De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 15:51

10 jaar geleden kregen wij een puppy. Een super schattige Berner Sennen hond. 3 berners waren haar al voor gegaan op onze boerderij en nu was Daisy 4 er dan. Tja, ik heb het zelf ook niet bedacht.

Afijn, boerderij ging failliet en werd verkocht, ouders gingen naar een rijtjes huis en alle 5 de kinderen vlogen uit. Daisy was van mijn broer, maar mijn broer had niet zo veel met haar en daisy ook niet zoveel met hem. Ik wel. Daisy was mijn maatje, altijd samen in de stallen en bij de paarden. Ze bleef voor de bak liggen als ik ging rijden en als ik naar vriendinnen ging, ging ze mee. Iedereen kende Daisy en als echte Berner vond ze iedereen lief natuurlijk.

Dus, Dais ging in eerste instantie met mijn ouders mee. Ik ging namelijk met mijn vriend samenwonen en mijn ouders wilde haar ook niet kwijt.
Binnen 3 weken vrat ze haar staart kaal en lag ze alleen maar in haar mand te janken. Mijn moeder heeft mij toen opgebeld met de mededeling dat ik de hond nú moest ophalen, anders ging ze dood aan verdriet.
Afijn, even wat aanpassingen maar ze was meer dan welkom en het gezinnetje was weer compleet. Daisy was weer thuis. Ze woont nu 2 jaar bij mij en Daisy is ondertussen 10 jaar, ze is zo vreselijk lief, zo'n goed dier en zo leuk voor alles en iedereen.
Er is werkelijk maar 1 probleem...... Het beest vréét NIET.

Deze lieve hond heeft vanaf pup af aan nooit goed gegeten, op de boerderij stond een zak brokken op deel waar mw zelf uit kon pakken, (tja, zo ging dat bij mijn ouders) en 's avonds kreeg ze de restjes van de pot. Dat ging altijd goed! Het is altijd een kleine berner geweest van max 45 kg.

De laatste paar jaren wordt ze wat ouder, ze heeft nierfalen, een vergroot hart en een operatie aan haar kruisbanden gehad. In die 2 jaar tijd ben ik ondertussen zo vreselijk veel geld kwijt geraakt aan onderzoeken en dierenartsen en ik ben er nooit achter gekomen wat de reden is dat ze niet eet. Ik ben echt bang dat dit haar dood wordt, sterker nog... Ik weet dat dit haar dood wordt.

Ik heb minstens 30 verschillende voersoorten geprobeerd, gedacht: "Dan vreet je maar niet, als je honger hebt pak je vanzelf wel" maar als die rot brokken dan vervolgens 9 dagen in de bak liggen zonder dat er maar naar gekeken wordt, dan ben je het echt wel beu.

Vlees uit blik, lekker voor 2 dagen.
Vers vlees, lekker voor misschien 3 dagen.
Brokken, amenooit niet.
Wat de pot schaft, lekker! Maar ik krijg direct last van mijn nieren. (Veel drinken, veel plassen, veel braken.)
Boillion, rijst, kip, sperziebonen, Heerlijk! Morgen hoef ik het niet meer.
Leverworst, ja doe maar een stukje dan. 1 stukje

De laatste paar weken is ze erg veel aan het braken, er komt natuurlijk alleen maar gal uit want het dier heeft niets in haar maag zitten. Niet zo gek natuurlijk.

Je zou zeggen, die hond moet zich doodziek voelen. Mis! Ze rent als een idioot, is vrolijk, slaapt niet extreem veel, is graag buiten en rommelt lekker in de tuin, ze is dol op onze poes Muis en ze gaat 3 keer in de week met de buurvrouw mee wandelen. Wat een hondenleven he, maar het is echt niet zo rooskleurig voor het baasje.

Je zult begrijpen dat ik mij enorme zorgen maak over haar en vooral met oog op oud en nieuw.
Vorig jaar hebben wij haar met stukjes leverworst in leven gehouden omdat ze zo vreselijk angstig was. We hebben haar uiteindelijk in een bandage gerold om haar in te bakenen. Dit was het enige wat echt heeft gewerkt. Zo heeft ze dagen boven op de slaapkamer achter het bed gelegen.

