Advies voor gedrag van oude kat gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Advies voor gedrag van oude kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 19:15

Haii bedankt voor het aanklikken! :)

Ik heb een (volwassen oudere) vriendin, zij heeft 3 katten, waarvan eentje heel oud en doof is. Hij is heel lief en erg gezond, eet goed, en doet het extreem goed voor een kat van 17 jaar.

Nu komt het probleem.. Omdat hij doof is, hoort hij zichzelf niet mauwen, en elke nacht is het altijd een uitdaging voor haar om te slapen. Alsof hij omdat het buiten donker is en de eigenaar niet meer actief rond loopt heel onrustig wordt en bijna krijsend mauwt. Uren lang. Ze zet hem elke avond in een andere kamer aan de andere kant van het appartement, maar tegenwoordig lukt het hem om de deur open te maken en vervolgens in de woonkamer rondloopt (en mauwd).

Ze is er inmiddels wel een beetje gewend aan geraakt maar ze begint zich er nu steeds meer aan te ergeren. Laten inslapen is geen optie omdat hij nog volledig gezond is, en omdat ze nog van hem houdt natuurlijk. Ze heeft van alles geprobeerd. kalmeringsmiddelen(waar ze mee gestopt is omdat het niet hielp en niet goed is om teveel te geven), veel speeltjes, bewegende speeltjes, licht aan laten staan..

Weet iemand misschien wat ze nog meer zou kunnen proberen?

Ik hoor het heel graag!
Gr! :)

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:24


Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Advies voor gedrag van oude kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:35

Ben nieuwsgierig naar welke medicijnen ze geprobeerd heeft. Ik weet dat er een medicijn is, volgens mij in eerste instantie alleen voor honden, maar off label ook gebruikt voor katten wat soms helpt, maar veel ervaring heb ik er nog niet mee gehad en hoor nog weinig hele positieve verhalen van dierenartsen van verschillende praktijken waar ik heb gewerkt. Ik kan er nu miet opkomen, maar ga het voor je opzoeken.

Er bestaan studies dat bepaalde voeding met verhoogde verzuren (zoals voeding tegen artrose) verbetering geven. Zoals hierboven aangegeven, belangrijk om schildklier- en nierproblemen uit te sluiten. Ik zou even in overleg gaan met de dierenarts eigenlijk.
Vervelend hoor zo,n verder gezonde kat die ineens gaat dwalen.... nachtrust is zoooo belangrijk.

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Advies voor gedrag van oude kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 19:52

@beert: Helaas al daarvoor naar de DA gegaan om het te controleren en niks..
Maar bedankt voor het meedenken! :)

@Enjoy_ : Ik had het iets anders moeten vermelden in de Op (net aan eigenaresse gevraagd welk middel ze gerbuikt). De kat had ooit (jaren geleden) epilepsie aanvallen gehad, en had toen sterke kalmeringsmiddel gegeven(welke weet ze niet meer), maar nu geeft ze (bijna) elke dag Emeprid in vloeibare vorm (makkelijker dan pillen), als een 'drowsy' middel. Het helpt een klein beetje, maar maakt over het gehele plaatje niet echt een verschil.

Ahh top! bedankt voor de tip! En ik hoop dat je het vind! BEdankt!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Advies voor gedrag van oude kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:55

Herkenbaar die van onze vorige buren had dit ook. Was echt heel vervelend. Die is uiteindelijk wel ingeslapen maar hij werd ook dement. Hij was iedere avond aan t krijsen tegen de muur onder ons slaapkamerraam

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Advies voor gedrag van oude kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:56

Wat doet de kat als deze op de slaapkamer mag?

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 19:58

Tulandro schreef:
Herkenbaar die van onze vorige buren had dit ook. Was echt heel vervelend. Die is uiteindelijk wel ingeslapen maar hij werd ook dement. Hij was iedere avond aan t krijsen tegen de muur onder ons slaapkamerraam


ahh vervelend..


Hij begint nu ook langzamerhand te dementeren, maar minimaal. Inslapen zit er dus nog niet in..

ogidni
Berichten: 456
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:06

MyWishMax schreef:
Wat doet de kat als deze op de slaapkamer mag?


