Kat met slechte vacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Kat met slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 20:00

Hoi allemaal!

Mijn moeder heeft één buitenkat en één binnenkat, zusje en broertje en ze zijn ongeveer 4 jaar. Genoemde binnenkat heeft een prachtige dunne vacht die hij heel goed verzorgt. De buitenkat (poes) heeft echter een super dikke vacht en is niet zo goed in zichzelf wassen. :(:)
Ze is weinig thuis (misschien eens in de twee weken) en nou bleek een aantal weken geleden dat ze enorm slecht in haar vacht zit. Ze heeft bollen haren (klitten die zo'n beetje vervilt zijn) verspreid over heel haar vacht, behalve haar pootjes, hoofd en buik. Het is er met kammen uit te halen, langzaam maar zeker, maar daar ben ik nu een half uur mee bezig geweest en nog niet op 5% van de klitten.
Het andere idee is om haar te laten scheren, maar we vragen ons af of dat een goed idee is in de winter.

De vraag is dus: heeft iemand hier ervaring mee en een perfecte oplossing voor? Ook ter voorkomen, wanneer het weg is, zodat we volgend jaar niet met hetzelfde probleem zitten?

Ik heb wat foto's, het is eigenlijk niet zo goed te zien als je het kan voelen, maar voelcomputers hebben we nog niet uitgevonden helaas.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie ergens mee kunnen helpen

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Re: Kat met slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:20

Ik krijg uit het verhaal niet de indruk dat die katten ooit geborsteld worden. Zeker bij zo'n dikke vacht kan de kat het niet alleen af en moet er regelmatig een borstel overheen. Scheren is nu natuurlijk niet handig, laten ze eens proberen klitten eruit te knippen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Kat met slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:28

ik heb ook een kat met zo'n vacht- ze heeft ook een heeeeekel aan borstelen (maar dat moet toch).

ander voer zou te proberen zijn, maar die van mij heeft gewoon vervelend haar. Mijn andere kat heeft dat totaal niet.

Helaas geen tips, buiten toch regelmatig borstelen

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Kat met slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:36

Voor volgend jaar als ze wintervacht aan gaan maken 1 keer per week kammen met een speciale borstel om de ondervacht eruit te halen. Dat is wat klit.
Voor rest niks anders dan klitten eruit knippen, en de klitten die nog te dicht op de huid zitten een week laten zitten en dan eruit knippen.

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Kat met slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:46

Een goede kattentrimmer bezoeken is ook een optie.

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Kat met slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:58

Welk voer geef je? Ontvlooi je ze regelmatig?
Voortaan idd gaan borstelen scheelt een hoop. Scheren is echt een laatste redmiddel en doe je liever niet

Roosch

Berichten: 36649
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:42

tanec_meisje schreef:
Een goede kattentrimmer bezoeken is ook een optie.

Precies dat. Mijn kat heeft onlangs ook een partij mogen vechten met de trimmer. Maar hij is wel klitvrij inmiddels!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:52

Ik word bijna gevild als ik ga kammen en dan heb ik ook nog een maine coon -O- .
Oppervlakkig gaat nog wel maar kom niet aan zijn buik.

Ik ga 2x per jaar naar de trimmer en dat gaat steeds beter. Voor thuis heb ik een kleine tondeuse en dan vraag ik mijn mam even te helpen en dat ging vorige week super goed.

Ik zou met deze kat naar de trimmer gaan. Klitten trekken aan de huid en dat doet zeer.
Met een schaar raad ik echt af. Katten hebben een hele dunne huid en je kan er zomaar in knippen plus dat je waarschijnlijk niet de hele klit weg kan knippen.

De kat is dan ff kaal. Maar daarna kun je het borstelen bij houden en de haren komen best snel terug.

Is de kat niet te zwaar? Want dat kan wel eens de oorzaak zijn dat hij zichzelf slecht kan verzorgen.
Of is de kat misschien ziek.
Ander voer kan idd ook het een en ander veranderen. Wat voer je nu?

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:59

Ik denk dat dit eigenlijk gewoon het gevolg is van dat het meer een zwerfkat is dan een huisdier. Dus als je meer invloed wil hebben op de gezondheid en dus ook de vacht moet je de kat gewoonweg meer zien.

