Honden naar de trimmer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 11:15

Mijn maltezertje is gesteriliseerd en gelukkig is alles goed gegaan. Alleen toen we thuis waren zag ik dat haar snor en het haar bij haar ogen flink geknipt was. Omdat ik er geen reden voor kon bedenken en gewoon nieuwsgierig was heb ik daar dus bij de controle om gevraagd.

De assistent vertelde mij dat ze honden altijd willen helpen en er zat een slapertje en gewoon teveel haar naar haar mening, dus de schaar is er maar ingezet. "Want ze ligt nu toch in narcose dus dan kan je er makkelijk bij." (ik heb van pups af aan geoefend dat ik altijd bij de ogen kan komen dus dit is geen probleem)

Erg jammer want het haar had de juiste lengte waardoor het viel, en nu springt het weer lekker voor en in der ogen.
Maar goed gedaan is gedaan en het groeit wel weer terug.

Daarna werd me toch dringend geadviseerd om der naar een echte trimsalon te brengen want ze moet wel echt getrimd worden...
Ik kam ze dagelijks helemaal uit, knip de pootjes, pluk de oren en was ze zelf. Nageltjes worden uiteraard ook gedaan.
Als ik zie dat 1 van mijn maltezertjes last heeft van het haar knip ik ze zelf in de zomercoupe, maar het liefst houd ik ze met half lang haar. En omdat ik zoveel tijd aan de vacht besteed ben ik er ook wel trots op en voelde me stiekem wel een beetje beledigd. :=

Maar lang verhaal kort, nu vroeg ik me af of bokkers regelmatig de hond laten trimmen of de verzorging ook liever zelf doen?

Het harige hondje: (voor de operatie)
Afbeelding

Saintelette

Berichten: 3179
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:24

Ik heb 2 Yorkshire terriërs en doe het ook gewoon zelf. Ik scheer ze een paar keer per jaar en tussendoor houd ik het een beetje bij. Zou anders echt een vermogen kwijt zijn aan de salons, en vind het zelf leuk om te doen. De ene keer gaat t wel beter dan de andere keer :+ O:)

Edit foto's


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:33

Ben zelf honden trimster en doe mn honden dus zelf maar snap dat je je beledigd voelt,zeker als je ze netjes bijhoudt!
Maaaar nou moet ik wel bekennen dat ik aardig wat mensen ken die zeggen hun hond bij te houden en als je dan kijkt naar wat een vilt die honden hebben onder de nette gekamde boven laag,ja dan zeg ik er ook wat van.
Maar als dit niet het geval is waarom zou ik er dan wat van zeggen.

Maar ik vind het knap brutaal om zonder overleg in een hond te gaan knippen!

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:39

De mijne moet wel naar de trimster, ik haal er dagelijks een borstel overheen en toch gaat de onderste laag vervilten. Hij heeft hekel aan borstelen en getut maar een nog grotere hekel aan getrimd worden. Gelukkig heb ik iemand gevonden die niet bang is en hem 2 keer per jaar kaal scheert en 2 keer per jaar 'bijknipt' . Ik zou wel heel nijdig zijn als iemand ongevraagd een pluk haar van mijn hond knipt en zou spontaan een andere d.a kiezen hahaha

Maar hoe zit het met de ondervacht? Is die ook mooi glad? Als dat ook niet klit dan snap ik niet waarom de assistente zegt dat je naar de trimsalon moet.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:55

Ik doe mijn poedel meestal zelf en af en toe breng ik haar naar de trimsalon (ze wordt namelijk wel stiekem steeds een beetje schever en ik ben niet handig genoeg met de binnenkant van haar achterbenen etc). Ze staat echter behoorlijk kort, dus dat maakt het een stuk makkelijker.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 12:06

Cinniz123 en har166:
Ik durf wel te zeggen dat ze wel echt goed onderhouden worden. Ik zit rustig een uur of langer te kammen op een dag.
De ondervacht doe ik ook, vaak begin ik bij de pootjes en dan van achter naar voor laagje voor laagje zegmaar. Dus steeds een plukje erbij pakken. En natuurlijk hebben ze ook wel eens een klitje, ze mogen ook gewoon hond zijn dus aan het eind van een dag door het bos crossen zijn ze ook wel eens vies: :+
Afbeelding

Maar als het nog geen tijd voor een wasbeurt is laat ik dit drogen en kam het er weer uit.

