Hond met hernia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Hond met hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 22:35

Oke vanavond naar de dierenarts geweest met onze 8+ jack russel Pebbles
Pebbles was sinds gisteren uit zijn doen
Was niet zo enthousiast als normaal met het thuis komen
Kwam moeilijk van de bank
Wilde geen rondje om
En dat terwijl het rondje hem niet lang genoeg kan zijn
Hij deed zijn plasje in de tuin en wilde niet meer lopen
Gezien wij niet direct naar de dierenarts rennen maar een nachtje rustig geslapen
Maar vanmorgen was het eigenlijk alleen nog maar erger en niet beter
Dus voor vanmiddag maar een afspraak gemaakt bij de dierenarts

De conclusie was dat ik een jack russel heb met een hernia
Nog niet heel ernstig maar wel iets om zeker rekening mee te houden

Na een prikje (pijnstiller en ontstekingsremmer) gaat het nu al een stuk beter

Maar ik vraag mij af of ik mijn knappe vriendje extra kan helpen met massages of osteopatische behandelingen

Of natuurlijk iets anders
we staan overal open voor

Voorlopig moet hij rust hebben
En krijgt hij pijnstilling

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hond met hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:47

Onze hond heeft al 6/7 jaar met enige regelmaat last van een hernia. Helaas komt het bij hem door een aangeboren vernauwing van het ruggenmerg en helaas niet operatief te verhelpen.

Eigenlijk mocht hij niks meer. Niet met onze andere toenmalige hond spelen (boxer) iets wat hij het liefste deed, niet meer los lopen, niet met ballen spellen. Kortom eigenlijk in een glazen kooitje opsluiten.
Ervoor gekozen om dit niet te doen. Klinkt misschien hard, maar liever een korter leven waarin hij geniet.
Wel zijn we minder met hem gaan wandelen, dus niet meer mee naar het bos, stand etc.
Loslopen lieten we hem eigenlijk ook niet meer, een enkele keer.

Ondanks dat, heeft hij toch weer flinke periode's gehad waarvan het soms maar de vraag was of de da hem erdoor kreeg.
Met name de laatste keer ging het echt kantje boord. Drie dubbele dosis (3 dagen achter elkaar door de da gespoten) medicatie. Hij moest aan het einde van de dag weer gaan lopen anders moesten we hem toch laten gaan. Poeh en dan die ochtend wakker worden en hij staat nog steeds niet op. Een uur voordat we naar de da moesten stond hij weer op.

Bij hem is er niks aan te doen, helaas. In zijn geval werd het ook sterk afgeraden om er verder aan de gaan manipuleren. Maar dat kan natuurlijk ook per hond verschillen of dat raadzaam is of niet. Even overleggen met de da hierover.
In zijn geval was het alleen pijnstilling en een soort van steroïde om de zwelling rond het ruggenmerg weg te nemen.

Moet zeggen de laatste tijd gaat het met zijn rug redelijk goed (helaas ondertussen andere problemen erbij gekomen)

Merelll

Berichten: 316
Geregistreerd: 01-07-12

Re: Hond met hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:54

Onze Teckel was een paar jaar geleden met een hernia gediagnosticeerd, wij zijn toen via via bij een chiropractor gekomen die ook dierenarts is en aan accupunctuur en laserbehandelingen doet. (Het bleek discutabel of onze hond echt een hernia had) maar dit hielp bij hem erg goed, hij heeft nog steeds last van nekgewrichten en si-gewrichten die vast gaan zitten maar eens in de zoveel maanden gaan we langs die mevrouw en dat helpt bij hem echt super. Al zijn klachten verdwijnen. Wij kwamen bij deze mevrouw via zijn fockers, die hadden wel zeker een hond met hernia die na behandelingen weer klachtvrij door het leven ging. Misschien is zoiets ook een oplossing voor jullie jack russel?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Hond met hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:02

Onze jack had uiteindelijk 3 hernia's. 1 in de nek en 2 in de rug. Hij is ook echt half verlamd geweest. Met medicatie heeft hij het heel lang goed gedaan (prednison). Bij de laatste aanval zag je dat hij t zat was en hebben we hem in laten slapen. Eerste aanval was hij 4. Hij is ingeslapen op 9 jarige leeftijd.
Dus ja, met juiste medicatie kan er zeker nog wel wat gedaan worden. Blijf wel eerlijk naar de hond toe

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:23

Onze franse bull heeft in oktober een nekhernia gehad. Komt bij bullen veel voor en bij Jack russels ook schijnt. De onze had echt heel veel pijn. Ondanks 3 soorten pijnstillers en ontstekingremmers schreeuwde hij het uit van de pijn. Verlammingsverschijnselen had hij niet. Na anderhalve week zijn we naar SDU in Utrecht gegaan voor een ct scan. Hieruit bleek de hernia zo ernstig te zijn dat het met medicatie en rust niet over zou gaan en is toen direct geopereerd. Daarna moest hij 6 weken rust met nog wat medicatie. Nu gaat het weer heel goed met hem. Geen pijn meer. Maar bepaalde dingen mag hij niet meer zoals schudden met speeltjes en van de bank springen. Onze hond was wel nog maar 3,5 jaar.
Ik lees ook veel goede berichten over dr Aharon. Misschien is dat wat voor juliie hond.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 15:43

Maandag komt de osteopaat
Zij zegt dat ze veel honden met een hernia behandeld en ze er veel baat bij hebben
Dus ik hoop onze grote stoere vriend ook

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Hond met hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:01

Onze hond heeft toen hij een jaar of 7 was een nekhernia gehad. Van het ene op het andere moment in 1 keer verlamd vanaf zijn nek. Gelukkig kon hij geopereerd worden en is hij zonder problemen uiteindelijk op 16 jarig leeftijd overleden.

Waar heeft jouw hond een hernia?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hond met hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 16:09

In de nek ook
Maar gelukkig niet verlamd geweest
Wel uitval in zijn ene voorpootje
Maar inmiddels zie ik er niets meer aan
Hij huppelt ook vrolijk rond nu

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Hond met hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:37

Aquatraining