Zucht, ik ben waarschijnlijk heel veel dingen vergeten, maar vraag het gerust dan kan ik antwoord geven. Voor nu zit het me echt even heel hoog. Ze weegt nog amper 30 kg en ik weet het niet meer.

Afbeelding

Edit, besloten is met familie en dierenarts dat na alle onderzoeken die zij heeft gehad en de hoeveelheid medicatie die ze heeft gehad, er geen nieuwe behandeling meer wordt opgezet. Bij pijn worden pijnstillers toegediend, meer niet.
Ik ben bereid alles te proberen, maar zij wordt niet meer binnenstebuiten gekeerd.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:11

Bedenk je dat een hond die lange tijd te weinig/niets eet, op een moment komt dat ze niet meer willen eten.

Als deze hond écht zo levenslustig is als jij zegt zou ik per direct beginnen met kleine beetjes dwangvoeren. In dit geval wel voer wat geschikt is voor die nieren natuurlijk.
Pureren, in een voerspuit en in die mond ermee.

Nogmaals: alleen als de hond nog zin heeft in het leven!

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:18

Wat enorm lastig, echte tips of adviezen heb ik niet, maar herken in je verhaal wel karakter eigenschappen en begrijp je Edit.

Onze Bernerreu is 8 geweest en toen hij onlangs plots kreupel liep en bloedplastte en we bij een voor ons vreemde dierenarts het spreekuur bezochten kregen we tussen de zinnen door min of meer het doodvonnis uitgesproken. We konden voor een CT scan ( onder narcose) a €700 en een mogelijk operatie (nog een narcose )gaan, maar gezien ras en zijn leeftijd was de kans groot dat het om (uitgezaaide)kanker ging.

Nachten wakker gelegen, want wat moet je dan he. Als je kijkt naar de leeftijden binnen het ras, leven ze dan zwart/wit gezien in reserve tijd. Maar als je naar de hond opzich kijkt is hij fysiek nog heel goed. Toch maar een 2nd opinion. Bleek een spierverrekking te zijn. CT hebben we laten zitten. Gecontroleerd bewegen met ruim een week was hij weer de oude. De kleine vage klachten kabbelen voort, maar zolang hij blij en zich zelf is......

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 16:21

Mooi gezegd... Reserve tijd zeggen wij ook vaak inderdaad. Alles wat goed voelt en haar gelukkig maakt is mooi mee genomen. Bedankt voor jullie berichten tot nu toe, 10 is een enorme leeftijd voor een Berner.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:24

Heel lastig dit. De hond van mijn ouders, ook een berner sennen van 10, heeft hetzelfde gehad. Maar die had ook totaal geen levenslust meer op het laatst en bij haar was het dus ook al snel einde oefening.

Helaas kan ik je met je probleem ook niet helpen, zo te lezen heb je alles al geprobeerd en ik snap ook dat je haar niet meer binnenstebuiten wilt keren. Succes :(:)

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:43

Het wat de pot schaft maken wat goed voor haar is? Dus kook wat ze lekker vindt, zoutloos en gezond voor haar.
Mijn hond heeft vroeger ook lange tijd slecht gegeten en alles wat ik hem gaf was verdacht. Maar wat 'bezoek' hem 'stiekem' gaf was vaak hap slik weg.. En bijv. pan leeg likken was echt feest, maakte niet uit wat er in had gezeten. Mogelijk kan je zo een bepaalde mind set bij haar vinden waarbij ze eten als positief iets ziet.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:07

Mijn hond eet ook slecht, het is (stomgenoeg) gewoon niet haar prioriteit.
Omdat die van mij nu ook bejaard is wil ik gewoon dat ze goed/ genoeg eet, ook omdat ik eventuele medicatie over het voer kan doen. Ik ben enkele maanden geleden begonnen met zalmolie over de brokken te doen en man, ze vindt het zo lekker dat ze met grote regelmaat nog om een extra bak voer per dag vraagt (die ze dan ook krijgt!). Dus mijn tip; aantrekkelijk maken met zalmolie.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:18

Of, zoals een ander hierboven ook al aanraadt: koken wat de pot schaft, maar dan iets aangepast zodat het geschikt is voor de hond.

