C&C-kooi/draadkubussenkooi voor cavia's/knaagdieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

C&C-kooi/draadkubussenkooi voor cavia's/knaagdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 11:59

Hallo allemaal,

Bokt is groot, dus misschien zijn er wel mensen die ervaring hebben met zogenaamde draadkubussenkooien, ook wel C&C-kooien genoemd. Dit is een hok met een onderbak en een aantal hekpaneeltjes van 35x35 centimeter waarvan je de grootte dus zelf kan customizen.

Ik overweeg een nieuw hok te kopen voor mijn 2 cavia's. Ze zitten in een hok van 120x60 cm lang, op hennepvezel. Regelmatig zet ik een rennetje op van 180x90 en daar hebben ze toch zo'n lol mee ... Mijn jonge cavia gaat helemaal los.
Maar ja, het rennetje staat niet op pootjes (zeil op de PVC-vloer, handdoeken, fleece en dan een buitenrennetje) en ik kan dus minder makkelijk de woonkamer een grote beurt geven als de ren er staat. Ik woon ook klein. Ook is het handiger om met z'n tweeen de ren op te zetten.
En als ze dan weer teruggaan naar hun 'echte' hok vind ik dat zo klein ...

Een hok uit de dierenwinkel gaat meestal maar tot 160 cm, en ik vind 180 cm toch wel het minimum als ik een groter hok aanschaf. Met een hok van 180 cm hoef ik niet zowel een hok als een ren aan te houden en houd ik meer vloeroppervlakte over.
Ik ben zelf niet handig, en ik ken ook niemand met een passie voor het zelf maken van hokken. Draadkubussen lijkt me wel behapbaar.

Vragen die ik heb:

1. Heeft er iemand ervaring met afwijkende/grote maten bij een draadkubussenhok? Ik begreep dat een hok van 5x2 panelen 175 centimeter bij 70 centimeter meet. Ik wil minimaal 180 cm lengte, en dus een 6x2 of 6x3-draadkubussenhok, en dan ga je toch richting afwijkend.
2. Hoe bevalt hennepvezel en fleece als bodembedekking in een draadkubussenkooi?
3. Worden cavia's nou echt gelukkig van een hok met verdiepingen, zoals je op Pinterest ziet?
4. Is zo'n draadkubussenhok eenvoudig op Lack tafeltjes (die bijzettafeltjes van 50x50x50 cm) van de Ikea te zetten? Is de bodem daar geschikt voor?

Ik kwam http://www.caviadraadkubus.nl tegen. Voorlopig zal ik wel even moeten sparen en komt het hok er de eerste paar maanden niet, het is natuurlijk wel een hele investering .... -O-

Wie heeft een draadkubussenhok of overweeg er ook een aan te schaffen?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:05

Wat grappig, ik kende die panelen alleen als kast.
Zoals deze
Ik volg iig.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:11

Heb je inmiddels een dergelijk hok en hoe bevalt het?

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: C&C-kooi/draadkubussenkooi voor cavia's/knaagdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:00

Ik heb wel ervaring met fleece dekens als bodembedekking bij cavia's. Nooit meer. Elke dag zat de wasmachine vol dekens. De mijne plaste en poepte namelijk overal en dat ging toch wel na een dag al stinken

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 21:36

Ik heb inmiddels een C&C-kooi van iemand over kunnen nemen (inclusief 50 cm lang trapje en wasmachinelekbak van 70x70 cm om als etage te gebruiken) en het bevalt super!

Het is een 210 bij 70 centimeter groot hok geworden met daar bovenop een etage van 70 bij 70 cm. Het hok staat op 2 lacktafeltjes met daarop een dikke multiplexplaat.
De etage is bevestigd met plastic tie straps/tie wraps die ik los knip als ik de etage van het hok verwijder (80 stuks voor 1,50 euro bij de bouwmarkt). Als extra versteviging heb ik de hekjes onderling verbonden met tie straps.
Mijn cavia's liepen na 3 uur al over het trapje naar de etage en ze zijn ook vrij actief nu, met scharrelen en spelen op de begaande vloer en eten en drinken op de verdieping. Daarom geef ik ze ook enkel te eten op de verdieping, dan zijn ze gemotiveerd om naar boven te gaan. Ook wordt het hooi zo niet door het hele hok verspreid.
In het hok ligt fleece met daaronder hydrofiele doeken en last van geurtjes heb ik niet echt.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: C&C-kooi/draadkubussenkooi voor cavia's/knaagdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:25

Klinkt als een geweldige opstelling zo. Heb je een foto misschien? :)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: C&C-kooi/draadkubussenkooi voor cavia's/knaagdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:48

klinkt zeker fijn. Wel heel groot, dat lukt hier niet. Ik kijk naar een 140x70.

Puppypads onderop, dan houten korrels en vervolgens bedxcel is t plan

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 17:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's gemaakt op de dag dat ik het hok in elkaar had gezet. Vandaar het spoor bleekselderij om ze naar boven te lokken.
De handdoek boven heb ik later weggehaald, omdat deze snel vies werd. Met fleece uitwapperen en een kleefroller zijn de stukjes hooi uit het fleece te verwijderen.
Met een gele huishoudhandschoen veeg/wrijf ik de vachtharen van het fleece af.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Re: C&C-kooi/draadkubussenkooi voor cavia's/knaagdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:27

Wow, dat ziet er geweldig uit voor je caafjes!

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: C&C-kooi/draadkubussenkooi voor cavia's/knaagdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:03

Prachtig zeg! Jij hebt wel een ander trapje dan er bij zit. Vind je die te glad?

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: C&C-kooi/draadkubussenkooi voor cavia's/knaagdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 12:43

Dit trapje kreeg ik mee van de vorige eigenaresse, het andere trapje heb ik nooit in handen gehad. Ik besloot het trapje te proberen, en te vervangen als het niks werd. Het trapje staat meestal op een huisje van 15 cm hoog, soms op een huisje van 20 cm hoog. De cavia's komen er heel makkelijk op en door het vele bewegen en traplopen is de zwarte cavia zelfs wat afgevallen.
Ik zie ze niet extra voorzichtig zijn op het trapje, ze klauteren er best snel overheen. Vooral de cremekleurige vind het fantastisch om met een bloedspoed naar de begaande grond te racen.