Hond overgevoelig voor geluiden op tv?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Hond overgevoelig voor geluiden op tv?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 13:06

Hoi bokkers,

Ik heb een hond, een labrador malamute mix om precies te zijn. Hij is nu ongeveer 10 jaar oud en de laatste maanden merken we steeds vaker dat hij heftig reageert op bepaalde geluiden, vooral op tv.
Drie hiervan kan ik heel concreet beschrijven:
- Het geluidje dat de huistelefoon afgeeft als hij bijna leeg is (hier reageert hij al langer op, dus we zorgen altijd dat de telefoon in het laaddock staat, hij reageert niet op andere telefoon geluiden of bijvoorbeeld te magnetron of oven).
- Het piepje/plingeltje aan het einde van iedere HG reclame na "HG, doet wat het belooft".
- Het berichtgeluidje in de calvé reclame van de telefoon van de moeder.

Hij reageert hier dan op door op te springen en zo snel mogelijk weg te willen komen. Hij doet dit ook bij mijn grootouders thuis, dus het ligt niet aan onze surround sound systemen oid. Hij rent dan of door zijn hondenluik naar buiten, of blijft voor de deur staan als het luik dicht is (hij ontsnapt wel eens uit de tuin, we weten nog steeds niet hoe of waarom, dus daarom is het luik vaker dicht als we maar even thuis zijn of als we gaan slapen). In het ergste geval gaat hij naar de kelder, terwijl hij normaal nooit trappen wil lopen.

Mijn vraag: Herkennen jullie zo'n gedrag? En wat zouden we kunnen doen om het te verhelpen? De tv staat vaker aan als we met dingen bezig zijn, dus het wordt moeilijk om als een soort DJ telkens de tv op stil te zetten als er reclames komen.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hond overgevoelig voor geluiden op tv?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:10

Mijn vorige hond had dat ook; ook bij bepaalde liedjes op de radio.
Kun je niks aan veranderen; je kan de hond moeilijk oordoppen in doen.
Wij zorgde er wel voor dat de radio/tv dan even op stil ging bij bepaalde reclames/liedjes.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond overgevoelig voor geluiden op tv?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:14

hier een husky teef. om moedeloos van te worden soms. ik heb vele geluidjes op mijn telefoon voor meldingen waar ik totaal ander geluid voor wil. echter geluid wat ik wil daar gaat zij giga van in paniek schieten waar ze bijna niet uit komt. zij kruipt dan voornamelijk in de speelgoedmand wat echt niet past.

overigens wel heel verleden bij haar wat mee speelt zo is zij ook doodsbang voor mensen ;)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Hond overgevoelig voor geluiden op tv?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:19

Ons hondje zingt mee met de intro tune van Criminal Minds. Is hij langzaam mee begonnen en nu zingt hij hem inmiddels helemaal mee. Voor de telefoon net zo. Als die gaat, begint hij ook te joelen...
maar hij laat zich wel met stem corrigeren. Ik denk dat beide tonen een frequentie hebben die voor hem anders of naar klinken.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:28

eilleen333 schreef:
Ons hondje zingt mee met de intro tune van Criminal Minds. Is hij langzaam mee begonnen en nu zingt hij hem inmiddels helemaal mee. Voor de telefoon net zo. Als die gaat, begint hij ook te joelen...
maar hij laat zich wel met stem corrigeren. Ik denk dat beide tonen een frequentie hebben die voor hem anders of naar klinken.


:')

Onze jongste hond raakt in de zenuwen van voetbal. We dachten eerst de spanning hier in huis en misschien is dat wel de eerste trigger geweest, maar nu wordt hij zelfs ongemakkelijk als er voetbal als achtergrond aanstaat.
Kan mijn man niet verbieden voetbal te kijken, dus ik ga vaak even in de serre zitten en dan komen de honden vaak bij me liggen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Hond overgevoelig voor geluiden op tv?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:32

de hond op stal doet dat ook; bij bepaalde liedjes op de radio joelt hij mee. Bij hem kun je ook echt zien dat het uit irritatie is.
Zelf heb ik een nestgenoot van hem en die doet het dan weer niet.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:41

Onze hond is geleidelijk gevoelig voor geluid geworden, tenminste...voor zover het me opgevallen is.
Ze kan niet tegen plotselinge harde geluiden (paarden die tegen de staldeur slaan of timmeren ed).
Van piepgeluiden wordt ze nerveus en hyper.
Als de oventimer afgaat, reageert ze nerveus en piepend. Het lijkt soms zelfs alsof IK de oventimer niet heb gehoord en zij me dan komt halen om het uit te zetten.

Geen idee waarom dat is. Ik ga er vanuit dat ze een andere frequentie horen en dat dat pijn aan de oren doet of zoiets.

Meestal negeer ik dat gedrag tenzij het erg wordt of het geluid lang duurt dan haal ik ze weg uit de omgeving. Laat ik ze even in de tuin of gaat ze naar boven. Ik probeer haar verblijf op stal zo kort mogelijk te houden of laat haar in de auto. Als alleen mijn paard op stal staat, is er niks aan de hand maar dat is dan ook geen herrieschopper.
Ze krijgt geen piepspeelgoed.

Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:58

Geen ervaring met angst/vluchtgedrag op geluid, wel een hond die vreselijk schelle jank geluiden gaat maken bij bepaalde instrumenten. Doedelzak, viool, trompet en mondharmonica.
Mijn andere hond doet dan mee en hij huilt zacht op het geluid van elektrische zagen.

Beide reageren ook op sirenes.

Heel benieuwd of iemand een oplossing voor je weet.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hond overgevoelig voor geluiden op tv?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:57

Hier gelukkig alleen een huilende hond bij het intro van spongebob en family guy

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Hond overgevoelig voor geluiden op tv?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:15

Onze hond vroeger wist niet hoe vlug ze weg moest komen als de reclame voorbij kwam waar briefgeld met ruitenwissers van de voorruit werd gewist. Ze zat al in de keuken voordat wij goed en wel doorhadden dat die reclame begon.
Ik weet dat ze geen fan was van ruitenwissers, maar of dat hetgeen was dat haar triggerde weet ik niet.