Onzindelijkheid en voedselallergie hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Onzindelijkheid en voedselallergie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 10:10

Hoi allemaal,

Via deze weg ben ik opzoek naar advies over mijn hond. Onze hond wordt 16 oktober 1 jaar, het is een golden retriever. Erg vriendelijke en intelligente hond. We zijn actief met hem bezig en trainen 1x in de week op de hondenschool, dit vinden we beide erg leuk. Heeft nooit geen vlieg kwaad gedaan, en we zijn dolgelukkig met hem.

Nu lopen we al een tijdje tegen het een en ander. Eerst even een situatieschets: we kregen onze pup met 12 weken, we hebben hem toen een hele poos vers vlees gegeven. Dit vond hij heerlijk en hij deed het er goed op. Uiteindelijk met een maand of 6/7 hebben we gekozen om de overstap te maken naar brokken (i.v.m. praktische redenen). Hond at de brokken wel, maar met een stuk minder plezier als het vlees, liet ze af en toe wel liggen.

Intussen had hond een voorhuidontsteking, dit ging gepaard met enorm rode huid, overal jeuk en heel de dag overal aan likken. Ik meteen naar de dierenarts, daar kreeg ik een antibiotica kuur en werd er gezegd dat het vanzelf wel weg zou trekken en dat het een veel voorkomend probleem is bij reutjes van deze leeftijd. Zelf met een onderbuik gevoel, dus ik stond een week later weer op de stoep. Dierenarts gaf aan dat hond dan aan de voorhuid likt, dan weer op een andere plaats en de bacteriën eigenlijk de hele tijd verspreid. We kregen toen een kap mee naar huis, zodat hij er niet aan kon likken en de huid rust kon geven. Wederom antibiotica kuur, maar ik ging niet met een tevreden gevoel weg. Ondertussen ging hond veel minder eten, viel hij af, kreeg nog meer jeuk en zijn huid was overal vuurrood. Op internet het een en ander opgezocht en toen heb ik ervoor gekozen om naar een andere dierenarts te gaan.

Dierenarts 2: Inmiddels nu 8 weken bij deze praktijk. In eerste instantie kreeg ik het advies om hond te castreren; het zou kunnen zijn dat alle klachten zouden verdwijnen en dat het alleen door de voorhuidontsteking zou komen. We moesten hem castreren om dit dus te kunnen uitsluiten. Meteen afspraak gemaakt, hond gecastreerd en toen kreeg ik weer een antibioticakuur mee. Na 10 dagen op controle geweest, hechtingen eruit, maar de huid was nog steeds vuurrood (voorhuidonsteking was inmiddels weg). Dit ging nu ook gepaard met onstoken oren aan beide kanten en een hond die de hele dag last had van jeuk, het was enorm zielig. Dierenarts heeft aangegeven dat dit een voedselallergie zou kunnen zijn. Meteen gestopt met brokken en álle tussendoortjes etc. en gestart met een zelfkookdieet. Dit bestond uit tofu, aardappelen en wortels. In totaal 1200 gram per dag, maar hond viel natuurlijk in een keer veel af (het was ong. 3.5 kg). Weer terug naar dierenarts en toen moesten we de hoeveelheid verdubbelen naar 2,4 kg per dag en verdelen over 4 voerbeurten. Dit netjes gedaan, en op eigen verzoek ben ik iedere week terug geweest naar de dierenarts omdat ik me zo zorgen maakte om de hond. Halverwege het zelfkookdieet, op de 3e week, bleef het onveranderd. Ik heb van de dierenarts wederom een antibiotica kuur gehad van 3 weken, anti-jeuk tabletjes voor 14 dagen en een oorspoeling tegen de ontstoken oren.

We zitten nu op week 7 van het zelfkookdieet. In eerste instantie moest ik 6 weken koken, en dan over op een hypoallergene voeding. De huid is nu 99% rustig, maar hond heeft nog steeds heel veel jeuk en rode oren. Afgelopen donderdag weer bij de dierenarts geweest, die heeft gezegd dat ik moet blijven koken tot dat alle klachten weg zijn en dat ik dan zelf een hypoallergene voeding mag uitzoeken en hier stapsgewijs mee opstarten.

Nu heb ik over dit hele verhaal, gewoon echt een onderbuikgevoel. Ik ben gewoon opzoek naar iemand die me advies kan geven, wat vinden jullie van het advies van de dierenarts? Komt dit vaker voor? Kan het zijn dat het iets anders is? Dit is overigens ook mijn eerste hond, en ik ben zeker bereid om alles te proberen, als hij zich maar beter voelt straks....

