Spieren opbouwen bij oudere hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Spieren opbouwen bij oudere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-17 18:27

Hallo!

Ik heb een bijna 9-jarige berner sennen x mechelse herder. Kort geleden is bij haar artrose vast gesteld in de heupen en ik begin nu te merken dat haar spieren wat beginnen af te nemen. Ze staat ook lastiger op en zakt soms door haar poten bij te snelle bewegingen. Ik zou dus graag de spieren opbouwen om dit te verminderen en haar dus wat sterker te maken.
Ik ben sinds vorige week meer met haar gaan lopen en de meeste dagen is dat zo:
1e x - 20 minuten
2e x - 10 minuten
3e x - 45 minuten
4e x - 10 minuten
5e x - 10 minuten

Nou laat ik haar niet meer los, maar met het grote rondje wel aan een uitrol lijn, zodat ze wat bewegingsvrijheid heeft. Ik heb echter gelezen dat ik beter kort en vaak kan lopen, dan wat langer en dan ook kort aangelijnd. Hebben jullie hier nog adviezen over?
Ik heb met het vaker lopen wel al verbetering gezien, ze is minder stijf en staat makkelijker op. Ik merk het ook meteen als ze een dagje wat minder heeft gelopen.

Toch zou ik haar spieren nog beter op willen bouwen en ik zat te denken om met haar te gaan fietsen, ik was alleen bang dat dit een aanslag zou zijn op haar gewrichten. Het fietsen wil ik dan natuurlijk wel gewoon langzaam opbouwen, dus als iemand hier tips en adviezen over heeft, dan heel graag! :)

Als er mensen zijn die ervaringen hebbe met dit soort problemen, dan hoor ik het graag! Ik maak me heel snel druk en ben dus ook bang dat ik haar heel snel ga verliezen, en dat wil ik absoluut nog niet. Ze moet nog heel wat jaartjes mee en ik hoop dat, dat gaat lukken. :D



Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-17 19:23

Nee, zwemmen doet ze helaas niet. Dat vindt ze eng en het enige wat ze doet is door het water springen, wat juist een grote aanslag is op haar heupen. Ik zou van de zomer wel kunnen proberen om met haar het water in te gaan, maar daarnis het nu nog wat te koud voor. :)

Ze krijgt als ze veel last heeft zo nu en dan metacam, maar ze lijkt er niet zodanig last van te hebben dat ze het elke dag nodig heeft.
Supplementen geef ik niet bij, al dacht ik wel dat glucosamine een goede bijdrage zou hebben. Zijn er nog andere supplementen je zou adviseren? Want dan kan ik dat natuurlijk bij gaan geven. :)

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-17 20:21

We hebben inderdaad besloten om een dezer dagen naar de dierenarts te gaan en daar om advies te vragen. Dan kunnen ze haar ook zien en kijken hoe ze in haar spieren zit. Ik ga dan ook even vragen over de anabolen en supplementen, dit zou haar inderdaad nog verder kunnen helpen.
Anabolen klinken bij mij toch meer negatief, maar ik heb begrepen dat dit ze dus heel goed kan helpen?

Wat betreft de aqua training, is aan een korte lijn door het water wandelen hier ook een voorbeeld van? Dit kan ik namelijk nu al gaan proberen, en als dat helpt zou dat top zijn. Hoe vaak zouden jullie dit dan doen?

Ik heb ook gelezen over orthopedische hondenkussens, heeft iemand hier ervaring mee?

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-17 11:43

Bedankt voor alle reacties! :)
Ik ga eens kijken wat ik kan doen. Er komt sowieso een orthopedisch kussen voor haar en we gaan even kijken naar supplementen. Ik heb gezien dat glucosamine sowieso goed is om bij te geven. Ook gaan we even langs de dierenarts, om te kijken wat zij nog voor haar kunnen betekenen.

Ik heb naar een dierenfysio gekeken en heb er een bij mij in de buurt gevonden. 35,- per behandeling, dus dat is ook goed te doen. Zou dit dan ook drastisch kunnen helpen?

Is er nog voer dat mensen zouden adviseren? Ik heb gelezen over het Hills j/d hondenvoer, dit zou dan helpen bij artrose, maar ik vind het nogal aan de prijzige kant. :o


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dierenfan, GoogleAdsense, Maaraatje, Niekj_Jente, sunshine en 173 bezoekers