Extremen doorfokken in dieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Extremen doorfokken in dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 02:19

Er werd in het voorpagina topic over extreem gefokte paarden (Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden) erg interessante informatie gebracht over het doorfokken van honden, al dan niet ten behoeve van de rasstandaard.

Veel van de functionaliteit van bijvoorbeeld enkele hondenrassen is verloren gegaan, waardoor enkele uiterlijke kenmerken dusdanig doorgefokt zijn dat ze nu een gezondheidsrisico vormen.

Niet alleen bij honden zijn foute fok aan de kaak te stellen; ook bij katten en knaagdieren komt dit voor.

Omdat niet iedereen even goed zijn ei kwijt kan in het topic over paarden, is dit misschien een mooie manier om de erg interessante discussie hierover door te laten gaan.

Brand maar los!

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Extremen doorfokken in dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:30


Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:37

Ik ben die docu nu aan het kijken. Erg heftig inderdaad.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Extremen doorfokken in dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:51

ik snap überhaupt niet en niet alleen kijkend naar de gezondheid wat mensen er nu mooier aan vinden,

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Extremen doorfokken in dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:39

Ik wou de docu ook net posten. Had ze al gepost in het extreme paardentopic, maar de mod vroeg ontopic te blijven. Jammergenoeg is het ondertussen nog niks verbeterd. De docu is alweer een aantal jaren oud, maar de problemen zijn hetzelfde gebleven, zoniet groter geworden.
Tegenwoordig heeft zo'n 95% van de oudere Cavaliers syringo, en 100% krijgt een hartruis. De mensen hebben er niks van geleerd...

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Extremen doorfokken in dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:50

echt een heftig filmpje! Heb kleine stukjes gekeken kon het bijna niet aanzien

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:57

khirshanta schreef:
Veel van de functionaliteit van bijvoorbeeld enkele hondenrassen is verloren gegaan, waardoor enkele uiterlijke kenmerken dusdanig doorgefokt zijn dat ze nu een gezondheidsrisico vormen.

De oplossing zou zó simpel zijn, het voorschriftenboekje met uiterlijke raskenmerken in de prullebak mikken en op die functionaliteit gaan fokken. Wil je een drentse patrijs fokken? Laat maar eens zien dat hij wild kan aanwijzen, schotvast is en aangeschoten wild kan halen, en daar goed in is.
Bordercollies? Yup, niet fokken voor je hebt laten zien dat hij prima schapen kan halen en drijven.

Maar wat is het probleem? Dat is veel te hard werk, vóór je kunt gaan fokken moet je een goede trainer worden, en je fokdieren tot een redelijk hooog nivo getraind hebben.
Ik ben schapenhouder, train nu zo'n tien jaar bordercollies, en kom nu pas in de richting van het kunnen beoordelen of honden goed genoeg zijn voor fok doeleinden.
De enige manier waarop ik misschien wat zou fokken is als mijn nieuwste hond exceptioneel goed zou blijken, we trainen nu sinds een maand, en voor het zover is dat goed te kunnen beoordelen zijn we minstens twee jaar verder. Mijn volgetrainde zevenjarige teef, waarmee ik in dit seizoen dagen achtereen werk schapen van de berg te halen is imo niet fokwaardig, hoewel ze een onmisbare werker voor me is.

Fokken op uiterlijk is in principe doodsimpel. Het enige wat de hond moet kúnnen is mooi een showtje lopen ( en dat is voor ieder ras hetzelfde). Je koopt pups van 'kampioen' dieren en gáán met die banaan. Je hoeft ze niet eens zelf te beoordelen, dat doet de keurmeester voor je.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Extremen doorfokken in dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:01

