Hamster, do's en donts? Paar vraagjes!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Hamster, do's en donts? Paar vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 20:21

Hallo,

Ik zit eraan te denken om een dier op m'n studentenkamer te nemen, voor de gezelligheid. Ik heb jarenlang gerbils gehad, heb er nu 1 over die zich na meerdere pogingen helaas niet laat koppelen. Ik wil nu graag een solitair dier, zodat ik daar niet meer mee zit. Een hamster lijkt me dus ideaal :D.
Een paar 8 geleden heb ik dwerghamsters gehad als klein meisje. In zo'n traliekooi, mocht af en toe in de hamsterbal. Nu wil ik het beter doen :)
In de tijd is mijn kennis vervlogen, dus een paar vraagjes:

-Ik heb een aquarium van 60×30cm staan, is dit groot genoeg voor een dwerghamster?
-Wat zijn echt stille loopratjes?
-Ik ga in de weekenden meestal naar mijn ouders, kunnen hamsters dan makkelijk alleen blijven?
-Wat is fijne bodembedekking? Hoe vaak moet je ze verschonen? Gaan hamsters erg stinken?
-Wat kost een hamster ongeveer per maand?
-Heeft iemand ervaring met hamsters uit de opvang?

Veel vragen, maar ik wil het graag goed doen! Ik kwam laatst een topic tegen met mooie hamsterverblijven, zo iets wil ik ook bieden.

Alvast bedankt!

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:23

Ik heb hamsters gehad als student en werd helemaal simpel van de herrie snachts, dus een aquarium en een zeer soepel wiel is wel aan te raden :D

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:25

Als je terugkijkt in mijn berichten zie je een topic bokkers met hamsters, daar kan je veel info vinden :)

Ik vind zelf 60x30 te klein. Ik zou minimaal 80x30 aanraden. Dan is er net meer ruimte om in te richten en het is fijner voor de hamster. Ik heb zelf een silent spinner maat M voor mijn rusje. Deze zijn echt heel stil. :) Als je een weekendje naar je ouders gaat kan de hamster prima alleen blijven. Als je maar genoeg water achterlaat en een beetje meer voer. Ik vind als bodembedekking hennep ideaal. Het is een stuk minder stoffig en hamsters kunnen er prima in graven. :)

Ik haal mijn hamsters bij een fokker weg. Maar een opvang vind ik een goed iniatief! Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 20:25

Sizzle schreef:
Ik heb hamsters gehad als student en werd helemaal simpel van de herrie snachts, dus een aquarium en een zeer soepel wiel is wel aan te raden :D

Dat is inderdaad wel een dingetje. Ik slaap iig altijd al met oordoppen, maar als ik overdag studeer wil ik niet constant lawaai :')

(Nou kan ik tijdens die paar uur desnoods het rad eruit halen en weer terug doen).

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:26

Eske_B schreef:
-Ik heb een aquarium van 60×30cm staan, is dit groot genoeg voor een dwerghamster?
-Wat zijn echt stille loopratjes?
-Ik ga in de weekenden meestal naar mijn ouders, kunnen hamsters dan makkelijk alleen blijven?
-Wat is fijne bodembedekking? Hoe vaak moet je ze verschonen? Gaan hamsters erg stinken?
-Wat kost een hamster ongeveer per maand?
-Heeft iemand ervaring met hamsters uit de opvang?


Haai! Er gaan een hoop dezelfde antwoorden komen in dit topic, goed dat jij je wilt inlezen ;) Ik ben een kleinschalige fokker van de Russische dwerghamster. Lees vooral op je gemak mijn website door: http://www.HamsteryPureColour.nl

Om op je vragen terug te komen ..

-Ik heb een aquarium van 60×30cm staan, is dit groot genoeg voor een dwerghamster?
Persoonlijk zeg ik nee. De oude advies maten zijn al lang herhaald en een dwerghamster heeft behoefte aan veel graafruimte maar ook aan een aantal producten in zijn of haar huisvesting. In een 60x30 bak staat dit vol en is er dus geen fatsoenlijke ruimte om te graven en dergelijke.

