Zijn katten "op te voeden"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Zijn katten "op te voeden"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 13:59

Voor iedereen met katten, in hoeverre ben je erin geslaagd om je kat op te voeden naar jouw wensen?

Heb je jouw kat(ten) opgevoed met behulp van de plantenspuit of via beloning of? Wat doen ze nu wel/niet?

En waar ligt de grens, wat kreeg jij niet “opgevoed”?

Ik ben heel benieuwd naar de verschillende ervaringen! :D

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Zijn katten "op te voeden"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:02

mijn kat is opgevoed. ze kent haar naam, komt als ik roep. weet dondersgoed dat ze niet op tafel mag wanneer we eten. en weet dat ze niet naar buien mag via de zijdeur, enkel via de tuindeur. en ze loopt aan de lijn en gaat lekker mee op stap.
Ik heb haar gewoon zoals mijn honden met beloning opgevoed.
Afbeelding

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:05

Hier ben ik opgegroeid met katten en alle katten zijn heel goed gemanierd geweest.

Dan betekend dat voor mij, niet zomaar krabben en bijten,nooit ergens anders gepoept of geplast in huis dan op de bak en niet op de tafels en het aanrecht.

ze sliepen wel bij mij in bed, graag zelfs. Daarnaast hou ik er zelf niet van om ze op te tillen en rond te zeulen dus daar zijn ze nooit aan gewend geraakt en ook niet van gediend...

1 van de katten werd mijn beste maatje en die heb ik ook veel truukjes geleerd, zitten, op dingen springen enz...

Dit is zonder plantenspuit en weet ik wat gedaan. Gewoon terug zetten en nee zeggen, dat begrepen ze perfect.

Anoniem

Re: Zijn katten "op te voeden"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:09

Wij hebben het niet voor elkaar gekregen om onze kat met positieve beloning op te voeden, maar door straf en schuld weet hij dondersgoed dat bepaalde dingen niet mogen als mijn vader thuis is. Wij zijn er allemaal wat makkelijker in, maar hij weet prima wat hij wel en niet mag. Nooit agressief naar hem geweest hoor, dreigend zijn naam roepen is altijd voldoende geweest.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:11

Beide katten hier zijn opgevoed.
Ze kennen "NEE" en respecteren dat ook. Verder niet op het aanrecht en de keukentafel komen, niet krabben/bijten, als je iets niet leuk vind weglopen (als mensen kinderen ook nog een opvoeden dan was ik helemaal happy )
Allemaal met 123systeem

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Zijn katten "op te voeden"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:33

Als ze buiten zijn (omheinde tuin) en ik wil ze binnen hebben dan hoef ik alleen in mijn handen te klappen. 1 kat kan kusjes geven op verzoek. Ik heb er negen van mezelf (blijvende opvangers), + een hoogzwangere wilde moederpoes

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:37

Hier zijn ze ook alle 4 netjes opgevoed. Nee is nee en er wordt niet geblazen, gegromd of gekrabt. Als kitten leren ze inderdaad de plantenspuit kennen maar dat is maar een hele korte periode. Ze zijn erg gevoelig voor voedselbeloningen en een aai over de bol. We hebben mainecoons en 1 ragdoll dus misschien ook wel makkelijke rassen.
Ze kunnen overigens ook allemaal een pootje geven en zitten/liggen op commando dus de luistersoftware is wel geinstalleerd bij onze joekels :D

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:51

Hangt ervanaf wat je wilt dat ze kunnen en mogen.
Mijn katten mogen bij mij bijna altijd alles. Bij mijn man niet.
Degene die we nu hebben zal nooit op het aanrecht springen als mijn man in de buurt is.
Ben alleen ik er dan springt hij er 's ochtends op, krijgt een bakje water en kroelen we samen. Ga ik eten bereiden dan weet hij wel dat ie er niet opmag.

