Kat schraapt langdurig aan de wand van de kattenbak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Kat schraapt langdurig aan de wand van de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 20:35

Sinds oktober hebben wij twee katten over genomen. Beide leuke gezellige heren van 8 jaar oud die inmiddels helemaal hun draai hebben gevonden.

Eén van de twee heeft alleen een lawaaiige eigenschap, hij heeft de neiging om als ie op de bak is geweest langdurig de zijkant/wand van de bak aan te schrapen. Niet de korrels zelf, maar echt de plastic wand. Omdat we in een appartement wonen is dit vooral 's nachts storend, gezien we/ik ervan wakker wordt.

Maar ik vraag me ook vooral af waarom hij dit zou doen? Zodra ik hem afleid vergeet ie waar ie mee bezig was en komt ie gezellig mee, maar anders gaat ie gerust een minuutje en langer door. Soms loopt ie erna naar de glazen tussenwand en veegt ie ook dan nog een paar keer zn poot daaraan. De netheid van de bak maakt niet uit, vers of net voor het verschonen maakt geen verschil. We hebben twee bakken staan, hij doet het bij beide.

Hoewel ik niet het idee heb dat ie ergens last van heeft is hij wel bekend met blaasgruis, hiervoor krijgt ie aangepast eten. Ik heb niet de indruk dat hij problemen heeft met op de bak gaan en zijn behoefte doen, het is puur erna. En het lijkt ook niet altijd te zijn, maar echt goed houd ik dat dan weer niet bij..

Zijn er mensen dit dergelijk gedrag herkennen en misschien zelfs een oplossing weten?

Flux

Berichten: 2492
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Kat schraapt langdurig aan de wand van de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:37

Ha, dit doet mijn kat ook. Al hebben wij geen dichte kattenbak en schraapt de mijne dus rustig tegen de muur / kast aan. Helaas geen oplossing ervoor, die van ons gaat ook rustig een paar minuten door of neemt de vloer ook nog even mee.

Inmiddels worden we er al niet meer wakker van, maar kan me voorstellen dat je het een irritant geluid vind ja :P

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:40

Mijn meneer doet dat ook altijd. Maar nadat hij de wand van de bak heeft gehad is het klaar. Even een klapje op de zijkant van de bak en hij is weg.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:41

Niks aan de pootjes zitten? Onze mannen doen dit ook, maar dan zit er vaak een steentje tussen hun teentjes.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Kat schraapt langdurig aan de wand van de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:46

Die van mij schraapt tegen de deur aan als ze naar binnen of buiten wilt. En als er een stoel buiten staat bij het raam gaat ze op die stoel staan en tegen het raam aan schrapen tot ze naar binnen kan.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:53

Oud stukje tapijt onder en voor de kattenbak wil dan nog wel eens helpen.
Ik heb er een die juist langdurig graaft voordat ze wat gaat doen :+

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:54

Mijn kat deed.dit ook altijd en die kon geruat een kwartier doorgaan tenzij ik ingreep. Meneer deed dit altijd rond de zelfde tijd en dat was tussen half elf en elf uur. Dan lag ik al op bed en de kattenbak stond in het halletje grenzende aan onze slaapkamer. Ik moeat er dan exht uit en een beate mep tegen de bak geven zidat hij goed achrok. Dan was het weer een dag of 2 a 3 klaar en dan befon het feestje weer van voren af aan

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 20:54

Dat herken ik wel wanneer ze inderdaad de deur door willen. Het klinkt ook hetzelfde, behalve dan het randje van het plastic dat ie erbij raakt en dus nog een extra dreuntje geeft. Ze hebben geen deurtje maar wel de kap op de kattenbak zitten overigens.

Steentje zou kunnen, dat zal ik eens in de gaten houden. Je zou denken dat ie vrij snel tussen de kussentjes weg is, maar misschien is het gewoonte geworden om door te gaan.

Ik was al bang dat er meerdere katten zijn die dit doen en blijven doen.. :=

Tapijt ligt sowieso al overal in huis, zou een extra stukje helpen?

Kimberley84

Berichten: 1484
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: In het wonderschone Drenthe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:55

Mijn gecastreerde kater doet dit ook. Is gedrag wat ze zich hebben aangeleerd en kan je weinig aan doen. Terwijl de poes waarmee hij is opgegroeid dit niet doet (die likt aan rvs en verwarming haha)

Century

Berichten: 5959
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:56

Die van mij doet dit ook, tegen de kast, vloer, muur etc. Hij doet dit een paar minuutjes en dan is het klaar. Soms komt hij nog een keertje terug. Ik heb het maar geaccepteerd, hij doet het verder netjes in de bak en hij heeft verder ook nergens last van. Hoort bij hem :)
Ik word er ook (even) wakker van, maar kan daar niet wakker van liggen :P

Dais_

Berichten: 4026
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:57

Mijn kat doet dit al 10 jaar, al vanaf kitten af aan! Soms helpt het om eens een keer hard te roepen, maar meestal gaat ze daarna alsnog verder :P Kun je de kattenbak niet verder weg zetten zodat je het 's nachts niet hoort?