Edit: nu is het wel wat lastiger der klit vrij te houden omdat ze met een rompertje loopt door de operatie maar alsnog gaat er dan elke dag wel een kam door heen om de klitten weg te halen.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:17

Ik laat mijn kruising Maltezer 2 keer per jaar scheren als een lammetje.Kammen en borstelen gaat niet,grommen,happen.Afbeelding

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:42

Kammen en borstelen is aanleren, dat moet je als ze zo kort is als op de foto oefenen en eventueel met een zachte borstel (en de schaar bij de hand om de klitjes eruit te knippen). Maar slechts 2x per jaar vind ik wel weinig, ze zal dan behoorlijk vervilt zijn aan de onderlaag en dat doet de hond pijn. Als je ze niet borstelt moeten ze eigenlijk wel iedere 2 maanden, en dan is het borstelen dus ook beter te oefenen, want het haar is niet zo lang en daardoor zitten er minder klitten in (dus minder pijnlijk).

Mijn hond scheer ik in principe eens per maand en borstel ik dan tussendoor nog een keer uit. Ze hoeft dan ook niet erg kort geschoren te worden. Met scheren draagt ze vaak wel een muilkorf, want soms haalt ze uit bij de liezen of de achterkant van haar kont en dan bijt ze direct gaten. Nu kan het veel positiever blijven doordat ze geen schade aanricht en is de muilkorf steeds minder vaak functioneel, de meeste scheerbeurten gaan nu gewoon goed.

Afbeelding

Zojuist geschoren (letterlijk, nog geen uur terug).

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 12:53

Is inderdaad wel aanleren, mijn maltezertje vond het eerst ook niks en zat wel eens te bijten. Maar de fokker zat het ook al te oefenen door der regelmatig te pakken en dan even de kam eroverheen. Niet dat het toen al nodig was maar gewoon dat ze het kent. En dat hebben wij doorgezet.
Nu vind ze het nog niet geweldig maar zit het braaf uit :+
De oudere maltezer die we hebben vind het wel geweldig. Die komt aanrennen als ik het borstel mandje pak en gaat er voor liggen alsof ze een luxe massage krijgt :')

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:05

Ik doe het ook zelf. Hij vindt het echt niet leuk maar het moet toch. Het is een Maltezer. Ik knip hem gewoon en zijn vacht vervilt niet gelukkig maar zijn oren en staart wel. Dat kan ik echt niet tegenhouden. Als het zo vervilt is kan je er ook weinig meer mee. Ik kan moeilijk zijn hele oren en staart kaal knippen.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 13:14

Als het wat vervilt kan het wel eens helpen om het in te knippen met de haar richting mee. Dan met je handen een beetje uitpluizen en dan gaat de kam er meestal wel weer door. Je raakt dan wel wat haar kwijt natuurlijk maar dan hoef je het niet kaal te knippen :)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:17

Die van mij gaat drie of vier keer per jaar naar de trimmer. Hij heeft een halflange vacht met dikke ondervacht en zwemt allemachtig graag en ik krijg dat niet bijgehouden. Het kan dan ineens zo snel gaan klitten en het is ook evht niet zij hobby dat ik er aan ga lopen kammen.
Ik probeer het bij te houden door spray van de trainer in z'n vacht te sprayen na het zwemmen en regelmatig te borstelen. Dikke klitten knip ik er wel eens uit.
Maar vooral bij z'n broek krijgt ie zulke lange haren! En de trimmer doet het hartstikke netjes, hij vindt haar leuk, zij weet wat ze doet en ik krijg een erg fijne, kortgeknipte hond terug. Top!

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:20

DreamUp schreef:
Als het wat vervilt kan het wel eens helpen om het in te knippen met de haar richting mee. Dan met je handen een beetje uitpluizen en dan gaat de kam er meestal wel weer door. Je raakt dan wel wat haar kwijt natuurlijk maar dan hoef je het niet kaal te knippen :)


Ja dat doe ik ook maar je houdt niet veel over helaas. Het zijn alleen oren en staart.
Naar de trimsalon vind ik zonde van het geld, kost zo 50 euro. En het verdient vast niet de schoonheidsprijs als ik het doe maar het groeit zo snel weer aan. En het is echt een schoffie, hij houdt van rennen door de wei en door het zand en door plassen. Als hij dan zo' n lange vacht heeft is hij niet schoon te houden.