-Wat zijn echt stille loopratjes?
Hm, ieder loopwiel maakt geluid. De houten wielen en de silent spinner zijn goed te doen.

-Ik ga in de weekenden meestal naar mijn ouders, kunnen hamsters dan makkelijk alleen blijven?
Grotendeels ja .. maar hoe doe je het als er een bakje water omvalt of een flesje die niet goed water geeft?

-Wat is fijne bodembedekking? Hoe vaak moet je ze verschonen? Gaan hamsters erg stinken?
Als je een ruime huisvesting aanbied hoef je een hok maar eens in de 8 weken tot 12 weken te verschonen. Hamsters ruik je niet tot minimaal. Zaagsel gecombineerd met een hennepvezel is voor je hamster een fijne graafbodem.

-Wat kost een hamster ongeveer per maand?
Afhankelijk van je huisvesting ben je enkel water kwijt en dingen die je zelf wilt kopen. Dus houd het op zo'n 5 tot 10 euro. Heb je een (te) kleine huisvesting dan ben je meer aan bodembedekking kwijt omdat je meer moet verschonen.

-Heeft iemand ervaring met hamsters uit de opvang?
Nee heb ik niet. Verdienen een goed huisje maar kunnen wel een rugzakje hebben waardoor ze feller kunnen reageren.

Succes ;)

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:27

Eske_B schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb hamsters gehad als student en werd helemaal simpel van de herrie snachts, dus een aquarium en een zeer soepel wiel is wel aan te raden :D

Dat is inderdaad wel een dingetje. Ik slaap iig altijd al met oordoppen, maar als ik overdag studeer wil ik niet constant lawaai :')

(Nou kan ik tijdens die paar uur desnoods het rad eruit halen en weer terug doen).


Gelukkig slaapt een hamster overdag :z

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Hamster, do's en donts? Paar vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 20:34

Heel erg bedankt voor de reacties! Het heeft verder nog geen haast, ga ook sparen voor mooi verblijf en speeltjes (eerst nog op vakantie, is ook duur :') ). Een lek aquarium haal je gelukkig zo van marktplaats.

Er zijn speciale houders voor flesjes, dus dat moet lukken denk ik. Is beter dan ieder weekend meenemen (qua stress). Langere periodes zou ik hem wel bij m'n ouders kunnen zetten denk ik :)

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Hamster, do's en donts? Paar vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:37

En toch zit het gevaar van een niet goed werkend balletje in een drinkfles in een zeer klein hoekje. Een waterbakje op een plateau plaatsen is dan zelfs een veiliger plan.

Ieder weekend meenemen met een meest geschikte huisvesting is ook amper tot niet te doen ;)

Succes.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 20:39

xDenies schreef:
En toch zit het gevaar van een niet goed werkend balletje in een drinkfles in een zeer klein hoekje. Een waterbakje op een plateau plaatsen is dan zelfs een veiliger plan.

Ieder weekend meenemen met een meest geschikte huisvesting is ook amper tot niet te doen ;)

Succes.

Dankjewel, dat neem ik zeker mee :D. Ik ga me nu rustig verdiepen, het heeft geen haast. Maar die verblijven op die website, wauw <3

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:41

Eske_B schreef:
Dankjewel, dat neem ik zeker mee :D. Ik ga me nu rustig verdiepen, het heeft geen haast. Maar die verblijven op die website, wauw <3


Inlezen is nooit verkeerd ;) En dankjewel! Het is een hobby, maar ook voor de volle 100% een passie. Als mijn hamsters blij zijn dan kan ik daar het meest van genieten.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hamster, do's en donts? Paar vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:58

Ik heb leuke hamsters gehad maar ook regelrechte terroristen.
Je moet het net treffen.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 19:21

In overleg met een opvang heb ik besloten om mijn gerbilkooi te gebruiken. Deze is iets kleiner qua oppervlak, maar heeft ook plateaus en zeker 25cm aan diepte om lekker in te graven. Opvang staat hier dus achter :D (M'n laatste gerbil is helaas vorige week ingeslapen). Binnenkort ga ik eens bij de opvang kijken, die hebben een aantal leuke hamsters zitten <3

Ik wil graag voer van science selective gebruiken. Bij konijnen is dit het beste voer. Ik denk dus voor hamsters ook?