Vanaf het moment dat wij zijn gestart met het zelfkookdieet vertoont onze hond ook vreemd gedrag, zoals onzindelijkheid in huis. Dierenarts had aangegeven dat hij wel veel meer zou kunnen plassen, omdat er meer vocht in deze voeding zit. Nu plast hij zeker 1x per uur, hij kan het gewoon niet ophouden. Het is nu dus 7 weken dat hij gewoon abrupt in huis plast, steeds op dezelfde plek. Ik ben nog nooit boos op hem geworden hierover, maar iedere keer als ik naar beneden loopt en hij heeft geplast, dan kruipt die voorzichtig naar zijn mand. Dus hij weet ergens wel dat het fout is. Hoe zouden jullie met dit gedrag omgaan?

Een groot raadsel dus... Ik hoor graag tips / adviezen. Maar houd het graag netjes, ik doe erg mijn best om het op te kunnen lossen, maar ben nu even ten einde raad.

Brand los :D

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Onzindelijkheid en voedselallergie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:16

Als ik het zo lees zijn de problemen begonnen met het voeren van brokken?Waarom niet terug naar vers vlees en evt een brok met hoog vleespervengage zonder glutenbevatende granen?

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 10:19

pleiada schreef:
Als ik het zo lees zijn de problemen begonnen met het voeren van brokken?Waarom niet terug naar vers vlees en evt een brok met hoog vleespervengage zonder glutenbevatende granen?


Dit was ook mijn eerste gedachte, maar dierenarts zei dat ik eerst écht moest gaan koken zodat alle '' vuile '' stoffen uit zijn lichaam zouden verdwijnen. En nu weet ik niet zo goed of dat ik tegen advies toch iets anders moet proberen, of juist moet blijven koken...

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:20

Wat ik niet snap is dat je niet teruggaat naar het vlees waar hij het goed op deed.
Buiten dat zou je eens kunnen gaan lezen op het forum van barfplaats. Een forum alleen over vers vlees voeren bij honden en katten. En daar je vraag neerleggen. Daar vind je best wat info over voedselallergie en eliminatiedieeten. Wat jij je hond nu voert zou ik nooit doen (voer zelf KVV en soms barf). Je hond eet nu vegetarisch, waar ik geen voorstander van ben, en er zijn honden die inderdaad echt geen enkele vorm van dierlijk eiwit verdragen maar die zijn ronduit zeldzaamm. Ik vind het advies van je DA dus niet echt goed.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:20

Brand los, oké! :D

Mijn hond heeft op een soortgelijk zelfkookdieet gestaan met dezelfde klachten. Hij begon weg te glijden onder mijn ogen, een zielig hoopje. Als laatste strohalm een grote vriezer gekocht en volgegooid met BARF (bones and raw food, dus de doe-het-zelfversie van KVV). We zijn inmiddels 5 jaar verder en de hond is inmiddels een actieve opa.

Voor het zelfkookdieet hadden we alles al geprobeerd van prednison tot hypoallergene voeding, maar het had allemaal geen of maar tijdelijk effect.

Edit: ook ons verhaal is terug te vinden op bovengenoemd forum. :j
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 02-10-17 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:21

Ik zou 'm weer overzetten op kvv en dan een diersoort die hij nog niet heeft gehad. Vaak wordt paard, geit of lam gegeven omdat veel honden reageren op kip en/of rund of granen uit brok. Dit een aantal weken volhouden en dan een diersoort toevoegen. Of overzetten op de hypo-allergene brok, ook commercieel verkrijgbaar, vaak goedkoper als bij de DA, even zoeken bij webshops.

Eigenlijk snap ik niet zo goed wat jouw DA wil bereiken met het zelf koken dieet, vaak is 'gewoon' overzetten op kvv of hypo-allergene brok de oplossing. Maar ik snap het castreren ook niet zo goed als er al huid- en oorklachten waren, beetje jammer voor je hond.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:22

Ik ben geen DA maar als de lever goed werkt en je geeft weer voeding die je hond goed verdraagt komt het systeem weer tot rust en worden de afvalstoffen vanzelf verwerkt door de lever..