Plantenspuit of positief belonen heb ik nooit aan gedaan. Gewoon rustig en consequent iets wel of niet goed vinden.
Alleen als kitten kreeg hij wel eens een tikje op zijn neus als hij tijdens spel begon te bijten en werd het spelletje ook gelijk gestopt. Paar keer hoeven doen en daarna was een eh al voldoende waarna hij gelijk ging likken ipv bijten.

raket

Berichten: 4090
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:01

Mijn kat sloopt niets. Komt als ik hem roep. Respecteert de meubels waar ik hem niet wil, tenminste als ik thuis ben...
Daarnaast heeft hij mij keurig opgevoed. Hij mag 2x per dag uit de douche drinken. Als hij op de juiste manier mouwtjes ga ik zo zitten dat hij op schoot kan.... ach ja. Ik denk dat ik meer naar zijn pijpenstelen dans dan hij naar de mijne....

AnoukvB

Berichten: 252
Geregistreerd: 12-10-14

Re: Zijn katten "op te voeden"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:08

Mijn katten zijn opgevoed met zowel positieve als negatieve bekrachtiging. Ze kunnen zitten op commando en komen als ik roep, omdat ze dan wat te eten krijgen.
Ze gaan niet richting de drukke weg, wat ik heb aangeleerd met de plantenspuit. Wat ik maar een enkele keer heb hoeven doen toen ze kittens waren en ik heb ze er de acht jaar daarna nooit heen zien lopen :D
Dat is het enige wat ik met de plantenspuit heb afgeleerd, omdat dat duidelijk moest zijn dat het not done is en het lijkt te hebben gewerkt. Als ze tijdens het eten op tafel springen til ik ze er af en hier ben ik consequent in, dit blijven ze echter wel af en toe proberen.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:15

Katten kun je prima dingen aanleren, maar het blijven katten. Onze poes weet heel goed dat ze niet op het aanrecht en de keukentafel mag komen... als we thuis zijn. Ik zie regelmatig nog net een staartje van het aanrecht verdwijnen wanneer ik het erf op kom rijden en door het keukenraam kijk _-:(

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 17:26

Bedankt voor de reacties, leuk! :D

Het blijft een beetje een dingetje bij kattenbeestjes. Een enorme eigen wil en en totaal geen slaafs karakter. Wat het soms best lastig maakt. Nou krijg je er veel voor terug maar toch. één van de dingetjes die ik absoluut niet wil dadelijk bij onze aanstaande poes is dat hij/zij op het aanrecht komt. Leuk dat hij het niet/weinig doet als ik er ben maar als ik er niet ben? :+

Super leuke foto Zoe_79! Ik wil onze aanstaande kitten(s) ook graag via beloning opvoeden. Bij jou is dat duidelijk heel goed gegaan.

Mastrootje. In hoeverre denk je dat je (voorgaande) katten ook niet op de tafel/aanrecht kwamen als jullie er niet waren? Leuk al die trucjes die je geleerd hebt! Met de klikker toevallig?

Emmaa. Fijn dat dat voor jullie zo werkt :). Enig idee waarom het niet gelukt is met positieve beloning? Dat spreekt mij persoonlijk toch meer aan en ik denk met genoeg tijd en geduld het bij de meeste wel zou moeten lukken.

minikatje. Denk je dat ze ook van het aanrecht/tafel afblijven als je er niet bent? Het 123systeem? :o

Mist: netjes met 9 katten! _/-\o_

Nuscaniels. Ze weten precies bij wie ze wat mogen :D.

raket. Ik heb het idee dat wat jij verteld voor de meeste wel geldt. Ze luisteren maar wel als jij er bent en ze zijn slim genoeg om bepaald genoeg bij ons uit te lokken. Wat het ook wel weer leuk maakt. :)

Anoniem

Re: Zijn katten "op te voeden"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:28

