Aids bij katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Aids bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 17:09

Heel verdrietig nieuws, na een paar week omrommelen (koorts, slecht eten) heeft de DA bloedafgenomen van onze poes Jos. Helaas slecht nieuws uit de eerste test blijkt ze positief te zijn voor FIV. Morgen gaat haar bloed naar het lab en is het wachten op de definitieve uitslag, maar ik ga van het slechtste uit ;(

Nu mijn vraag, wat kan ik verder gaan verwachten en wat kan ik doen om haar leventje zo prettig mogelijk te laten verlopen zolang we haar nog hebben? De dierenarts had het over antibiotica, maar wat kan nog meer positief helpen om die laatste periode zo fijn mogelijk te laten verlopen?

Het is echt een enorme schok, Jos kwam alleen in de tuin onder toezicht en was wat ik begreep van het asiel ook voor wij haar kregen een binnen kat, dus dit moet al heel lang gesluimerd hebben (wij hebben haar nu 5 jaar en ze is nu 10)..

Afbeelding

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Aids bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:12

Ik heb helaas geen tips, maar heel veel sterkte! Jos is wel een knapperd zeg <3

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Aids bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:15

Bij mijn moeder in de buurt loopt ook een kat/poes met deze ziekte. Ik weet dat hij medicijnen krijgt, maar ik heb geen idee wat precies. Hij ziet er verder wel gezond uit en lijkt ook niet ziek te zijn en lijkt altijd vrolijk

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:22

DebGizmo schreef:
Bij mijn moeder in de buurt loopt ook een kat/poes met deze ziekte. Ik weet dat hij medicijnen krijgt, maar ik heb geen idee wat precies. Hij ziet er verder wel gezond uit en lijkt ook niet ziek te zijn en lijkt altijd vrolijk


Lekker onverantwoord van die eigenaar hij/zij kan de rest van de katten in de buurt ook besmetten met aids |o
Laatst bijgewerkt door gaby12 op 20-03-17 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Aids bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:23


rockwitch

Berichten: 11726
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:27

Op zich kunnen ze er best een tijd mee door. Alleen zou ik ze never nooit meer buiten laten, omdat ze andere katten kunnen besmetten.
Maar als de kat elke keer ziek is, dan is het maar net kijken wat de kwaliteit van leven is.

Heb zelf ooit een kater even in huis gehad, die liep al heel lang in de buurt rond en ging er slechter uitzien. Toen naar de da, geen chip en niet gecastreerd. Bloed laten testen, helaas ook FIV positief. Toen is hij ingeslapen, sowieso omdat hij zelf duidelijk niet meer ok was en omdat het een volle kater was die ook regelmatig een knokpartijtje had.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Aids bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 17:34

Ik hoop echt dat ze nog een poosje mee kan, want ze is de liefste poes die ik ooit gehad heb. Ze komt nooit alleen buiten. Alleen als wij in de tuin zijn, mag zij ook even mee. Wanneer ze dus de fiv heeft opgelopen is me echt een raadsel.

De site die jij mij geeft Gaby, gaf de DA mij ook al, echter kom ik daar niet veel info tegen over wat ik verder nog voor Jos kan doen. Volgens de DA zit ze nu in het derde stadium..

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:45


gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:45

Eleionomae schreef:
Ik hoop echt dat ze nog een poosje mee kan, want ze is de liefste poes die ik ooit gehad heb. Ze komt nooit alleen buiten. Alleen als wij in de tuin zijn, mag zij ook even mee. Wanneer ze dus de fiv heeft opgelopen is me echt een raadsel.

De site die jij mij geeft Gaby, gaf de DA mij ook al, echter kom ik daar niet veel info tegen over wat ik verder nog voor Jos kan doen. Volgens de DA zit ze nu in het derde stadium..


Misschien kunnen ervaringsdeskundigen je verder op weg helpen en ondersteunen.

http://www.buddykat.be/

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Aids bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:51

Ik weet dat er wel eens fiv positieve katten herplaatst worden en dan is eigenlijk de voorwaarde dat ze niet buiten mogen. Maar die worden wel herplaatst in de wetenschap dat ze best nog een hele tijd 'mee kunnen'. Volgens mij is het tegenwoordig zéker geen doodvonnis, alleen zijn er een paar beperkingen (niet meer naar buiten kunnen bijv)

kiwiwitje

Berichten: 20108
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Aids bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:53

Misschien kan Den Hoek iets voor jou en de kat betekenen? Daar zitten wij nu ook met een van de katten. :)

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 17:55

Wat ik begreep is dat ze alleen echt niet in contact mag komen met andere katten en dat ze daarom dus niet meer naar buiten mogen. Ik zal het morgen nog es navragen bij mijn dierenarts want Jos vindt het heerlijk om met mij buiten in het zonnetje te liggen en dat wil ik haar eigenlijk niet ontnemen..