Veel factoren hebben invloed op de vacht. Één van de belangrijkste is het dieet van de kat maar daar kan je in deze situatie dus helemaal niks mee. Idem dat dit soort vachten regelmatig geborsteld moeten worden. In de periode van de aanmaak van de wintervacht (nu dus) soms wel om de dag net zoals tijdens de rui periode.

Eigenlijk is er dus geen quick fix. Je zal de leefsituatie van de kat moeten veranderen van zwerfkat naar huisdier. En vervolgens regelmatig moeten gaan borstelen dan zal het nooit zover komen dat alles vervilt. En dan weet je ook gelijk wat hij precies eet en binnenkrijgt.

Voor nu zou het zomaar kunnen dat scheren onvermijdelijk is en dat betekent dat je de kat vervolgens heel de winter binnen zal moeten houden.

Een vacht die vervilt is kan behoorlijk vervelend worden van pijn naar een kapotte huid en plekken die gaan zweren. Als ik jou was zou ik met de kat naar een trimmer gaan. Dan hoef je niet zelf te gaan rotzooien en als er al iemand is die de vacht voor nu "kan redden" dan is dat een trimmer. En dan hoef je met een beetje geluk niet te gaan scheren want dat is inderdaad een laatste redmiddel.

Een trimmer die echt heel kundig is en niet maar gewoon wat doet is deze
http://www.cats-only.nl/nl/katsalon/

Succes!
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 02-11-17 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:04

lisem94 schreef:
Ik denk dat dit eigenlijk gewoon het gevolg is van dat het meer een zwerfkat is dan een huisdier. Dus als je meer invloed wil hebben op de gezondheid en dus ook de vacht moet je de kat gewoonweg meer zien.

Veel factoren hebben invloed op de vacht. Één van de belangrijkste is het dieet van de kat maar daar kan je in deze situatie dus helemaal niks mee. Idem dat dit soort vachten regelmatig geborsteld moeten worden. In de periode van de aanmaak van de wintervacht (nu dus) soms wel om de dag net zoals tijdens de rui periode.

Eigenlijk is er dus geen quick fix. Je zal de leefsituatie van de kat moeten veranderen van zwerfkat naar huisdier. En vervolgens regelmatig moeten gaan borstelen dan zal het nooit zover komen dat alles vervilt. En dan weet je ook gelijk wat hij precies eet en binnenkrijgt.

Voor nu zou het zomaar kunnen dat scheren onvermijdelijk is en dat betekent dat je de kat vervolgens heel de winter binnen zal moeten houden.

Een vacht die vervilt is kan behoorlijk vervelend worden van pijn naar een kapotte huid en plekken die gaan zweren. Als ik jou was zou ik met de kat naar een trimmer gaan. Dan hoef je niet zelf te gaan rotzooien en als er al iemand is die de vacht voor nu "kan redden" dan is dat een trimmer. En dan hoef je met een beetje geluk niet te gaan scheren want dat is inderdaad als laatste redmiddel.

Een trimmer die echt heel kundig is en niet maar gewoon wat doet is deze
http://www.cats-only.nl/nl/katsalon/

Succes!


Wendy van cat’s only komt ook voor mijn Maine coon :)

Autumnn

Berichten: 8038
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Kat met slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:11

Wat voer je? Dat kan ook flinke invloed hebben op de vacht.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:14

Lizzyy schreef:
Wat voer je? Dat kan ook flinke invloed hebben op de vacht.


Als ik het goed begrijp is de kat maar eens in de 2 weken thuis. Die eet dus overal en nergens.

Roosch

Berichten: 36649
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:15

Lizzyy schreef:
Wat voer je? Dat kan ook flinke invloed hebben op de vacht.

De kat zal vast een menu hebben met een muis als vooegerecht, ergens brokjes vandaan jatten als hoofdgerecht en dan later nog een muis als tussendoortje. :D :D
Of iets dergelijks. Het beest is nooit thuis.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Kat met slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:21

Een tijdje binnen houden, goed voer op vaste tijden. Dan na een week of 6 weer buiten.

Goed voer zou moeten zorgen voor betere vacht. En als je op vaste tijden voert en even dis een week of 6 dit volhoudt en binnen houd komt ke kat wellicht wel terug.

