Eisen kooien vleeskonijnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Eisen kooien vleeskonijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:36

Daar wij wat bewuster willen omgaan met voeding hebben wij besloten onze eigen konijnen te kweken. De bomma van mijn vriend doet dit al bijna heel haar leven en heeft voor de moment een heel groot nest zitten, waarvan we 2/3 voedsters mogen.

Wat gaan we al zeker doen:

Mijn vriend wil 1 voedster haar hele leven houden. Niet dat we nog geen dieren genoeg hebben hoor :+ Hij zit dit als een mooie, vaste waarde. Elk konijn zou 1 nestje, maximum 2 krijgen voor het wordt geslacht. Dit zou zeker niet te snel na elkaar gaan want we moeten ze ook nog tijdig kunnen opeten. Na 2 nestjes worden de voedsters geslacht.

Er zouden 4 hokken komen. 3 voor de voedsters en 1 voor de ram. Als we een voedster zouden vervangen door een dochter wordt het 4de hok in gebruik genomen, anders staat deze leeg.
Voor de hokken dacht we op 0.5 meter op 0.5 meter, maar er is ruimte om te gaan naar 0.5 op 1 meter. Is dit voldoende of alsnog te klein?

Er is heel veel gras waar ze op kunnen uitlopen. Dit zou of om en om zijn, of eventueel nog eens in 2 gesplitst. Ik gok dat het toch een goede 6 of 7 vierkante meter is. Daarbij hebben wij ook nog een verplaatsbare ren.

Qua eten zouden ze gewone korrel krijgen, veel hooi en fruit/groenten. Ook vers gras en kruiden staan op het menu. Dit krijgen de huidige knagers (die niet op het menu staan ;) ) namelijk ook.

Wat denken jullie? Klinkt dit goed? Zien wij iets over het hoofd? Laat maar gerust wat weten.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:46

Konijnen worden alleen erg eenzaam. Dus ik zou geen individuele hokken maken, maar groepshokken.
Verder vind ik 0,5 x 0,5 echt te klein voor een groot konijn.
Mijn twee grote Lotharingen konijnen hadden een hok van 1,20 x 0,6 en daarbij nog een ren van 2 x 3. Uiteraard zijn alle maten in meters.

Met de afmetingen die jullie in gedachten hebben en het solitair huisvesten vind ik dit absoluut niet diervriendelijk en ga je het doel van bewuster met eten om gaan in mijn ogen voorbij.

Anoniem

Re: Eisen kooien vleeskonijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:50

Ik heb juist gehoord dat voedsters niet samen mogen vanwege het vechten en het doden van elkaars jongen? Wij hebben wel dezelfde oppervlakte aan ren + nog uitbreiding dus ik denk dat wij daar dan al goed in zitten. Vind het wel wat gek dat je 0.5 op 1.00 te klein vind voor 1 konijn terwijl jij er dan 2 had op 1.20 op 0.6. 0.5 op 0.5 was de afmeting die diverse fokkers ons zeiden want anders worden ze niet vet genoeg? Daarmee dat wij ook zeker 0.5 op 1.00 ook voor ogen hielden. Als we de voedsters dan samen zetten komen ze uit op een hok van 1 op 2 en een ren van 6/7 vierkante meter.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:51

Zelf voor je eigen eten zorgen is leuk, het doden zelf dan weer wat minder leuk. Weet je al hoe je dit gaat doen? (Schietmasker of stok in de nek en keel doorsnijden) Hier krijgen ze een klap met een stok en snij dan meteen de kop eraf. Ziet er wel een beetje luguber uit om met onthoofde konijnen de straat over te steken maar het is niet anders :+

Houd ook rekening met 10 konijntjes per nestje, dan zijn de hokken snel klein. Hier kunnen we de tussenwand open zetten zodat je dan een dubbel hok krijgt voor de voedster met jongen.

Als ouderdieren hebben we 1 stel die nu 3 jaar mee gaan. Voor het malse vlees hoef ik die dus niet meer te slachten :+ maar ze geven gezonde jongen dus daarom mochten ze blijven.

