Catharina parkieten. Ervaring, advies gevraagd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Catharina parkieten. Ervaring, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-17 21:51

Ik heb vroeger grasparkietjes gehad, heerlijk vond ik dat, ik kon uren naar ze kijken. Ik hield 4 mannetjes in een buitenvolière met nachthok in de tuin.

De zin om parkieten te houden is steeds gebleven, maar ja, tijd ....
Nu was ik afgelopen weekend bij vrienden die catharina parkieten hadden en <3 ....

Dus, ben ik erg aan het twijfelen of ik nu toch geen 2 of 4 catharina's zou houden.
Dit keer is het niet de bedoeling ze in de tuin te houden maar in een ruime kooi onder de pergola. (Met pergola bedoel ik overdekt terras, 1 kant open).

Graag hoor ik jullie ervaringen over carharina parkieten. Ik had de indruk dat ze een stuk minder luidruchtig waren dan grasparkieten en ook vriendelijker.
Welke kooi zouden jullie aanraden? Wat is de min. grootte voor max 4 vogels? Graag wel praktisch mbt poetsen. De meeste kooien die ik tot nu toe gezien heb, hebben wel een lade onderaan maar lijken me verder onpraktisch wanneer je bv zitstokken moet schrobben. Hoe doe je dat zonder gevaar dat de vogels gaan vliegen? Waaraan moet ik nog zeker denken qua verzorging?
Kortom, elke tip en ervaring is welkom! Eerst goed bezinnen voor ik (zou) begin(nen).

Alvast bedankt!

Don't take anything for granted


Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-17 22:16

amber15 schreef:
Catharinaparkietjes zijn leuk! :j

Ik heb er twee nadat ik een grasparkiet heb gehad en wat een verschil! Ze zijn heel rustig. 's Morgens en 's avonds zijn ze wat drukker, maar de rest van de dag zitten ze gezellig voor zich uit de kwebbelen, te poetsen en te slapen. Ze schreeuwen weinig. Ze zijn absoluut niet brutaal, zoals een grasparkiet kan zijn. Eerder wat verlegen, vinden nieuwe dingen vaak eng. Ze zijn erg op mij gericht. Gewoon leuk gezelschap.

Echt praktische tips heb ik niet voor je. Die van mij zitten binnen. Wel zijn catharina's parkieten die veel scharrelen en klimmen en weinig vliegen. Een brede kooi is wat dat betreft handiger dan een hoge kooi misschien.

Neem je twee paartjes?


Ik zit eerder te denken om te beginnen met 2 mannetjes? Ik hoef niet per se gezinsuitbreiding :) . En valt dat erg goed mee, kan ik er nadien ev nog 2 mannetjes, of 2 vrouwtjes bij zetten? Is dat een idee? Of zou jij altijd voor de combinatie pop-man gaan?

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-17 22:42

Cayenne schreef:
Ik heb zelf geen ervaringen met Catharina's, maar ik weet van bevriende kwekers wel dat ze een stuk minder fel zijn dan bijvoorbeeld grasparkieten.


Ik volg jou graag met je prachtige valkjes. Ik heb altijd gezegd dat wanneer ik ooit terug zou beginnen, het valkparkieten zouden worden maar die lijken mij meer ruimte nodig te hebben, niet? De plek die ik nu in gedachte heb, is niet mega groot en ik wil ze wel ruimte bieden.
Heb jij een idee van min afmeting voor een kooi voor max 4 vogels?

Ja, die indruk had ik ook van de catharina's ! Ook minder luidruchtig.

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-17 16:33

silverwind schreef:
Hier ook een koppeltje catharinaparkieten in de voliere, gaat prima tussen de andere kleine wildzangvogeltjes .
Onze voliere is 3x2x2 en deze ruimte hebben ze wel nodig om de vleugels uit te kunnen slaan.
Zijn rustige, geen herriemakende vogels die zich af en toe als acrobaten door de voliere voort bewegen.


Oei, die oppervlakte had ik niet in gedachte

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-17 17:05

meggiemeg schreef:
Kijk eens bij de neophema's, daar staan meer vriendelijke en rustigere parkietsoorten.
Maar ze zijn erg leuk!


Idd, ook leuk maar die zijn groter, niet?

Don't take anything for granted


Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-17 23:42

Nabster schreef:
Ik vind de genoemde maten ook wel een minimum hoor. Vogels moeten kunnen vliegen.



Dus jij vindt 3x2x2 een minimum voor 2 catharinaparkieten?

Don't take anything for granted


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 158 bezoekers