Konijn los in huis houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Konijn los in huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 19:05

Beste Bokkers :) ,

Ik had voor de zoveelste keer een vraagje voor de konijnen liefhebbers onder jullie. Ik heb nu twee dwergkonijntjes die buiten een mooi huisje hebben met een ruime ren. Omdat ik het toch ook heel leuk vind om een konijn binnen te houden en er dus bijna de hele dag bij te zijn, zou ik graag een Vlaamse Reus aanschaffen die, als wij thuis zijn, vrij in huis mag rondlopen. Ik weet alleen niet of dat haalbaar is. Nu wou ik aan jullie vragen of jullie ervaring hebben met konijn binnenshuis houden en of jullie ook tips hebben. Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe regelen jullie het praktisch? En neem ik er dan één of twee?

Groetjes Margaux

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Konijn los in huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:11

Ik heb twee vlamen binnen :)
Bevalt eigenlijk prima, die van mij zijn rustig en liggen eigenlijk de hele dag te slapen. 's Nachts zijn ze actief.

Ik zou er zeker wel twee nemen, het zijn immers groepsdieren, en hou er rekening mee dat Vlamen veel ruimte nodig hebben.
Je zult ook de nodige aanpassingen moeten doen qua kabels etc.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Konijn los in huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 19:15

Daarom ook dat ik de kleintjes niet naar binnen wil halen, dat zijn energie bommetjes :D .

Ze krijgen dan zeker enkele kamers waar ze mogen rondlopen :j . Is het dan mogelijk om ze 's nachts in een hok of in een kamer "op te sluiten"? Of doen ze niks verkeerd? Want we hebben wel een alarm 's nachts :') .

Dat je aanpassingen moet doen begrijp ik. Maar knagen ze bij jou (of hebben ze dat ooit gedaan) aan meubels of plinten? Want daar zal mijn vader niet zo blij mee zijn vrees ik := .

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:16

Altijd twee. ;)
Ik heb zelf niet echt ervaring met konijnen in huis houden maar ik denk dat dat prima zou kunnen. Ik zou wel een ruime ren ergens neerzetten (of een kamer omtoveren tot konijnenkamer :Y) ) voor als je een keer weg bent en voor 's nachts.

Nou een groot voordeel is denk ik wel de gezelligheid, is ook veel aantrekkelijker in de winter om konijnen binnen houden haha, hoef je niet de kou in. :P

Een nadeel is dat het knagers/slopers zijn, maar met goede voorzorgmaatregelingen en genoeg (sloop)speelgoed moet dat vast goed komen. :)

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:18

MoppieFilou schreef:
Daarom ook dat ik de kleintjes niet naar binnen wil halen, dat zijn energie bommetjes :D .

Ze krijgen dan zeker enkele kamers waar ze mogen rondlopen :j . Is het dan mogelijk om ze 's nachts in een hok of in een kamer "op te sluiten"? Of doen ze niks verkeerd? Want we hebben wel een alarm 's nachts :') .

Dat je aanpassingen moet doen begrijp ik. Maar knagen ze bij jou (of hebben ze dat ooit gedaan) aan meubels of plinten? Want daar zal mijn vader niet zo blij mee zijn vrees ik := .


Een hok/kooi is denk ik te klein, en bovendien is het waarschijnlijk ook niet nodig om een hok in huis te zetten, een schuilplek (bijv. zo'n houten huisje) is denk ik wel voldoende.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:19

Mijne hebben een binnen ren :j ze liepen eerst los rond maar de hondjes vonden dat wat te leuk :Y) ik weet niet of jij andere dieren hebt?

lora22

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:21

Ik heb een konijn die altijd los loopt in huis, ook als wij er niet zijn. Ik vind het eigenlijk alleen maar voordelen hebben behalve dat je wel blijft stofzuigen. Verder hebben wij de onderkant van zo'n binnenhok in onze bijkamer staan, dat is ook de enige plek waar hij poept en plast. Toen we hem net binnen hadden knaagde hij weleens aan kabels. Dit is eigenlijk van zelf gestopt nadat we hem (appelboom)takken zijn gaan geven.

Wij hebben maar 1 konijn op dit moment. We hadden hem gekocht voorbij een vriendje maar die is helaas overleden dus nu hebben we alleen hem nog. Ik zelf zou denk ik toch ook 2 konijnen nemen maar ik ben hier niet alleen.
Laatst bijgewerkt door lora22 op 13-07-17 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:21

Wij hebben lang een konijn binnen los gehad. Beestje ging braaf op de kattenbak, huppelde door de kamer en keuken en heeft nooit iets kapot geknaagd :D

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 19:32

Bedankt voor de tips en ervaringen!