Mijn kat is gewoon een ongelofelijke banketstaaf :+ Echt een arrogant en eigenwijs snertbeest is het (maar wel een lieverd hoor) dus het werkt beter om hem te corrigeren als hij dingen doet die hij niet mag door hem gewoon van het aanrecht af te duwen oid in plaats van hem een aai geven als hij niet op het aanrecht springt. De enige momenten waarop we soms 'boos' worden is als hij aan het schooien is tijdens het eten. Dan gaat hij enorm tegen je benen aan staan duwen en als hij z'n zin niet krijgt hangt hij ineens in je broek. Dan wordt er nog wel eens op de grond gestampt of wordt hij naar buiten gegooid.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:30

Nope, ik heb de illusie niet....Ik ben gewoon personeel van onze katten -O-

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:32

Ja, ze haren op dit moment nogal en vind overal haar. Behalve op de verboden plekken.
Mijn katten krijgen drie tellen om iets te doen of te laten, daarna grijp ik in. Kennen ze heel goed ondertussen,ook als ze ergens uit/in moeten.
Daarna krijgen ze gepaste beloning.
(volgens mijn vriend behandel ik ze als driejarige kleuters)
Mijn katten zijn alletwee gevonden als wilde kittens, zat toch al een hoop tijd in om ze tam te krijgen. Africhten kon er ook nog wel bij :')

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:38

Ja hoor, vooral als ze nog jong zijn. Elke keer dat een kat aan de bank wil krabben, oppakken en naar de krabpaal brengen, dan leren ze vanzelf waar het wel en niet mag. Nooit eten of aandacht geven op het aanrecht of de tafel als je ze daar niet wil hebben, zorg dat er niets te halen valt en zet de kat gewoon terug op de grond, of beter nog op een krukje (hier komen ze nooit op het aanrecht, wel heel af en toe op tafel, daar zijn we blijkbaar minder duidelijk mee geweest). Die van ons kennen "zit" voor ze hun eten krijgen - aangeleerd toen de kater wel erg opdringerig begon te worden :Y) En wat hierboven al genoemd is, een kat kan ook prima leren dat een bepaalde manier van spelen bij X wel mag en bij Y niet.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:52

Ik dacht altijd van wel, tot ik mijn kater in huis kreeg, tot die tijd kon het eten gewoon op tafel blijven staan, kwamen ze niet op het aanrecht. Maar hij... :roll: positive of negative reinforcement, het maakt allemaal geen hol uit, het is echt een monster. Hij weet dondersgoed dat ie iets niet mag, maar hij wacht gewoon tot je buiten bereik bent :'). Dus ik dacht altijd dat het kon, en tot op zekere hoogte kun je ze een heleboel aanleren, ze komen netjes aanrennen als ik ze roep, ze luisteren prima, bijten en krabben niet, ook niet als je ze een tijdje onhandig oppakt, dus ook kind- en sleepproof, honden maken ze niks van etc. Maar die ene... dat is gewoon een monster... die heb ik ook gewoon op mijn pad gehad om te leren dat je soms gewoon dingen moet loslaten (en je troep achter je moet opruimen :') ). Dat plastic van RC vreet ie gewoon open, hij weet ook precies waar voer in zou kunnen zitten, want de rest laat ie met rust. Gisteren nog, er stond een broodje met omelet voor me klaar, heeft ie heel braaf niet naar omgekeken, totdat ik hem een spuitje metacam gaf, was ie pissig, duikt meteen op die omelet :'). Hufter :'). Maar toch, ik ben het meest gek op hem, die etterbak <3

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:58

ik heb een Turkse van thuis, dat is net een hond. Kent allerlei woorden, komt direct als hij geroepen wordt, weet dat ie ergens niet mag komen en doet dat ook niet. Hij is zelfs op afstand bestuurbaar, als ik vanuit mijn ooghoek zie dat ie ergens heen gaat wat niet direct verboden is, maar wat ik op dat moment even niet wil, zeg ik iets van: "nu even niet" en dan ziet ie er vanaf.
Nu is ie wel van kleins af aan opgevoed met honden, misschien scheelt dat.

Hij is wel enorm geconditioneerd wat eten betreft, ben je te laat, dan blijft ie jammeren en je ophalen tot ie eten gehad heeft.
We zijn net verhuisd en ik maakte me zorgen over de kat, maar hij is als eerste gewend aan het nieuwe huis, hij vindt het er geweldig!

