Kat plast uit protest?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Kat plast uit protest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 16:52

Tsja waar begin ik? We hebben hier een aanloper, 5 jaar terug binnen gewandeld en niet meer weggegaan. Hartstikke lief dier, maar ze heeft een groot probleem: Ze plast met regelmaat op de bank.
Dit heeft ze heel lang(denk de eerste drie jaar) niet gedaan, en daarna eens sporadisch. Dus wezen we het op kattenbak niet goed schoon oid.

Tijd terug toch langs de DA geweest voor een checkup. Bleek dat ze een klein beetje blaasgruis had. Dit was eenvoudig op te lossen door speciaal voer en volgens de DA zou het wellicht een verlichting bieden ivm het plassen. Maanden is het weer goed gegaan, alleen laatste weken is het regelmatig raak.

Jullie snappen dat dit echt geen pretje is. Ons meubilair ruikt naar pis en je krijgt het er niet goed uit.

Lichamelijk is ze dus in orde, kattenbakken houden we erg goed schoon(hebben ook 1 kattenbak meer dan we katten hebben), en verder is ze gewoon blij en zichzelf.
Echter, als ik 's nachts niet thuis kom, wij vaak hele dagen van huis zijn etc dan doet ze het dus. Wij vermoeden dus langzaam dat het uit protest is, maar wat doe je hier aan?

We hebben in totaal 3 katten(waaronder 2 gecastreerde katers) en ze komen niet buiten(dit is geen optie ivm extreem druk verkeer, en zij is ook snel bang waardoor ze volledig in paniek raakt buiten).

Heeft iemand een idee? Ik begin zelf te denken aan een (grote) bench waar we haar in zetten als ik bijvoorbeeld niet thuis slaap maar dit is ook niet echt een diervriendelijke optie vind ik..
Haar op mijn slaapkamer opsluiten vind ik ook geen goed idee omdat ik dan bang ben dat mijn bed het slachtoffer wordt van haar plas capriolen, plus de andere katten slapen erg graag in mijn bed en dat wil ik ze ook niet "afnemen".

Dus.. Ideetjes? Of is het hopeloos?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Kat plast uit protest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:59

Wat heb je voor opties in je huis om ze op te sluiten? Hier gaan de deuren naar de woonkamer dicht als we niet thuis zijn of slapen, en de slaapkamerdeur is in principe altijd dicht. Dan houden ze nog 3 kamers over en daar moeten ze het mee doen. De veroorzaker is hier eentje die graag op de (dure en lichtgrijze) bank spuugt :\

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Kat plast uit protest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 17:43

In principe geen.. woonkamer, keuken, trap naar boven en overloop is allemaal een open ruimte, dan hebben we nog mijn slaapkamer, die van mijn vader en de badkamer. Maar mijn zus gaat niet blij worden van een kattenbak op de badkamer (want die zal er dan toch moeten zijn ivm meerdere uren opgesloten zijn).

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kat plast uit protest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:48

Kat in de bench is echt sneu vind ik. Ik zou toch voor de zekerheid weer even urine laten testen. Het zou ook stress kunnen zijn, een feromonenspray zou misschien kunnen werken. Op je bank Urineoff spuiten, haalt nare geuren weg.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Kat plast uit protest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:55

Een kat plast niet uit protest.
Ik zou nog een keer de blaas laten checken, blaasgruis gaat niet altijd goed met speciaal dieet.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:55

Vaak wordt gezegd dat een kat uit protest plast/poept op plekjes waarvan de baasjes niet blij worden.
Imo doen katten dat niet vanuit protest maar vanuit stress/heimwee/eenzaamheid of het missen van zijn of haar baas.
Misschien eens vanuit deze punten gaan kijken? Wie weet zit hier wel een oplossing in?

En blaasgruis is vaak chronisch, dus ook een hele grote kans dat dat het weer is,

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:58

Hoezo zou een bench ni kunnen?? Wij hebben voor onze katten de grootste maat benches en daar past alles en nog een beetje loopruimte. Moet je wel een niet te grote kattenbak neer zetten natuurlijk

Wij gebruiken deze als ze uit logeren gaan als we op vakantie gaan. Anders krabben ze de meubels stuk omdat ze dan te weinig aandacht krijgen. En we willen het niet op ons geweten hebben dat ze de meubels van anderen stuk maken als ze bij een ander logeren.

