Chihuahua pups gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Chihuahua pups gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 15:29

Hallo

Ik ben al een lange tijd bezig met het vinden van een geschikte plek om 2 langharige chihuahua pups te kopen.
Ze hoeven niet perse een stamboom te hebben omdat ik er toch geen shows mee ga doen als ze maar gezond zijn en gezonde ouders hebben en in een huiselijke kring zijn opgegroeid.
Omdat ik al verschillende verhalen heb gehoord van mensen die veel geld hebben betaald voor een zogenaamde show hond met stamboom en al bij een goede fokker vandaan maar die later van alles zijn gaan mankeren ben ik niet zo weg van de echte "fokkers" en zou ik liever mijn pups kopen bij iemand die het voor de hobby doe dan iemand die er zijn brood mee moet verdienen

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 16:34

Zoals ik jou nu begrijp zie jij het als volgt. Fokkers die met boom fokken zijn "echte" fokkers die daar hun brood mee moeten verdienen en jij hebt liever een boomloos nestje want die fokkers doen het voor de lol, klopt dat?

Want in dat geval moet je weten dat veruit het óvergrote deel van de fokkers die hun enige inkomsten uit de fokkerij halen (de zogenoemde "broodfokkers") juist zónder stamboom fokken. Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat alle fokkers mét boom nou zo goed bezig zijn, of dat alle fokkers zónder boom broodfokkers zijn, maar de broodfok vind je over het algemeen niet in de georganiseerde kynologie.

Overigens ben ik verder helemaal niet thuis in de chihuahua en ik heb geen idee wat daar aan (erfelijke) ziektes rond waard, maar let er in ieder geval op dat de ouderhonden voor zover mogelijk getest zijn op afwijkingen. Wanneer je gaat voor een hondje met stamboom weet je in ieder geval wat er achter zit qua ouders en qua lijnen (dus valt er ook na te zoeken hoe het in die lijnen met de gezondheid zit). Meer is een stamboom overigens niet hoor, het is een bewijs van afkomst. Het zegt niets over de gezondheid van honden, hun eventuele kans op aandoeningen en of ze later iets gaan mankeren.

Verder weet ik natuurlijk niet waar jij al gezocht hebt, maar mijn eerste ingeving zou zijn: Benader de pupbemiddeling van de NCC of de BCC :) Zij kunnen je zeker verder helpen.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Chihuahua pups gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 16:37

hier een kerngezonde 100% zuivere chi met stamboom!

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Chihuahua pups gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 16:48

Niet thuis in de chihuaua wereld, wat betreft het fokken, maar let er bij dit ras heel erg op dat je een hond met een enigszins formaat hoofd koopt aub. Veelal zie ik honden van dit ras, waarbij de ogen nog niet niet uit het hoofd puilen, waarbij ik toch altijd het idee krijgt dat zo'n hond met chronische koppijn moet rondlopen.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Chihuahua pups gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:02

niet thuis in de chihuahua wereld. maar veel van die "thuis" nestjes zijn broodfokkers die even de honden in huis zetten omdat er mensen komen...
Ga voor ene hond met stamboom die goede gezondheidstesten hebben doorstaan.
tip voor wanneer je 2 honden neemt: neem geen 2 zussen of 2 broers uit hetzelfde nest! ga iever voor pups uit verschillende nesten. Het namelijk vaak zo dat die honden gaan vechten wanneer ze mentaal volledig volwassen zij (4-5-6 jaar). dit zie je regelmatig in het asiel dat honden afgestaan worden omdat ze met broer of zuslief vechten.
kies ook voor 1 reu en 1 teef (en laat 1 of beide helpen). intacte reuen vechten ook vaak op oudere leeftijd. hetzelfde met teven :)

veel geluk met je zoektocht!

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:11

Neem eens contact op met de rasvereniging. De meeste fokkers die daarbij aangesloten zijn moeten zich toch echt wel aan de regels van de rasvereniging houden. En aangezien de Chihuahua een populaire hond is wordt er veel nestjes gefokt al dan niet met stamboom. Vraag bij de rasvereniging naar aangesloten fokkers en ga deze eens bezoeken. Ga in elk geval niet over één nacht ijs wbt het kopen van een pup. Bedenk wel dat een pup via een rasvereniging vaak duurder is dan een pup via mp of broodfokker. Alhoewel dat die de prijzen ook wel weten.

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:11

Ik snap wel wat ts bedoeld hoor. absoluut geen broodfokker maar de zogenaamde erkende fokkers ook liever niet. Denk eerder een gewoon gezond nestje gewoon bij mensen thuis. Die het doen voor de hobby 1x een nestje bijvoorbeeld

mika11

Berichten: 11106
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:11

De kans op een gezonde chi zonder stamboom, dat is een grotere gok, dan een chi met stamboom uit goede ouders.

