Kruisband operatie hond..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kruisband operatie hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:46

Hier niet de operatie die jij omschrijft (TPLO toch? ) maar een TTA
ONze kliniek adviseert bij zwaardere rassen of hele actieve/drukkere honden eigenlijk altijd TTA

Daarbij word het scheenbeen ingezaagd, een implantaat in de zaagsnede gezet waardoor de positie van de knie ook wat veranderd word waardoor de kruisband functie overgenomen word door de overgebleven banden in de knie
Hersteltijd vergelijkbaar met TPLO

Wat ik van de TPLO optie begrijp is dat ze ook de hoek in het gewricht aanpassen maar dan door heel het uiteinde van het bot aan te passen qua hoek/iets te kantelen.

Ik weet dat er aardig wat honden rondlopen die na een kruisband blessure via een TPLO geholpen zijn en die zijn er goed mee geholpen

Hier is de TTA inmiddels een 3jaar geleden en de hond draait ook gewoon weer mee in de sport (niet sporten is geen optie met dit temperamentje). En dat was met kunstbanden oid niet gelukt denk ik
De kans op herhaling was met die van ons gewoon vrij groot aangezien het scheuren van de kruisbanden niet kwam door een stijle achterpoot oid maar puur door botte kracht (omdraaien in een volle sprint en met 1 poot op de grond blijven staan)
Dat zou hij rustig nog eens kunnen, ook met kunstbanden.

Maar als je even googelt op TPLOdan vind je echt aardig wat ervaringen van mensen met een hond die hem heeft gehad.

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kruisband operatie hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:09

Hier ook alleen de kooi/het implantaat
Zag na een snelle Google dat dat blijkbaar de "snelle" versie is
Maar hier werd het door de kliniek gewoon TTA genoemd
(Vraag me af of de manier met die plaat veel gedaan word ? Ziet er een stuk ingrijpender uit dan de rapide versie )

Hier gelukkig minimaal artrose in het gewricht (als in eigenlijk verwaarloosbaar)
En gelukkig wel helemaal rad

Balen als het resultaat niet optimaal is zeg

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kruisband operatie hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:36

Dan is het hier de tta2 geweest
Heb de foto's op de laptop staan , was kooi met schroeven apart zeg maar

Hier is het enige dat het weefsel in de zaagsnede/plek voor de kooi
Nog steeds niet helemaal uitgehard is (nog wat wolkig weefsel te zien op de laatste foto's van afgelopen najaar )
Maar dat is geheel verklaarbaar door de ADHD van de betreffende hond

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:43

Jennyj01 schreef:
Mijn dierenarts denkt daar echt anders over. De hond functioneert weer prima en heeft echt geen pijn meer. Een mens kan ook met een kapotte kruisband functioneren.

Op het moment dat je kruisbanden door zijn, mist het gewricht een heel stuk stabiliteit (eerste hand ervaring , mijn rechterknie is officially naar de klote )
Als je hier niets aan doet ga je slijtage issues krijgen (ik ben 36, rondom graad 2 slijtage , 1 zijde zelfs 3 a 4 en die schaal gaat maar tot 4 )
Dit kun je deels ondervangen door idd een brace te dragen, maar dan zou je die 24. Uur per dag aan moeten want iedere beweging die anders is dan de knie van nature behoort te maken geeft weer een tikkie

Mensen kunnen misschien functioneren met belabberde of kapotte kruisbanden
Maar als ik naar mezelf kijk wat betreft de gevolgen (slijtage, bijbehorende chronische pijn en de pijnscheuten bij ongewenste bewegingen) terwijl die van mij niet eens helemaal door zijn .

Laat ik mijn honden absoluut opereren als Ze hun kruisbanden afscheuren
Mocht mijn dierenarts vinden dat dat niet hoeft en het allemaal prima kan
Geloof ik dat ik hem een schop onder zijn gat verkoop :=

Mijn reu sprong in de week tussen het scheuren en de operatie vrolijk op zijn achterpoten in het rond
No problem
Maar dat gaat op lange termijn heel wat schade opleveren als je daar niets aan doet
Edit: en die schade doet dus wel pijn

Edit : iets met typo's
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 10-02-17 00:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:34

Beatje :Heel gespierde hond met een eindeloze drive en hevig temperament
Het enige moment dat hij echt pijn aangaf was het moment van scheuren(een loei/schreeuw ) om daarna gewoon keihard achter een bal aan te rennen

Daarna wel kreupel, dus eerste gedachte was : aankijken
Maar de volgende morgen liep hij op een typische manier kreupel waardoor ik het niet vertrouwde
Maar zichzelf inhouden heeft ie nooit gedaan :n is het het type ook echt niet voor ...
In de week tussen scheuren en operatie ook expres geen pijnstilling gegeven omdat hij anders zeker weten geen rekening met zichzelf ging houden :n