@kiwiwitje, waar zit Den Hoek?

kiwiwitje

Berichten: 20108
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Aids bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:01

De bilt zo uit mijn hoofd. We zijn er toevallig vorige week geweest. Ruim een uur rijden, maar ze nemen daar echt de tijd. Een consult is daar anderhalf uur dacht ik. En we moeten over 7 weken terug.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:11

Wat een vervelend nieuws TS, allereerst sterkte toegewenst. Wat hier al gezegd wordt is dat contact met andere katten niet aan te raden is. Echter is het daarbij wel dat het verspreiden alleen via bloed-bloed contact en evt via voortplanting, maar dat laatste is in het geval van een steriele poes wel erg onwaarschijnlijk. Wellicht kan je even kijken op de website van Buddykat.. dit is een Belgische aidskatten opvang.. echter met een zeer uitgebreide uitleg op hun site over het houden van Aidskatten. de link is http://www.buddykat.be

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 18:31

Flevolander schreef:
Wat een vervelend nieuws TS, allereerst sterkte toegewenst. Wat hier al gezegd wordt is dat contact met andere katten niet aan te raden is. Echter is het daarbij wel dat het verspreiden alleen via bloed-bloed contact en evt via voortplanting, maar dat laatste is in het geval van een steriele poes wel erg onwaarschijnlijk. Wellicht kan je even kijken op de website van Buddykat.. dit is een Belgische aidskatten opvang.. echter met een zeer uitgebreide uitleg op hun site over het houden van Aidskatten. de link is http://www.buddykat.be


Ik heb hen inmiddels een mailtje verstuurd :)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:36

Och nee, niet Josje....... ;(
Wat een vreselijk nieuws voor jullie. Zo'n lief dier waar jullie zo aan gehecht zijn, dat zal vast een enorme schok zijn.

Wij hebben ooit ook een kat gehad met kattenaids, maar dat is al 20 jaar geleden. Het was een jonge kater die uit het asiel kwam en het viel ons al vrij snel op dat er iets niet in orde was. Omdat hij nog geen half jaar oud was en al zoveel mankementen vertoonde (en er de nodige ingrepen in de planning stonden, plus dat we zo min mogelijk risico wilden nemen met onze andere katten), hebben we toen besloten om hem in te laten slapen en niet verder te gaan dokteren.

Ik hoop dat jullie Josje nog lange tijd op een katwaardige manier bij jullie mogen houden. Ontzettend veel sterkte :(:)

Anoniem

Re: Aids bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:40

Ah nee! Josje ;( Wat ontzettend verdrietig!
Ik kan je geen tips/advies etc. geven, maar ik leef heel erg met je mee :(:)

Heel veel sterkte! Y;(

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Aids bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 18:55

Ja ik heb al even flink zitten janken. Dit beestje is zo speciaal, die willen we nog lang niet missen :(

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Aids bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:25

Owwww... wat een naar nieuws. Josje.... Wat Mo zegt: ik hoop dat je haar nog lang in relatief goede gezondheid mag houden. Prachtkat.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Aids bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 19:35

Dat hoop ik ook meiden. En zolang het kan wil ik er alles aan doen om haar en zo kat waardig mogelijk leven te geven :)

tinkermiep

Berichten: 268
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Netterden

Re: Aids bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:48

Mijn kat is er oud mee geworden, 18 jaar. Hij is jaren besmet geweest. Ze moeten inderdaad niet meer in contact komen met andere katten ivm besmettingsgevaar.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 19:52

tinkermiep schreef:
Mijn kat is er oud mee geworden, 18 jaar. Hij is jaren besmet geweest. Ze moeten inderdaad niet meer in contact komen met andere katten ivm besmettingsgevaar.


Heb jij er verder nog iets speciaals mee gedaan? Iets om de weerstand hoog te houden bv?

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:03

Ik heb redelijk veel ervaring met FIV katten, ik vang ze op (oa want ik heb ook opvangers zonder aids) ze kunnen gewoon met de andere katten in een stabiele groep (mits ze dus niet vechten) maar idd niet uit je tuin laten.
De katten die echt in het aidsstadium komen geef ik de orale interferon (kijk even op de site van buddycat, daar staat het uitgelegd)

Ze hebben iets eerder een snotneus, dus een AB kuurtje elk jaar is redelijk normaal. Het einde is in mijn ervaring nabij als ze zweren in hun mond krijgen-dan gaat het ineens heel snel. Normaal gesproken weet je dit omdat gebit een groot aandachtspunt is bij aidskatten.

Ik kies er nu dus voor om als een kat (ook FIV-) terugkerende tandontstekingen heeft, alles zsm te trekken. Tanden kunnnen de grootste vijand zijn van een kat, ook vanwege de connectie met de nieren (ontstoken monden is een grote veroorzaker van nierfalen- daar gaan ze eerder van dood dan aids)

Ik ent spaarzaam, meestal maar 1x alleen parvo als ze in goede conditie zijn.

Aids is voor een kat goed mee te leven. Iets gevoeliger voor virusjes maar gemiddeld gaan ze lang mee hoor. Ik heb er een die nu al 11 jaar bij mij is (wel alle tanden en kiezen laten trekken, zat op het randje van nierfalen) veel langer dan de gemiddelde opvanger.

Met de snaptesten komen vals positieve uitslagen veel voor, gezien de voorgeschiedenis en het feit dat ze een poes is zou ze wel heel veel pech hebben gehad om toch aids te hebben. 85% betreft het katers. Je hebt bloed op bloed contact nodig voor de overdracht. Als ze een nestje heeft gehad heb je wel kans natuurlijk omdat tijdens de dekking een kater in de nek bijt.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Aids bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 20:15

Ze heeft ooit wel een nestje gehad is mij toen in het asiel verteld. Ze heeft 2x in het asiel gezeten voor wij haar kregen, dus geen idee wat er in het verleden is gebeurt..

Daar van die fouten bij de snaptest zei mijn DA ook al, daarom wordt haar bloed morgen ook opgestuurd.

Ik baal nu vooral dat ze zo slecht eet.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:17

Hé, dat is nieuws die je niet wilt horen. Hopelijk kan je ze met wat medicijnen nog een flinke tijd mee.