Deels eens kuggur, maar niet iedereen zit te wachten op een bordercollie die dagelijks moet schapendrijven om tevreden te blijven. Er zijn in veel rassen niet voor niets splitsingen gekomen tussen werklijnen en "showlijnen". Veel mensen willen ook graag een groter hondenras zonder dat ze er mee aan het werk hoeven, maar gewoon als gezinsmaatje. In de kleinere rassen is daar genoeg in te vinden, in de grotere rassen niet.
Ik ben het wel met je eens dat uiterlijk nu veel te ver op de voorgrond staat. Maar mensen willen óók een hond die ze mooi vinden, zonder de extreme werkeisen die er wellicht bij dat ras horen. Honden zijn hog maar voor 10% voor mensen om functioneel te zijn, 90% heeft een hond die ze gewoon als huismaatje willen. Daar is niks mis mee wat mij betreft, alleen moeten fokkers stoppen met doorschieten in die uiterlijke kenmerken uitvergroten en fokken naar de vraag (namelijk een fijn huismaatje) zonder die in extreme te trekken.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Extremen doorfokken in dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:18

Gaan nu alle voorbeelden uit het andere topic hier de revue passeren?
Roep me maar als we die fase gehad hebben en er wat nieuws vermeld word. ;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:21

Palmera schreef:
Gaan nu alle voorbeelden uit het andere topic hier de revue passeren?
Roep me maar als we die fase gehad hebben en er wat nieuws vermeld word. ;)

Eerst maar even een kopje koffie drinken en wakker worden Palmera ;) .
Het is een nieuw topic, nieuwe lezers en deelnemers.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:31

Palmera schreef:
Gaan nu alle voorbeelden uit het andere topic hier de revue passeren?
Roep me maar als we die fase gehad hebben en er wat nieuws vermeld word. ;)

Maak mij ook even wakker dan, want dit gaat inderdaad nergens over.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Extremen doorfokken in dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:35

Ik weet dat er in België nu volop veranderingen zijn wat betreft stambomen en fokken. Dieren die vroeger uitgesloten werden voor de fokkerij wegens afwijkingen op de rasstandaard, maar verder wel gezond en functioneel zijn, mogen nu ook officiëel gebruikt worden. De pups krijgen ook een stamboom, maar een categorie B. Dit laatste maakt voor de meeste pupkopers toch niets uit.

Voor mij persoonlijk is bv bij jachthonden dat beide ouders een jachtproef tot een goed einde brengen net een stap te ver. En kan best begrijpen dat je beter af bent met "minder jachtinstinct" als je gewoon een leuke en actieve huishond wil.
Belangrijker vind ik dat honden gezond zijn en geen hinder ondervinden van hun bouw en waar mogelijk gescreend worden op dragerschap van mogelijke ziekten en afwijkingen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 11:41

Ik ben het helemaal eens met Kuggur.
Honden waren vroeger gezonder, omdat ze moesten kunnen werken. Nu, nu moet het mooi zijn.

Neem Ierse Wolfshonden. Vroeger een prachtig ras met honden die gezond waren. Nu moet alles groter, met als gevolg dat de defecten meegefokt worden, want die ene grote hond die later een hart probleem blijkt te hebben, heeft al tig kleintjes verwekt met hetzelfde probleem.

Het ergste wat ik daar ooit mee gehoord heb 'och, dat zie je aan de buitenkant niet'.

Dus een 'mooi' fokproduct, dat geen vijf meter kan rennen want dat kan het hart niet aan. Een ras met korte levensduur, en in die korte levensduur zijn er helaas weer zoveel defecten gefokt dat het vaak niet eens kwalitatief goed is.

Het probleem ligt echter niet alleen bij de fokkers, maar ook bij de mensen. Zij willen een hond die er leuk uitziet. Zo'n husky is toch schattig? En shar-pei zijn poezelig met die vouwen!

Mensen kiezen vaak- te vaak- op uiterlijk en niet op raskenmerk. Wil je een leuke schoothond die de bank warmhoudt? Dan moet je niet kijken naar die mooie greyhound, maar naar een ander ras.

