Geit te mager, wat voeren?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Geit te mager, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 12:07

Bij mijn pony's staan 2 geiten waarvan 1 in de winter invalt en mager word. Nou krijgen ze van mij al royaal hooi bij maar ik vroeg me af wat een geit eigenlijk gevoerd krijgt indien ze wat moeilijker op gewicht blijven? Op google vind ik vrij weinig. Ze worden ontwormd en de tanden zijn nagekeken.

Het zijn overigens ook niet mijn geiten maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dat zit met geiten en voeding en wat wel/niet geschikt is. :)


MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: Geit te mager, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 12:56

Ze krijgen een schep geitenbrok met zijn tweeen.

Poeh nou vraag je me wat. Degene die invalt lijkt op een nubische geit. De ander is een witte melkgeit. Ze zijn beide al wat ouder. De nubische is ongeveer een meter en geloof ik 8 of 9 jaar en de ander is nog wat ouder.

Ik geef ze nu wel eens wat van mijn pony's hun cavalor fiber force maar begon me af te vragen of dat wel goed is voor ze. Ze vinden het heel lekker maar dan kunnen ze beter iets van me krijgen wat speciaal voor geiten is lijkt me.

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: Geit te mager, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 15:23

Ha, die is leuk. Dat valt zeker te regelen, mijn pony's zijn van dezelfde hoogte. :D Gelukkig hebben ze een schuilhok met flink stro er in.


MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: Geit te mager, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 17:58

Liksteen hebben ze ook. Het voer ligt inderdaad al verdeeld! Kuilmais als in koeienvoer? Denk niet dat ik daar 1,2,3 aan kan komen.

Een geitenmuesli er bij? Is dat wat of schiet dat niet echt op? Bietenpulp had ik ook al eerder gehoord, net als seniores priores.

Dat paardenvoer niet ideaal is had ik begrepen. Krijgen ze ook maar af en toe en dat geef ik nu niet meer. Las inderdaad wat over koper maar via internet werd het me niet helemaal duidelijk.

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: Geit te mager, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 20:26

Ze hebben een groene liksteen van de welkoop als ik het goed heb. Geloof dat die speciaal voor geiten is?

Wormen kan altijd natuurlijk. Zal het eens doorgeven.

Bedankt voor de tips so far. Volgens mij heb ik zelfs nog SP staan.

Misschien een gek idee maar hoe zit het met olie? Magere paarden kunnen ook olie bijgevoerd krijgen. Kan een geit daar iets mee of niet doen? Ik heb lijnzaadolie staan namelijk.

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 12:25

De tip van het brood had ik ook al gekregen. :j

Heb nu eerst muesli en mais voor ze gehaald. Ze vonden het heerlijk in iedergeval. :D

Bedankt ook voor de andere tips. Ik hou ze even in gedachten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh en 48 bezoekers