(Overigens vind ik dit een heel mooi topic. Uit de openingspost spreekt zoveel liefde voor die oude gekke hond. Ik hoop dan ook dat je een oplossing vindt zodat je nog een poosje van haar aanwezigheid kan genieten.)

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:42

Iedere dag wat lekkers koken en verschillende soorten natvoer en brok in huis zodat ze iedere dag wat anders krijgt?

Op barfplaats kun je veel menu's vinden voor nierpatienten.

Pijnstilling, maagzuurremmers, spijsverteringsenzymen etc zorgen niet voor beter eten?

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:43

Je hebt het over dierenartsen en dat de hond niet nog eens binnenstebuiten gekeerd wordt. Heb je ook al eens in het zogenaamde alternatieve circuit gekeken? Bioresonantie bijvoorbeeld?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 17:46

Maflinger_S schreef:
Je hebt het over dierenartsen en dat de hond niet nog eens binnenstebuiten gekeerd wordt. Heb je ook al eens in het zogenaamde alternatieve circuit gekeken? Bioresonantie bijvoorbeeld?



Mijn beste vriendin is bioresonatie therapeut en die is natuurlijk al langs gekomen! :j Dankje.

Homepatisch wel eens het een en ander geprobeerd maar die wereld is ook zo groot dat ik niet meer waar ik moet beginnen. Ik moet ook zeggen dat ik voor het hele zweverige olietjes en druppels niet echt open sta. :o

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 17:49

Hannanas schreef:
Iedere dag wat lekkers koken en verschillende soorten natvoer en brok in huis zodat ze iedere dag wat anders krijgt?

Op barfplaats kun je veel menu's vinden voor nierpatienten.

Pijnstilling, maagzuurremmers, spijsverteringsenzymen etc zorgen niet voor beter eten?


Ik krijg ook een aantal pb’s over het koken, helaas is dit ook niet voor lange tijd. Een paar dagen eet ze wel aardappels en dan niet meer. Het heeft geen zin om daarna bvb te gaan starten met blik voer zodat je de week dus rond komt, het lijkt wel of ze na een paar dagen eten er weer even genoeg van heeft en vol zit en daarna dus niet meer eet. Zucht...

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:52

Hmmmm Oke (intermitting) fasting is natuurlijk geen probleem.
Dan zou ik de dagen dat ze eet zorgen dat het extra calorierijk is. Kijk, als ze 4 dagen per week eet is dat dikke prima! En dan die 4 dagen per x steeds wat anders aanbieden.

Je kunt verschillende gekookte porties invriezen. "Babyhapjes" met een rijk assortiment voor de hond. _/-\o_ (ik mocht willen dat mijn hond dat kon hebben, vers en je weet wat er in zit) Lekker koken/stomen, evt mixen, invriezen in porties en wanneer je het wilt geven evt zelfs warm maken ipv alleen ontdooien en dan een lekker smakende toevoeging erover gooien (bijv zalm olie).

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:15

Ik herken je verhaal
Naar mijn mening ( neem ook aan dat de DA dit aangegeven heeft ) heeft dit met nierfalen te maken.
Weet niet of je hond ook ( licht ) dement is. Dat is de combi die wij hebben nl

Mijn ervaring ( tot op heden, maar ik ben ook zoekende naar de oplossing ) is dat het draaid om afwisseling van voer.
Tig merken voer gehad ( en ook weer weggegeven ) Met de pot mee eten ( kansloos ) , blik, zakjes, kuipjes, versvlees, brok, stoofpotjes, worsten, verzin het maar.... We hebben het is huis gehad
Goedkoop tot het duurste, het maakt niets uit

Het dieetvoer is leuk, maar ik denk dat in dit stadium dat allemaal niet meer uit maakt.
Het gaat erom dat de hond eet.