Dit is inderdaad ook mijn vraag. Gelukkig hebben mijn katten (25 en 20) dit nooit gedaan. Maar de kat op de slaapkamer nemen is inderdaad ook het eerste wat in mij opkomt.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Advies voor gedrag van oude kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:13

Emeprid is anti misselijkheidsmiddel, lijkt me niet dat ze dat geeft om m te kalmeren.
Enjoy bedoelt misschien vitofyllin? Dit bevordert de doorbloeding in de hersenen, waardoor de symptomen soms minder worden.
Heeft ze feliway ook al geprobeerd? Misschien wordt ie daar wat relaxter van.

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 20:14

ogidni schreef:
MyWishMax schreef:
Wat doet de kat als deze op de slaapkamer mag?


Dit is inderdaad ook mijn vraag. Gelukkig hebben mijn katten (25 en 20) dit nooit gedaan. Maar de kat op de slaapkamer nemen is inderdaad ook het eerste wat in mij opkomt.


Hij doet hetzelfde.. Een beetje doelloos rondlopen en mauwen.. Overdag ligt hij af en toe wel heel rustig op haar bed maar s'avonds is het een ander verhaal.. (Hij mag overdag wel in de slaapkamer).

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 20:24

WillemYntJee schreef:
Emeprid is anti misselijkheidsmiddel, lijkt me niet dat ze dat geeft om m te kalmeren.
Enjoy bedoelt misschien vitofyllin? Dit bevordert de doorbloeding in de hersenen, waardoor de symptomen soms minder worden.
Heeft ze feliway ook al geprobeerd? Misschien wordt ie daar wat relaxter van.


Vitofyllin is alleen voor honden heb ik gelezen..
Feliway heeft ze denk ik nog niet geprobeerd (ik zal het even vragen). Dankjewel! :)

maroes

Berichten: 4493
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Advies voor gedrag van oude kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:54

Het klinkt alsof de kat dement is. Onze kat doet hetzelfde. Vooral in de nacht heel erg hard miauwen en doelloos rondlopen. Ik heb een nachtlampje aangelaten in huis. Nu is het een stuk minder. Misschien helpt het. Succes.

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 20:57

maroes schreef:
Het klinkt alsof de kat dement is. Onze kat doet hetzelfde. Vooral in de nacht heel erg hard miauwen en doelloos rondlopen. Ik heb een nachtlampje aangelaten in huis. Nu is het een stuk minder. Misschien helpt het. Succes.


Helaas heeft ze ook al geprobeerd om lampen aan te laten...
Maar bedankt voor het meedenken en fijn dat het voor jou geholpen heeft! :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Advies voor gedrag van oude kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:41

Ik kan even niet op de namen komen, maar er zijn nog wel een paar middelen die bij dementie ingezet worden. In ieder geval geregistreerd voor honden, voor de kat weet ik niet zeker maar mogelijk dat het gebruik van deze middelen hier toch geïndiceerd is.

Kiwi64
Berichten: 71
Geregistreerd: 05-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:11

Mijn kat heeft hetzelfde probleem, bij hem komt het door de dementie. Soms kan het inderdaad helpen om een lampje aan te laten s'nachts, maar dat hielp bij mijn kat ook niet.
Hij krijgt nu medicijnen voor zijn dementie (antidepressiva, ik weet de naam niet maar zou het kunnen checken voor je) en nu gaat het een heel stuk beter. Duurt wel een week of drie voordat het werkt.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Re: Advies voor gedrag van oude kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:16

Feliway al geprobeerd? Ik moet zeggen dat het bij mijn kat niet echt geholpen heeft, maar wie weet bij deze wel. Ze zouden er rustiger van worden.

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 22:18

Kiwi64 schreef:
Mijn kat heeft hetzelfde probleem, bij hem komt het door de dementie. Soms kan het inderdaad helpen om een lampje aan te laten s'nachts, maar dat hielp bij mijn kat ook niet.
Hij krijgt nu medicijnen voor zijn dementie (antidepressiva, ik weet de naam niet maar zou het kunnen checken voor je) en nu gaat het een heel stuk beter. Duurt wel een week of drie voordat het werkt.


Oh als je de naam van het medicijn kan vinden zou dat super zijn!