De chi is aardig kapot gefokt, daarom is het juist belangrijk dat je bij een goede fokker terechtkomt, die echt alleen met goede en gezonde hondjes fokt.

Een gelegenheidsnestje bij mensen die gewoon een keer een nestje fokken, dat kan wel.
Maar dan zou ik het alleen doen, als ze de ouderhondjes helemaal getest hebben op (erfelijke) afwijkingen.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:20


love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 17:30

lovelucydan schreef:
Ik snap wel wat ts bedoeld hoor. absoluut geen broodfokker maar de zogenaamde erkende fokkers ook liever niet. Denk eerder een gewoon gezond nestje gewoon bij mensen thuis. Die het doen voor de hobby 1x een nestje bijvoorbeeld


Precies :D je weet niet wat er allemaal gebeurt bij de zogeheten erkende fokkers heb in omgeving al vaak meegemaakt dat de hond met stamboom en al een zwak ziek beestje was met veel dierenarts kosten en pijn :(

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:35

love_animals schreef:
lovelucydan schreef:
Ik snap wel wat ts bedoeld hoor. absoluut geen broodfokker maar de zogenaamde erkende fokkers ook liever niet. Denk eerder een gewoon gezond nestje gewoon bij mensen thuis. Die het doen voor de hobby 1x een nestje bijvoorbeeld


Precies :D je weet niet wat er allemaal gebeurt bij de zogeheten erkende fokkers heb in omgeving al vaak meegemaakt dat de hond met stamboom en al een zwak ziek beestje was met veel dierenarts kosten en pijn :(

je moet ook altijd de gezondheidsresultaten van de ouders vragen, laat ze je de certificaten maar tonen!
broodfokkers hebben steeds vaker een hondje in hu onder het nom eenmalig nestje... als gewone hondenbezitter kan je die er helemaal niet tussenuit halen.

kies ene goede fokker, met goede stamboomhondjes. vraag de gezondheidsresultaten op en kijk zelf na of er in de lijnen bekende erfelijke ziektes zitten. (er kan altijd een ziek hondje bij eender welke fokker vandaan komen, hoe de fokker hiermee omgaat maakt het verschil)

mika11

Berichten: 11106
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:35

Maar wat bedoel je precies met een erkende fokker?
Broodfokkers noemen zich ook erkende fokkers namelijk.

Het woord 'erkend' betekent niks, het is een titel die sommige fokkers zich geven.
Maar het is niets, het zegt totaal niets over een fokker.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Chihuahua pups gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:45

let er ook vooral op dat je niet een te kleine chi koopt...daar is de aflopen jaren te veel op doorgefokt omdat met een zo klein mogelijk chi wilde. Wat totaal geen goede hondjes heeft gegeven (maar je de mensen massa vind het zo leuk zoń teacup..)

Ik krijg heel vaak de vraag of ik wel een echte chi heb................. want jij hij is iets groter gedraagt zich als een echte hond en geen lopende handtas.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:50

Zoek een kleine fokker die max 2 nesten per jaar heeft (1 nest/teef/jaar) maar wel volgens de rasstandaard fokt en met FCI stamboom.

Zijn er wel als je goed zoekt, via de vereniging zal er ook wel heel wat te vinden zijn.

Snap wel wat je bedoelt betreffend erkende fokkers en stamboom.
Heb 4 honden zitten uit verschillende soorten fok en daar zie je ook verschil in qua gezondheid.

1 herplaatser, broodfok > lichamelijk perfect in orde maar in haar koppie wat minder
1 pup zonder stamboom maar particulier en hobbymatig > lichamelijk en geestelijk in orde.
1 pup van fokker met FCI stamboom, uit uitstekende ouders, toch slecht in de rug.
1 pup van eigen fok gehouden met FCI stamboom, uit uitstekende ouders toch slecht op heupen en ellebogen.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:50

Ik weet niet of ik het je zou aanraden om 2 pups tegelijkertijd te nemen. Een goede fokker zal je dat niet snel aanraden. 2 pups is heeeeel pittig vind ik. Helemaal van het type als een Chi, die echt onderschat worden vind ik.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:51

Zoe_97 schreef:
kies ook voor 1 reu en 1 teef (en laat 1 of beide helpen). intacte reuen vechten ook vaak op oudere leeftijd. hetzelfde met teven :)

