Kat wordt mager op Dental care, what else?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 20:51

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van twee leuke ex-katers van 13 en 14 jaar. De 13-jarige is gevoelig voor tandsteen en is eind vorig jaar voor de tweede keer hieraan behandeld. De 14-jarige heeft juist altijd een prachtig gebit. Ze krijgen hetzelfde voer namelijk Dental Care T/D van Hills sinds vorig jaar en hiervoor ook wel andere soorten. De 13-jarige was vorig jaar erg afgevallen door de problemen met zijn gebit, na de gebitsreiniging heeft het ook een poos geduurd voordat hij weer goed kon eten. Toen dat beter ging zijn we op advies van de dierenarts overgegaan op Dental Care om nieuwe tandsteenvorming te voorkomen.

Echter is hij nooit meer mooi op gewicht gekomen, hij heeft vorig jaar ook een bloedonderzoek gehad omdat hij veel drinkt maar dit was allemaal prima. Hij zit ook super in zijn vel, glanst prachtig, is heel actief, speels en vrolijk. Maar wel mager dus. Het is een grote kat en hij weegt nog maar 4 kg. Vroeger zat hij weleens rond de 5,5 kg, dan was hij wel wat mollig maar 5 kg mag hij zeker wel hebben.

We zijn nu maar een andere brok gaan bijvoeren, namelijk ageing 12+ van Royal Canin, dit vindt hij erg lekker, alleen zit ik er nu over in of hij niet weer opnieuw tandsteenvorming zal krijgen.

Wie heeft hier ervaring mee? Is er een ander soort voer dat goed is voor het gebit maar makkelijker te kauwen? Ik heb weleens gehoord dat vers vlees beter zou zijn maar ik zie mezelf geen kuikens of muizen voeren (ben vegetariƫr :D ) maar wellicht is dat er in iets minder herkenbare vorm...

Ik ben benieuwd naar jullie tips! Alvast bedankt!

Edit: aangezien het een extreem angstige kat betreft en hij wel goed in zijn vel zit ga ik liever niet direct naar de dierenarts. Als hij nog meer afvalt ondanks het bijvoeren doe ik dit uiteraard wel!

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:14

Mijn katten doen het goed op Royal Canin Oral Dental in combinatie met Orijen. Misschien een optie?
En ik voer 1 keer per dag een zakje natvoer. Wie weet is er een variant die wat extra aanzet?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:21

Royal canin zit volgens mij best veel troep in. Wij voeren catloversgold, dit zijn gewoon brokjes maar hoog vleespercentage. Ze hebben ook blikvoer. Maar versvoeren is niet dat je kuikentjes moet gaan voeren, dat zijn vaak van die samengestelde paketten maar daaf heb ik me niet in verdiept

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 21:22

@Annemiek: dank je wel, heb het al even opgezocht en dat klinkt wel goed. Hoeveel geef je dan in verhouding van elk? Hadden jouw katten eerder ook tandsteenproblemen?

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 21:24

Maartje, ook bedankt, ga ik ook even naar kijken... Maar ook aan jou de vraag: hadden jouw katten ook tandsteenproblemen? Want daar gaat het om, ik heb 1 kat die je alles kan geven en nergens tandsteen van krijgt en die andere heeft er dus duidelijk aanleg voor...

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:33

80 % Orijen en 20 % Royal Canin.
Een van mijn katten had ontstoken tandvlees en dat is helemaal weg.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:37


BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:39

Hier T/D van Hill's gemengd met Orijen. Nu ze Orijen erbij krijgen merk ik dat ze echt dik beginnen te worden := T/D werkt wel echt super voor de tanden. Voor jou misschien een optie om er wat bij te gaan mengen?

Natvoer zou ik overigens echt niet gaan geven bij een kat met aanleg voor gebitsproblemen/tandsteen

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:54

Nee geen tandsteenproblen maar heb wel altijd het idee dat dat soort dingen door de dierenarts aangemseert worden omdat zij het verkopen

raket

Berichten: 4090
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:06

Je schrijft ook heel actief en vrolijk. Mijn angstkat was dat ook. Maar viel wel af. Dat bleek een schildklierprobleem te zijn. Niet dat jouw kat dat ook heeft natuurlijk, maar misschien iets om in je achterhoofd te houden.
De mijne is ook nauwelijks te vervoeren. Maar doet het nu heel goed.
Hij was destijds eigenlijk te speels en actief voor zijn leeftijd.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 22:24

Tot dusver bedankt ik ga het allemaal bekijken. Net even de zakken vergeleken en de Hills heeft wel een veel hoger vleespercentage dan de Royal Canin.

@Maartje: ik vind inderdaad de visie van de dierenartsen ook wat beperkt omdat ze maar 1 soort verkopen vandaar dat ik hier ervaringen vraag...

@Raket: dat is interresant, hij is inderdaad hyperactief, krijg er soms wat van, hij lijkt wel in zijn tweede jeugd te zitten. Daar kan ik de d.a. weleens over bellen, weet niet of de schildklier vorig jaar meegenomen is in het bloedonderzoek...

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:42

Barf geen optie?