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:25

Kleiner qua oppervlak? :o? Dan wat?

Edit: Voor een Syr kan je best Science nemen. Voor een Rus zijn ze in mijn ervaring te groot. Krijgen ze moeilijk tot niet uit hun wangzakken; vooral bij zwart gerelateerde Russen en bij een opvanger weet je niet wat er achter zit.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 01-09-17 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 19:26

xDenies schreef:
Kleiner qua oppervlak? :o? Dan wat?

Oh had ik er niet bij gezet :')
Ze vroegen om 70×50, mijn kooi is 60×40cm, maar wel met plateaus. Via foto hebben ze het goedgekeurd. Het was voor de gerbils minimaal, maar wel veel graafruimte.

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:27

Eske_B schreef:
xDenies schreef:
Kleiner qua oppervlak? :o? Dan wat?

Oh had ik er niet bij gezet :')
Ze vroegen om 70×50, mijn kooi is 60×40cm, maar wel met plateaus. Via foto hebben ze het goedgekeurd.


Vreemd.. van 3500 oppervlakte naar 2400 ... Plateaus voegen niets toe.
Nouja .. veel plezier met je toekomstige hamster ;)

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:36

Ik wil niet vervelend zijn, maar zelfs het meest perfect stille hamsterwiel, maakt een herrie als een knikker in een zinken teil zodra de hamster er voer in laat vallen en gezellig gaat rennen terwijl dat voer in het wiel rondstuitert. Dus als je op 1 kamer slaapt met je hamster, kon je af en toe best wakker worden van de herrie, mocht je een hamster treffen die nogal slordig met voer omgaat. :')

Wat betreft Science Selective, dat gebruik ik ook voor mijn rusje en dat bevalt prima. Ze bijt ze graag kapot, en hamstert ze ook, mijn dochter heeft ook een rus en die bijt de brokken kapot, zonder te hamsteren. Ik geef wel af en toe een gedroogde meelworm of iets anders erbij. Ik neem aan dat het voor Syrische hamsters ook goed werkt.

Wat de drinkfles betreft: je kunt het risico verkleinen door niet 1 maar 2 flessen op te hangen. Je moet wel heel veel pech hebben als ze alle twee tegelijk dienst weigeren. Of 1 flesje ophangen en 1 waterbakje neerzetten. (Ik had hamsters die waterbakken vol met rommel gooiden, doordat ze eroverheen klommen zodat de bodembedekking te water ging..., dus ik ben echt meer van de flesjes... ik let wel op dat ze werken.)

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:41

Wij hebben ook een hamster, we hebben hem gevonden in het park tijdens het uitlaten van de honden. We hebben een tijd amivedi etc in de gaten gehouden maar nergens werd hij vermist dus hebben we hem gehouden.
Hij zit hier in een kooi van 70x50 en heeft ruimte zat.
Wij hebben ook diverse plateaus en daar maakt hij gebruik van.
Hij is super tam, bij ons is hij trouwens ook vaak overdag wakker.
Wat heel grappig is is dat hij altijd standaard tussen de middag wakker is net voordat de kinderen uit school komen. Het lijkt wel in zijn ritme te zitten.
Verder laten wij de hamster alleen thuis als wij een weekendje weg gaan, dit gaat zonder problemen.
We zorgen dat zijn bakje vol met eten zit en vlak voor we weggaan krijgt hij nog wat vers voer en zodra we terug zijn krijgt hij weer iets vers. Normaal krijgt hij dat dagelijks maar van een dagje geen vers voer krijgt hij niks.
Wij hangen altijd een flesje water op en zetten 2 kleine bakjes water in zijn hok zodat hij nooit zonder water komt.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:59

Ik haak in, ten eerste ben ik het eens met Denise.

