bloedluizen/bloedmijten kippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 19:26

een goed jaar terug 2 kipjes uit een kippenbedrijf gehaald.
heel erg leuk onze eigen eitjes enzo,maar volgens mij hadden ze toen al bloedluis mee,maar natuurlijk niet opgemerkt.

de laatste weken is het me pas opgevallen.
er staat bv een plastic ton met deksel op waar hun voer in zit.
als je het deksel optilt,zitten die kriebelbeesten op je handen,en ze zitten overal.

vreselijk vies.

al overal beginnen lezen hoe te behandelen,maar blijkbaar is er niet echt een makkelijke behandel methode om de boel bloedluisvrij te krijgen.... en ik weet nu eigenlijk niet hoe er best aan te beginnen.

het hok is 2m op 1m groot ongeveer,met een echte 2-delige staldeur,erin staat een houten constructie met zitstok en legbakken(maar tegenwoordig leggen beide dames hun eieren op de grond,behoorlijk onhandig,want er lopen ook 2 konijnen in het hok en die springen vaak de eieren kapot natuurlijk)

ze hebben een enorm buitenloop,kunnen makkelijk dus een dag niet in hun hok,maar er zijn wel bv overal spleten en gleuven,dus helemaal dicht kan het hok nooit gemaakt worden.

iemand een idee hoe ik dit het beste aanpak om van die rotbeesten af te raken?
van stomen tot branden(wat ik te gevaarlijk vind),tot verschillende producten waar je met mondmasker en .... mee aan de slag moet,lijkt het me allemaal enorm omslachtig.(en elke site zegt iets anders over 'de beste manier' en overal lees je dan nog dat het verdorie lastig is om ze allemaal kwijt te raken.

iemand de gouden tip?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:31

Je zou fipronil kunnen gebruiken _O- _O-

Nee sorry is niet om te lachen.

Finecto misschien?

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:31

Byemite is ideaal spul. In zo'n 5 liter verstuiver oplossen en daarmee kom je ook in alle kieren en spleten.

Riemke
Berichten: 475
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:31

Fibronil schijnt te helpen maar daar is ineens lastig aan te komen... :+

Ik zag laatst tabakgras liggen, de nicotine hierin houden de luizen niet van. Het hok verder heel goed ontsmetten, alleen de luizen zijn erg sterk.
Hebben de kippen er geen last van?

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 19:33

volgens mij doodt finecto niet alles?
daar had ik van gelezen dat het de populatie drastisch verlaagd,maar daarmee is het probleem natuurlijk niet opgelost.

byemite,heb je daar zelf ervaring mee Eline?

de kippen zien er eigenlijk gewoon goed en gezond uit.
leggen dagelijks hun ei,zijn vrolijk,lopen en hollen in het rond,dus ik denk het niet eigenlijk.

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:36

Ja wij hebben zelf ook kippen. Elk half jaar het hok goed leeg maken en stof vrij, spul erop en zou in jou geval na een week herhalen zodat echt alles dood is en hebben eigenlijk nooit meer last van nare beestjes. Flesje is aardig duur, maar omdat het een klein hok is zou je ook een half flesje kunnen vragen bij de veearts.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:37

Er zijn beestjes die je in het hok los kan laten die de luizEn op eten. Ik weet alleen niet meer hoe die heten..

Ik heb de laatste keer citronella met azijn gebruikt en daar het hok mee gesopt. Daarna kalk in het hok gesmeer en op de grond gestrooid. Ik heb geen luis meer gezien!

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:49

bruintje123 schreef:
Je zou fipronil kunnen gebruiken _O- _O-

:')

Volgens mij mag je na gebruik van de meeste ongedierte bestrijdings middelen de eieren 2 weken niet eten, dus eigenlijk kun je net zo goed Fipronil gebruiken. Misschien alleen een beetje lastig aan te komen momenteel ;)

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:53

Wij gebruiken dasty. Flink insprayen. En bij een heftige uitbraak hebben we ook wel diesel gebruikt. Paar keer herhalen en de boel is weer weg. Flink afspoelen met water.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:54

picobello schreef:
bruintje123 schreef:
Je zou fipronil kunnen gebruiken _O- _O-

:')

Volgens mij mag je na gebruik van de meeste ongedierte bestrijdings middelen de eieren 2 weken niet eten, dus eigenlijk kun je net zo goed Fipronil gebruiken. Misschien alleen een beetje lastig aan te komen momenteel ;)