Men kiest niet op de behoeften van de hond, maar op het uiterlijk.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:52

En daar ben ik het mee eens, in de ideale wereld zouden 90% van de mensen dus kiezen voor een schoothondje (want die zijn gefokt voor gezelschap), en de overige 10% een werkhond, waardoor die rassen vrijwel uitsterven die hier niet functioneel zijn.

Maar in de praktijk is dat natuurlijk niet hoe het gaat. Dan gaat men weer werkhonden creeeren en zijn alle bordercollies hopeloos gestresst omdat ze weer gemaakt worden voor het werken maar de baas datniet doet.
Daarom zul je moeten gaan zoeken naar honden die je fokt op uiterlijk, zonder daarbij de basisfuncties van de hond te verpesten. Dat betekend dus dat je een wolfshond zult moeten fokken die men mooi vindt, maar wel zodanig dat hij zelf geen last krijgt van lichaamsproblemen. En dat betekend compromissen. Dat zie je in iedere markt. Kijk naar de mobiele telefoon. Men wilde eerst steeds kleiner, tot men graag meer functies, geheugen en veel scherm had. De compromis is dat de telefoons weer groter werden. Dat is bij honden niet anders.

Anders krijg je simpelweg dat men honden gaat fokken met een ander doel als de eigenaren er mee voor ogen hebben. Daar wordt niemand gelukkiger van, hond niet en baas niet. Je zal moeten zoeken hoe je tegemoet kan komen aan de consument (uiterlijk) zonder de functionaliteit (gezond gestel) daaronder te laten leiden. De vraag is simpelweg veranderd. De consument daarin veranderen gaat je nooit lukken in een reeele wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:01

Ik heb mijn labrador niet omdat hij door mij geschoten wild op moet halen hoor..
Dus wat dat betreft oneens. (Met kuggur)
Ik vind dat de dierenpolitie uitgebreid moet worden met experts en dat die meer moeten handhaven op fok gebied.
Misschien in samenwerking met dierenartsen ofzo. Maar dat zal niet gauw gebeuren ben ik bang.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:23

Kuggur schreef:
khirshanta schreef:
Veel van de functionaliteit van bijvoorbeeld enkele hondenrassen is verloren gegaan, waardoor enkele uiterlijke kenmerken dusdanig doorgefokt zijn dat ze nu een gezondheidsrisico vormen.

De oplossing zou zó simpel zijn, het voorschriftenboekje met uiterlijke raskenmerken in de prullebak mikken en op die functionaliteit gaan fokken. Wil je een drentse patrijs fokken? Laat maar eens zien dat hij wild kan aanwijzen, schotvast is en aangeschoten wild kan halen, en daar goed in is.
Bordercollies? Yup, niet fokken voor je hebt laten zien dat hij prima schapen kan halen en drijven.


Deels eens, deels oneens. Vooropgesteld, iedere hond ongeacht ras zou in staat moeten zijn functioneel te bewegen en vrij te zijn van pijn die wordt veroorzaakt door fysieke kenmerken.

Voor gebruikshonden zou ik een voorstander zijn van functionaliteitstesten, en dat is ook uitvoerbaar (lastig voor velen, maar niet onmogelijk) voor jachthonden, herders/drijvers en bijvoorbeeld sledehonden.
Voor andere rassen gaat dat een stuk moeilijker worden. Een bulldog of of amstaff testen op oorspronkelijk gebruik lijkt me geen strak plan.... De kleine gezelschapsrassen wordt ook moeilijk. Testen of ze goed op schoot kunnen zitten heeft niet zoveel zin :+
Als ik kijk naar de rassen die wij zelf gehad hebben zou het ook soms moeilijk testen zijn. Golden retrievers, makkelijk te testen. Kuvasz.... geen goed idee. Tussen een roedel wolven gooien en kijken wat er over blijft? Of een terrein laten bewaken, iemand in laten breken en kijken hoe ver diegene komt? Behalve dat het waarschijnlijk niet heel goed opgevat zou worden is het ook niet de reden waarom de meeste mensen zo’n hond hebben.
Coton de Tulears, gezelschapshondjes, ook niet te testen.