Science Selectie geef ik hier aan de Syr, niet aan de Russen. Het gevaar dat de brok in de wang al blijft zitten (gebeurd voornamelijk bij zwarte Russen en Russen zonder stamboom),hamsters hamsteren dus ze nemen bijna altijd eten mee naar hun nest.

Ikzelf hou ook een minimum van 80x30cm, plateaus voegen geen waarde toe. Waarom niet? Omdat hamsters alles op de grond doen en zelf nooit uit instinct zullen klimmen. Het zijn immers prooidieren die in burchten onder de grond wonen. ;)

Ik raad de houten loopwielen aan van Trixie. :j

Edit: verzorgings tips van moi.
Niet te veel voeren, vooral niet met een mix.
Geef niet te veel fruit, maar vooral groenten en kruiden.

Ik vind dat het geen probleem moet zijn als je twee dagen weg bent, maar als er iets met de hamster gebeurd kan jij niet met hem naar de DA

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Hamster, do's en donts? Paar vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 20:15

Bedankt voor de extra tips! Hamsters zijn van nature geen klimmers nee, maar in mijn jeugd had ik hamsters in een traliekooi. Die klom dan altijd vrolijk rond, was dat dan meer uit stress of verveling? :o?

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hamster, do's en donts? Paar vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 21:26

Ja, daar zullen ze nooit voor kiezen. Geef ze liever veel schuilplekjes, oppervlakte en diepte! En vergeet het zand niet.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 20:28

Inmiddels zit de hamster in een mooi verblijf en lijkt helemaal in zijn sas :D Het huisje bestaat uit meerdere kamers en er is lekker graafruimte. De kooi voldoet aan de maten, mocht ik merken dat hij niet gelukkig is in zijn kooi, komt er een grotere :)
Ook komt er nog een beter zandbadje.

Afbeelding

Afbeelding
<3

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Hamster, do's en donts? Paar vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:32

Awh wat een dotje! Lijkt wel een beetje op de mijne. Die is ook wildkleur.

Afbeelding

Waar komt ie weg?

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 20:34

Fair schreef:
Awh wat een dotje! Lijkt wel een beetje op de mijne. Die is ook wildkleur.

[ [url=m/c33Kly.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar komt ie weg?

Wat een schatje <3
Bij een knaagdieropvang hier in de buurt, hij is van maart of april geloof ik, dus Momo kan nog even mee :D

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Re: Hamster, do's en donts? Paar vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:04

Mocht de silent spinner niet silent genoeg zijn, ik heb een houten radje en dat slaapt een stuk beter! Nog wel een beetje geluid maar niet meer als zacht getrippel van de pootjes op het hout. Veel plezier met je hamster!

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:06

Eske_B schreef:
-Ik heb een aquarium van 60×30cm staan, is dit groot genoeg voor een dwerghamster?
Dat kan mits er geen pomp behuizing in zit en hij van boven dicht kan dmv gaas

-Wat zijn echt stille loopratjes?
Silent spinner

-Ik ga in de weekenden meestal naar mijn ouders, kunnen hamsters dan makkelijk alleen blijven?
Ik zou het persoonlijk niet doen, maar het kan wel mits je zorgt dat het hok weg van een huishoudelijk apparaat staat en niet voor het raam.

-Wat is fijne bodembedekking? Hoe vaak moet je ze verschonen? Gaan hamsters erg stinken?
één x in de week helemaal leeg, uitsoppen met een middel (ook huisjes, bakjes, buizen) wat ik persoonlijk een hele fijne korrel vind zijn de papier korrels van back 2 nature, stuift niet, koekt niet aan en neemt goed vocht op.

-Wat kost een hamster ongeveer per maand?
met 10 á 20 euro per maand kom je een heel eind

-Heeft iemand ervaring met hamsters uit de opvang?
ZOu je kunnen doen maar houd in je achterhoofd dat hamsters vaak niet ouder worden dan 3 á 4 je kunt het diertje dan nog een fijne oude dag gunnen, maar je zal er toch eerder afscheid van moeten nemen. En ze zijn dan ook niet altijd tam