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:27

Labrador van kennis heeft ook allerlei soorten allergie. Waaronder ook stof-. Idd alleen vers voer, verse kluifjes en een niet stoffig kussen.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:33

Persoonlijk vind ik het zelfkook dieet heel vreemd klinken. Ik snap het idee, maar niet met die ingrediënten.

Je kunt in mijn visie 2 dingen doen:
- barf, kvv (want hier deed hij het toch goed op?) maar zou wel beginnen zonder toevoegingen als granen ed)
- Barf-KVV op basis van eliminatie-dieet om uit te sluiten dat hij reageert op de veel voorkomende vleessoorten.

Mijn Reu had vroegah ook een beetje last van zijn geslachtsdeel. Ik gaf hem dan ascorbinezuur (vitamine c). Mij is verteld dat dit de urine verzuurd en hierdoor zelf de evt.ontsteking/irritatie /bacteriën aangepakt word. Mijn reu had in ieder geval wel minder last ervan.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:34

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de voorgangers: terug naar het eerste voer. :)
Als je dan na twee maanden geen verbetering ziet weet je dat je DA nummer drie mag gaan bezoeken. :)

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:36

Oke, hier ook een hond met voedselallergie. (En vroeger ook voorhuidontsteking, maar dat had niks met elkaar te maken en is hier gelukkig zonder castratie over gegaan)

Wij kregen ook het advies om te gaan koken met verschillende ingredienten. Ik heb dit niet gedaan, omdat ik dan niet kon onderzoeken waar hij niet tegen kon als hij toch zou reageren. Hij had al aantal soorten vlees gegeten, maar zijn klachten waren begonnen toen hij een bepaald merk brokken kreeg. We zijn gestart met BARF en dan 1 diersoort, geen groenten, geen tussendoortjes (pas later toen hij het goed deed op die diersoort gedroogde spullen van die diersoort). Ik ben begonnen met konijn, want daar kon ik makkelijk aankomen en ook aan alle onderdelen. Zo kreeg hij alsnog wel alle voedingsstoffen binnen wat wel belangrijk was op zijn leeftijd (ook rond het jaar). Hier knapte hij snel van op, maar toch 8 weken maar 1 diersoort blijven geven. Daarna langzaam aan toe gaan voegen, ook groenten 1 voor 1.

Als beloningen ben ik ook op zoek gegaan naar een brok, maar mijn hond kan dus ook niet tegen de hypoallergene brokken. Er gaan altijd verhalen dat dat niet hoort te kunnen, maar mijn hond reageert daar dus wel op. Net zo erg als op andere dingen waar hij allergisch voor is.

Medicatie helpt hier niet (voldoende), voeding waar hij tegen kan zorgt ervoor dat het steeds rustiger wordt en weer weggaat. Dit kan alleen soms wel even duren, maar ik zie dan toch wel vooruitgang. Het enige wat ik nu doe bij een reactie is de wondjes insmeren met honingzalf en verder zijn eigen voer aanhouden. Ik ben ondertussen ook gestopt met uitproberen/toevoegen. Brok kan hij niet tegen, aantal groenten ook niet en tussendoortjes alleen gedroogde spullen zonder toevoegingen.

Qua onzindelijkheid, onze hond had dat ook bij bepaalde medicijnen. Hij dronk meer en kon het gewoon niet ophouden. Ik heb daar weinig mee gedaan, behalve vaker uitlaten en zo snel mogelijk stoppen met medicatie. Daarna is hij gewoon weer normaal zindelijk geworden. ;)

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Onzindelijkheid en voedselallergie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:55

Ik vraag me wel af waarom er voor een zelfkookdieet is gekozen met geen enkele dierlijke eiwitbron bij een dier in de groei? En krijgt je hond nu nog medicatie waarvan hij veel kan gaan plassen?

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Onzindelijkheid en voedselallergie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:02

O en uiteraard heeft je DA graag dat je overgaat op zijn brokken. Want daar verdient hij aan. Alleen is het helaas zo dat er nauwelijks aandacht besteedt wordt aan voedingsleer tijdens hun opleiding en ze zwaar gesponsord worden. Echt objectief is het advies dus niet.