Niet ieder ras wat niet meer voor gebruiksdoeleinden wordt gefokt is ongezond, maar de meest ongezonde rassen zijn wel gezelschaps of showhonden.
Om even de vergelijking met de paardenrassen te trekken, de paardenrassen waarbij je de meeste problemen ziet worden ook in verhouding minder gefokt als gebruikspaard. Arabieren bijvoorbeeld, met name in de US. Het grootste deel wat zo extreem is is halter (alleen in de hand geshowd) gefokt, functionaliteit qua rijden is ondergeschikt aan extreme uiterlijke kenmerken. Quarter horses, ook de halter gefokte weer, karikaturen van paarden die voor de sport compleet onbruikbaar zijn. Extreme raseigenschappen. Bij trekpaarden zie ik het bijvoorbeeld ook, het lijkt mij sterk dat als deze paarden nog voornamelijk gebruikt zouden worden er zoveel met pssm en cpl zouden zijn. Ook zijn ze qua type flink veranderd na zeg 1900.

De hondenrassen die (al lang) niet meer voor gebruik worden gefokt maar wél aardig gezond zijn bestaan zeker. Poedels bijvoorbeeld, een hoop terriërs, en een hoop uit de bichon groep, zoals bichon frisees, havanezers, coton de tulears.
Wat die gemeen hebben overigens is dat als er al extreme kenmerken zijn, deze eerder te maken hebben met vacht of kleur dan met extreme kenmerken qua bouw.

Ik zou dus eerder voor een verplichte algehele keuring of beoordeling gaan waarbij gekeken wordt of een hond geen beperkende fysieke kenmerken of genetische markers heeft, en het pertinent verbieden te fokken van honden die bewezen hier niet aan voldoen.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:27

Je hebt het alleen over uiterlijke kenmerken. Waar ik me vooral zorgen over maak zijn de erfbare ziekten.
Zo heb ik 2 weken geleden een hond in moeten laten slapen met HD en DCM. Beide komen de laatste tijd zeer veel voor. ED ook.

Mijn ras (Cane Corso) is qua uiterlijk en karakter vrijwel niet veranderd. Echter zijn de erfbare aandoeningen steeds meer erin gefokt.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:05

Kuggur schreef:
De oplossing zou zó simpel zijn, het voorschriftenboekje met uiterlijke raskenmerken in de prullebak mikken en op die functionaliteit gaan fokken. Wil je een drentse patrijs fokken? Laat maar eens zien dat hij wild kan aanwijzen, schotvast is en aangeschoten wild kan halen, en daar goed in is.
Bordercollies? Yup, niet fokken voor je hebt laten zien dat hij prima schapen kan halen en drijven.

Maar wat is het probleem? Dat is veel te hard werk, vóór je kunt gaan fokken moet je een goede trainer worden, en je fokdieren tot een redelijk hooog nivo getraind hebben.


Dat is bij de DH dus al wel zo. Ze moeten laten zien dat ze het spelletje africhting snappen en dus bepaalde karaktereigenschappen hebben. Maar ook daar wordt mee gesjoemeld, het idee is daar leuk, de uitvoering niet altijd. Dus ook 2 'soorten' in 1 ras wat enorm ver uit elkaar ligt. Het gaat misschien niet eens om de originele taak, maar wel over de karaktereigenschappen die een ras zou moeten hebben. Bij een bepaalde taak horen bepaalde eigenschappen.

