Hond start met behoeften doen in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Hond start met behoeften doen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 07:34

Situatieschets (beetje lang verhaal maar geeft hopelijk een redelijk beeld)

Toen Frodo 6 maanden oud was, is hij bij ons komen wonen, nu ruim 3,5 jaar geleden. In de eerste 6 maanden van zijn leven heeft hij bij 4 verschillende gezinnen gewoond. Het laatste was een opvangadres via het asiel, zodat hij toch gewoon in huiselijke omgeving zou zitten en niet in een hok. Laatstgenoemde adres heeft hem zo goed mogelijk opgevoed en geleerd hoe hij zich als hond moet gedragen, wat op zich aardig gelukt is.

In het begin bij ons heeft Frodo erg veel last van verlatingsangst gehad. Huilen en blaffen, uit de bench komen, deuren openmaken, hij heeft alles wel voor elkaar gekregen. Gelukkig verder niets gesloopt of aan stoelen geknaagd. Door veel vrijheid qua werk hoefde hij eigenlijk maar 2x 2 uurtjes per week echt alleen te zitten. We hebben de tijd genomen om naar die 2 uur alleen toe te werken, en hij ging uiteindelijk zonder veel moeite de bench in en bleef kalm. Alles dus heel fijn en goed!

In april 2016, ruim 1,5 jaar geleden dus, hebben we een grote verhuizing doorgemaakt. We gingen van Amersfoort NL naar Cochrane CA, en hoe moeilijk ik het ook vond om Frodo zo lang in een bench in het vliegtuig alleen te laten (geen toegang tot dat gedeelte en te groot voor in de cabine), Frodo heeft de reis goed doorstaan. Alleen in zijn bench geplast en heel blij toen hij ons spotte!
We kregen een leuk huurhuis hier, en Frodo doet het goed. We hebben de bench wel staan maar hij hoefde er zeker de eerste maanden niet in, hij hoefde niet alleen te zijn. Na een paar maanden zijn we langzaam aan begonnen met hem korte periodes alleen te laten, gewoon weer overnieuw begonnen met laten wennen zeg maar. Alles ging heel goed, en we konden dat uitbouwen naar max 4 uurtjes alleen thuis zijn in de bench. Nooit in de bench geplast, geen geblaf als we weg gingen. Uiteindelijk ging het zelfs zo goed dat we hem los in huis lieten als we weg moesten, en Frodo ging dan op de trap met zicht op de deur liggen.

Nu een week of 6 geleden zijn we verhuisd naar onze definitieve stek, een mooi koophuis. Frodo had het erg moeilijk tijdens deze verhuizing, die we helemaal zelf hebben gedaan. Als we even naar buiten moesten om iets uit de vrachtwagen te halen, en hij daarom binnen moest blijven met de deur dicht, was het piepen en janken. Zelfs als hij ons nog kon zien.
We hebben het huis grotendeels hetzelfde ingericht zoals het in het huurhuis was, en zoals het in Amersfoort was. Enige verschil is dat we de bank nu in de kelder hebben staan en een ander vloerkleed op de grond ligt. En de bench staat er niet meer, omdat het zo goed ging in het huurhuis.

Sinds we in dit huis wonen heeft Frodo 1 of 2 keer een uurtje of 2 alleen gezeten. Dit ging helemaal goed, geen gepiep, netjes op de deurmat of trap gelegen en blij als we weer thuis kwamen! Natuurlijk uitbundig beloond daarvoor!

