Volwassen katten koppelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 22:49

(Ik heb gezocht naar een recent topic maar kon dat niet vinden.)

Mijn kat (5 jaar) is helaas zijn maatje verloren aan chronisch nierfalen. Nu is hij duidelijk in de rouw, daarom hebben we besloten een maatje in huis te nemen. Zaterdag halen we een nieuwe poes (3 jaar) op. (Beide dieren zijn gecastreerd, zowel onze kat als de poes.) Qua karakter zouden ze op elkaar moeten lijken en ze zijn ook van hetzelfde ras.

Nu mijn vraag: hebben jullie ervaring met het koppelen van volwassen katten? En zo ja, hebben jullie tips?

Wat ik sowieso ga doen:
- een nieuwe krabpaal neerzetten (neutrale geur)
- 2 nieuwe kattenbakken neerzetten
- etensbakjes op 2 plekken neerzetten
- onze kat slaapt al een paar dagen op een handdoek, deze leg ik in het reismandje als we de poes gaan halen.

Hebben jullie nog tips?
Laatst bijgewerkt door Ryder op 07-09-17 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 23:02

Geef ze tijd en vooral ruimte met een veilige plek om weg te kunnen en verdeel je aandacht.

Ik heb er 8 en ze vinden elkaar niet allemaal zo lief dat ze tegelijk uit het zelfde bakje eten, maar hebben wel de ruimte om naast elkaar te leven.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 23:05

Heb jij ze ook echt als volwassen katten aan elkaar geïntroduceerd? Met een kitten erbij heb ik wel ervaring maar met een volwassen kat erbij niet.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 06:57

Ja ik heb alleen herplaatsers (vorig jaar moeder met jongen waarvan 1 jong en moeder gebleven).

Dit jaar een 13 jarige poezendame er bij. Helaas heeft deze poes af en toe neiging om in huis te plassen maar dat is opgelost met extra kattenbak (in woonkamer).

Stampeltje
Berichten: 386
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:35

Alleen ervaring met het introduceren van een kitten bij een volwassen kat. Mij is het goed bevallen om de eerste nacht met de matrassen uit de logeerkamer bij de katten in de woonkamer te slapen. De volwassen kat die we al hadden, had de schrik van zijn leven en ging niet meer naar zijn eigen plekjes nadat hij de kleine uk zag. Hij heeft altijd veel steun aan mij en heeft toen bij mij onder de dekens geslapen. De kitten kon haar draai niet vinden en zat 's nachts piepend onder een kastje. Dit hadden we gelijk in de gaten en konden haar zodoende daar onderuit vissen en mijn man heeft haar toen naast ons op de bank gezet waar ze vervolgens heeft geslapen.

Mij beviel het goed dat ze onderling geen vervelende situatie hebben meegemaakt in de eerste nacht en dat onze kater zich vertrouwd voelde terwijl de nacht voor onze kitten niet alleen piepend onder de kast plaatsvond. Drie dagen later lagen de al in elkaar verstrengeld te slapen dus denk graag dat het voor hun een goede manier was.

Grappig genoeg is de kleine uk vervolgens helemaal gek op mijn man geworden. Volgens mij omdat hij haar redder in nood was :P

Heel veel succes zaterdag! Altijd spannend om nieuwe dieren bij elkaar te plaatsen. Hoop dat het ze bevalt!

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:11

Het is natuurlijk wel belangrijk dat de nieuwe poes ook sociaal is met andere katten, want de meeste katten zijn liever alleen.

De nieuwkomer kan je best apart zetten in een ruimte. Die rustig laten wennen aan geuren en geluiden en aan nieuwe baasje(s). Daarna kamers wisselen. De nieuwe poes door het huis laten lopen en diegene die je hebt in het kamertje zetten waar de kat gezeten heeft. Zodat ze elkaars geur kunnen ruiken.
Dan rustig aan elkaar introduceren. Blazen en grommen is normaal, maar mogen niet gaan vechten.