Onze hond houd erg van ei, dus dit krijgt hij 2 keer per dag. Verder vullen we het aan met hondenkoekjes ( verschillende merken en soorten ) en vleeswaren. Brokjes gaan er ook in, maar dat kan elke dag een ander merk zijn en soms een dag niet...

Ik wil je als tip nog schapenvet geven. Die heb je in bonbon vorm en vloeibaar. Als ik iets over de brokken doe dan eet hij het niet meer, maar misschien is het bij die van jou anders. Het zijn in ieder geval dikmakers.

En ook wij hebben nog een hond die rent en rolt... Die blij is en geniet.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:25

Onze hond was ook een slechte eter. Wij hebben regelmatig pannenkoeken of brintapap voor hem gemaakt omdat hij dat wel at. Later vond hij gekookte runderhart ook wel lekker met vooral een hoop vocht er van. Anders bleven ook sommige stukjes liggen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 18:27

Higgins, dank je. Fijn dat je het begrijpt, dat js namelijk precies hoe wij er nu in staan. Eerst was het gevaarlijk ivm haar nieren en braken etc.. maar ondertussen denken we alleen nog maar; Áls er maar wat binnen komt!

Toevallig over dat ei, ik keek net in de koelkast wat ik haar nu weer eens zou geven en toen dacht ik: Rauwe eieren heeft ze vroeger regelmatig uit het kippen hok gestolen, waarom niet.

Nou vandaag is het weer gelukt, altijd een opluchting zeg.
Op het menu stond vandaag gekookte aardappels, blik voer en 2 rauwe eieren. Het ging er ik met likjes maar ach, het zit er in...

Afbeelding

Smakelijk allemaal... :')
Trouwens, ik mag ook nooit kijken als ze eet. Ze eet alleen als er niemand bij is, maar ze eet ook niet als wij niet thuis zijn. Dus we moeten al thuis zijn én in een andere ruimte. Ook zo iets geks...
Laatst bijgewerkt door Giolli op 28-11-17 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:29

higgins schreef:
Ik herken je verhaal
Naar mijn mening ( neem ook aan dat de DA dit aangegeven heeft ) heeft dit met nierfalen te maken.
Weet niet of je hond ook ( licht ) dement is. Dat is de combi die wij hebben nl

Mijn ervaring ( tot op heden, maar ik ben ook zoekende naar de oplossing ) is dat het draaid om afwisseling van voer.
Tig merken voer gehad ( en ook weer weggegeven ) Met de pot mee eten ( kansloos ) , blik, zakjes, kuipjes, versvlees, brok, stoofpotjes, worsten, verzin het maar.... We hebben het is huis gehad
Goedkoop tot het duurste, het maakt niets uit

Het dieetvoer is leuk, maar ik denk dat in dit stadium dat allemaal niet meer uit maakt.
Het gaat erom dat de hond eet.

Onze hond houd erg van ei, dus dit krijgt hij 2 keer per dag. Verder vullen we het aan met hondenkoekjes ( verschillende merken en soorten ) en vleeswaren. Brokjes gaan er ook in, maar dat kan elke dag een ander merk zijn en soms een dag niet...

Ik wil je als tip nog schapenvet geven. Die heb je in bonbon vorm en vloeibaar. Als ik iets over de brokken doe dan eet hij het niet meer, maar misschien is het bij die van jou anders. Het zijn in ieder geval dikmakers.

En ook wij hebben nog een hond die rent en rolt... Die blij is en geniet.


Als ik je goed begrijp hebben nierfalen of dementie te maken met verminderde eetlust?

Ouders hebben ook een hond die niets meer lust. Ook een senior, 13. En dement.
Lust alleen nog maar van die goedkope snacks van pedigree en mensenkoekjes.
Niet ideaal.. maar ja, brokken wil die niet. En van vlees gaat die aan diarree en kotsen.
Zalmolie lust die niet.

Het is wat met die ouwetjes :Y)

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:47

Nachocheese schreef:
Als ik je goed begrijp hebben nierfalen of dementie te maken met verminderde eetlust?