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Re: Kat met slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:28

Eet de kat heel veel en is ze extreem druk de laatste tijd? Wij hebben hetzelfde met onze poes gehad, zij was uitgedroogd en bleek last te hebben van een vergrootte schildklier. Weekend opgenomen geweest bij dierenarts, kreeg antibiotica en vocht toegediend. Daarna werd heel snel haar vacht ook weer normaal.

Autumnn

Berichten: 8038
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Kat met slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:37

Dat had ik niet gelezen, excuus

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Kat met slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:55

Die van mij heeft het nu ook, zij is dit jaar 15 geworden en heeft het hiervoor nooit gehad. Zij is ook een buitenkat, maar blijft wel altijd in de buurt.
Zij is wel gewoon kortharig.
De losse plukjes haal ik er tussenuit, maar een deel zit echt nog heel vast en ik wil haar geen pijn doen..
Afbeelding

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 23:15

Ik hoorde zojuist van mijn moeder dat ze wel wat vaker thuis is, elke week weleens. (verkeerd ingeschat, ik woon daar namelijk zelf niet haha)
Ze zal dus alsnog veel buitenshuis eten. Al is ze in de winter wel vaker thuis :)
edit: ze is overigens een slanke kat, zit meer aan de dunne dan dikke kant

Ze houdt niet van kammen dus dat wordt niet vaak gedaan, zal mijn moeder wel aanraden om dat wat vaker te doen wanneer deze klitten weg zijn. En wanneer ik er ben vind ik het zelf ook leuk om te doen, het is (stiekum) mijn lievelingetje dus een beetje tijd spenderen en tegelijk proberen haar het fijner te laten vinden is een leuke uitdaging.

Ze krijgen volgens mij vooral simpele brokken, maar de andere twee katten hebben er geen (is het broertje) en weinig last van, dus verwacht dat het niet daaraan zal liggen. Degene die er weinig last van heeft houdt van kammen, dus dat is ook makkelijk te voorkomen :D

Ik zal mijn moeder een kattentrimmer aanraden, even kijken naar hoe of wat :j
Mijn moeder zal dat vast ook liever hebben dan volledig scheren.

mimp3 schreef:
Eet de kat heel veel en is ze extreem druk de laatste tijd? Wij hebben hetzelfde met onze poes gehad, zij was uitgedroogd en bleek last te hebben van een vergrootte schildklier. Weekend opgenomen geweest bij dierenarts, kreeg antibiotica en vocht toegediend. Daarna werd heel snel haar vacht ook weer normaal.

Ik zie haar niet vaak dus kan haar zelf niet echt in de gaten houden, maar volgens mijn moeder gedraagt ze zich niet anders en toen ik er net was kwam ze ook rustig knuffelen en slapen, zoals normaal ook.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Kat met slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 00:03

Noor: als ze een week van huis is, eet ze dus een week wat anders. Misschien bij andere mensen. Dus wellicht ligt het daar wel aan. Maar dan niet wat jullie voeren. Mar daarom zou ik er voor zorgen dat ze s ochtends en a avonds bij jullie komt eten

Autumnn

Berichten: 8038
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:36

Nooor_ schreef:
Ze krijgen volgens mij vooral simpele brokken, maar de andere twee katten hebben er geen (is het broertje) en weinig last van, dus verwacht dat het niet daaraan zal liggen. Degene die er weinig last van heeft houdt van kammen, dus dat is ook makkelijk te voorkomen :D .


Maar de ene kat is de andere niet. Ene mens kan ook meer ongezond voedsel eten dan de andere. Elke kat apart is uniek. De oude kat van 15 van mijn ouders kreeg ook al jaren supermarkt voer. Nu hij ouder werd werd zijn vacht slechter. Nu staat hij op Prins voer met vers vlees en je ziet zijn vacht echt gigantisch veranderen. Geen kale plekken meer maar gewoon mooi egaal. Minder goede voeding zie je vaak pas na x aantal jaar. Vaak bij mensen ook :j

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 09:54

Oh natuurlijk Maartje1990, sorry, zo had ik er niet over nagedacht.