Dan nu to the point:

Sinds een week is Frodo begonnen met in huis te poepen. Eerst een keer 's nachts. Bovenop het eerder genoemde kleed. We kwamen er pas later op de dag achter, de poep was al helemaal droog en rook niet. Frodo verder niet hierop aangesproken, want te laat. Helaas twee dagen later vonden we weer een drol op het kleed. Opgeruimd en schoongemaakt. Sindsdien zijn we het kleed op gaan rollen als we naar bed gaan, zodat hij er niet weer op kan poepen. Dat ging goed, tot eergisteren in de avond. Wij waren boven, en toen ik naar beneden ging om thee te maken, rook ik poep. Op het kleed. Een uur later kwam mijn zoon thuis van zijn werk en zei dat er een drol lag in mijn werkhoek. Drie primeuren dus: overdag terwijl we wakker zijn, en dan ook nog twee keer op twee veschillende plaatsen. Frodo weet heel goed dat hij fout is, want hij durft ons niet goed onder ogen te komen, ondanks dat we hem nooit gestraft hebben voor het poepen.
Gisteren lag er helaas weer een drol overdag. Naast het opgerolde kleed. Vannacht is het goed gegaan, maar ik kwam er wel achter dat hij gisteren ook tegen de gashaard heeft geplast, het kussen wat ernaast lag was ineens niet meer wit maar geel...
En dan vandaag. Samen met mijn zoon heb ik hem om 20.15 uur uitgelaten. Een kleine 15 minuten gewandeld in de bittere kou, -25 graden met sneeuw en wind is niet echt een pretje. Frodo heeft een paar keer geplast maar niet gepoept, wat in mijn ogen logisch was omdat hij om 16 uur nog gepoept had toen mijn dochter hem uitliet. Nog geen uur later, wij en Frodo waren allemaal boven, stiefelt hij naar beneden om 5 minuten later weer boven te komen. Ik vertrouwde het niet en ben gaan kijken, en ja hoor, een drol en urine naast het opgerolde kleed. Nu wel boos geworden.

Wij weten het even niet meer. Frodo wordt 5 of meer keer per dag uitgelaten. Deze wandelingen zijn niet altijd lang, het is zoals gezegd heel koud hier nu, en Frodo heeft een ingescheurd ligament aan een van zijn achterpoten, lang uitlaten mag dus gewoonweg niet. Hij krijgt wel de tijd om zijn behoeften te doen. Tussen de laatste ronde en de eerste zit gemiddeld 6 uur, soms 8, wat in het verleden nooit een probleem is geweest. Hij mag zelf kiezen waar hij slaapt, meestal gaat hij bij ons in de slaapkamer liggen maar ook wel elders in huis. Hij heeft sinds wein Canada zijn aangekomen hetzelfde voer en dezelfde hoeveelheid gehad, zonder eerdere problemen. Aanpassen na de verhuizing zou een oorzaak kunnen zijn, maar waarom dan nu pas veranderd gedrag?
Het kleed hebben we even weggehaald. Het is een schitterend hoogpolig Turks kleed wat nog behoorlijk naar schaap ruikt, en we vermoeden dat Frodo daarom graag daar een cadeautje voor ons achterlaat...


Pff, een echt veel langer verhaal dan gedacht, sorry. Dankjewel voor het lezen, stel gerust vragen als je meer info wilt, maar houd het vriendelijk. We zijn ervaren honden-eigenaren en dit is niet de eerste asiel/opvanghond die we in huis genomen hebben. In Nederland hebben we veel begeleiding gehad bij het opvoeden en handelen van zijn verlatingsangsten, en de destijds geleerde vaardigheden hebben we hier weer toegepast. We hebben alleen nog niet eerder te maken gehad met dit soort gedrag.

Oja, laatste info: Frodo is een gecastreerde reu van nu ruim 4 jaar. Hij is een kruising Duitse herder, Berner Sennen en Black & Tan coonhound.

Brand maar los, ik hoor graag meningen en tips, mits niet aanvallend ;-)


Afbeelding
Frodo op het genoemde kleed voor de haard

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 08:06

Ik zou zeggen ga naar een goeie dierenarts en bespreek dit.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Hond start met behoeften doen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 08:10

Daar wordt al aan gewerkt. Wij hebben nog steeds contact met onze Nederlandse dierenarts, die een zeer goede vriend van ons is. Maar helaas tijdverschil en werk/gezin. Ik weet dat hier veel hondeneigenaren zitten die mee kunnen denken, daarom ook hier een topic.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 08:49

Wat vervelend, hij ziet er ouder uit dan 4 trouwens.
Kan je de bench niet terughalen en hem daar s Nachts in doen en als je weg bent?
Misschien heeft hij toch iets langer nodig om te wennen?