Over zijn gedrag. Ik zou zeker niet boos worden. Daar bereik je alleen maar het tegenovergestelde mee. Niks zeggen en gewoon zonder morren opruimen. En hem desnoods 1 x per uur mee naar buiten nemen.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:03

Voorhuidsontsteking is vaak een tekort aan vitamine heb ik mij laten vertellen. Zodra mijn hond dag heeft geef ik hem wat groente naast zijn vlees en dan is het zo weet weg.
Idem met de ontstoken oren. Het is een cocker spaniël die daar bij mij nog maar 1 keer last van heeft gehad. Dat was in de periode dag hij net wat te snel afviel. Even wat extra vlees en groente en het was weer over.

Dieetbrokken van RC heb ik eens gevoerd. 1 voor een hond die moest afvallen en als extra vulling voor een vreetgrage hond. Beide kregen vieze uitvloeiing uit de ogen, de een ontstoken oren, onder de poep ging het gras letterlijk dood. En dat allemaal door brokken waar in theorie niks in zit.

Ik zou terug naar vlees gaan.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 11:03

Lughnassadh schreef:
Wat ik niet snap is dat je niet teruggaat naar het vlees waar hij het goed op deed.
Buiten dat zou je eens kunnen gaan lezen op het forum van barfplaats. Een forum alleen over vers vlees voeren bij honden en katten. En daar je vraag neerleggen. Daar vind je best wat info over voedselallergie en eliminatiedieeten. Wat jij je hond nu voert zou ik nooit doen (voer zelf KVV en soms barf). Je hond eet nu vegetarisch, waar ik geen voorstander van ben, en er zijn honden die inderdaad echt geen enkele vorm van dierlijk eiwit verdragen maar die zijn ronduit zeldzaam. Ik vind het advies van je DA dus niet echt goed.


Dat heb ik nu ook in overweging, daarom heb ik nu dit topic gestart. Vind het alleen moeilijk om te weten wat wel/geen goed advies in van DA, ik heb echt totaal geen ervaring of verstand hierover. Ik zal dat forum eens bekijken, bedankt voor je tip.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 11:05

Wijslander schreef:
Brand los, oké! :D

Mijn hond heeft op een soortgelijk zelfkookdieet gestaan met dezelfde klachten. Hij begon weg te glijden onder mijn ogen, een zielig hoopje. Als laatste strohalm een grote vriezer gekocht en volgegooid met BARF (bones and raw food, dus de doe-het-zelfversie van KVV). We zijn inmiddels 5 jaar verder en de hond is inmiddels een actieve opa.

Voor het zelfkookdieet hadden we alles al geprobeerd van prednison tot hypoallergene voeding, maar het had allemaal geen of maar tijdelijk effect.

Edit: ook ons verhaal is terug te vinden op bovengenoemd forum. :j


Heb je dit dieet toen ook zolang volgehouden? Dat merk ik nu ook bij mijn hond, zijn vacht glanst minder en hij komt ook niet echt aan..

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:06

Unbeatable schreef:
pleiada schreef:
Als ik het zo lees zijn de problemen begonnen met het voeren van brokken?Waarom niet terug naar vers vlees en evt een brok met hoog vleespervengage zonder glutenbevatende granen?


Dit was ook mijn eerste gedachte, maar dierenarts zei dat ik eerst écht moest gaan koken zodat alle '' vuile '' stoffen uit zijn lichaam zouden verdwijnen. En nu weet ik niet zo goed of dat ik tegen advies toch iets anders moet proberen, of juist moet blijven koken...


Vuile stoffen ruimt het lichaam zelf wel weer op zodra de balans hersteld. Dat zou niet het eerste zijn waar ik me druk om zou maken. Het lichaam heeft een groot herstellend vermogen maar daarvoor moet je er wel de juiste brandstof ingooien.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 11:07

Esther schreef:
Ik zou 'm weer overzetten op kvv en dan een diersoort die hij nog niet heeft gehad. Vaak wordt paard, geit of lam gegeven omdat veel honden reageren op kip en/of rund of granen uit brok. Dit een aantal weken volhouden en dan een diersoort toevoegen. Of overzetten op de hypo-allergene brok, ook commercieel verkrijgbaar, vaak goedkoper als bij de DA, even zoeken bij webshops.

Eigenlijk snap ik niet zo goed wat jouw DA wil bereiken met het zelf koken dieet, vaak is 'gewoon' overzetten op kvv of hypo-allergene brok de oplossing. Maar ik snap het castreren ook niet zo goed als er al huid- en oorklachten waren, beetje jammer voor je hond.


