdat hij een scheiterd is en de ander omdat hij te lief is en met jan en alleman mee zou gaan.

Niet alle katten zijn geschikt voor buiten en persoonlijk ben ik allergisch voor mensen die hun katten naar buiten bonjouren en de buurt ermee opzadelen.
Maar dit wel/ niet naar buiten blijft een eindeloze discussie.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:19

Wij hebben op dit moment 3 katten in huis.

Toby woont beneden en gaat naar buiten.

Myra en Jiska zitten op de zolder kamer en mogen snachts over de 1ste verdieping lopen. De zolder kamer hebben we ingericht met verschillende speel dingen. Voer krijgen ze in een voer puzzel waardoor ze er voor moeten werken ipv in een voerbakje. Daarnaast hebben we veel lig en verstop pleljes gecreeert. Ze komen overigens ook niet buiten.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:26

Onali schreef:
Ailill schreef:
Ik vind dat persoonlijk niet echt een kat waardig bestaan :n

Sowieso mogelijkheid/toegang tot buiten(lucht) middels een overdekt balkon/tuin, maar nogmaals: Dit is mijn mening.



Ik woon 2 hoog in een flat, in de zomer hebben ze toegang tot het balkon maar zitten liever binnen. Voor de straat zijn ze niet geschikt, 1 omdat hij een scheiterd is en de ander omdat hij te lief is en met jan en alleman mee zou gaan.

Niet alle katten zijn geschikt voor buiten en persoonlijk ben ik allergisch voor mensen die hun katten naar buiten bonjouren en de buurt ermee opzadelen.
Maar dit wel/ niet naar buiten blijft een eindeloze discussie.
Ik weet dat het niet bij iedereen, in mijn optiek, ideaal kan verlopen. Dit af en toe uitspreken kan niet kwaad, lijkt me?

Lol, naar buiten bonjouren is weer het andere uiterste. Daar hebben ze kattenluikjes, al dan niet met speciale chip, voor uitgevonden :P

Dit gaat inderdaad een eeuwigdurende discussie worden, is niet mijn bedoeling.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:28

Hier ook huiskat, had er 2 woonde toen nog op flat, woon nu in huis met tuintje.
Kat mag soms onder begeleiding de tuin in, andere mensen hoeven geen last te hebben van mijn kat in hun tuin kakkend en bloembollen uitgravend en de tuinvogles hoeven ook niet allemaal gekilled door mijn PoetieKat. Voordeel is ook nog dat je kat dan niet wordt aangereden of dat er iets anders geks mee gebeurt. (moet zeggen wacht op de dag dat ze ontdekt dat ze best over de schutting kan)
Is overigens een ex boerderij kitten en excelente muizenvanger, weet ik van de muizen die ze IN mijn hbuis gevangen heeft.
Woon je lekker in het buitengebied, harstikke leuk je kat buiten, woon je in de stad, lekker binnen houden.
Hier toegang tot gang, keuken (zit geen deur in) woonkamer en zolder en douche (daar staat kattebak etc).
Tot grote ergenis :+ :Y) (ergenis valt wel mee, ze weet hoe het allemaal werkt) van de kat wordt er 2 x per dag gevoerd in iets.. dus bal, tuimelaar, toren met gaatjes, bak met torentjes, what ever. Even snel je broken achterover werken zit er dus niet in.

Verder heeft ze haar Eigen water feature geregeld, aangezien de hondenwaterbak altijd maar in een onderbak geparkeerd wordt omdat de kat graag waterhengelt en spartelt.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:33

WinSel schreef:
Nogmaals de katten zijn nog nooit buiten geweest. Weten niet beter....