Voor het "uitbenen" vind ik zelf vleeshaken het fijnst werken. Die haal ik door de achterpoten heen tussen het bot en de pees door. De haken hangen in een ketting zodat ik de hoogte kan veranderen.
Heb ook een tijdje touwtjes gebruikt maar dat hangt nooit recht :+

Kwa voer krijgen ze hier idd ook wat korrel en in de zomer gras en resten uit de groentetuin

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:52

Pfoe. Ben het eens met mijn voorgangster. Een verschrikkelijke konijnonvriendelijke manier wat je in gedachten hebt.

Waarom zulke kleine hokjes? Het absolute minimum is 1 bij 1 wat ook nog absurd klein is.

Faniek is zeer ervaren in het houden van konijnen. Wellicht kan zij wat tips geven.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 31-05-17 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:52

dan neem je een voedster met een gecastreerde ram zitten ze niet alleen

en hok moet minimaal 1,5 x 2,5 zijn voor dit type konijn

Anoniem

Re: Eisen kooien vleeskonijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:58

Blijkbaar leest iedereen wat die weer wil lezen hier op bokt. Is er niemand die ziet dat er nog een ren is van 6/7 vierkante meter? Dit is minstens 2 op 3 meter dat er nog eens bij komt. Kun je wel verder doordrammen over die hokken, wat denken jullie, dat ze maar 3 keer per jaar in de ren mogen als de zon schijnt?

Palousa boy: Mijn vriend slacht gelukkig geeft hij ervaring mee. Hij doet het op dezelfde manier als jij. Klap op de nek en inderdaad direct keel over. Ik zou ze dan villen met inderdaad vleeshaken :) Tot nog toe heeft de bomma nog nooit nesten groter dan 8 gekregen. Ze zit meestal rond de 6 konijnen. Gelukkig geraken we ze tijdig kwijt en zijn het grotere nesten, dan kweken we gewoon een nest minder. We moeten er zeker niet aan verdienen.
Mag ik vragen wat jouw afmetingen zijn? :)

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:59

Ik gaf aan dat ik de 0,5 x 0,5 echt te klein vond.
Daarbij had ik niet het idee dat jouw konijnen altijd de beschikking hadden over de ren.
Mijn hok was nooit dicht, dus de oppervlakte van de ren kan ik meenemen bij de oppervlakte. Maar als je ze jaarrond ook in de ren laat lopen, houd je geen gras over. Dat krijg je een volledig zwarte grond een, vandaar dat die van mij gedeeltelijk was verhard.

Anoniem

Re: Eisen kooien vleeskonijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:03

De hokken komen op pilaren te staan, daaronder komt er een verhard stuk :) We zitten hier heel droog en de grond gaat hier echt niet snel stuk, dat hebben de andere konijnen al bewezen hier. Onze tuin is ook groot genoeg en wordt met termijn helemaal konijnproof gemaakt dus binnen een jaar of eventueel 2 hebben ze gewoon de hele tuin, hebben ze 6 are om in rond te crossen :) Maar dat is dus niet voor direct.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:04

Maar als ze dus wel altijd de beschikking hebben over de ren, dan was mijn opmerking over de krappe afmetingen niet nodig.

Dan blijf ik er wel bij dat konijnen geen solitaire dieren zijn.
Heb vroeger altijd twee vrouwtjes samen gehad. Nooit problemen, maar heb er nooit mee gefokt. Dus weet niet hoe ze met elkaars jongen omgaan.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:09

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt... Maar als je helemaal hip wilt doen (ik neem aan dat konijnenvlees in België wat populairder is dan hier in Nederland?), zou ik gaan voor vrije uitloop zolang er geen nesten zijn. Leuke reclame, lekker biologisch, dus ik denk dat je daar een aardig publiek mee kan aanspreken in deze tijd.

Voor voedsters die een nestje krijgen, zou ik de overige opties gaan aanhouden. Aangenomen dat je niet alle nesten tegelijk krijgen. Zodra de konijntjes een beetje zelfstandig zijn (haar, ogen open, gras kunnen eten etc.) zet je de hele familie weer terug in de vrije uitloop.