Selka: hier klinisch onderzoek en röntgen
Meer niet
Arts wel heel ervaren en hij had ook gewoon gelijk(was overduidelijk volgens hem
Hond heeft aangepast herstel schema gehad trouwens
Want drie maanden benchrust gaat hem alleen worden als hij kunsgmatig in coma gehouden word ( ik heb een soort van Jack Russel in een rottweiler lichaam )

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:21

Jennyj01 schreef:
Sonja_vR schreef:
Op het moment dat je kruisbanden door zijn, mist het gewricht een heel stuk stabiliteit (eerste hand ervaring , mijn rechterknie is officially naar de klote )
Als je hier niets aan doet ga je slijtage issues krijgen (ik ben 36, rondom graad 2 slijtage , 1 zijde zelfs 3 a 4 en die schaal gaat maar tot 4 )
Dit kun je deels ondervangen door idd een brace te dragen, maar dan zou je die 24. Uur per dag aan moeten want iedere beweging die anders is dan de knie van nature behoort te maken geeft weer een tikkie

o's


Dat zijn jou ervaringen. Hier hebben zowel hond als baas een kapotte kruisband en zijn beide zonder operatie succesvol gerevalideerd. Er zijn meerdere dierenartsen die dit proces gevolgd hebben en zijn er allen bijzonder enthousiast over het verloop. Maar misschien heeft het er ook mee te maken dat wij beide een ongelukje hebben gehad en niet van nature al een brakke knie hebben.


Hier ook geen brakke knieën van nature
Maar kapot? Ingescheurd ga ik dan van uit
Want dan kan er idd een hoop zonder operatie
Maar dwars af?

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kruisband operatie hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:24

Selka:op röntgen was er vooral extra ruimte en ene bak vocht te zien
In combi met het klinische onderzoek was dit voor mijn dierenarts voldoende

Kliniek waar ik loop doet er best veel en er komen mensen uit heel Nl die kant op voor een aantal orthopedische Zaken

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:38

Hier was de rekening 1400 euro incl alle meds en controle foto's een x aantal weken na de operatie
Hond woog net geen 40 kg( in een week tijd 3 kg afgevallen tussen scheuren en operatie in door; ik vermoed het ongemak )
Was hij nog op gewicht geweest was het 100 euro meer geweest ivm de narcosemiddelen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kruisband operatie hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:46

Hier gelukkig tot nu toe een meniscus die niet kapot was en na dik 3 jaar ook nog steeds niet kapot is
Die doen idd zeer (ook eigen ervaring)
Maar wel iets om in je achterhoofd te houden idd

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kruisband operatie hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:48

Ik herinner me dat de eerste rottweiler van familie ook kunstbanden heeft gehad vroeger
Moest vrij vlot daarna weer onder het mes omdat die krengen te strak zaten oid

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kruisband operatie hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:32

Ik ben wel benieuwd naar de specifieke redenen om de 1. Boven de ander te verkiezen

Dacht dat je met TPLO een grotere aanpassing kunt maken in het gewricht dan met TTA
Aangezien je met TTA alleen de voorzijde van het scheenbeen verder baar voren toe plaatst
Terwijl ie met TPLO de hele bovenstuk naar voren toe kan plaatsen/de hoek van kan aanpassen.

Als de hoek/vorm van de knie verder in orde is maar het puur opvangen van de kruisband functie is zou ik aan TTA denken

Maar als de knie/hoek niet optimaal is TPLO
Maar dat is een snelle overdenking

MPH?

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 00:01

Hier nu de tweede , reu heeft ze 2,5 jaar geleden dwarsaf gescheurd met een felle draai op 1 achterpoot staand

Madame heeft een paar weken terug de boel verrekt maar blijft te lang kreupel
En gewricht is qua stand perfect
Maar veel te instabiel , met een roesje was dit heel goed te voelen
(Dis na de initiële verrekking toch nog doorgescheurd helaas)

Dus morgen mag zij ook voor een TTA
Zal idd wel weer op een 1500 euro neer gaan komen
Hiervoor hebben we trouwens geen foto's gemaakt
Maar puur gekeken naar instabiliteit van de knie met klinisch onderzoek en evt pijnreacties
Bij banden die niet helemaal door zijn is de pijnreactie vaak een stuk groter dan als de banden wel helemaal door zijn

(Ze loopt trouwens gewoon volledig netjes hoor , amper wat aan te zien
Behalve als ze op gang moet komen na slapen of liggen )

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duhelo, GrapeshotBot, Thami en 162 bezoekers