Mijn stalkatten zijn heel anders, die kennen alleen het woord NEE en verder gaan ze gewoon hun eigen gang, komen en gaan wanneer ze willen en liggen overal en nergens op te pitten.
Laatst bijgewerkt door Morrie op 05-04-17 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Berichten: 14055
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:58

Mijn kat kan enkele oefeningen zoals high five en opzitten.

Verder kan ik eender wat van eten zoals bijvoorbeeld vleeswaren laten liggen. Op tafel, op het aanrecht etc. geen haar aan haar lijf dat denkt dit aan te raken.

Ze komt als ik haar roep en verder is ze gewoon super leuk.

Het enige puntje blijven de vensterbanken. Daar mag ze niet op, maar dat wilt ze wel heel graag. :+

Ze mag ook niet op de tafels en kasten zitten of lopen. Dat doet ze dan weer niet!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:27

Qua eten jatten is zo kat afhankelijk.
Mijn kat heeft als kitten samen met zijn zusje hier behoorlijk wat aan etenswaren gepakt/gesloopt.
Geen vlees want dat lieten we al niet liggen maar pakken meel, pasta, pakje stroopwafels, zak afbakbroodjes.
Zusje sloopte hier de zakken van de vuilnisbak, wipte de deksel eraf (zelfs toen ze een kap omhad wegens een operatie).

Afbeelding

Is hier bij mijn ouders mee verder gegaan. ( die hebben na een jaar ook hun vuilnisbak moeten vernieuwen omdat deze vol zat met halen). Regelmatig ligt die op zijn kant.

Broertje uit hetzelfde nest zit bij mijn broer. Die jatte de boterhammen uit de handen van de kinderen.
Schoonzus haalde een een net gebakken taart uit de oven, hij kwam aanrennen, nam een sprong en rende met een stuk hete taart weg.
Zowel bij mijn ouders als hier als bij mijn broer hebben we nooit zulke brutale katten meegemaakt.

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:40

minikatje schreef:
Ja, ze haren op dit moment nogal en vind overal haar. Behalve op de verboden plekken.
Mijn katten krijgen drie tellen om iets te doen of te laten, daarna grijp ik in. Kennen ze heel goed ondertussen,ook als ze ergens uit/in moeten.
Daarna krijgen ze gepaste beloning.
(volgens mijn vriend behandel ik ze als driejarige kleuters)
Mijn katten zijn alletwee gevonden als wilde kittens, zat toch al een hoop tijd in om ze tam te krijgen. Africhten kon er ook nog wel bij :')

Katten zijn ook te vergelijken met een kind van 3; je kunt ze een hoop leren maar ga er maar vanuit dat als je niet in beeld bent ze het weer vergeten zijn.

Overigens zijn katten zeker wel op te voeden, je moet alleen heel veel geduld hebben en soms erg creatief zijn. :')
Heb nu 2 dames die nog geen stap verkeerd doen, heb er zelf weinig aan hoeven te doen enkel bijgestuurd als ze de huisregels overtreden.
Overigens heb ik maar weinig regels: niet slopen, niet jatten, elkaar niet treiteren/slopen en niet op het aanrecht (iig niet als ik bezig ben met het eten, daarbuiten ben ik wat soepeler).
Oh en niet op/tegen de rattenkooi staan want kijken doe je met je oogjes en niet met je pootjes. :+

Wb het hardnekkige jatten van eten:
sloten op de koelkast en kasten, aanrecht brandschoon houden en zorgen dat de kat niet in de keuken kan wanneer je bezig bent met eten.
Prullenbak in een kastje zetten waar een slot op zit.
En niet van die flauwe magneetsluitingkjes maar echt kindersloten oid.
Het jatten van eten is erg zelfbelonend en iedere keer dat ze succes hebben ben je weer terug bij af, zeker bij de hardnekkige types.
Overigens kan zo'n hardnekkig type van mij een draai om de oren krijgen als hij maar naar mijn eten kijkt, ik heb last van voedselnijd. :Y)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Zijn katten "op te voeden"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:46

Die van mij zijn tot zekere hoogte opgevoed met krachtige NEE als ze bijv aan de planten aan het vreten zijn. Ik heb dit ook af en toe gedaan als ze me niet konden zien, en heb daarmee hopelijk in hun koppies geplant dat nee ook nee is als ik er niet ben :Y)
Het werkt volgens mij wel, de planten blijven heel tegenwoordig. Verder soms nee bij krabben aan meubels enzo, op tafel springen tijdens het eten.