Ik vind het toch zo zonde dat mensen zo denken. Op voorhand laten helpen omdat ze agressief zouden worden als je het niet doet.


love_animals schreef:
lovelucydan schreef:
Ik snap wel wat ts bedoeld hoor. absoluut geen broodfokker maar de zogenaamde erkende fokkers ook liever niet. Denk eerder een gewoon gezond nestje gewoon bij mensen thuis. Die het doen voor de hobby 1x een nestje bijvoorbeeld


Precies :D je weet niet wat er allemaal gebeurt bij de zogeheten erkende fokkers heb in omgeving al vaak meegemaakt dat de hond met stamboom en al een zwak ziek beestje was met veel dierenarts kosten en pijn :(

Koop dan wel een hondje uit geteste ouders.

En twee pups. Oeii, ik zou met één beginnen. Chihuahua's staan er ook om bekend nogal een handje vol te zijn en zijn lastig zindelijk te krijgen. Om dat dubbel te hebben lijkt me ronduit verschrikkelijk maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:23

Heb je je verdiept in de erfelijke aandoeningen die een Chi kan krijgen? Het zijn er behoorlijk wat. En denk je dat die bij niet stamboom Chi's, die over het algemeen geen geteste ouders/voorouders hebben minder voorkomen dan bij Chi's met stamboom en geteste ouders/voorouders?

Een stamboom is niet heilig, geteste ouders en voorouders daarentegen vergroot wel de kans op gezonde(re) pups.
Ik zou echt minimaal voor geteste ouders gaan. Let op dat wellicht niet alle testen die gedaan kunnen worden verplicht zijn (voor stamboom dieren), zoals Syringomylia.
Dan nog kan een fokker jou nooit de garantie geven dat jouw pup niks kan krijgen.

Populairiteit doet een ras nooit goed ook dus zou goed zoeken.

Verder geen tips waar je moet zijn, succes. :)

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:44

Lisitano schreef:
Zoe_97 schreef:
kies ook voor 1 reu en 1 teef (en laat 1 of beide helpen). intacte reuen vechten ook vaak op oudere leeftijd. hetzelfde met teven :)

Ik vind het toch zo zonde dat mensen zo denken. Op voorhand laten helpen omdat ze agressief zouden worden als je het niet doet.



Precies :D je weet niet wat er allemaal gebeurt bij de zogeheten erkende fokkers heb in omgeving al vaak meegemaakt dat de hond met stamboom en al een zwak ziek beestje was met veel dierenarts kosten en pijn :(

Koop dan wel een hondje uit geteste ouders.

En twee pups. Oeii, ik zou met één beginnen. Chihuahua's staan er ook om bekend nogal een handje vol te zijn en zijn lastig zindelijk te krijgen. Om dat dubbel te hebben lijkt me ronduit verschrikkelijk maar dat moet je natuurlijk zelf weten.[/quote]
dat zeg ik toch niet. ik naad af 2 reuen of 2 teven te nemen. maar om een reu en ene teef te nemen omdat dat vaak goed gaa. dan moet je wel 1 laten helpen om zelf geen pups te krijgen.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Chihuahua pups gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:46

Bij een goede fokker krijg je er geen twee mee...dat moet je ook niet willen.

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:52

Leuk dat je een hond krijgt! :D

Ik ken geen fokkers om aan te raden, maar ik heb wel advies om te kijken of een fokker goed is of een broodfokker. Ga langs bij meerdere fokkers, en stel vragen, bekijk de dieren die ze al hebben. Zien ze er gezond en blij uit? Is het verblijf van de pups schoon? Kun je de ouder dieren zien?
Let ook op hoe de ouder honden reageren op je, zijn ze bang/ vals is het waarschijnlijk een slechte fokker...

Wat ook belangrijk is of de fokker contact houdt na de aankoop, doen ze dit niet, is het een foute boel...
Als ze meer dan twee verschillende rassen fokken ook meteen wegwezen!

Het lastige met raszuivere chihuahua's is wel dat ze vaak ofwel heel duur zijn, of wel gezondsheids problemen hebben. Maar een goede fokker laat altijd de ouder honden testen op mogelijke erfelijke ziektes, dus daar kun je iig naar vragen.
Goede fokkers hebben vaak wel lange wachtlijsten dus het kan even duren voor je je pup krijgt.

Hier staan ook nog tips om een brood fokker te herkennen
https://broodfok.jimdo.com/hoe-herken-j ... oodfokker/

Succes, hopelijk vind je een leuke gezonde pup! :)

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Chihuahua pups gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:00

Twee Chihuahua pups... := Never nooit niet doen. := Chihuahua's zijn echt eigenwijze hufters, die gaan je uitproberen en vertikken het om te doen wat je zegt in eerste instantie. Je bent écht wel ff zoet om 1 Chihuahua goed op te voeden (als een echte hond).

