Lege capsules vullen voor medicijnen kat, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikeyy
Berichten: 760
Geregistreerd: 12-11-05

Lege capsules vullen voor medicijnen kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 19:10

Is er iemand die zijn of haar kat medicijnen geeft in zelfgevulde capsules?

Mijn kat heeft een hartaandoening en krijgt verschillende medicijnen waaronder clopidogrel.
Dit medicijn is erg bitter en we krijgen het niet meer voor elkaar dit zonder drama toe te dienen, terwijl het een hele lieve kat is die niet vecht. Het is gewoon goor rotspul, zelfs verstopt in snoepjes etc.
Als het te lang in z'n bekje zit, wekt dit een vreselijke kwijlbui op dat je denkt dat ie erin stikt.
Resultaat: kat in de war en sneu van z'n gekwijl en ik in tranen.
Kat lust weinig snoepjes en is niet gretig op eten, dus dat is lastig. Leverworst etc en easypill wil niet meer.

Nu heb ik bedacht dat ik het in capsules wil gaan geven. Althans dat wil ik gaan proberen.
Twee apotheken en twee dierenartsen gebeld, geen losse capsules beschikbaar.
Dus nu via internet bestellen, zat zelf te denken aan maat 4.
Heeft iemand enig idee hoe ik die dingen moet vullen en welke maat handig is?

Alvast bedankt voor de reacties :-)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Lege capsules vullen voor medicijnen kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:11

Neem even contact op met Den Hoek, holistische praktijk. Volgens mij vullen / vulden die ook zelf.

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Lege capsules vullen voor medicijnen kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:34

www.brouwmarkt.nl verkoopt ook capsules om te vullen en volgens mij ook de hulpmiddelen voor bij dat vullen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:03

Mijn moeder koopt capsules via pit&pit, daar heb je ook apparaatjes te koop voor het vullen.
Maar ik vraag me wel af of je zo'n capsule naar binnen krijgt, zou natuurlijk zonde zijn als je dure capsules en vulapparaatje koopt en het na een paar keer niet blijkt te werken.
Zou een apotheek ofzo geen lege capsules hebben liggen zodat je er eerst een of twee kan proberen?

Mijn moeder heeft een heel grote maat capsule, anders had ik je wel een paar capsules willen opsturen om te testen.

linnnde

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:26

Je kan van een papiertje een trechtertje maken?

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Lege capsules vullen voor medicijnen kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:56

Bij de kat van mijn vriend werkte het door de kat als het ware te foppen.
We gaven hem eerst een paar echte snoepjes en dan de easypill met een tablet erin. Als afsluiting dan ook een echt snoepje.
Misschien is dit ook nog een idee?

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Lege capsules vullen voor medicijnen kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:07

Kan je het niet malen en dan geven met iets lekkers? Als het verpulvert is, is het meestal makkelijk weg te krijgen ondanks dat het zo vies is.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:16

Hoe wil je dat precies doen?
Ik heb ongeveer 2 jaar gedaan om op een goede manier capsules te kunnen vullen, ook door eerst pillen te vermalen.
Je hebt daar lege capsules, een apparaat, stofmasker, stenen mortier en vulmiddel voor nodig.
Sommige tabletten zijn ook nog schadelijk voor huid, ogen of luchtwegen als je ze verpulvert. En dan nog berekeningen uitvoeren.. t is bijna een studie op zich aangezien je veel stof verliest tijdens het maken. Ik zou het uitbesteden. Sommige apotheken bereiden nog, je zou kunnen navragen welke dat in de buurt nog doen en wat het kost.

Nikeyy
Berichten: 760
Geregistreerd: 12-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 22:11

Wat een goeie ideeën, van papier een trechtertje maken. Daar was ik nooit op gekomen a-creatief als ik ben haha.

De easypill wil helaas echt niet meer.. vandaag mijn zoektocht naar wat anders.
Foppen lukt ook niet meer.. terwijl de easypill echt heeeel erg stinkt haha :o
De pillen met vulapparaatje zijn volgens mij verkrijgbaar met de kleinste maat 1. Bij de apotheek hebben ze capsules (waar medicijnen inzaten) laten zien van die maat, nou die krijg ik niet eens weg :') .