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 08:52

Ik zou het doorbreken door hem de kans te ontnemen te kunnen poepen. Ik liet hem niet meer kiezen waar te slapen, maar bv op de slaapkamer met de deur dicht 's nachts. En hem op andere momenten dat hij even niet onder toezicht kan zijn toch mss terug in de bvench te doen.
Het kan heel goed een reactie op de verhuizing zijn. Maar ook misschien op de extreme kou.
Ik zou hem er sowieso niet voor straffen, gewoon zorgen dat hij niet meer de mogelijkheid krijgt om te poepen en re plassen in huis, even terug naar zoveel toezicht als je bij een pup zou houden.
Allereerst zou ik wel een eventueel medisch probleem uit willen sluiten.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 08:54

Suzanne F. schreef:
Wat vervelend, hij ziet er ouder uit dan 4 trouwens.
Kan je de bench niet terughalen en hem daar s Nachts in doen en als je weg bent?
Misschien heeft hij toch iets langer nodig om te wennen?


Hij is echt een pup qua gedrag af en toe, heeft alleen wel een grijze snoet haha! Maar hij is echt 4.

De bench terug is een optie, maar heeft nit onze voorkeur. Hooguit voor alleen thuis blijven maar niet 's nachts. We hopen dat het zonder bench ook op te lossen is, zeker omdat hij het dus ook gewoon flikt terwijl wij wakker en thuis zijn. Dat doet ons vermoeden dat het niet een alleen-blijf probleem is.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 08:57

WeCo schreef:
Ik zou het doorbreken door hem de kans te ontnemen te kunnen poepen. Ik liet hem niet meer kiezen waar te slapen, maar bv op de slaapkamer met de deur dicht 's nachts. En hem op andere momenten dat hij even niet onder toezicht kan zijn toch mss terug in de bvench te doen.
Het kan heel goed een reactie op de verhuizing zijn. Maar ook misschien op de extreme kou.
Ik zou hem er sowieso niet voor straffen, gewoon zorgen dat hij niet meer de mogelijkheid krijgt om te poepen en re plassen in huis, even terug naar zoveel toezicht als je bij een pup zou houden.
Allereerst zou ik wel een eventueel medisch probleem uit willen sluiten.


Dankjewel voor de adviezen. We houden hem nu strak in de gaten, in de hoop dat dat nu helpt. Ook het wegnemen van het kleed gaat hopelijk bijdragen. Echt straffen doen we niet, heb alleen eerder vanavond met iets stemverheffing gesproken, dat was binnen de minuut nadat hij het gedaan had.

Medisch gaan we zeker ook aan de gang hoor.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 08:58

Het is echt heel moeilijk op te lossen. Wij hebben er ook zo eentje. We hebben nu kranten neergelegd op de plek waar hij het doet en dan maar liever op de krant dan op het kleed.
We proberen hem in de gaten te houden, hij geeft het wel aan maar niet heel duidelijk. Als je net even boven bent kan hij het al gedaan hebben. En hij komt er ook vaak uit, daar ligt het niet aan.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Hond start met behoeften doen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 09:00

Inderdaad, dat is het frustrerende. Hij wordt uitgelaten, krijgt de tijd om alles te doen, maar een uur na thuiskomst en in een onbewaakt ogenblik ligt er al wat. Kranten krijgen we hier niet veel helaas, en als hij de kans krijgt maar hij daar puzzelstukjes van. Toch bedankt voor het meedenken.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hond start met behoeften doen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:07

Je zegt dat het sinds een week aan de hand is..

