Wilde kater: gevangen...en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Wilde kater: gevangen...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:45

Wij zorgen sinds een jaartje voor een wilde kater, Rinus. Hij laat zich inmiddels wel aaien, en de wormenkuur en vlooienmiddel is ook geen probleem - als je maar goed mikt. Nu heeft hij een etterend abces dat eigenlijk behandeld moet worden (en dan laten we hem meteen castreren) maar het probleem zit een beetje in het vangen. We hebben het een keer voor elkaar gekregen hem te vangen, maar dit was voor hem pure paniek, zo erg dat ik ik bang was dat hij erin zou blijven. Kooi dus maar weer open gedaan en Rinus laten gaan. Nu willen we hem toch weer gaan vangen, maar ik ben een beetje bang voor wat er dan gaat gebeuren...iemand tips om hem rustig te krijgen?

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wilde kater: gevangen...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:46

Paté met een beetje tranquigel er doorheen?

Utixo

Berichten: 6580
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:48

Ik begrijp dat je hem dus wel voert? Is er kans om hem in een schuur te voeren die je dicht kan doen als hij binnen is? Dan kun je bij de da sedatie vragen. Zonder schuur wordt het een stuk lastiger hem te vinden.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:48

Dat zal hij niet eten als hij gevangen is. Hij probeert dan alleen maar panisch om eruit te komen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wilde kater: gevangen...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:49

Als hij gevangen is kan de DA hem een sedatie spuitje geven door het deurtje heen.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:49

Dan in een vangkooi, zo een waarbij je de kat naar de zijkant kan duwen met zo'n ingebouwde extra zijkant. Dan kan de dierenarts hem sederen en behandelen.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:50

Utixo schreef:
Ik begrijp dat je hem dus wel voert? Is er kans om hem in een schuur te voeren die je dicht kan doen als hij binnen is? Dan kun je bij de da sedatie vragen. Zonder schuur wordt het een stuk lastiger hem te vinden.

In de achtertuin is hij doodsbang. Heb het nl wel eens geprobeerd om in de schuur z'n voerplek te maken. Niet gelukt. Hij heeft alleen vertrouwen in me bij de voordeur...

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:51

Captain schreef:
Paté met een beetje tranquigel er doorheen?


Dit lijkt me een fijne oplossing?

En anders maar vangen en de paniek negeren :=

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:51

Captain schreef:
Dan in een vangkooi, zo een waarbij je de kat naar de zijkant kan duwen met zo'n ingebouwde extra zijkant. Dan kan de dierenarts hem sederen en behandelen.

Ben bang dat het daar op uit zal draaien...

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:53


dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:53

prugelpiet schreef:
Captain schreef:
Paté met een beetje tranquigel er doorheen?


Dit lijkt me een fijne oplossing?

En anders maar vangen en de paniek negeren :=

Den het tweede...tranquigel met paté zal hij wel eten, maar niet als hij gevangen is. Voor het vangen geef ik het niet, want als hij versuft wegloopt komt ie dadelijk nooit meer terug.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:55


Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:12

In een vangkooi en direct als hij gevangen is, een doek over de kooi leggen. Het donker maakt ze rustiger.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Wilde kater: gevangen...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 21:59

Bedankt voor de tip!

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:14

dorothea schreef:
Captain schreef:
Dan in een vangkooi, zo een waarbij je de kat naar de zijkant kan duwen met zo'n ingebouwde extra zijkant. Dan kan de dierenarts hem sederen en behandelen.

Ben bang dat het daar op uit zal draaien...


Dat zijn handige hokjes maar kun je ze niet in vangen hoor. Zal je hem met de hand in moetrn stoppen... idd ergens een goede vangkooi lenen en vandaar uit proberen in klein mandje te krijgen. Je gevoel even uitschakelen je moet hem helpen dus doorzetten ;)

Gek genoeg zijn niet alle vangkooien even netjes dus controleren voor het in gebruik nemen!! Heb ooit eens vangkooi katten gehad die ik moest vervoeren met de dierenambu die gewond waren aan hun kop. Bij nader inspectie (waren niet onze vangkooien maar van de gemeente) bleek het handvat om te tillen pinnen te hebben die in de kooi niet afgewerkt waren. In paniek om te ontsnappen kwamen ze daar tegen met hun kop.....

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:17

Inderdaad een vangkooi zetten, en wanneer hij erin opgesloten zit meteen in de auto zetten (donkere (hand)doek eroverheen) en naar de DA rijden. Ze van de vangkooi overzetten in een reismandje is niet nodig. Bij de DA zelf kan hij heel handig van de vangkooi worden overgeplaatst in een dwangkooi (dat is er zo eentje met extra wand om de kat vast te zetten voor injecties), de DA is daar als het goed is heel handig in.

Ik vang zelf ook wilde katten ivm castratieproject, en ik weet dat het geen fijn zicht is om ze zo in blinde paniek te zien! Ik zet mijn verstand dan op nul en probeer ze zsm bij de DA te krijgen, zodra ze gesedeerd of onder narcose zijn weten ze er gelukkig niks meer van.

Na de operatie houd ik katers nog een 1-2 dagen in een leefbench (poezen langer), maar dat heeft niet iedereen in huis natuurlijk. Ik zou het bij een kater wel aandurven om hem na de operatie weer vrij te laten als het niet anders kan. Zorg wel voor voldoende water, eten, en een warm ligplekje, mocht 24u binnenshuis houden niet mogelijk zijn. Laat hem wel pas los als de narcose 100% weg is, anders raakt ie heel makkelijk onderkoeld.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wilde kater: gevangen...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 02:22

Idd altijd max 2 uur niet kijken bij een vangkooi

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 07:00

En houd er rekening mee dat na het gebeuren de kat niet meer komt om te eten. Heb er in het verleden 12 wilde katten om m'n huis heen gevangen om te sterliseren, en daarna weer terug geplaatst omdat ik geen last van ze had en ze bij mij eten kregen, zijn er maar vier gebleven de rest vertrok, ik denk omdat ze het niet meer als veilige plek zagen .

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Wilde kater: gevangen...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:55

Bij plaatselijk asiel kan je misschien een vangkooi lenen. Dan kan hij gecastreerd worden en behandeld worden. Hier worden ook wekelijks wilde katten gevangen uit populaties om te laten castreren/steriliseren. Het is even stress voor ze, maar wel ook beter voor ze.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:58

Tinkermuts schreef:
En houd er rekening mee dat na het gebeuren de kat niet meer komt om te eten. Heb er in het verleden 12 wilde katten om m'n huis heen gevangen om te sterliseren, en daarna weer terug geplaatst omdat ik geen last van ze had en ze bij mij eten kregen, zijn er maar vier gebleven de rest vertrok, ik denk omdat ze het niet meer als veilige plek zagen .


In mijn ervaring blijven ze ook na het vangen+castreren gewoon op dezelfde plek komen om te eten. Ik denk dat het waarschijnlijker is dat er een andere oorzaak was voor de vermindering van jouw populatie. Kan vanalles zijn geweest, van een kattenhater of rattenvergif tot iets heel simpels zoals de groepsdynamiek die is veranderd nadat de hormonen weg waren.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Wilde kater: gevangen...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 07:03

De eerste twee redenen zijn het niet geweest omdat er buiten ons niemand woont. Katten zijn losgelaten en onmiddellijk vertrokken