Kip plots overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Kip plots overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:39

Hoi lieve bokkers,


Vanmiddag vond ik mijn orpington hen dood aan in de ren. Ze is ongeveer een jaar oud. Ik heb haar (samen met 2 andere) sinds 3 weken.

Ze was al die tijd de baas over de andere 2, at en dronk goed, alleen was ze sinds kort wat benauwd.
Goed, ze leek verder goed in haar vel te zitten en was nog steeds met volle overtuiging de baas. Niet iets ergs aan de hand zou je denken, een mens voelt zich ook wel eens niet lekker. Ook vanochtend stond ze te popelen om naar buiten te gaan en trok ze nog gewoon een sprintje.
Nu opeens trof ik haar vanmiddag leveloos aan.. Hoe kan dit gebeuren?

Ik ben een dierenvriend in hart en nieren en zal altijd medische zorg inschakelen indien nodig. Nooit gedacht dat het zo snel gedaan kon zijn met een kip..

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Zou graag autopsie willen laten doen maar dat kost nogal wat..
Ik heb al anti wormmiddel gekocht voor de andere 2, mocht het gaapworm zijn geweest.

Foto hoe ik haar aantrof in de spoiler.
Spoiler:
Afbeelding

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Kip plots overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:46

Hoe oud was ze?? Er staat ongeveer 1 jaar, maar je hebt haar sinds een week of 3
Dus klopt de leeftijd wel? En tja ik heb ook al járen kippen en soms zonder reden heb ik ook wel een dood kipje gehad, terwijl het kort daarvoor nog lekker buiten rond scharrelde.
Maar heb je misschien giftige planten staan dat ze daarvan heeft gegeten?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kip plots overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:48

Je kunt ook op een kip sectie laten plegen. Dan weet je de doodsoorzaak.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:59

noah14 schreef:
Hoe oud was ze?? Er staat ongeveer 1 jaar, maar je hebt haar sinds een week of 3
Dus klopt de leeftijd wel? En tja ik heb ook al járen kippen en soms zonder reden heb ik ook wel een dood kipje gehad, terwijl het kort daarvoor nog lekker buiten rond scharrelde.
Maar heb je misschien giftige planten staan dat ze daarvan heeft gegeten?


Ik heb haar moeder(2jr) en haar gekocht. Dus ze zou 1 jaar moeten zijn ongeveer. Maargoed of dat zo is kun je nooit bewijzen natuurlijk...
Voor zover ik weet geen giftige planten in de ren.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Kip plots overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:32

Mijn ervaring met kippen is dat dit soms gebeurt. Kippen zijn meesters in het verbergen van een eventueel probleem en vaak zie je het dus niet. Erg jammer dat het is gebeurd terwijl je haar nog maar zo kort had.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Kip plots overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:21

Je zegt dat ze wat benauwd was, maakte ze bijvoorbeeld een soort rochelend geluidje bij het ademen? En hoe is de ademhaling van de andere?

Maar ik ga ook wel mee met de andere, vaak zie je niets aan kippen en liggen ze ineens dood.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Kip plots overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 17:52

Het was meer zware ademhaling zegmaar, kan het niet goed uitleggen.

De andere 2 kippen zijn super fit en niks aan te merken..

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kip plots overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:00

Misschien een longontsteking ofzo? Dan kan het snel gaan.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Kip plots overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:49

Als je m bij een dierenartsenpraktijk brengt die ook kippen (bedrijfsmatig) doen, Willen die vaak ook wel sectie doen. Zijn dan wel geen pathologen, maar kunnen vaak wel een oorzaak vinden, zeker bij kippen want die kennen niet zo veel ziektes. Insturen naar de GD voor sectie is idd schreeuwend duur.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Kip plots overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:50

Je zou hem ook zelf kunnen openen en kijken naar d arm, lever en longen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:51

Waarschijnlijk is het toch iets geweest met de benauwdheid. Als je bij kippen iets opmerkt is het vaak snel handelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kip plots overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:55

Luchtpijpmijt?

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:02

NenaC schreef:
Je zou hem ook zelf kunnen openen en kijken naar d arm, lever en longen.


Kan je doen, maar voor iemand zonder 'passende' opleiding is het heel heel moeilijk, zo niet onmogelijk, om normale veranderingen die post-mortem optreden te onderscheiden van veranderingen ten gevolg van pathologie.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Kip plots overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:04

Helaas gebeurd het soms. Wat me opvalt is haar blauwige kam. Wat meestal duidt op luchtweg problemen. Nu is het vrij warm en dan kan het snel gaan.

Wat je kan doen is kijken of je iets raars ziet aan haar, dus volle krop? Ogen schoon, schuim uit de bek, voldoende op gewicht, schoon poepgat. En hoe liggen haar poten. Een ingetrokken 1 gestrekt? Of beiden gelijk. Laatste is snelle dood zoals hartstilstand.

Autopsie kan maar kost meestal aan paar centen ook en niet elke da wil het doen. Heb het twee keer gedaan een keer na kuikensterfte en een keer bij ook een jonge hen die omviel.