Over het feit dat mensen een hond willen die ze mooi vinden maar er niet zoveel mee willen werken/doen, moeten we daarom rassen gaan veranderen dan? Waarom niet gewoon een ras zoeken wat bij je past qua karakter? Juist als mensen iets zoeken wat ze mooi vinden gaan fokkers daarop fokken en fok je weer op uiterlijk. Lang niet alle 'werk'rassen vragen zo enorm veel werk namelijk. Een paard kopen en dan op stal houden kan volgens bokt niet, maar een werkhond aanschaffen en die verplicht hele dagen alleen laten en tevreden houden met blokjes om moet wel kunnen. Als je een dier niet kan bieden wat die nodig heeft, dan moet je er misschien niet aan beginnen. En niet alles maakbaar proberen te maken

EDIT: Qua gezondheid ben ik het niet zo eens met onze rasvereniging. Er zijn meerdere dingen die voorkomen, maar die niet verplicht zijn om te testen. Gelukkig zijn er fokkers die die dingen wel testen en blijken er gelukkig een hoop honden vrij te zijn. Wel 1 afwijking waarvan nog niet bekend is hoe dit vererfd en waar je officieel nog mee mag fokken als de hond die afwijking heeft. Maar de fokkers die ik ken doen dat allemaal niet, wij hebben onze honden ook daarop laten testen (en andere dingen) en zijn allemaal vrij. Als ik een nieuwe hond zou zoeken zou ik ook op zoek gaan naar een fokker die dus strenger is qua gezondheid dan de verplichte testen. Alleen is het wel weer belangrijk om niet alles meteen uit te sluiten. Dragers kun je bijvoorbeeld wel weer gebruiken, waardoor je geen genen weggooit, zolang je maar een geteste vrije partner kiest. Daar kunnen mensen wel weer in doordraven, zowel lijders als dragers meteen uitsluiten van de fok, terwijl die wel gebruikt kunnen worden, zolang je maar geen lijders fokt.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:25

Maar bij honden zijn voor de meeste rassen de functies er veel meer ingefokt. Wat je nu doet is de oerinstincten van het paard zien als raseigenschappen, dat is onterecht. Dat is vergelijkbaar met een hond niet meer uitlaten en alleen houden. Niet met een bordercollie die ooit gemaakt was om schapen te drijven en een husky die ooit is ontstaan uit een noodzaak tot slederennen. We eisen van een quarter-eigenaar ook niet dat hij nog koeien gaat drijven, ondanks dat het ras daar wellicht voor gemaakt was, en de huidige arabier voelt zich ook prima als hij niet dagelijks kilometers in de woestijn kan rennen. Bij paarden is het extreem op functie fokken nooit aanwezig geweest en dat kleine beetjenwat er was is er ook weer grotendeels uit.

Honden van nu zijn recreatiedieren geworden, bedoeld om zich te vermaken in huis, goed te gaan met kinderen en andere honden misschien, ik noem maar iets. Daar binnen is best variatie (de een wil een makke hond die alleen gelukkig is als hij mag doen wat de baas zegt, de ander wil een eigengereide hond die graag zijn eigen zin trekt en vindt kindvriendelijkheid misschien minder belangrijk), maar de daadwerkelijke functie is er wel zo'n beetje uit ja bij 80% van de honden.
Dan kun je kiezen om honden alsnog op die functionaliteit te blijven fokken, maar daar wordt niemand gelukkig van. Dat gebeurt ook bij paarden niet.
Ik vraag niet om een hond die de hele dag alleen kan en geen maatje meer nodig heeft. Wel om een hond die gewoon zichzelf gelukkig kan voelen als gezinshond en niet meer als werker. En ik denk dat je daar zeker met de grote werkrassen naar toe moet ja. Met die 100 bordercollies die nog gebruikt worden als schapendrijver houdt je een ras niet in stand.