Soez

Berichten: 494
Geregistreerd: 07-03-14
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:45

Wij voeren al jaren Royal Canin Oral. Daarnaast krijgen ze supermarktbrokjes als snoepjes en ander soort snoepjes + ook dagelijks wat natvoer. Tandjes zien er altijd perfect uit terwijl voor de RC onze poes ook tandsteen begon te ontwikkelen.

fleurtjeuh
Berichten: 10313
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:01

Afgezien dat dierenartsen soms wel een ietwat gelimiteerde kijk hebben op voer, is Dental voeding niet alleen een marketing truc.
Er zitten vaak bepaalde enzymen toegevoegd om de mondflora te verbeteren(en aangetoont dat het werkt, niet zomaar iets toegevoegd) en de brokken zijn vaak groter zodat er echt gekauwd moet worden.
Dit helpt ook al tandsteen en dergelijke tegen te gaan.

Kvv en Barf zou ik persoonlijk niet voeren aan een kat met tandproblemen.
Vers vlees is ongetwijfeld goed, maar het is vaak allemaal te zacht doordat het bijvoorbeeld gemalen is, of kleine stukjes gesneden.
Hierdoor maakt het de tanden niet schoon.
Als je toch iets vam vers vlees erbij wil geven, denk dan aan de uitdrukking 'met huid en haar verslinden'
Want dat is wat een kat moet doen.
Want de huid is anders dan het vlees, vaak stugger en moeten ze echt doorheen bijten. Hierdoor worden de tanden ook schoner :)

En verder wil ik even aanhaken op een opmerking die ik eerder zag, schildklierproblemen.
Dit is geen slecht advies, laat het bloed van je kat even testen.
Met medicatie zijn ze vaak snel weer de oude, en kunnen ze nog een hele fijne oude dag hebben :)

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 10:09

Na aanleiding van de tips over de schildklier heb ik overleg gehad met de dierenartsassistente en een afspraak gemaakt voor bloedprikken voor volgende week donderdag. Ik houd jullie op de hoogte! Bedankt voor de tips!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:11

"vlees en dierlijke bijproducten" is geen echt vlees he..
Een kat is een carnivoor en heeft helemaal niks aan alles wat in die brokken zit. Een kat wilt vlees.. Geen granen enzo

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:10

barf voor katten bevat ook hele kuikens geven ;-)

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:16

Ik zou ook KVV gaan voeren dan. Mijn kruising Pers x Exotic shorthair was een aanlopertje, 2,5 jaar destijds, meteen 4 tanden moeten laten trekken en veel vieze tanden. Daarna overgegaan op KVV en af toe een kippennekje/hazenschouder oid en heeft nooit meer iets aan zijn tanden hoeven laten doen.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 13:30

Ik ga eerst het bloedonderzoek afwachten en overleg dan ook met de dierenarts over het voer. Eventueel KVV proberen. Kuikens en kippennekken ga ik echt niet doen, dan ga ik over mijn nek :+

Dat brokken rommel zijn kan ik niet aan mijn katten zien, wel verschil in de goedkopere en duurdere, op de laatste zien ze er beter uit met een mooiere vacht en zo...

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:02

Er zijn maar weinig dierenartsen die rauw vlees zullen aanraden, met name ook omdat er nog geen gedegen onderzoek naar gedaan is.
Als je echt advies wilt over voeding van een professional zul je een dietist moeten vragen, dierenartsen weten daar te weinig over.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 19:04

Ja dat zou kunnen Sassol, maar ik moet toch eerst weten of het aan de schildklier ligt. Als dat het niet blijkt te zijn is de voeding aan de beurt...

raket

Berichten: 4090
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:41

Hoe was het bij de dierenarts? Bij mijn kat voelde ze de verdikte schildklier al aan de buitenkant zitten.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 20:56

/3 @Raket: ja de DA kon de schildklier nipt voelen dus daar gaat de verdenking in eerste instantie naar uit. Er is vandaag bloed afgenomen en we verwachten er morgen of maandag de uitslag van. Onze bangerik heeft zich super gehouden mede dankzij de zeer lieve en rustige DA. Hij had wel alweer tandsteen ontwikkeld ondanks de Dental brokken... Ik heb nu een soort tandpasta meegekregen die je met een soort plastic opzetstukje achter in zijn bek moet aanbrengen en het verdeeld zich dan zelf.

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:33

Dentisept?
Ik "hoop" dat er wat uit komt. Dan weet je wat het is.
Hebben ze onbeperkt brokken tot hun beschikking? Of wordt die andere dan te dik?

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:06

Tessa_93 schreef:
"vlees en dierlijke bijproducten" is geen echt vlees he..
Een kat is een carnivoor en heeft helemaal niks aan alles wat in die brokken zit. Een kat wilt vlees.. Geen granen enzo


Wat zou het dan moeten zijn? Is gewoon afval- en orgaanvlees. Dat wordt vermalen, samen met wat botmateriaal, tot vleesmeel. Dat doen overigens alle fabrikanten, ga maar eens brokjes persen met mooie stukjes vlees. Dit vleesmeel bevat weinig water, meestal minder dan 10%. Kan je een mooie brok van persen (icm koolhydraten) en bederft niet snel.

TS, als er niks uit de testen komt zou ik 50/50 gaan voeren.