@Jacquel, ze heeft Feliway nog niet geprobeerd, maar ik lees idd niet zo'n goede recensies online.. Misschien dat het wel werkt voor deze kat idd..

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Advies voor gedrag van oude kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:12

Onze kat nu 14 doet het ook in mindere mate. Voornamelijk als ik al naar bed ga en manlief nog wakker is. Om geluidsoverlast van de tv tegen te gaan gaat de woonkamer deur dicht en dat vind poes niet leuk :P Dus mauwen. Dat werd steeds erger todat ik hem voordat ik naar bed ga hem voerde en vanwege kind is er een hekje bij de keuken geplaatst waar poes dan verblijft totdat manlief naar bed gaat. Eerst werd het mauwen erger, nu minder omdat hij het nu gewoon is geworden. Ik zou dus zeggen probeer een vast routine aan te houden, dat brengt rust in het kopje :j

Kiwi64
Berichten: 71
Geregistreerd: 05-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:42

Axivoca123 schreef:
Kiwi64 schreef:
Mijn kat heeft hetzelfde probleem, bij hem komt het door de dementie. Soms kan het inderdaad helpen om een lampje aan te laten s'nachts, maar dat hielp bij mijn kat ook niet.
Hij krijgt nu medicijnen voor zijn dementie (antidepressiva, ik weet de naam niet maar zou het kunnen checken voor je) en nu gaat het een heel stuk beter. Duurt wel een week of drie voordat het werkt.


Oh als je de naam van het medicijn kan vinden zou dat super zijn!

@Jacquel, ze heeft Feliway nog niet geprobeerd, maar ik lees idd niet zo'n goede recensies online.. Misschien dat het wel werkt voor deze kat idd..


Het staat niet op het potje helaas.. Maar de dierenarts zal misschien wel weten wat het is, het zijn kleine pilletjes antidepressiva waarvan hij een kwart per dag krijgt. Dit wel ingepakt in 'easypill', een soort pasta dat ik er omheen kneed, omdat de pilletjes heel bitter zijn als je ze doorsnijdt en het anders onmogelijk werd om hem ze door te laten slikken.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 19:39

Hier wel positieve ervaring met Feliway, de moeite waard om te proberen

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Re: Advies voor gedrag van oude kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 19:43

ik vind het persoonlijk niet klinken als dementie,
wat gebeurt er als de kat een nacht op het bed mag slapen?
en hoe reageren de andere katten erop

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 19:51

Axivoca123 schreef:
WillemYntJee schreef:
Emeprid is anti misselijkheidsmiddel, lijkt me niet dat ze dat geeft om m te kalmeren.
Enjoy bedoelt misschien vitofyllin? Dit bevordert de doorbloeding in de hersenen, waardoor de symptomen soms minder worden.
Heeft ze feliway ook al geprobeerd? Misschien wordt ie daar wat relaxter van.


Vitofyllin is alleen voor honden heb ik gelezen..

Feliway heeft ze denk ik nog niet geprobeerd (ik zal het even vragen). Dankjewel! :)


Vitofyllin inderdaad. Klopt dat het alleen voor honden is, maar wordt net als bijvoorbeeld cerenia off label gebruikt voor katten.

En emeprid inzetten als “drowsy” middel heb ik dan weer nog nooit van gehoord.

Een ander middel wat door sommigen misschien als wat omstreden wordt beschouwt, is clomicalm. Soort antidepressiva. Niet het eerste advies, maar als je zover bent dat een baasje zegt laat m anders maar inslapen, is het misschien de moeite waard dit met de dierenarts te overleggen.

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Advies voor gedrag van oude kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:01

Al geprobeerd om de tv aan te laten staan? Geeft bewegend licht en geluid.

ZarcoTje

Berichten: 2061
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:25

Ik zou inderdaad eerst eens feliway proberen :) Heeft de DA al eens iets laten vallen over dementie ? Het zou dat wel eens kunnen zijn. Selgian (of clomicalm) zijn medicijnen die daarvoor regelmatig worden gebruikt. Misschien kan ze dat, als de feliway niet veel verbetering geeft, eens proberen na overleg met de DA ;)

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Advies voor gedrag van oude kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:57

En is het al wat verbeterd? Of is er al een therapie gestart?