Anoniem

Re: Extremen doorfokken in dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:30

De erfelijke aandoeningen die je niet zien worden ook nog eens in stand gehouden door mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten..
van mij mogen bepaalde testen best verplicht worden. Zou een hoop leed voorkomen

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:39

Nee, maar moet je van die border collie dan een vloerkleed met uiterlijk van een border collie maken? Zo begreep ik jou 1e reactie namelijk, als die niet zo bedoeld was, mijn excuses. ;)

Gezinshond is namelijk nog enorm breed. Nestgenoten van mijn honden zijn gewoon gezinshonden, die zijn niet de africhting in gegaan. Maar die mensen hebben wel dit ras gekozen om de karaktereigenschappen en bieden dus wel de uitdaging aan die nodig is. Ze verwachten niet dat een hond met alleen een blokje om tevreden is, omdat ze toevallig het ras mooi vinden. Als je dat wil, moet je kiezen voor een ras dat een minder actief/uitdagend leven nodig heeft. Maar dan kom je bij de discussie of het wel eerlijk is om een diersoort aan te passen aan de mens.

Even bij mijn eigen ras blijven, dat vind ik het makkelijkst. Je kan niet fokken om alles aan de politie/leger/noem maar op te verkopen. Dat is inderdaad een te kleine markt. Zelfs alleen voor de sport fokken is wat minder groot. Maar je kan wel de eigenschappen behouden, baasgericht, waaks, willen samen werken met de baas, moedig en intelligent bijvoorbeeld. En daar horen ook wat mindere kanten bij (hoewel ik ze niet minder vind haha) en als je dit ras wilt, dan moet je ook daar rekening mee houden. Niet het hele karakter willen veranderen, omdat alleen het uiterlijk bevalt bij mensen.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:58

MyWishMax schreef:
Nee, maar moet je van die border collie dan een vloerkleed met uiterlijk van een border collie maken? Zo begreep ik jou 1e reactie namelijk, als die niet zo bedoeld was, mijn excuses. ;)

Gezinshond is namelijk nog enorm breed. Nestgenoten van mijn honden zijn gewoon gezinshonden, die zijn niet de africhting in gegaan. Maar die mensen hebben wel dit ras gekozen om de karaktereigenschappen en bieden dus wel de uitdaging aan die nodig is. Ze verwachten niet dat een hond met alleen een blokje om tevreden is, omdat ze toevallig het ras mooi vinden. Als je dat wil, moet je kiezen voor een ras dat een minder actief/uitdagend leven nodig heeft. Maar dan kom je bij de discussie of het wel eerlijk is om een diersoort aan te passen aan de mens.

Even bij mijn eigen ras blijven, dat vind ik het makkelijkst. Je kan niet fokken om alles aan de politie/leger/noem maar op te verkopen. Dat is inderdaad een te kleine markt. Zelfs alleen voor de sport fokken is wat minder groot. Maar je kan wel de eigenschappen behouden, baasgericht, waaks, willen samen werken met de baas, moedig en intelligent bijvoorbeeld. En daar horen ook wat mindere kanten bij (hoewel ik ze niet minder vind haha) en als je dit ras wilt, dan moet je ook daar rekening mee houden. Niet het hele karakter willen veranderen, omdat alleen het uiterlijk bevalt bij mensen.


Nee, mijn reactie was bedoeld op kuggur, die vond dat we terug moeten naar honden fokken voor hun oorspronkelijke doel en dus alleen met een dier mogen fokken als ze in de praktijk zich bewezen hebben als jachthond/drijfhond. Wat voor plannen ze heeft met rassen die van oorsprong ooit vechthond waren weet ik dan niet precies, maar goed.

Ik denk dus zeker dat je er een bepaalde rasbasis in moet laten zitten. Net zoals bij paarden, waar men kiest voor een arabier omdat ze pit hebben, of voor een Fjord omdat ze lekker koel in de kop zijn, om maar iets te noemen.
Maar tegelijkertijd is dat gebruiksdoel niet meer zo gedefinieerd en duidelijk, dat een persoon die een paard wil dat koel in de kop is maar de fjord lelijk vind voor een fjord MOET kiezen. Dus je zal er ook voor moeten zorgen dat een ras esthetisch in de markt ligt, dat mensen een dier kunnen kopen dat mooi is.
Voor mezelf, als ik mag kiezen uit 2 herdershonden die in de basis beide wel baasgericht zijn enzo en eentje daarvan is de perfecte politiehond in spé en een lelijk eendje, en de ander is wellicht wat minder perfect in zijn oorspronkelijke functie maar vind ik wel een knapperd, kies ik hond 2. En ik denk de meeste mensen met mij, want de meeste hoeven niet zo nodig een politiehond in spé.