Heb niet het idee dat ik ze slaafs maak ofzo, ze doen nog steeds hun eigen ding maar sommige dingen mogen gewoon niet :)

Wat eten jatten betreft, ja, die van mij doen dat godzijdank niet echt *knock on wood* maar die komen dan ook niet op het aanrecht. Nooit gedaan ook. Het is wat Lor al zegt, elke keer dat het lukt belonen ze zichzelf dus dan proberen ze het de volgende keer net zo hard.

Ik denk dat ik de keuken gewoon af zou sluiten zodat ze hopelijk hun interesse verliezen. Verder wordt hier in huis niet (echt) vlees gegeten, dat scheelt denk ik ook al. Geen kippenbotjes in de vuilnisbak oid

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Zijn katten "op te voeden"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 00:40

Dat is ook te omzeilen door de kippenbotjes na de maaltijd gelijk in de container te mikken ipv in de vuilnisbak of de vuilniszak na de avondmaaltijd te vervangen.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Zijn katten "op te voeden"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 03:16

Mijn kat kijkt scheel, selectief doof.
Heeft zelfmoordneigingen.(gaat midden op straat liggen rollen als ie auto hoort enz..)
Daagt de grote honden uit door langs de kennels te paraderen want he ze kunnen toch niet aan mij denkt die.
Veegt zijn voeten niet als ie binnen komt.
Krijg niet altijd de kans om kommetje met eten heel neer te zetten,...

Maar kent wel zijn naam, zit en nee.

:D

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:19

Als je mij dit een paar jaar geleden had gevraagd dan had ik gezegd: natuurlijk zijn katten op te voeden, als je maar consequent ben.

Helaas moet ik nu zeggen: nee, sommige katten zijn echt hopeloos. :D en laat ik er nu net zo een hebben.

Eigenlijk heb ik er 2. Waarvan de ene wel een soort van opgevoed is. Dus het ligt niet alleen aan mij.

Tijger is bijvoorbeeld echt niet te leren dat hij niet op het aanrecht mag. Wat we ook doen, hij springt er gewoon op, soms zelfs als je er naast staat!!
We hadden op een goed moment bedacht dat als we hem op het aanrecht betrapten hij even in het transporthokje moest zitten als ''straf" (ja, je moet wat..) Toen had hij gewoon bedacht dat ie daar vast zelf in ging zitten als wij hem van het aanrecht stuurden.
Wat voor straf je ook bedenkt, het op het aanrecht zitten is gewoon zo fijn. Soms vindt ie ook iets te snaaien (al is het maar een broodkruimel) en dat is natuurlijk gewoon een beloning. En een trigger om het nog een keer te doen.
Wat bij hem lastig is, dat hij altijd honger heeft en dus altijd loopt te snaaien. Dat gaat gewoon voor op alles.

Verder weet hij ook wel wat commando's gelukkig.
Als ze in de tuin lopen en ik klap in mijn handen dan weten ze dat ze naar binnen moeten.
Als ze in een ruimte zijn en je roept UIT dan gaan ze de kamer uit (dit werkt NIET als we gaan slapen, want dan is rondrennen in de woonkamer met een slaperige baas achter je aan té leuk) ~~}>
Je kan roepen kom we gaan naar de konijntjes en dan weten ze dat we naar buiten gaan.

Verder slopen ze gelukkig (bijna) niks en doen alles in de kattenbak. Dus verder valt het gelukkig mee.