Maar eerlijk is eerlijk, ik zit niet in de konijnen, ik probeer even commercieel mee te denken.

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:11

Als je toch 1 voedster wilt aanhouden, is het dan niet een optie om haar te steriliseren en full time bij de ram te houden? :) Dan zit hij ook niet alleen.

Wel kudo's dat je hier zo over nadenkt! Zowel de huisvesting van je dieren, als uberhaubt het zelf houden van vleesdieren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:14

De bedoeling is zeker niet commercieel hoor :) Zou echt voor ons eigen zijn en met tijdig kwijt geraken bedoel ik dat schoonouders, schoongrootouders en schoonzus zeker ook voldoende geïnteresseerd zijn. We zouden enkel kweken naar eigen behoefte. Dus hebben we nog maar een paar konijnen in de vriezer, dan komt er weer een nestje :)

Of het hier veel populairder is, geen idee eigenlijk. Het is ons er vooral om te doen om veel bewuster met vlees om te gaan en later de kinderen ook te leren dat je vlees niet voor niets krijgt.

Eelmo: Dat is zeer zeker een optie waaraan wij nog niet hadden gedacht! Als het goed gaat tussen die 2 gaan we dat dus gewoon doen :j

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:14

Ach, ik vind het er al heel wat stukken diervriendelijker uitzien dan de bio-industrie of wat ik hier zie: kooien van 45×45cm met draadbodem. :r

TS, ik weet er verder niet echt veel van af. Voor smaakvol vlees zijn twee dingen belangrijk: zoveel mogelijk bewegen (daarom is een wildkonijn veel lekkerder dan een bio-industrie konijn) en gevarieetd eten (wederom wint het wilde konijn in de smaaktest). :)
Je denkt er in iig goed over na, hopelijk krijg je nog tips waardoor je kunt optimaliseren en jullie konijnen een fatsoenlijk leven krijgen en jullie smaakvol vlees.

Succes met het project :)

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:22

Ik denk dat ts het binnenhok om te slapen bedoeld, niet de totale leefoppervlakte

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Eisen kooien vleeskonijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:06

Ik heb een groep vleeskonijnen gehad puur voor plezier dus niet voor de slacht in een grote ren. Meerdere voedster tm 3 voedster per gecastreerde ram. Was een stabiele leuke groep. Ik heb 1 voedster bij een dekram gehad voor even. Toen ik een gelukte dekking zag de voedster gelijk mee terug gepakt en weer in de groep gezet. Een nest van 11 jongen is gezond groot geworden in de groep zonder 1x ruzie.
Het kan dus wel ;)

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:09

Eelmo schreef:
Als je toch 1 voedster wilt aanhouden, is het dan niet een optie om haar te steriliseren en full time bij de ram te houden? :) Dan zit hij ook niet alleen.

Wel kudo's dat je hier zo over nadenkt! Zowel de huisvesting van je dieren, als uberhaubt het zelf houden van vleesdieren :j


Nee is geen optie. Een niet gecastreerde ram zal de voedster niet met rust laten ondanks dat de voedster dan geholpen zal zijn.

Een dekram zul je gewoon het allerbeste alleen kunnen en moeten houden met veel afleiding en aandacht.

Helaas zul je dat soort afwegingen moeten maken in zo'n project ;)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Eisen kooien vleeskonijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:16

En twee rammetjes samen? Dat lukt soms bij twee gecastreerde, 1 niet en 1 wel of twee niet gecastreerde zal wel problemen geven zeker?...
Ik weet niet of het dan erg diervriendelijk is... je hebt al 1 ongelukkig mannetje, de babys gaan waarschijnlijk snel dood om opgegeten te worden,...

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:21

Als richtlijnen kan je de eisen van de commerciele konijnenhouderij aanhouden. Ik vind ze dieronvriendelijk, maar het geeft al wel een richtlijn.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0019560/2010-01-17

Kort samengevat: voedsters moeten minimaal 4500cm2 (0.5x0.9m) hebben, incl. een plateau van 900cm2 en een nestbak van 700cm2. Het hok moet minimaal 60cm hoog zijn.

Het hok van de ram moet minimaal 5000cm2 (0.5x1m) zijn.