Ik weet biet hoe het daar zit met vuurwerk en dergelijke, maar kan het dat zijn? Angst voor vuurwerk?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Hond start met behoeften doen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 09:09

Haha nee, dat kan het 100 % zeker niet zijn. Er is hier geen vuurwerk, zelfs niet overheid aangestuurd. Oud en nieuw is een doodse bedoening haha!

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hond start met behoeften doen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:11

Ik voel plots de aandrang om te verhuizen.. :')

Lastig..

Stom idee, maar beetje out of the box.. Het kleed eens een dag ergens wegleggen? Misschien helpt dat?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 09:14

nine1987 schreef:
Ik voel plots de aandrang om te verhuizen.. :')

Lastig..

Stom idee, maar beetje out of the box.. Het kleed eens een dag ergens wegleggen? Misschien helpt dat?


Het is hier erg stil tijdens O&N. We hebben wel vuurwerk gehad op Canada Day, maar dat vond hij dus echt niet eng. Maar goed, Canada Day is in July en nog een heel end weg!

Kleed hebben we nu weggehaald inderdaad, kijken of dat scheelt. Het is een mooi kleed wat de Turkse Nomaden zelfs als bed gebruiken, zo dik en zacht is het. Maar helaas ook sterk ruikend naar schaap. We hebben het niet eerder ergens in huis neer kunnen leggen wegens ruimtegebrek maar hier past het zo mooi.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:20

Starten met aanleren behoefte doen op commando, bij elke aandrang buiten om plas te gaan doen erbij zeggen, plasjes doen o.i.d. En daarna belonen, liefst eerste tijd met wat lekkers zodat kwartje sneller valt. Ook met poepen. Zo kan je hem gaan sturen om toch alles te doen wanneer ie uitgelaten wordt. En toch proberen de uitlaat tijd wat langer te laten zijn als ie nog niet alles gedaan heeft. Vermoed dat jullie vanwege de kou en blessure die tijd te kort hebben gehad zodat ie de kans niet heeft gehad/genomen om alles buiten te doen en zichzelf heeft aangeleerd, als het buiten niet kan dan maar binnen.

Ander iets is wel even de bench erbij en de zindelijkheidstraining herhalen, dus weer als pup na elke x eten naar buiten na het slapen naar buiten na het spelen naar buiten, veel belonen als het goed gaat buiten. Even de basis weer oppakken kan ook helpen. Soms hoeft dit maar een weekje of zo, totdat het er weer in zit dan kan de bench weer weg.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:22

Wat vervelend, en dat terwijl het juist allemaal zo goed leek te gaan. Jullie hebben zoveel geduld en begrip gehad voor zijn moeilijke start en alles rustig opgebouwd, en daarom ook veel bereikt!
Jammer dat je dan nu toch over gaat op straffen en de aanname "hij weet dat hij fout zit"; honden zijn niet "lekker stout" om jou te pesten. Dit gedrag van Frodo is een signaal dat er iets fysiek of mentaal mis is met hem op dit moment. Probeer te achterhalen wat, dan kun je het waarschijnlijk oplossen.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 09:25

speurneusc schreef:
Starten met aanleren behoefte doen op commando, bij elke aandrang buiten om plas te gaan doen erbij zeggen, plasjes doen o.i.d. En daarna belonen, liefst eerste tijd met wat lekkers zodat kwartje sneller valt. Ook met poepen. Zo kan je hem gaan sturen om toch alles te doen wanneer ie uitgelaten wordt. En toch proberen de uitlaat tijd wat langer te laten zijn als ie nog niet alles gedaan heeft. Vermoed dat jullie vanwege de kou en blessure die tijd te kort hebben gehad zodat ie de kans niet heeft gehad/genomen om alles buiten te doen en zichzelf heeft aangeleerd, als het buiten niet kan dan maar binnen.

Ander iets is wel even de bench erbij en de zindelijkheidstraining herhalen, dus weer als pup na elke x eten naar buiten na het slapen naar buiten na het spelen naar buiten, veel belonen als het goed gaat buiten. Even de basis weer oppakken kan ook helpen. Soms hoeft dit maar een weekje of zo, totdat het er weer in zit dan kan de bench weer weg.