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat als je je konijn binnen houdt je het prima alleen kan houden omdat hij/zij dan gezelschap heeft aan jou. Maar voor 's nachts en als wij niet thuis zijn is het wel leuker natuurlijk.

Omdat we in de woonkamer parket hebben en konijnennagels en behoeften niet goed samengaan :') , zouden ze daar niet mogen komen. Moeten we dan altijd de deur dicht houden of kan je een konijn net als een hond leren dat ze er niet mogen komen? Of een kinderhekje kan mss ook wel :)* .
Laatst bijgewerkt door MoppieFilou op 13-07-17 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Konijn los in huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:40

Een konijn is best intelligent en kun je los laten lopen in huis.Maar je moet wel je huis erop aanpassen want ze knagen overal aan en graven holen in matrassen.Trekken het behang van de muur. Eten de kamerplanten op.Behoefte vaak wel op dezelfde plek maar geen garantie daarop. Als je gladde vloeren hebt kunnen ze rugklachten krijgen door het uitglijden daarop.Als je ook honden of katten hebt moet je ervoor zorgen dat die niet bij het konijn kunnen,want dat gaat dan een keer mis.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Konijn los in huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 19:46

Aan die nadelen had ik ook al gedacht. Ze mogen niet op de kamers komen, dus graven in de matrassen gaat niet. We hebben ook geen behang en geen kamerplanten :D . Wel gladde vloeren... := Maar als we al tapijt zouden hebben zouden ze er toch niet op mogen, ivm hun behoeften. Andere dieren in huis hebben we ook niet :D

Hoe zit het bij jullie met gordijnen? :=

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Konijn los in huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:02

Ik heb ook een konijn. Hiervoor ook 1 konijn. Wij hielden het konijn altijd binnen (omdat ik het zielig vond) :'). Wel komt die altijd elke dag lekker buiten. Ik had er best 2 gewild maar hier thuis vonden ze 1 genoeg dus zo doende. Er is altijd iemand thuis of in de woonkamer en krijgt aandacht zat. Ik denk niet dat het directe dierenmishandeling is. De eerste die wij hebben gehad is 14 jaar geworden :).

Moet wel zeggen dat als ik op mijzelf ga, wel graag een vriendje voor hem erbij neem.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:10

MoppieFilou schreef:
Daarom ook dat ik de kleintjes niet naar binnen wil halen, dat zijn energie bommetjes :D .

Ze krijgen dan zeker enkele kamers waar ze mogen rondlopen :j . Is het dan mogelijk om ze 's nachts in een hok of in een kamer "op te sluiten"? Of doen ze niks verkeerd? Want we hebben wel een alarm 's nachts :') .

Dat je aanpassingen moet doen begrijp ik. Maar knagen ze bij jou (of hebben ze dat ooit gedaan) aan meubels of plinten? Want daar zal mijn vader niet zo blij mee zijn vrees ik := .


Ik heb ze in een puppyren, van Starline, daarin staat de onderbak van een 1.20 kooi.
Eigenlijk staat de ren altijd open, is ook maar zo'n 3m2 ofzo en 2 Vlamen hebben qua permanente ruimte toch echt wel 6-8m2 nodig..

Nu heb ik het geluk dat mijn konijnen heel makkelijk zijn. Ze zijn grotendeels zindelijk, slopen bijna niets eigenlijk. Alleen hetgeen wat mag, vervangend knaag en sloopmateriaal aanbieden vind ik sowieso een goede.

Ze komen uit de opvang, Nala had ik buiten al en dat was een gok voor binnen, met haar ventje heb ik echt gezocht naar een konijn wat er geen problemen mee had om binnen te wonen.
Niet alle konijnen vinden het leuk namelijk en dan zullen ze dus gaan slopen, etc. :)

Ohja, Naal heb ik ook bijna een maand alleen binnen gehad en ik werd echt gek van d'r :') ze zat zo aan me vastgeplakt :P

lora22

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:22

anjali schreef:
Een konijn is best intelligent en kun je los laten lopen in huis.Maar je moet wel je huis erop aanpassen want ze knagen overal aan en graven holen in matrassen.Trekken het behang van de muur. Eten de kamerplanten op.Behoefte vaak wel op dezelfde plek maar geen garantie daarop. Als je gladde vloeren hebt kunnen ze rugklachten krijgen door het uitglijden daarop.Als je ook honden of katten hebt moet je ervoor zorgen dat die niet bij het konijn kunnen,want dat gaat dan een keer mis.