Wij hebben van denka permanent spuitmiddel tegen vliegen. Werkt prima.
Weet niet of dat in (de rest van) Nederland goed te krijgen is. Vermoed van niet.
Preventief gebruiken we die tabaksproducten stengels sinds kort. Daar waar ze lagen leek de broedende kip geen last van de luis te hebben.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:57

Die stengels heb ik ook gehad. De bleidluizen zaten gewoon op de stengels. Echt zonde van mijn geld geweest

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:48

Hier gebruiken we fipronil op de kippen en het hok spuiten we helemaal in met U2 van beaphar dat is het enige wat helpt. Hebben alles geprobeerd.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:51

Fipronil is altijd wel ergens te koop, al zal er niet altijd opstaan geregistreerd voor bestrijding van bloedluis op kippen en in omgeving van kippen.
Het is namlijk ook de werkzame stof in onder andere Frontline vlooien middel voor honden en katten en nog aantal andere vlooien middelen.

Helpt wel als je goed te reinigen kiervrij hok hebt, als je hout hebt met kieren en gaten dan is het zo makkelijk nog niet om alles en iedereen overal uit te roeien.

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:53

Roofmijt :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:55

Vorig jaar zo ongeveer alles wat chemisch is op m'n hok los gelaten en uiteindelijk mijn hok in de fik gestoken :')

Heb nu voor het eerst "dutchies" (roofmijten) uit gezet, en dit líjkt te werken :j

Ik heb ze hier vandaan: https://www.allestegenbloedluis.nl

Sowieso een fijne site

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:59

Sjolvir schreef:
Fipronil is altijd wel ergens te koop, al zal er niet altijd opstaan geregistreerd voor bestrijding van bloedluis op kippen en in omgeving van kippen.
Het is namlijk ook de werkzame stof in onder andere Frontline vlooien middel voor honden en katten en nog aantal andere vlooien middelen.

Helpt wel als je goed te reinigen kiervrij hok hebt, als je hout hebt met kieren en gaten dan is het zo makkelijk nog niet om alles en iedereen overal uit te roeien.



Bestaat niet voor kippen. Wij gebruiken gewoon frontline spray of effipro

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:49

Roofmijt, dat waren de beestjes!

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 09:53

Hoe werken die roofmijten precies.
Ik keek even op de site,en naast de mijten zelf zijn er ook nog allerlei andere dingen errond te koop.
Je laat die beestjes los,en ze vallen de bloedluizen aan?
Maar ik veronderstel dat zij ook niet alles opvreten?
Wat gebeurd er met die roofmijten als de populatie bloedluizen uitdunt?
En wat hebben de roofmijten nodig om te overleven naast bloedluizen?
Over welke periode zie je de populatie dalen?

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:27

Een roofmijt een tig bloefluizen per dag. Zijn ze op gaan ze dood of zoeken ze verder. Krijg je weer een uitbraak koop je nieuwe

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:42

En een stoom reiniger? Zou dat niet werken?

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:52


Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:01

Ik gebruik een mengsel van water,azijn en mentholdruppels en ik spuit om de paar dagen de kieren en zitstokken daar mee nat en moet zeggen,dit werkt prima. Eens per jaar worden onze kippenhokken schoon gespoten met de hogedrukspuit en daarna spuit ik ze goed nat met een Dettolmengsel. Boel laten drogen,kippen er weer in en klaar.

De tabaksstengels heb ik ook gehad maar dat werkt maar een paar dagen en daarvoor vind ik het te duur. Ik begrijp dat bloedluis niet van scherpe luchtjes houden en daarom werkt m.i. Dettol,azijn of menthol prima en is niet zo schadelijk.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: bloedluizen/bloedmijten kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:07

Wij hebben eerst de verf brander op alle kieren en spleten gezet. Je hoorde die vieze beesten knappen. Daarna witkalk erop, gewoon bij fourage/boerenbond te krijgen. Helemaal weg nu. En veilig in gebruik voor kippen en eieren.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:24

Roofmijten !

Maar ik moet zeggen dat ik overgegaan ben op een hok met ijzeren spijlen , plastic legbakken en zitstokken.
Dan zijn er in ieder geval geen spleten.
De haan en de broedse kippen spuit ik in met Frontline en verder spuit ik regelmatig de stokken in met gif.

Aangezien ik een heel nieuw hok heb , heb ik nog niet opnieuw roofmijten genomen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:42

ik heb wel eens horen zeggen , je hok schoon branden met een gasbrander en tabaks bladeren zouden ook door hun geur de beesten verjagen.
Maar of het helpt weet ik niet.