Ik snap je gedachte speurneusc, maar waarom doet hij het dan nu pas? Want die blessure speelt al een langere tijd, en dit is niet de eerste echte koude-periode. Hij wordt dus al langer op deze manier uitgelaten. Dus ja, ik snap je redenatie, maar ergens vermoed ik dat het ook iets anders zal zijn.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 09:28

Nikass schreef:
Wat vervelend, en dat terwijl het juist allemaal zo goed leek te gaan. Jullie hebben zoveel geduld en begrip gehad voor zijn moeilijke start en alles rustig opgebouwd, en daarom ook veel bereikt!
Jammer dat je dan nu toch over gaat op straffen en de aanname "hij weet dat hij fout zit"; honden zijn niet "lekker stout" om jou te pesten. Dit gedrag van Frodo is een signaal dat er iets fysiek of mentaal mis is met hem op dit moment. Probeer te achterhalen wat, dan kun je het waarschijnlijk oplossen.


Ik denk dat je het niet goed gelezen hebt dan. Ik schrijf duidelijk dat we niet straffen, alleen de laatste keer binnen een minuut nadat hij gepoept had heb ik mijn stem verheft. De wijze waarop nog voordat we iets gezegd hebben zich ergens achter verschuilt, doet mij zeggen dat hij weet dat het niet goed is. Ik zeg nergens dat hij het expres doet of om ons te pesten of wel?

Dit topic open ik juist om redenen te vinden waarom dit is begonnen en daarmee dan aan het werk te gaan. Jammer dat je het verkeerd opgevat hebt.

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:32

kleinvosje schreef:
Ik snap je gedachte speurneusc, maar waarom doet hij het dan nu pas? Want die blessure speelt al een langere tijd, en dit is niet de eerste echte koude-periode. Hij wordt dus al langer op deze manier uitgelaten. Dus ja, ik snap je redenatie, maar ergens vermoed ik dat het ook iets anders zal zijn.


Ik denk dat je goed zit hoor. Als iets medisch uitgesloten is zou ik er geen hele toestanden van maken.
Gewoon zorgen dat het gedrag uitdooft door te zorgen dat het niet meer kan gebeuren. Zorgen dus, ook al is dat natuurlijk makkelijk gezegd maar niet onmogelijk, dat er geen onbewaakte ogenblikken meer zijn. Ruimtes verkleinen, deuren sluiten als je ergens met hem bent zodat hij er niet snel even tussenuit kan piepen naar een andere ruimte en desnoods weer momenten in de bench.
En mocht er onverhoopt wel een ongelukje gebeuren gewoon negeren. Terug naar de denkbeeldige puppentijd(ook al was hij al 6 maand toen hij bij jullie kwam) en ogen op steeltjes hebben.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:35

Het kan best met de geur van het kleed te maken hebben. Hier hebben de honden ook echt om moeten leren gaan met schapen vachten. Als ik even niet keek gingen de tanden erin.
Ik heb het ook opgelost door ze alleen in de kamer te laten als wij er ook waren. De oudste bleef er vrij snel vanaf, maar de jongste mag pas sinds kort af en toe alleen in de woonkamer zijn.
Laatst bijgewerkt door loulou op 29-12-17 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 09:37

Dankjewel WeCo. Gelukkig is er bijna altijd wel iemand thuis die hem in de gaten kan houden. Hij is heel erg mensgericht en wil graag bij je zijn, dus valt het op als hij even naar beneden verdwijnt. Volgende stap is een traphekje haha!

loulou, dat is goed om te weten, hebben we waarschijnlijk toch een juist voorgevoel met dat kleed. Frodo zet zijn tanden er gelukkig niet in, maar ligt er wel graag op te rollebollen en spelen. Eigenlijk tegenstrijdig dat hij het dan toch bevuilt toch?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hond start met behoeften doen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:53

Vervelend probleem.... Ik zou Frodo om te beginnen echt medisch laten nalopen. Misschien is er iets waar hij last van heeft en dat moet je, imo, uitsluiten.