In het dagelijks leven maken ze niks stuk.
Maar bij een weekendje weg dachten we dan geeft iemand eten maar daar waren de katten het niet mee eens....
Laatst bijgewerkt door lovelucydan op 23-05-17 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 18:01

Ianrowan2009 schreef:
Vaak wordt gezegd dat een kat uit protest plast/poept op plekjes waarvan de baasjes niet blij worden.
Imo doen katten dat niet vanuit protest maar vanuit stress/heimwee/eenzaamheid of het missen van zijn of haar baas.
Misschien eens vanuit deze punten gaan kijken? Wie weet zit hier wel een oplossing in?

En blaasgruis is vaak chronisch, dus ook een hele grote kans dat dat het weer is,

Dat is ook het idee van dit topic, waar komt dit vandaan? Ik zal binnenkort nog eens met wat urine bij de DA langs gaan maar vind dit toch echt zeer vervelend. Mijn zus is het echt zat en als het niet aan mij lag was ze al lang weg geweest.
Ik denk dat het dus indd aan eenzaamheid kan liggen, maar wat doe ik hier dan aan? Ik zal ook moeten werken en heb ook een sociaal leven en een vriend dus kan geen 24/7 thuis zijn voor haar..

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:03

SuperAssie schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Vaak wordt gezegd dat een kat uit protest plast/poept op plekjes waarvan de baasjes niet blij worden.
Imo doen katten dat niet vanuit protest maar vanuit stress/heimwee/eenzaamheid of het missen van zijn of haar baas.
Misschien eens vanuit deze punten gaan kijken? Wie weet zit hier wel een oplossing in?

En blaasgruis is vaak chronisch, dus ook een hele grote kans dat dat het weer is,

Dat is ook het idee van dit topic, waar komt dit vandaan? Ik zal binnenkort nog eens met wat urine bij de DA langs gaan maar vind dit toch echt zeer vervelend. Mijn zus is het echt zat en als het niet aan mij lag was ze al lang weg geweest.
Ik denk dat het dus indd aan eenzaamheid kan liggen, maar wat doe ik hier dan aan? Ik zal ook moeten werken en heb ook een sociaal leven en een vriend dus kan geen 24/7 thuis zijn voor haar..



Ik zou de grootste maat bench proberen, en gewoon alleen als je langer dan zoveel uur weggaat. Verder gewoon de bench open laten staan als je thuis bent wordt vanzelf zijn plekje.

Leg er een fleece deken onder dan kun je deze wassen
Laatst bijgewerkt door lovelucydan op 23-05-17 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:03

Een kat is geen hond, ik vind het zielig. Zelfs een grote bench is nog steeds een bench. Bovendien haal je hiermee de oorzaak (stress) niet weg, waardoor je die kat dus én zijn bewegingsvrijheid ontneemt én in een gestreste toestand laat zitten.
SuperAssie schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Vaak wordt gezegd dat een kat uit protest plast/poept op plekjes waarvan de baasjes niet blij worden.
Imo doen katten dat niet vanuit protest maar vanuit stress/heimwee/eenzaamheid of het missen van zijn of haar baas.
Misschien eens vanuit deze punten gaan kijken? Wie weet zit hier wel een oplossing in?

En blaasgruis is vaak chronisch, dus ook een hele grote kans dat dat het weer is,

Dat is ook het idee van dit topic, waar komt dit vandaan? Ik zal binnenkort nog eens met wat urine bij de DA langs gaan maar vind dit toch echt zeer vervelend. Mijn zus is het echt zat en als het niet aan mij lag was ze al lang weg geweest.
Ik denk dat het dus indd aan eenzaamheid kan liggen, maar wat doe ik hier dan aan? Ik zal ook moeten werken en heb ook een sociaal leven en een vriend dus kan geen 24/7 thuis zijn voor haar..


Praat eens met een kattengedragexpert. En heb je Feliway al eens geprobeerd?