Verder zal ik je PB beantwoorden. ;)

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:32

love_animals schreef:
lovelucydan schreef:
Ik snap wel wat ts bedoeld hoor. absoluut geen broodfokker maar de zogenaamde erkende fokkers ook liever niet. Denk eerder een gewoon gezond nestje gewoon bij mensen thuis. Die het doen voor de hobby 1x een nestje bijvoorbeeld


Precies :D je weet niet wat er allemaal gebeurt bij de zogeheten erkende fokkers heb in omgeving al vaak meegemaakt dat de hond met stamboom en al een zwak ziek beestje was met veel dierenarts kosten en pijn :(



De kans op een gezonde hond van een goede stamboom fokker geeft heel wat meer zekerheid en minder kans op een broodfok pup waar juist aan verdiend word.

jacqdenh
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-12-11

Re: Chihuahua pups gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:01

Duidelijk stuk van Galathil en wat goed dat ze de link over broodfokkers erbij heeft heeft
gezet!! Ik heb al een hoop ellende gezien van gelegeheidsnestjes .Niet gehinderd door enige kennis word chi 1 met chi 2 gekruist zonder dat men kijkt of het wel bij elkaar past en wat de eventuele erfelijke problemen kunnen zijn.Dit geld natuurlijk ook voor broodfok.De een voor de lol de ander voor de centen.
dus via de raad van beheer en de ras vereniging goede verantwoordelijke fokker zoeken om evt problemen zoveel mogelijk te voorkomen. mischien wat langer doorsparen maar nooit iets kopen bij broodfokker .dan houd je een ellendig leven van de fokhonden in stand!
en nooit 2 pups tegelijk kopen.en daarna naar een goede hondenschool ja ook met je chi!!

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:34

Dat twee teven vaak vechten, ben ik het mee eens. Bij grote, sterke rassen. Bij chihuahua's zou ik me daar niet zo druk om maken. Wij hebben twee chihuahua's en twee Chihuahua kruisingen (hebben heel af en toe ook een nestje), een Malteser en een kleine Kees, allemaal teefjes. Maar ze vechten niet hoor. En als ze het wel doen, hebben ze een groot probleem met mij. En dat weten ze. Nooit moeilijkheden.

Wel zou ik er één tegelijk nemen. Ik vind ze geen eigenwijze hufters, juist als ze nog jong zijn, willen ze je graag plezieren. Zindelijk maken is ook goed te doen, maar je moet er echt wel bij zijn en ongeveer honderd keer per dag buiten staan. Ze zijn hier allemaal zindelijk, maar ik heb misschien de uitzonderingen op de regel?
Maar één tegelijk dus, gewoon omdat je die tijd wel nodig hebt als je het goed wil doen.
Overigens, gebruik gewoon je gezonde verstand als je een Chi koopt. Overal zijn misstanden, bij de hobbyfokkers en bij de stamboom fokkers. Bij beiden komen extremen voor, omdat dat dat nou eenmaal gevraagd wordt en het meeste geld aan verdiend wordt.


Afbeelding

love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 14:58

Galathil schreef:
Leuk dat je een hond krijgt! :D

Ik ken geen fokkers om aan te raden, maar ik heb wel advies om te kijken of een fokker goed is of een broodfokker. Ga langs bij meerdere fokkers, en stel vragen, bekijk de dieren die ze al hebben. Zien ze er gezond en blij uit? Is het verblijf van de pups schoon? Kun je de ouder dieren zien?
Let ook op hoe de ouder honden reageren op je, zijn ze bang/ vals is het waarschijnlijk een slechte fokker...

Wat ook belangrijk is of de fokker contact houdt na de aankoop, doen ze dit niet, is het een foute boel...
Als ze meer dan twee verschillende rassen fokken ook meteen wegwezen!

Het lastige met raszuivere chihuahua's is wel dat ze vaak ofwel heel duur zijn, of wel gezondsheids problemen hebben. Maar een goede fokker laat altijd de ouder honden testen op mogelijke erfelijke ziektes, dus daar kun je iig naar vragen.
Goede fokkers hebben vaak wel lange wachtlijsten dus het kan even duren voor je je pup krijgt.

Hier staan ook nog tips om een brood fokker te herkennen
https://broodfok.jimdo.com/hoe-herken-j ... oodfokker/

Succes, hopelijk vind je een leuke gezonde pup! :)


dankje :D