Dus je zal een hond moeten gaan fokken met zijn eigen (m.i. Soms afgezwakte en zeker niet versterkte) karaktereigenschappen (dus waaks, baasgericht of eigengereid prima, maar een neuroot die alleen gelukkig is als hij schapen mag drijven dus niet), qua karakter passend binnen het wenspatroon van de consument (primair een gezinshond, met wat specifieke raseigenschappen), qua uiterlijk passend binnen het wenspatroon (vooral esthetisch zoals men verwacht dat een ras er uit ziet) en dan ook nog met een basisfunctionaliteit waar hij geen last van krijgt. Als fokker heb je de verantwoordelijkheid gezamelijk om binnen die kaders de perfecte hond te zoeken.
Het mag duidelijk zijn dat bepaalde rassen uit bepaalde kaders volledig zoek zijn geraakt en nu een lange weg terug moeten maken terug die kaders in. Maar m.i. hebben fokkers in de hondenfokkerij die verantwoordelijkheid allang gevonden, het probleem is nu hetzelfde als overal: mensen moeten gezamelijk de juiste richting op bewegen, niemand wil sneller (of langzamer) lopen dan de rest waardoor het tempo (veel te) traag ligt. Maar de beweging is wel zichtbaar.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:06

secricible schreef:
Nee, mijn reactie was bedoeld op kuggur, die vond dat we terug moeten naar honden fokken voor hun oorspronkelijke doel en dus alleen met een dier mogen fokken als ze in de praktijk zich bewezen hebben als jachthond/drijfhond. Wat voor plannen ze heeft met rassen die van oorsprong ooit vechthond waren weet ik dan niet precies, maar goed.

Ik denk dus zeker dat je er een bepaalde rasbasis in moet laten zitten. Net zoals bij paarden, waar men kiest voor een arabier omdat ze pit hebben, of voor een Fjord omdat ze lekker koel in de kop zijn, om maar iets te noemen.
Maar tegelijkertijd is dat gebruiksdoel niet meer zo gedefinieerd en duidelijk, dat een persoon die een paard wil dat koel in de kop is maar de fjord lelijk vind voor een fjord MOET kiezen. Dus je zal er ook voor moeten zorgen dat een ras esthetisch in de markt ligt, dat mensen een dier kunnen kopen dat mooi is.
Voor mezelf, als ik mag kiezen uit 2 herdershonden die in de basis beide wel baasgericht zijn enzo en eentje daarvan is de perfecte politiehond in spé en een lelijk eendje, en de ander is wellicht wat minder perfect in zijn oorspronkelijke functie maar vind ik wel een knapperd, kies ik hond 2. En ik denk de meeste mensen met mij, want de meeste hoeven niet zo nodig een politiehond in spé.

Dus je zal een hond moeten gaan fokken met zijn eigen (m.i. Soms afgezwakte en zeker niet versterkte) karaktereigenschappen (dus waaks, baasgericht of eigengereid prima, maar een neuroot die alleen gelukkig is als hij schapen mag drijven dus niet), qua karakter passend binnen het wenspatroon van de consument (primair een gezinshond, met wat specifieke raseigenschappen), qua uiterlijk passend binnen het wenspatroon (vooral esthetisch zoals men verwacht dat een ras er uit ziet) en dan ook nog met een basisfunctionaliteit waar hij geen last van krijgt. Als fokker heb je de verantwoordelijkheid gezamelijk om binnen die kaders de perfecte hond te zoeken.
Het mag duidelijk zijn dat bepaalde rassen uit bepaalde kaders volledig zoek zijn geraakt en nu een lange weg terug moeten maken terug die kaders in. Maar m.i. hebben fokkers in de hondenfokkerij die verantwoordelijkheid allang gevonden, het probleem is nu hetzelfde als overal: mensen moeten gezamelijk de juiste richting op bewegen, niemand wil sneller (of langzamer) lopen dan de rest waardoor het tempo (veel te) traag ligt. Maar de beweging is wel zichtbaar.