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 18:06

Grote bench hebben we wel, hebben altijd grote honden gehad dus er staat hier nog ergens een bench van 1.20 breed of nog groter geloof ik.
Ik zou eens kunnen testen als ik s nachts weg ben of dit helpt. Overdag vind ik het niks..

Feliway hebben we ook geprobeerd, dit had 0,0 invloed en het plassen ging gewoon door.
Waar vind ik een katten gedrags expert?

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kat plast uit protest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:07

Via je dierenarts? Bij onze dierenarts zit er eentje in de praktijk, superhandig.

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:09

lieveli schreef:
Een kat is geen hond, ik vind het zielig. Zelfs een grote bench is nog steeds een bench. Bovendien haal je hiermee de oorzaak (stress) niet weg, waardoor je die kat dus én zijn bewegingsvrijheid ontneemt én in een gestreste toestand laat zitten.
SuperAssie schreef:

Vaak wordt gezegd dat een kat uit protest plast/poept op plekjes waarvan de baasjes niet blij worden.
Imo doen katten dat niet vanuit protest maar vanuit stress/heimwee/eenzaamheid of het missen van zijn of haar baas.
Misschien eens vanuit deze punten gaan kijken? Wie weet zit hier wel een oplossing in?

En blaasgruis is vaak chronisch, dus ook een hele grote kans dat dat het weer is,
Dat is ook het idee van dit topic, waar komt dit vandaan? Ik zal binnenkort nog eens met wat urine bij de DA langs gaan maar vind dit toch echt zeer vervelend. Mijn zus is het echt zat en als het niet aan mij lag was ze al lang weg geweest.
Ik denk dat het dus indd aan eenzaamheid kan liggen, maar wat doe ik hier dan aan? Ik zal ook moeten werken en heb ook een sociaal leven en een vriend dus kan geen 24/7 thuis zijn voor haar..


Praat eens met een kattengedragexpert. En heb je Feliway al eens geprobeerd?



Een kat is zeker geen hond, maar zielig nee echt niet. Hond in de bench vogels in een kooi paard in een stal varkens in een hok.

Tsja wat is zielig, het is ook een kwestie van gewenning....
Ik vind het een prima oplossing
Misschien voelt hij zich juist veilig in een bench???
Mijn katten hebben nergens last van...

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kat plast uit protest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:10

Ik vind het zielig, waarom heb ik duidelijk uitgelegd. Overigens staat mijn paard ook lekker 24/7 buiten, laten we deze discussie verder niet voeren :)

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Kat plast uit protest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:17

Het is niet ideaal Nee inderdaad.
Maar als mij kat de hele boel onder zou plassen, dan zou ik zeker een bench als oplossing neerzetten.
Kijk natuurlijk zou ik op zoek gaan naar de oorzaak. Want er is duidelijk iets mis met de kat dat denk ik wel. Maar ik zou niet me huis onder laten plassen....


Voor de duidelijkheid wij gebruiken de bench voor als we op vakantie gaan, ik wil niet dat mijn katten de meubels van anderen slopen. En op deze manier hebben ze hun eigen vertrouwde spullen mee

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 18:17

Ik begrijp je heel goed hoor, ik vind het zelf ook geen fijn idee.
Ik denk dat ik het eerst maar probeer door haar op momenten dat er niemand thuis is op mijn kamer op te sluiten. Dan heeft ze wel bewegingsvrijheid maar niet zoveel als normaal. Als ze dan mijn bed gaat gebruiken als plas plek moet er wel echt een andere optie komen ben ik bang.

Spoiler:
Ik snap niet waarom het nu weer over paarden gaat maar als we zo gaan beginnen zal ik ook maar vermelden dat die van mij 24/7 op 10 hectare staat, ook in de winter.

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:20

SuperAssie schreef:
Ik begrijp je heel goed hoor, ik vind het zelf ook geen fijn idee.
Ik denk dat ik het eerst maar probeer door haar op momenten dat er niemand thuis is op mijn kamer op te sluiten. Dan heeft ze wel bewegingsvrijheid maar niet zoveel als normaal. Als ze dan mijn bed gaat gebruiken als plas plek moet er wel echt een andere optie komen ben ik bang.