Hij heeft eigenlijk bijna alle diersoorten gehad, wij gaven hem elke dag iets anders. Hypo-allegene brok, hier heb ik al wat over gelezen, maar er zijn zoveel soorten. Hoe weet ik welke ik moet kiezen? En zijn deze brokken vaak tijdelijk? Heb namelijk ook gelezen dat het niet de beste voedingsbron is voor een hond... Ik baal inderdaad achteraf ook dat hij gecastreerd is.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:08

Unbeatable schreef:
Wijslander schreef:
Brand los, oké! :D

Mijn hond heeft op een soortgelijk zelfkookdieet gestaan met dezelfde klachten. Hij begon weg te glijden onder mijn ogen, een zielig hoopje. Als laatste strohalm een grote vriezer gekocht en volgegooid met BARF (bones and raw food, dus de doe-het-zelfversie van KVV). We zijn inmiddels 5 jaar verder en de hond is inmiddels een actieve opa.

Voor het zelfkookdieet hadden we alles al geprobeerd van prednison tot hypoallergene voeding, maar het had allemaal geen of maar tijdelijk effect.

Edit: ook ons verhaal is terug te vinden op bovengenoemd forum. :j


Heb je dit dieet toen ook zolang volgehouden? Dat merk ik nu ook bij mijn hond, zijn vacht glanst minder en hij komt ook niet echt aan..


Ja, ik denk een maand of 3 voordat mijn hond het gewoon begon op te geven. Het leven gleed als het ware uit hem, walgelijk om te zien...

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 11:09

Simoonzel schreef:
Ik vraag me wel af waarom er voor een zelfkookdieet is gekozen met geen enkele dierlijke eiwitbron bij een dier in de groei? En krijgt je hond nu nog medicatie waarvan hij veel kan gaan plassen?


Ik had zelf gevraagd of dat hij zo niets tekort komt, heb toen een vitaminen/mineralen supplement gekregen om door zijn voer te doen. Hij krijgt momenteel helemaal geen medicatie.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 11:10

Lughnassadh schreef:
O en uiteraard heeft je DA graag dat je overgaat op zijn brokken. Want daar verdient hij aan. Alleen is het helaas zo dat er nauwelijks aandacht besteedt wordt aan voedingsleer tijdens hun opleiding en ze zwaar gesponsord worden. Echt objectief is het advies dus niet.

Over zijn gedrag. Ik zou zeker niet boos worden. Daar bereik je alleen maar het tegenovergestelde mee. Niks zeggen en gewoon zonder morren opruimen. En hem desnoods 1 x per uur mee naar buiten nemen.


Ja, dat doe ik momenteel nu ook. Het ligt dus hoogstwaarschijnlijk wel écht in samenhang met zijn dieet?

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 11:12

Jullie adviezen komen tot nu toe redelijk overeen met elkaar: weer overstappen naar kvv.
Als ik hem dan één diersoort zou geven, heeft hij daar dan voldoende aan? Of zou ik hem nog iets moeten bijgeven? Kan ik per direct overstappen? Of moet ik mijn vegetarisch dieet weer afbouwen?

Ik voel me een beetje klunzig, maar lastig als je weinig ervaring hebt met dit onderwerp. Ik wil gewoon dat mijn hond weer beter word. En zo'n machteloos gevoel als je nu al zovaak bij 2 verschillende dierenartsen bent geweest... ;(

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Onzindelijkheid en voedselallergie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:19

In 1x overstappen, inderdaad 1 diersoort, dat kan makkelijke enkele maanden zonder problemen, dus daar heeft hij voorlopig voldoende aan. Verder niks bijgeven. Minstens 6 weken volhouden en pas een diersoort toevoegen als hij klachtenvrij is. Mijn hond heeft 4 maanden op 1 diersoort gestaan voor we aan de tweede toe waren.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Onzindelijkheid en voedselallergie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:25

Kies als eerste diersoort wel een dier wat hij nog nooit gegeten heeft. En dan echt geen tussendoortjes tenzij ze van dezelfde diersoort zijn natuurlijk.

En ja, ik vermoed dat het vele plassen daar mee te maken heeft.

Flint09
Berichten: 407
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:34

Als hij het op KVV goed deed , waarom niet :+

Ben zelf ook geen fan van KVV en geef het mijn hondje niet , misschien is goede blik voeding een optie , ik heb wel een klein hondje , maar die krijgt het merk Terra Canis in blik en ik ben daar heel tevreden over , daarnaast krijgt hij een gluten vrije brok met wild erin.