Melkkliertumor bij onze hond

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Verto
Berichten: 242
Geregistreerd: 16-04-11
Woonplaats: Ergens in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:07

Wat erg voor jullie. Ik weet uit ervaring hoe vreselijk moeilijk het is om hier de "goede" keuze te maken...

Onze beide honden hebben ook tumoren bij de melkklieren gehad. Bij de ene hebben we de melklijsten inclusief tumoren weg laten halen. Zij was ook al op leeftijd (12) ten tijde van de operatie maar alles was goed gegaan. Helaas is daarna een overgebleven tumor zo enorm hard gaan groeien tot wel bijna 30 cm groot en was onze hond er zo ziek van dat we haar in hebben moeten laten slapen. Waarschijnlijk inderdaad zuurstof bij de tumor (?). Vreselijk voor onze hond en vreselijk voor ons.

Helaas heeft onze andere hond een jaar na overlijden van de eerste, precies hetzelfde gehad, ook weer tumoren rond de melkklieren. Bij haar hebben we ervoor gekozen om niet te opereren omdat we zo'n slechte ervaring hadden bij de andere hond. Ook was haar kwaliteit van leven nog redelijk goed. De tumoren groeiden niet zo heel hard en ze was nog erg blij en energiek. Uiteindelijk is ze 13,5 geworden en hebben we haar vorig jaar in laten slapen omdat ze echt te ziek werd. Wilde niets meer, had pijn, en haar "lichtjes" waren uit.

Ik kan je dus geen advies geven maar wens je wel heel veel sterkte toen in het maken van de keuze wel/niet behandelen en hoe. Zoals je bij ons ziet is een behandeling geen garantie voor succes en andersom ook niet, want kwaadaardig blijft kwaadaardig. Kijk goed naar je hond, is ze nog blij, eet en drinkt en plast en poept ze nog goed. De vraag wanneer je een hond in laat slapen "zijn we niet te vroeg" kun je omdraaien naar "zijn we niet te laat". Ik denk dat wij in beide gevallen net te laat zijn geweest omdat onze honden beide veel pijn hebben gehad. Maar je geeft je hond ook niet zomaar op!

Ik wens je heel veel wijsheid en sterkte toe! En knuffels voor je hond :)


Verto
Berichten: 242
Geregistreerd: 16-04-11
Woonplaats: Ergens in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:43

Bravura schreef:
Heb in januari mijn herder in laten slapen. Zat net dit te lezen. Een heel mooi stuk qua denkwijzen en overdenkingen....
http://www.dierenkliniekdehaardstede.nl/euthanasie/
Mijn gedachte tijdens het lezen...wauw wat een schrijver en mensenkenner....


Ja dat boekje zocht ik! Is een erg mooi stuk om te lezen en heeft ons heel goed geholpen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Britta31, djodjodjo, IASCrawler en 16 bezoekers