Naar buiten kan niet omdat ik 3 hoog woon en als ze al buiten zouden komen, liggen ze zo onder een auto aangezien ik aan een drukke weg woon

Ze kunnen het erg goed met elkaar vinden gelukkig :)


Gewoon doen wat goed voelt hoor TS :)

Mijn kat is alleen *schock 1*
Komt niet buiten *schock 2*
Wordt opgesloten als wij niet thuis zijn in een kamer van 3x5 *schock 3*
Ze is echt dolgelukkig *schock 4*
:')
Ja mensen, het kan!

Ik zou in de hoogte werken als ik jou was, planken aan de muur, hoge krabpaal enzovoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:44

Ailill schreef:
Onze katten zijn juist echte buitendieren, doe je niet echt plezier met binnen houden. Nu gaat het daar natuurlijk ook niet om, wel ben ik van mening dat een kat altijd de mogelijkheid tot naar buiten kunnen dient te hebben.

Doe het dan gelijk goed en makkelijk: Sluit je hele huis af en laat de katten buiten ;)


Waarom druk je je mening zo door? Je zegt in bijna al je reacties "het is mijn mening" maar eigenlijk voeg je hiermee 0,0 toe aan dit topic waar gevraagd word naar kattenkamers en de formaten hiervan.. Jou katten zijn buiten katten en willen naar buiten, prima toch. TS haar katten zijn binnen katten nog nooit buiten katten geweest en hebben er ook geen last van dat ze niet buiten komen.

Goed even on topic..
Ik heb 2 katten, 1 van 8,5 en 1 van 4,5 beide echte luilakken, willen zomers graag de hele dag naar buiten en 's winters veel binnen en slapen. Ze hebben ook een kattenkamer voor 's nachts of als ik weg ben, dit hebben ze altijd al gehad al heb ik ze ook een paar maand in de woonkamer etc gehad en was hun kattenkamer een beetje mijn kamer geworden, nu is het een beetje van beide maar dat was ook meer ivm de kerstboom en het geklooi daar evt. mee 's nachts. In hun kattenkamer staan/liggen 2 mandjes en 2 krabpalen, ze hadden een hoge krabpaal waar ze eigenlijk niet echt meer naar om keken en die aardig af was dus heb ik 2 lagere aangeschaft, de 1 loopt met een soort bocht, daar slaapt de jongste liever op dan in een mandje dus prima. Eten, drinken, kattenbak staat daar ook. Speeltjes kijken ze niet naar om maar vinden ze zelf wel gezien een vaste kast het onderste deel spulletjes voor hun zijn. Speeltjes kopen heeft bij die van mij geen zin, de jongste heeft nu een kleine tekentang te pakken en speelt daar mee. Nouja dikke prima hoor :+
Ik denk dat mijn kamertje zo'n 12 vierkante meter is in totaal, maar daar zitten ze dus alleen 's nachts over het algemeen. Ik ben meestal thuis dus dan kunnen ze overal lopen.
Ik zou als ik jou was de kattenkamer deur dicht doen ipv ze in de hal laten met risico dat de kater ontsnapt. Ik ken het verhaal van proberen het trappenhuis in te rennen maar ook bang dat iemand dan net binnen komt en ze zoef naar buiten vertrokken zijn.

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:47

_sharonnn schreef:
WinSel schreef:
Nogmaals de katten zijn nog nooit buiten geweest. Weten niet beter....

Naar buiten kan niet omdat ik 3 hoog woon en als ze al buiten zouden komen, liggen ze zo onder een auto aangezien ik aan een drukke weg woon

Ze kunnen het erg goed met elkaar vinden gelukkig :)


Gewoon doen wat goed voelt hoor TS :)

Mijn kat is alleen *schock 1*
Komt niet buiten *schock 2*
Wordt opgesloten als wij niet thuis zijn in een kamer van 3x5 *schock 3*
Ze is echt dolgelukkig *schock 4*
:')
Ja mensen, het kan!

Ik zou in de hoogte werken als ik jou was, planken aan de muur, hoge krabpaal enzovoort.


Ik zou er zelf ongelukkig van worden om mijn kat(ten) uren op te sluiten in een kleine kamer.