Heeft iemand ervaring met deze trimmer?http://www.trimsalondiva.nl/over_ons.html
Die hierboven is helaas echt wat te ver weg vanaf Gouda

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:46

Maartje1990 schreef:
Noor: als ze een week van huis is, eet ze dus een week wat anders. Misschien bij andere mensen. Dus wellicht ligt het daar wel aan. Maar dan niet wat jullie voeren. Mar daarom zou ik er voor zorgen dat ze s ochtends en a avonds bij jullie komt eten



En nog even toevoegen, er voor zorgen dat ze s avonds en s ochtends thuis komt eten zou je denk ik alleen kunnen krijgen door haar dus even een week of 6 binnen te houden en consequent op hetzelfde tijdstip te voeren.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:51

Gigixponys schreef:
Die van mij heeft het nu ook, zij is dit jaar 15 geworden en heeft het hiervoor nooit gehad. Zij is ook een buitenkat, maar blijft wel altijd in de buurt.
Zij is wel gewoon kortharig.
De losse plukjes haal ik er tussenuit, maar een deel zit echt nog heel vast en ik wil haar geen pijn doen..
[ [url=m/IXOndY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oei, met deze kat zou ik heel snel naar de DA gaan voor een check-up en bloedonderzoek :(:)

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:12

Gigixponys schreef:
Die van mij heeft het nu ook, zij is dit jaar 15 geworden en heeft het hiervoor nooit gehad. Zij is ook een buitenkat, maar blijft wel altijd in de buurt.
Zij is wel gewoon kortharig.
De losse plukjes haal ik er tussenuit, maar een deel zit echt nog heel vast en ik wil haar geen pijn doen..
[ [url=m/IXOndY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ahh gossie wat ziet deze kat eruit zeg |(

Ik begrijp dat je denkt dat dit normaal is omdat is ze "al" 15 jaar oud is? En je doet er niks aan omdat je haar geen pijn wil doen? Nou ik kan je met vrij veel zekerheid vertellen 99% dat met zo'n vacht ze elk moment van de dag al pijn heeft. Zeker als je zegt dat het zo "vast" zit. Arm beest. Dus dat ship has sailed "ik wil haar geen pijn doen" dat doe je indirect al door hier niets aan te doen.

Oudere katten hebben vaak hulp nodig met de onderhoud van hun vacht omdat ze het zelf niet meer kunnen of juist stoppen omdat ze iets onder de leden hebben. Rond deze leeftijd kan dat heel goed iets ernstigers zijn.
Vandaar ook het advies van een andere bokker om heel snel naar een dierenarts te gaan. En laat alsjeblieft ook iets aan die vacht doen door een trimmer zodat jij het daarna bij kan gaan houden. Dit wil je echt niet voor je kat.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:25

Nooor_ schreef:
Oh natuurlijk Maartje1990, sorry, zo had ik er niet over nagedacht.


Heeft iemand ervaring met deze trimmer?http://www.trimsalondiva.nl/over_ons.html
Die hierboven is helaas echt wat te ver weg vanaf Gouda


Ts ik heb geen persoonlijke ervaringen met deze trimmer maar ik zou hier persoonlijk niet naartoe gaan. Deze trimmer doet honden én katten. Je zoekt eigenlijk naar een trimmer die uitsluitend katten doet. Katten trimmen is een vak apart, niet in de verste verte vergelijkbaar met het trimmer van honden. De "juiste" manier van katten trimmer is de laatste tijd in flinke opmars, ontwollen etc is een complete no-go voor een goede trimmer, en deze trimmer maakt er zo ongeveer de eerste reclame mee. Plus katten zijn erg reuk gericht dus het is echt niet meer van deze tijd (voor een goede trimmer!) om katten in dezelfde ruimte te behandelen als (vreemde) honden. Je wil een speciaal ingerichte kattensalon met ditto kunde en kennis. Iemand die zich uitsluitend bezig houdt met het professioneel trimmen van katten. En regelmatig bijscholing volgt zodat je dus niet kan blijven hangen in wat in het verleden gepast was en alle nieuwe inzichten mist.

Kijk is goed naar wat de werkwijze is van Cats only dan weet je gelijk wat je zoekt in een goede trimmer. En als ik jou was zou ik haar even een berichtje sturen over advies over een goede trimmer bij jou in de buurt. Zij werkt nauw samen met opleiders en leid ook zelf mensen op dus ik denk dat ze je wel verder kan helpen.

Goed van je dat je er gelijk zo mee aan de slag gaat! +:)+