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:25

Sluit mij aan bij laptop muis. Verder zijn er op youtube heel veel filmpjes te vinden over het introduceren van 2 katten. Echt een aanrader om te kijken en er bij het introduceren tijd voor te nemen.
Ik krijg er zelf waarschijnlijk ook nog een kitten bij en heb straks hetzelfde. Ben al aan het studeren hoe ik dat het beste ga doen.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 23:52

Tnx voor jullie tips! Het introduceren is heel goed gegaan, ze zitten nu samen. Er is een paar keer geblazen maar dat stelde niks voor.

Ze accepteren elkaar als huisgenoten. Dat is al heel wat op dag 5. Liggen naast elkaar, gaan zelfs naar dezelfde kattenbakken, eten uit dezelfde bakjes (en ik heb eten/drinken op meerdere plaatsen staan).

Af en toe neuzen ze. Wat mij opvalt is dat de (ex)kater, dus de kat die we al hadden, veel meer reageert op de nieuwe situatie dan de nieuwe poes. Zij is ontspannen, komt aaitjes halen, slaapt lekker waar en wanneer ze wil. Terwijl de 'oude' kat haar goed in de gaten houdt, wat bang reageert soms en afstand houdt. Gisteren had hij echt even stress, dat is nu weg. Maar als zij wil neuzen is hij degene die zich terugtrekt.

Hebben jullie daar nog tips voor? Of is dit gewoon afwachten?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 00:07

Fijn dat het redelijk goed gaat. Wij willen ook nog steeds een kat erbij, maar ben nog steeds erg aan het twijfelen, dus lees graag nog mee.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:48

Ik geef dit topic even een schop :D

Wij hebben zelf een poes (9 maanden oud en niet geholpen) en zaterdag komt daar (tijdelijk) een poes van 6 jaar bij die geholpen is. Er zijn op internet zoveel adviezen te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie :n ik heb nu een aparte kamer ingericht voor de nieuwkomer en daar mag ze eerst zitten tot ze ons een beetje gewend is, tot die tijd mag die van ons overal komen. Ik wilde als de nieuwkomer wat gewend is, van kamer wisselen, een paar keer per dag en als dat goed aanvoelt, ze bij elkaar zetten..

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:02

Ik lees even mee want ik moet binnenkort binnenkort een (gecastreerde) kater van 6 jaar en een poes van 4 jaar koppelen :))

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:56

_sharonnn schreef:
Ik geef dit topic even een schop :D

Wij hebben zelf een poes (9 maanden oud en niet geholpen) en zaterdag komt daar (tijdelijk) een poes van 6 jaar bij die geholpen is. Er zijn op internet zoveel adviezen te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie :n ik heb nu een aparte kamer ingericht voor de nieuwkomer en daar mag ze eerst zitten tot ze ons een beetje gewend is, tot die tijd mag die van ons overal komen. Ik wilde als de nieuwkomer wat gewend is, van kamer wisselen, een paar keer per dag en als dat goed aanvoelt, ze bij elkaar zetten..


Sowieso je eigen kat laten helpen... die zit vol hormonen en dat zal het niet makkelijk maken om een nieuwkomer bij te zetten.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:08

Ik heb er 6.Ik doe eigenlijk nooit heel moeilijk.Ik zorg dat de nieuweling veilig kan zitten dus geef hem de ruimte.Meestal zet ik ze boven, ik heb nog een roedel honden lopen ook.Ik zet er een kattenbak in de buurt geef de kat wat eten en laat het hem zelf uitzoeken.Bij de ene gaat het sneller als bij de ander.Vaak blaast de oude groep eens naar de nieuwe of kijken ze schagerijnig en denken jeezus weer ene.En gaan vervolgens hun eigen gang.Ik heb wel een ruim en open huis.Dus de katten hebben de ruimte,ik denk dat ruimte ook het toverwoord is.