Ouders hebben ook een hond die niets meer lust. Ook een senior, 13. En dement.
Lust alleen nog maar van die goedkope snacks van pedigree en mensenkoekjes.
Niet ideaal.. maar ja, brokken wil die niet. En van vlees gaat die aan diarree en kotsen.
Zalmolie lust die niet.

Het is wat met die ouwetjes :Y)


Met nierfalen kan idd de eetlust verminderen. Maar dat is 1 van de symptomen.

Qua dementie staat de etensknop ( bij onze hond dus ) ook nog wel eens 'uit'
Dus die moet ik dan weer 'aan' zien te zetten.
Dat doe ik bv dmv een brokje 'verstoppen' ( vlak voor zijn neus, maar hij moet er iets voor doen ) een brokje over de vloer te katen glijden ( zodat hij er achteraan moet )
Soms is het aanbieden waarbij hij niet reageerd en nog geen minuut later wel.
Ik voer ook uit de hand, want uit een bak eet hij eigenlijk nauwelijks.

Oudjes hebben ook minder eten nodig. Dus als jullie oudje zo geniet en toch eet, prima toch.
Ik heb geleerd dat ik het moet loslaten. Hoe meer ik 'push' hoe minder hij eet.

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:51

Fijn Giolli dat jullie hond gegeten heeft!
Je kan ook meerdere keren per dag kleine beetjes aanbieden ( zo doen wij het )
Misschien werkt dat beter...?

Wij geven meestal iets na het wandelen en dan zie ik al vrij snel of ik meer kan aanbieden of dat het missie kansloos is ;)

Ook hier is er met smaak weer brok ingegaan, weer een ander dan gisteren, maar goed ik heb nog genoeg soorten liggen :P

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:49

Top! Fijn dat het naar binnen is.
Wat doet ze met 1 rauw ei in de bak?
Lekker geven hoor! Zelfs van iedere dag eieren gaan ze niet dood.

Je zou ook zelf nog "koek" kunnen maken van ei met tonijn geprakt bijv of pannenkoeken bakken (zonder suiker zonder melk) met op t laatst bijv geraspte pecorino er over.

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Re: De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:54

Hier ook een Berner die slecht eet... Bij onze is het zo als hij druk voelt of stress heeft vertikt te eten. Misschien teveel prikkels? Is dwangvoer geen optie?

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:11

Wat een ontzettend leuke hond, en tien jaar is heel wat voor een Berner!
Nierfalen zorgt voor misselijkheid (smakt ze? Bek aflikken -terwijl ze niet eet?) geef je haar daar iets tegen?
Ik zou verder het liefst zelf samen stellen, of hoogwaardige kvv zoals Bandit nierdieet, maar belangrijkste is idd dat ze iets eet.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:19

Wat een lastige situatie TS!

Misschien een hele stomme manier van denken van mij, maar heeft ze wat meegemaakt als pup? Aangezien jullie er ook niet bij mogen zijn als ze eet?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:20

Geef je het voer altijd in de rvs voerbak?
Ik heb kort geleden mijn rvs bakken weggezet en de oude keramische bakken weer gepakt omdatmijn hond ineens niks meer uit de oude bak wilde pakken. Op de een of andere manier kon ze niet meer tegen het rvs.
Ook een normaal bakje of bord van ons zelf heeft ze liever dan de hondenbak. Misschien kun je dat ook eens proberen.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:01

Heb je haar wel eens een periode halve porties gegeven? Dat misschien vreemd, maarsoms helpt het toch. Iedere dag wat anders en aangezien ze normaal 3-4 dagen eet zou ik na 5 dagen een heel klein beetje meer voeren, denk aan een eetlepel natvoer erbij. En iedere dag, iedere 2 dagen 1 el natvoer meer. Ik probeer vaak om te starten met een halve portie, maar soms moet je zelfs starten met 1 of 2 el.

Lust ze slagroom? Als ze haar bak leeg heeft belonen met een toefje slagroom. Anders met een stukje leverworst (maar klein!).