Euh Macs, ik was niet van plan om er een studie van te maken.
Deze pillen moet ik al splitten (moet een kwart per keer), dus schadelijk zal wel meevallen.
Zo'n pillensplitter met verpulveroptie heb ik al. Omdat ik zo'n goeie klant ben gratis een keer gekregen van de dierenarts haha :+
Maar kan idd eens vragen of ik het ook kan bestellen in capsules. Dat ze dat voor me maken.
Als het wat extra kost maakt me niet uit. Bedankt voor de tip!
(Ze zien me weer aankomen bij de apotheek: heb je dat kattenmens weer haha)

Dit is de patiënt :D
Afbeelding

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Lege capsules vullen voor medicijnen kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:48

Ik volg even, komen al handige tips voorbij.
Een van mijn poezendames krijgt elke dag een humaan medicijn (amitriptiline/Redomex), maar voor haar is een heel pilletje natuurlijk veel te veel. Ze mag 1/4 tot 1/3 van zo'n filmomhuld tabletje per dag. Heb ik een hele handige pillensnijder voor, maar zodra de pil gesneden is, zit er natuurlijk geen 'filmpje' meer rondom. Gevolg is dat ze extreem gaat speekselen en schuimen vanwege de vieze smaak, heel zielig.

Zelf capsules vullen lijken nogal wat haken en ogen aan te zitten begrijp ik uit dit topic, maar ik ga wel mijn apotheek eens bellen of ze me (of eigenlijk mijn kat :+ ) kunnen helpen!

Nikeyy
Berichten: 760
Geregistreerd: 12-11-05

Re: Lege capsules vullen voor medicijnen kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 16:25

We zitten in hetzelfde schuitje catnip.
Ik moet ze ook vierendelen en daardoor komt de smaak direct in de mond met ook kwijlen en schuimen.
De clopidogrel die onze kat krijgt is ook een humaan medicijn.

Had de apotheek gebeld, die deden nogal lastig over het in capsules doen. Tegenwoordig krijgen ze alles kant en klaar.
Ga straks gewoon een andere bellen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Lege capsules vullen voor medicijnen kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:50

Ik ben apothekersassistente en klopt dat de meeste apotheken niet meer zelf bereiden wordt (helaas ) allemaal uitbesteed. En ze zullen niet zomaar dit voor je gaan maken. De regels voor bereiden zijn redelijk streng.
Dit thuis zelf doen is haast niet mogelijk zeker met clopidrogel waarmee dosering natuurlijk best nauw komt. Buiten dat de tabletten gok ik lastig goed fijn te krijgen zijn . Volgens mij zit er een laagje om heen.
Wat mij de beste optie lijkt. De kat krijgt een kwart tablet zeg je? Gewoon capsule met de hand open te maken kwart tabletje erin en dan weer sluiten.
Lijkt mij dat dit wel in maat 4 past anders maat 3

merithshadow

Berichten: 122
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: deventer

Re: Lege capsules vullen voor medicijnen kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:56

Waar woon je? wij verkopen op dap in zwolle gewoon losse capsules. Ik zou voor de kat maat 3 kopen, die gebruiken wij altijd.

Nikeyy
Berichten: 760
Geregistreerd: 12-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 17:35

Diesel krijgt inderdaad een kwart tablet. Als dat in een capsule past zou perfect zijn.
Dan is het ook geen geklooi met vermalen enzo.
Zit inderdaad een laagje omheen. Zijn roze ronde tabletten.

Zwolle is in de buurt! Woon in Meppel.
Welke praktijk is dat? Dan rij ik gewoon naar jullie toe. Ook op zaterdag open of op een avond?
Gaan ze per groot aantal? Maakt ook eigenlijk niet uit, kat is 5 en moet nog z'n hele leven medicijnen nemen.

Catnip: als ik capsules heb, wil ik ze ook wel naar jou sturen? :-) Mocht je er ook lastig aan kunnen komen.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Lege capsules vullen voor medicijnen kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:10

Dat is heel lief Nikeyy! Maar komende zondag heb ik bezoek van een vriend van me die ook apotheker is, ik ga eens aan hem vragen of hij iets voor mijn kat kan betekenen :j

Nikeyy
Berichten: 760
Geregistreerd: 12-11-05

Re: Lege capsules vullen voor medicijnen kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 19:26

Nou, tot nu toe werkt het super! Geen gedoe meer!
Heb ze vorige week bij de dap van Merithshadow opgehaald.