Verder dat kleed eruit. Laat het dan gelijk reinigen, en kijk hoe hij het doet met een ander kleed.

Die bank die nu in de kelder staat: mocht hij daar vroeger op liggen? :)

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:02

Geen andere snacks gegeven? Zijn het mooie drollen, of anders dan normaal (kleur, consistentie, geur)? Onlangs ontwormd of andere medicijnen gegeven?

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Hond start met behoeften doen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:42

Hij wil zijn eigen lucht en geen stink schaap }:)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hond start met behoeften doen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:06

Ik gok toch op de kou en geen tijd nemen om te kakken.Ik heb er hier ook ene die met de sneeuw liever onder tafel ging zitten kakken als buiten.

Ik moet zeggen dat ik geen kleden heb liggen,ik heb aardig wat honden en katten rondlopen en als ze dan ergens op gaan is het een kleed zelfs de deurmat :(

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:25

kleinvosje schreef:
Nikass schreef:
Wat vervelend, en dat terwijl het juist allemaal zo goed leek te gaan. Jullie hebben zoveel geduld en begrip gehad voor zijn moeilijke start en alles rustig opgebouwd, en daarom ook veel bereikt!
Jammer dat je dan nu toch over gaat op straffen en de aanname "hij weet dat hij fout zit"; honden zijn niet "lekker stout" om jou te pesten. Dit gedrag van Frodo is een signaal dat er iets fysiek of mentaal mis is met hem op dit moment. Probeer te achterhalen wat, dan kun je het waarschijnlijk oplossen.


Ik denk dat je het niet goed gelezen hebt dan. Ik schrijf duidelijk dat we niet straffen, alleen de laatste keer binnen een minuut nadat hij gepoept had heb ik mijn stem verheft. De wijze waarop nog voordat we iets gezegd hebben zich ergens achter verschuilt, doet mij zeggen dat hij weet dat het niet goed is. Ik zeg nergens dat hij het expres doet of om ons te pesten of wel?

Dit topic open ik juist om redenen te vinden waarom dit is begonnen en daarmee dan aan het werk te gaan. Jammer dat je het verkeerd opgevat hebt.


Ho ho ik val je niet aan hoor ;)
Je schrijft dat je hond "heel goed weet wat hij doet", dat is waar ik op reageer. Je zegt niet dat hij het doet om te pesten, maar als je hond zo bewust tegen jouw regels in gaat, hoe moet ik het dan noemen?

Natuurlijk ben je op zoek naar het waarom hierachter, en naar de oplossing uiteraard. Mijn insteek om hier te reageren is dan ook om daarover mee te denken.
Als het niet zo over kwam, excuses. Volgens mij heb ik je echter juist gecomplimenteerd met wat jullie allemaal bereikt hebben tot op heden.
Enfin, dat achter ons gelaten, wat mij betreft, zou je een aantal dingen kunnen doen (sommige ben je al van plan):
-bezoekje aan de dierenarts of er iets fysiek niet goed zit
-iets langer uitlaten (indien mogelijk) om te kijken of hij dan wel buiten zijn behoefte doet, maar niet persé veel vaker wat mij betreft. Een gezonde hond hoeft niet om de haverklap uit.
-zindelijkheidstraining opnieuw starten
-goed nadenken of er iets in jullie gewoontes veranderd is/of er iets gebeurd is dat stress zou kunnen veroorzaken
- als hij zijn behoefte binnen doet, dit stilzwijgend opruimen en er verder (naar hem toe) geen aandacht aan besteden
-eventueel als je geen toezicht op hem kan houden, de ruimte beperken tot bijvoorbeeld alleen de keuken, of één kamer
-in de slaapkamer laten slapen snachts kan op zich nuttig zijn, maar ik weet niet of je dat wil. Ik zou het niet voor tijdelijk doen, want dan heb je daarna misschien weer een probleem om dat weer terug te draaien