Spoiler:
Ik snap niet waarom het nu weer over paarden gaat maar als we zo gaan beginnen zal ik ook maar vermelden dat die van mij 24/7 op 10 hectare staat, ook in de winter.




Even over paarden. Die van mij staan ook 24/7 buiten. :j

Ik bedoel ermee te zeggen dat er veel dieren in hokken worden gehouden...

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:25

lovelucydan schreef:
Ik bedoel ermee te zeggen dat er veel dieren in hokken worden gehouden...

Ja maar naast dat het offtopic is, is het niet iets wat ik goedkeur. Dus ik vind de vergelijking trekken ook zinloos.

SuperAssie, zet haar eens op je kamer met feliway. Wellicht is ze daar gevoelig voor.

bowena_84
Berichten: 2543
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:12

Ik heb met hetzelfde probleem gezeten, onze Babsi heb ik vanaf 2012 en vanaf de 1e week toonde ze bij tijd en wijle onzindelijk gedrag, op soms hele gekke plekken.
Ben regelmatig met haar naar de dierenarts gegaan maar ze werd keer op keer gezond verklaard. Later zijn Mila en Lydia erbij gekomen maar dat verklaarde haar gedrag niet echt want ze deed het op de meest vreemde momenten.

Toen ik bij mijn man introk was een goed plekje voor de bakken vinden even een dingetje door de indeling van het appartement. En al gauw was het weer raak, op de uitloopmatjes, vochtige handdoeken, badmatjes en in het doucheputje. Alles geelimineerd, behalve het putje want dat ging lastig. Helaas is onze badkamer zo vochtig dat we de deur open moeten laten anders krijgen we schimmel.

Toen ik in verwachting raakte zat ik echt met mijn handen in het haar. Ik heb toen een katten gedragsdeskundige laten komen en dat was als een engel die neerstreek ( :') ). Zij heeft mij in een uurtje ontzettend veel inzicht gegeven over algemeen kattengedrag, maar vooral informatie over Babsi zelf en hoe de territoria in huis geregeld zijn. Babs blijkt ongelooflijk sensibel en snel niet op haar gemak te zijn. Ze durft dan niet meer goed naar de bak. Ook zijn er in huis teveel verstop plekjes voor de jongste die het fantastisch vond om haar op te jagen. Van de stress hield ze haar plas op en liet die lopen op voor haar de meest veilige plek, de badkamer.

Uiteindelijk heb ik eigenlijk niet meer gedaan dan de bakken anders geplaatst en de kleppen eruit gehaald. Zo kan Babs alles in de gaten houden en voelt ze zich veiliger. Ook heb ik ervoor gezorgd dat de katten meer een eigen plekje hebben voor betere harmonie. En ze heeft al 3 kwart jaar niks meer gedaan *\o/* In het begin was ik sceptisch dat het zo makkelijk zou zijn, maar met alle info snap ik haar maar ook de andere 2 veel beter.

Beetje lang verhaal geworden :o Maar mijn tip zou dus zijn, schakel een gedragsdeskundige in :)

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:16

1. Medische uitsluiten. Terugkerende buiten de bak plassers sowieso laten checken en misschien niet alléén op urine maar ook een foto van de blaas.
2. Bench traning kan, zeker geen voorstander van, doe dit met gedragstherapie. Kan zijn als je dr zo ineens in de bench doet, meer stress, meer kans op blaasklachten (katten kunnen van stress een steriel blaasontsteking krijgen), en meer kans dat wanneer ze niet in de bench zit, ze alsnog gaat plassen en ze soort van altijd in de bench moet.
3. Alsnog een nieuw huisje zoeken? Kan zijn aangezien ze aan is komen lopen dat ze ervoor juist een buitenkat was? Kan ook dat wanneer ze ergens woont zonder andere katten ze minder stress heeft.

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:18

☝️ post van Bowena84
Dat dus kan enorm helpen, kattenbak is zoiets bijzonders, zo'n therapeut kan echt goed helpen. Al is het inderdaad al door kattenbakken een andere plek te geven, meerdere in huis te zetten, open dan juist dicht te maken