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Kat schraapt langdurig aan de wand van de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:02

Onze poes doet dit ook, Lijkt bij haar op ramen wassen, maar doet dit alleen op het luikje vanaf de binnenkant dus het luikje wappert dan heen en weer.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:03

Oh dat doet onze ook. Wij zeggen altijd dat hij de wc aan het opruimen is. Onze andere kater begraaft niks, dus vindt hij dat hij dat ook moet doen en dat moet héél grondig gebeuren.
Hij weet al precies dat hij het niet mag, kijkt met een scheef oog naar ons als we een brul geven, maar echt weggaan doet hij pas als we een klap tegen de bak aan geven, haha.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:04

Wat een hoop katten die het doen! Ik herken het helemaal niet bij de katten die ik vroeger bij mn ouders had, hoewel hun huidige wel iets meer lawaai maakt.

Kattenbak verder weg is lastig, we hebben er twee en niet een erg groot huis. Om ze nu in de woonkamer te zetten.. Vrees dat het toch wennen gaat worden tot we verhuizen naar een groter huis :P

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Kat schraapt langdurig aan de wand van de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:48

Ik zou oppassen met klappen op de bak te geven. Sommige katten durven dan niet meer op de bak en gaan dan ergens anders zitten. Dan ben je verder van huis.

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Kat schraapt langdurig aan de wand van de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:50

M'n jackie doet dit ook. Maar dit is omdat ze het niet heeft geleerd om te begraven in de bak. Ook staat ze nooit in de bak maar met 3 poten op de rand. Mevrouw mist een voorpoot

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Kat schraapt langdurig aan de wand van de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:02

Mijn kleine poes heeft pas een gewoonte aangeleerd.
Die kan niet wachten tot ik de douche uitkom. Springt er dan zelf in gaat graven en doet een plasje.
Enkel sochtends.
Dan pak ik de douchekop zet hem aan spoel haar pootjes af en spoel de pip natuurlijk weg en mevr blijft gewoon in het water staan he. Totaal niet onder de indruk. Ook al maak ik de bak elke dag leeg er verandert niks.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:04

meisje2000 schreef:
Mijn kat deed.dit ook altijd en die kon geruat een kwartier doorgaan tenzij ik ingreep. Meneer deed dit altijd rond de zelfde tijd en dat was tussen half elf en elf uur. Dan lag ik al op bed en de kattenbak stond in het halletje grenzende aan onze slaapkamer. Ik moeat er dan exht uit en een beate mep tegen de bak geven zidat hij goed achrok. Dan was het weer een dag of 2 a 3 klaar en dan befon het feestje weer van voren af aan

sorry maar hoe creëer je dat een kat op den duur niet meer op de bak durft....en dan lopen mopperen dat de kar z,n behoefte buiten de bak gaat doen.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:25

cissy schreef:
Ik zou oppassen met klappen op de bak te geven. Sommige katten durven dan niet meer op de bak en gaan dan ergens anders zitten. Dan ben je verder van huis.

Ja daar moet je wel mee uit kijken ja. Maar die van ons weet precies waarom ik dat doe. Als ik een mep op de bak geef, smeert hij hem en zodra ik weer zit, gaat meneer weer naar de bak om verder te krabben. Onzindelijk is hij er niet van geworden. Hij is al zes en doet het al jaren.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Kat schraapt langdurig aan de wand van de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:33

Hier ook zo'n exemplaar, in de bak begraaft ie niets, maar hij behangt wel altijd de bak als ie klaar is. :+ Buiten (alleen in de tuin) begraaft ie z'n behoefte trouwens wel, om daarna nog tegen de schutting te vegen met z'n voorpoot. Ik heb er geen last van, dus laat hem maar idioot doen. Mijn vorige kat likte onbehandelde steen af, ik denk dat ik rare katten aantrek.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:02

nafkedemi schreef:
meisje2000 schreef:
Mijn kat deed.dit ook altijd en die kon geruat een kwartier doorgaan tenzij ik ingreep. Meneer deed dit altijd rond de zelfde tijd en dat was tussen half elf en elf uur. Dan lag ik al op bed en de kattenbak stond in het halletje grenzende aan onze slaapkamer. Ik moeat er dan exht uit en een beate mep tegen de bak geven zidat hij goed achrok. Dan was het weer een dag of 2 a 3 klaar en dan befon het feestje weer van voren af aan

sorry maar hoe creëer je dat een kat op den duur niet meer op de bak durft....en dan lopen mopperen dat de kar z,n behoefte buiten de bak gaat doen.


Nooit last van gehad, ging gewoon faarna weer keurig op de bak. Denk dat het ook afhankelijk is hoe je kat zelf is. Ik heb hem 13.5 jaar gehad en wist precies wat ik wel en niet kon doen bij hem. Dit was dus een van de dingen die ik wel kon doen bij hem.

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Re: Kat schraapt langdurig aan de wand van de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:23

Ik heb 2 katten (broertjes) en ik dacht dat het aan hun lag :+ Fijn om te lezen dat ik dus niet de enige ben met katten die dit doen _O-
Ik doe er trouwens niks aan, hoort ondertussen bij hun doen en laten :)

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat schraapt langdurig aan de wand van de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:39

Die van ons doen dat ook. Eindeloos overal krabben, echt overal.. Maar ze graven niks onder :') Nadat ze eruit zijn gaan ze nog eens de waterbak begraven.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Kat schraapt langdurig aan de wand van de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:04

Ja hoor, die debiel van mij deed dat. Onze oplossing was de kattenbak eruit en een grote opbergdoos in de plaats. In een keer ook van alle zooi af!

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Kat schraapt langdurig aan de wand van de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:08

Ik heb geen katten binnen, dus ben er niet bekend mee.
Maar kan dit stereotype gedrag zijn uit bijv. verveling of iets dergelijks