Anoniem

Re: Volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:13

Wat fijn dat er goede tips gegeven worden, en niet van die tips als 'zet kat in het kattenmandje in het midden van de kamer, en laat de andere katten eerst snuffelen.' Verschrikkelijk vind ik dat. Probeer niks te forceren, laat ze zelf een beetje aftasten en op onderzoek uit gaan, dan merk je vanzelf wanneer je ze wat meer de ruimte kan geven.
Het is niet zo gek dat de huidige kat wat moeite heeft, er is immers een indringer in zn territorium gekomen. Let goed op de kat, dat hij niet weg kwijnt. Geef hem goed aandacht.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:48

Ik heb een paar weken geleden een 12-jarige kater uit het asiel gehaald. Die zit nu een paar weken in een aparte kamer om te wennen. Hij heeft ook al van kamer gewisseld met de kater die hier al woont, ze hebben uitgebreid elkaars geur kunnen ruiken en elkaar een paar keer gezien. Nu issie helemaal relaxed en is het volgens mij tijd om ze echt bij elkaar te zetten. Maar hoe? Gewoon alle deuren open zetten, erbij blijven en zien wat er gebeurt? :)

Beide katten zijn trouwens uiteraard gecastreerd.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 14:10

Leeslampje, wij hebben idd na een paar dagen elkaars geur op te kunnen snuiven gewoon de deuren open gezet en zijn in de buurt gebleven. Voor mijn katten bleek dat DE manier.

Overigens vind ik het leuk dit topic terug te lezen: onze katten zijn inmiddels dikke maatjes. Spelen samen, slapen samen, eten samen, wassen elkaar. Nu denk ik wel dat wij de mazzel hebben dat de katten qua karakter heel goed matchen. Maar onze vorige kat was veel rustiger en dat was ook een prima match (nadeel van de nieuwe poes is nml dat de kat die we al hadden veel drukker is geworden :+ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:23

leeslampje schreef:
Ik heb een paar weken geleden een 12-jarige kater uit het asiel gehaald. Die zit nu een paar weken in een aparte kamer om te wennen. Hij heeft ook al van kamer gewisseld met de kater die hier al woont, ze hebben uitgebreid elkaars geur kunnen ruiken en elkaar een paar keer gezien. Nu issie helemaal relaxed en is het volgens mij tijd om ze echt bij elkaar te zetten. Maar hoe? Gewoon alle deuren open zetten, erbij blijven en zien wat er gebeurt? :)

Beide katten zijn trouwens uiteraard gecastreerd.

Jup, gewoon de deur open, en laten gaan. Niet teveel er bovenop zitten. Niet teveel politie agentje spelen.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:32

Thanks voor de reacties Ryder en Joolien. Waarschijnlijk vindt dit baasje het spannender dan de katten zelf :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:34

leeslampje schreef:
Thanks voor de reacties Ryder en Joolien. Waarschijnlijk vindt dit baasje het spannender dan de katten zelf :+


Ja dat is meestal zo, daarom zeg ik ook, ga er niet als politieagent bovenop staan. :P Tenzij de pleuris echt uitbreekt, maar pas dan heeel erg op jezelf. Ik heb een keer 2 vechtende katten uit elkaar gehaald, en ik was de sjaak. Had flinke littekens op mn buik en arm.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:37

Leuk om de ervaringen inderdaad te lezen! Onze herplaatser is zaterdag gekomen en heeft zich vrijwel direct verstopt, we hebben haar gewoon met rust gelaten, maar wel eten aangeboden, ook ben ik er gewoon gaan zitten met de laptop om er gewoon te zijn zeg maar (terwijl ik dit typ, zit ik er ook). Gisteren zag ik dat ze een plasje op de bak had gedaan dus dat stelde me al enigszins gerust, ook was ze van plek verandert, ze had alleen al die tijd nog niet gegeten. Vanmorgen een hele verandering, ik kwam achter en hoorde haar ergens rommelen, ik ging kijken waar ze zat en toen kwam ze kriebels bij me halen! Ook waren de voerbakjes leeg, dus een hele geruststelling! :j nu is ze weer verstopt, maar ik ga eens kijken of ze zometeen weer wil komen, ik geef haar gewoon rustig de tijd en als ze het hier in deze ruimte gewend is, ga ik ze omwisselen, mijn eigen is ontzettend nieuwsgierig en de herplaatser hoort haar af en toe ook, dus ze weten van elkaar wel dat er iets is :P