Het hok van de opfokkonijnen moet minimaal 2000cm2 (0.4x0.5m) en minimaal 40cm hoog zijn.

Het hok van de vleeskonijnen moet minimaal 600cm2 per konijn zijn mits ze met minimaal 5 dieren zitten (anders 700cm2 per konijn, moeten minimaal per 2 gehouden worden) en minimaal 40cm hoog zijn.

De ren mag alleen meegerekend worden als ze er permanent toegang toe hebben.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Eisen kooien vleeskonijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:39

Eens de de 6 are ter beschikking hebben kan je de konijnen een mooi leven geven. Maar in een ren van 6 à 7 vierkante meter zitten ze toch wel erg krap.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:40

Hele andere vraag, je zegt dat je op een gegeven moment de voedsters gaat vervangen met de dochters. Hoe gaat je dat dan doen met je rammen? Om inteelt te voorkomen heb je dan veel rammen nodig...

Anoniem

Re: Eisen kooien vleeskonijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:44

Ons bomma levert nu 2 voedsters af maar die veranderd regelmatig van ram en lijn. Via haar geraken we aan nieuw bloed :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Eisen kooien vleeskonijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:57

Als binnenhok hebben wij gewoon simpele, betonnen hokken. Zo in onderdelen te koop bij de agrarische groothandel hier. Deze kun je stapelen en zo ver uitbreiden als je wil. Denk dat ze standaard idd iets van 0,5 x 1 m zijn.
Misschien met het oog op dierwelzijn niet de meest vriendelijke oplossing maar simpel en snel schoon te maken en te ontsmetten om de paar maanden.
Het rot ook niet, en ze knagen er ook niet aan :+ (ze kunnen er alleen niet heel goed tegen als er ineens een boom op valt maar ook dit hebben ze doorstaan)

Een grote ren heeft voordelen en nadelen.
Het is bijvoorbeeld beter voor je konijnen omdat ze lekker kunnen rennen en eventueel graven etc.
Nadeel is bijvoorbeeld weer het vangen van de te slachten konijnen. Er achteraan moeten geeft weer stress..

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:07

Ik heb bij een boer jaren de konijnen (voedsters) verzorgt, deze liepen bij elkaar en hadden elk een eigen nestbak (oude jerrycans van reinigingsmiddelen) waar ze hun jongen in kregen. Nooit een probleem mee gehad en toch alle 3 elk jaar een nest. Misschien dat het wat uitmaakt als ze allemaal zo'n beetje op het zelfde moment jongen hebben. Maar dit ging al jaren goed zo. Ze hadden een hok van 2x2 met zijn 3en.
Wegens verandering van bedrijfsindeling kregen de konijnen kleine hokken (50 cm x 60 cm) en kwamen alleen te zitten. Dat heeft de boer geweten. 2 van de 3 voedsters vraten de jongen aan. (echt pootloze jongen aan getroffen en uit hun lijden moeten helpen)

Oud school vriendinnetje had een konijnenberg in de tuin. (3x3 stuk met berg in het midden) Heel schattig, allemaal "vrouwtjes" _O- De berg raakte steeds voller :') Ook hier tussen de vrouwtjes nooit problemen. Dit waren wel kleine konijntjes. Ziekte heeft de populatie tot nul uitgedund. -O-

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:29

dierenfan schreef:
Eelmo schreef:
Als je toch 1 voedster wilt aanhouden, is het dan niet een optie om haar te steriliseren en full time bij de ram te houden? :) Dan zit hij ook niet alleen.

Wel kudo's dat je hier zo over nadenkt! Zowel de huisvesting van je dieren, als uberhaubt het zelf houden van vleesdieren :j


Nee is geen optie. Een niet gecastreerde ram zal de voedster niet met rust laten ondanks dat de voedster dan geholpen zal zijn.

Een dekram zul je gewoon het allerbeste alleen kunnen en moeten houden met veel afleiding en aandacht.

Helaas zul je dat soort afwegingen moeten maken in zo'n project ;)


Dit wist ik niet, het was maar een poging to meedenken :)
Zo leren we allemaal nog eens iets ;)