Ah, dan ben ik het met je eens. :j Hoewel ik nog wel vind dat er 'controle' moet zijn op die eigenschappen. Een bepaalde karaktertest bijvoorbeeld. Zo vind ik het bij de DH soms wel erg jammer dat bepaalde honden niet gebruikt kunnen worden, omdat zij alleen agility lopen of zelfs KNPV en geen IPO hebben gedaan. Dus in andere takken van sport hebben bewezen dat ze nog de gewenste eigenschappen hebben, maar niet serieus genomen omdat het de verkeerde sport is. Maak voor die honden dan een aparte test waar je dingen mee kan testen. (voordat je 'mag' fokken heb je al 1 clubmatch minimaal moeten doen, een UV examen en dan nog 2 africhtingsexamens en een aankeuring. Dan ben je al snel 2 of 3 jaar meerdere dagen per week bezig en niet iedereen wil dat waardoor je een hoop genen weer kwijt kan raken)
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 18-10-17 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:08

Ik heb sinds een jaar erg regelmatig te maken met een engelse bulldog en hij is het goede voorbeeld hoe het niet moet. Gelukkig is ie in topconditie en mooi slank waardoor hij goed meekomt met wandelingen. Maar bij warmer weer is dat een no go. Dan is simpelweg de tuin in om te plassen eigenlijk al teveel door ademproblemen. Zijn gebit is een ravage. Er staat geloof ik een kies en een hoektand goed de rest lijkt compleet random erin gezet te zijn. Dier is gevoelig voor gekke plekken die door de dierenarts bull granulomen genoemd wordt. En door het ontbreken van de staart wordt hij door veel honden niet goed begrepen. Maar ja je moet een gekregen tweedehandse niet in de bek kijken.

Maar het is wel een leuke stijfkop die super met mijn hoog energie hoog actief honden samen gaat

Zoolgangster

Berichten: 9584
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:14

secricible schreef:
Deels eens kuggur, maar niet iedereen zit te wachten op een bordercollie die dagelijks moet schapendrijven om tevreden te blijven. Er zijn in veel rassen niet voor niets splitsingen gekomen tussen werklijnen en "showlijnen". Veel mensen willen ook graag een groter hondenras zonder dat ze er mee aan het werk hoeven, maar gewoon als gezinsmaatje. In de kleinere rassen is daar genoeg in te vinden, in de grotere rassen niet.
Ik ben het wel met je eens dat uiterlijk nu veel te ver op de voorgrond staat. Maar mensen willen óók een hond die ze mooi vinden, zonder de extreme werkeisen die er wellicht bij dat ras horen. Honden zijn hog maar voor 10% voor mensen om functioneel te zijn, 90% heeft een hond die ze gewoon als huismaatje willen. Daar is niks mis mee wat mij betreft, alleen moeten fokkers stoppen met doorschieten in die uiterlijke kenmerken uitvergroten en fokken naar de vraag (namelijk een fijn huismaatje) zonder die in extreme te trekken.


Een gezond dier is per definitie mooi (goed, op bijvoorbeeld de naakte molrat na :') ) en je kunt ook dieren selecteren voor het als huisdier houden door de minst werklustige gebruiksdieren te gebruiken als huisdier. Hoef je niets aan het uiterlijk voor te veranderen, waarom zou je?

Mensen moeten gewoon gaan inzien dat het wensen van een onnatuurlijk uiterlijk ten koste gaat van het welzijn van het dier, zie de ronde koppetjes van veel rasdieren die alleen maar bedoeld zijn om een dier er als een surrogaatkind uit te laten zien.