Goof

Berichten: 28772
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:45

Ik vind het echt heel bizar dat de assistente beslist dat je hondje bijgeknipt moet worden en dat dan gewoon doet.
Dat is hetzelfde als dat ik een weiland in loop en de sokken, manen en staart van een tinker kortwiek omdat ik vind dat dat beter is. Belachelijk.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:00

Ik zou not amused zijn....als dierenwelzijn in geding is kan ze me aanspreken, maar van mijn hond blijf je af.....
Mijn honden gaan allemaal naar de trimmer trouwens...

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 14:48

Inderdaad ik was ook helemaal niet blij. Ik laat haar daar in vertrouwen achter en dan gaat gelijk de schaar erin. Als ze het idee hadden dat dit nodig was hadden ze het lijkt mij ook van tevoren kunnen bespreken. Deze assistent ziet ze duidelijk het liefst geschoren. Maar goed ik dacht dat ik me wat aan zat te stellen want het is ook maar haar natuurlijk.
Het vervelendste vind ik dat ze er juist nu wel last van heeft doordat het wat voor en in der ogen springt.

Gelukkig is het verder niet mijn vaste dierenarts, maar we kozen voor deze met de operatie. Hier kon ze namelijk op schoot inslaap vallen en dat vinden we een prettig idee.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:05

ik zou toch nog even bellen en een klacht indienen. Die meid moet leren dat ze van andermans dieren afblijft.... ze moesten een operatie doen, voor de rest hebben ze er af te blijven. Persoonlijke mening van een hondenpennymeisje doet er niet toe

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:31

Ben het met billy eens zou dat echt niet op prijs stellen en zeker niet omdat je een langharig hondje hebt.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:29

Dierenartsassistente had, vind ik, even moeten bellen en overleggen met jou.
Kijk het is anders als er een infuus in moet, dan moet er een stukje haar weggeschoren worden, of bij een wond.
Even melden is een goed idee.

Mijn honden gaan 2x per jaar de trimsalon. Golden ging vaker, maar is oud en redt het niet meer.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 12:35

Ja ik ben het ook met Billy eens.. Misschien dan toch nog maar even bellen maandag. Al is het maar om het advies te geven wat luuntje zegt, gewoon even overleggen.

En uiteraard is het niet erg als er voor infuus of iets geschoren wordt. Der buik is natuurlijk ook kaal geschoren maar dat snap ik en is geen probleem.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:56

ik heb een sint bernard en voor de komende week een afspraak gemaakt om te laten behandelen. Ik borsten mijn hond zeer regelmatig maar voor een goede beurt lijkt het mij eens verstandig om haar weg te brengen vooral gezien de warmte.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:09

Zoiets heb ik met de sterilisatie van mijn ragdoll gehad. Ragdolls hebben voet flufjes dat hoort bij het ras, en toen ik haar weer thuis had zag ik dat ze die er ook af hadden geschoren... ik was Not amused... bizar dat ze uit eigen beweging maar even dieren gaan trimmen omdat hun het nodig vinden :n

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:15

Zou ik ook niet blij mee zijn als dat zonder overleg gedaan wordt.

Een van mijn werkhonden gaat een a twee keer per jaar naar de timmer, ondervacht moet er dan uit, en onder zijn buik geschoren, zodat ie wat beter tegen de warmte kan.
Langhaar border collie die een vacht als een teddybeer heeft.

Hij is de enige die zo een extreme vacht heeft, de rest kan ik zelf bijhouden, en zeker de kortharen is niet veel werk.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:24

Als dochter van een trimster vind ik het vaak zó jammer te zien hoe sommige mensen de vacht van hun hond om zeep helpen.

Mijn hond is draadhaar, ik heb al vroeg geleerd hoe te plukken, dus voor mij is het niet zoveel werk als voor de mensen met langharige rassen :D

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Honden naar de trimmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:30

Ik zou echt pissig zijn als ze zoiets ongevraagd zouden doen.
Voor mij ook een reden om daar nooit weer terug te komen.

Mijn vorige hondje (maltezer), borstelde ik, knopen eruit en 1x in de zoveel tijd knippen.
Heb nu een kruising, die scheer ik 1x per 2 maanden.