Ben ik even blij met mijn konijn... doet/heeft niets van wat je zegt :P

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:47

MoppieFilou schreef:
Omdat we in de woonkamer parket hebben en konijnennagels en behoeften niet goed samengaan :') , zouden ze daar niet mogen komen. Moeten we dan altijd de deur dicht houden of kan je een konijn net als een hond leren dat ze er niet mogen komen? Of een kinderhekje kan mss ook wel :)* .



MoppieFilou schreef:
Aan die nadelen had ik ook al gedacht. Ze mogen niet op de kamers komen, dus graven in de matrassen gaat niet. We hebben ook geen behang en geen kamerplanten :D . Wel gladde vloeren... := Maar als we al tapijt zouden hebben zouden ze er toch niet op mogen, ivm hun behoeften.


Dus ze mogen niet in de huiskamer en niet op de slaapkamers, hoeveel gezelschap zou dat konijn dan nog hebben van jullie?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Konijn los in huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 21:35

GDG: Ik zit nooit in m'n slaapkamer behalve om te slapen en als ik slaap heeft ie niet echt veel aan me :P . En wij zitten praktisch altijd in de keuken behalve 's avonds als we tv kijken. En mss mag ie dan wel in een ren/bench(==> hebben we nog liggen) of bij ons in de zetel.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Konijn los in huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:07

Oh, vergeten te vermelden, die van mij willen een enkele keer nog wel op de bank plassen :P

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Konijn los in huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 22:15

Gezellig :P .

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Konijn los in huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:09

Denk ook aan stroomkabels en kamerplanten die giftig zijn.Dat moet allemaal uit de buurt.Sommige konijnen zijn wel heel aanhankelijk.Ik vind ze erg leuk. <3

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Konijn los in huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 10:17

Daar denk ik zeker aan :) .

c_alsemgeest

Berichten: 20659
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:21

Ik had twee nijnen in huis, een kleur dwerg en een klein mixje waarvan we denken dat er een pooltje in zat.
Beide netjes zinderlijk terwijl we de dwerg uit de opvang hadden op volwassen leeftijd (jaar of 3 )en dat ging prima.
Mr. Frummie ( :') ) hebben we met de hand opgevoed samen met de kat van mijn moeder dus die was al gewend om op de kattenbak te gaan. Meer een soort van katnijn geworden :+ Ms. Frummie die er later bij kwam deed dat in 1 week na. Ze hebben eigenlijk nooit op andere plekken geplast na die week. Ook poepjes netjes in de kattenbak... Frum begroef het ook zoals een echte "kat" :')
Ook samen met de katten... mijn ervaring was dat toen ze in huis waren waar veel om hen heen gebeurde ze wat rustiger werden. Natuurlijk eens in de zoveel tijd wel een gekke bui met veel rennen en bokkesprongen. Maar over het algeheel een stuk meer relaxed.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:31

Ik zou er sowieso twee nemen, maar ik weet niet of je dat al van plan was ;)

Verder begrijp ik dat je ze alleen los wilt laten lopen als je thuis bent. In wat voor hok wil je ze doen als je er niet bent? Het hok zal ook best wat ruimte in nemen natuurlijk ;)

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Konijn los in huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 10:36

C_alsemgeest: Klinkt leuk :) .

Kidde: Een kamer apart ;) . Dus best groot :) . Is trouwens de enige kamer waar geen alarm hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:40

Ik had 2 voskonijntjes los in mijn kamer. Wel zorgen dat alles wat knaagbaar is hoog staat of weggewerkt is (boeken, mandjes, snoeren e.d.). Ik had een grote hondenbench als ''hok'' voor ze, daarin stond ook een bak waarin ze konden poepen en plassen. En hun eetbakje en drinkflesje hingen aan de bench.
Ik vond het super leuke dieren! Maar voor mij waren ze 's nachts te actief (in mijn slaapkamer).

Ik ken ook mensen die hadden een konijn dat kon traplopen, die ging werkelijk het hele huis door haha! :D

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Konijn los in huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 13:09

Leuk :D .