Hamster in aquarium, een paar vraagjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Hamster in aquarium, een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 19:41

Ik heb vroeger als kind altijd hamsters gehad, super leuk! Maar toen ik ouder werd ging het houden in een kooi me toch wat tegen staan.

Nu heb ik een groot aquarium gekregen van 120cm x 50cm *\o/* .
Hier wil ik dus een hamster in gaan houden.

Nu ben ik nog op zoek naar een goede stofvrije en geur absorberende bodembedekking.

Verder vroeg ik me nog af hoe vaak je zo'n aquarium precies schoonmaakt. Kooi vroeger 1 x per week maar ik vraag me af of dat bij zo'n grote ruimte nodig is.

Dan nog een vraag over ventilatie. De bovenkant van het aquarium heeft een dicht deksel maar boven aan in de achterwand zitten 4 grote gaten. Zou dit voldoende zijn om te ventileren of zou ik toch het deksel moeten verbouwen met gaas?

Iemand die deze vragen voor me kan beantwoorden? :)

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Hamster in aquarium, een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:45

Ik heb mijn hamster ook in een aquarium gehad ( hamster is nu overleden )
Ik vind het veel leuker als een kooi, in een aquarium kun je het diertje goed zien en zie je gangen die ze maken :D

Ik gebruik altijd hennepvezel, is fijn zacht spul, niet stoffig en je ruikt niks.
Ik maakte het aquarium 1x per 3 weken schoon ongeveer, ik deed er altijd heel veel bodembedekking in zodat hamster goed kan graven.

Ik denk dat die 4 gaten wel genoeg moet zijn, heb je een foto er van ?

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Hamster in aquarium, een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 19:47

Ik zal morgen een foto maken :)

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:48

Ik had vroeger op mijn aquariumbak een deksel met gaas, die ik er in zijn geheel af kon pakken. De bak maakte ik eens per week schoon. Maar soms ook alleen het plashoekje.
Als bodembedekking had ik altijd zaagsel.

Splut
Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:49


WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:49

Top ! Iig een erg mooi formaat :D Gaat hamster leuk vinden haha :))

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Hamster in aquarium, een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:17

Om antwoord te geven op je vraag hoe vaak het schoongemaakt wordt: mijn bakken van 100 x 50 doe ik eens in de 4 maanden in z'n geheel. Als een bepaalde plek heel vies is doe ik die plek vaker :)

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Hamster in aquarium, een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:25

Ik heb ook mijn hamster in een aqurium. Ik gebruik Plosplan zaagsel. Dit is minder stoffig als andere merken. Eens in de paar maanden maak ik hem helemaal schoon. Maar ik haal dagelijks de vieze plasplekjes en keutels eruit. Zo blijft het lang schoon.
Ik heb wel een deksel, maar gebruik hem niet. Hij kan er niet uit ontsnappen.

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Hamster in aquarium, een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 22:53

Bedankt voor alle tips al! Kan ik zeker wat mee :j.

Deksel van volledig gaas heb ik ook al gezien inderdaad alleen dat word lastig. Deksel van mijn aquarium kan er niet volledig af zonder het te slopen. Kan de voorste rand er wel afschuiven en daar gaas plaatsen maar is niet super handig, vandaar de vraag of de 4 gaten genoeg zijn, scheelt een hoop gedoe haha!
Ik maak morgen een foto.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Hamster in aquarium, een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:59

Zo jij bent goed bezig!!!

Ben benieuwd naar de foto :)

Hier word gebruik gemaakt van plospan zaagsel in combinatie met hennepvezel. En dit word zo ééns in de vier tot acht weken volledig verschoond. Verschilt per hamster :) Sowieso wel de vieze plekken en badzand worden regelmatig vervangen.

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Hamster in aquarium, een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 17:34

Afbeelding

Dit zijn de gaten waar het om gaat. Zitten boven in in de achterwand. Aan de andere kant zitten er nog 2. Zou dit voor voldoende ventilatie zorgen zodat het deksel er op kan blijven?

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Hamster in aquarium, een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:40

Ik heb bodem van Back2nature voor mijn witbuikegel en dat is echt heel erg ideaal. Geen stof, geen geur, terwijl egels écht meuren. :+

Het is vrij prijzig maar je doet er ook enorm lang mee. Ik heb mijn egel in september een jaar en ik zit nog steeds aan mijn eerste zak (a 12,50), met dagelijks uitscheppen van natte plekken ed, met een terrarium van een 100x50

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:33

tessa_brian schreef:
[ [url=m/ceC5Vi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zijn de gaten waar het om gaat. Zitten boven in in de achterwand. Aan de andere kant zitten er nog 2. Zou dit voor voldoende ventilatie zorgen zodat het deksel er op kan blijven?


Hm, ik zou het persoonlijk erg weinig vinden!

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Hamster in aquarium, een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 18:14

Misschien toch maar deksel verbouwen dan..

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Hamster in aquarium, een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:20

Wat super dat je zo'n grote bak hebt!

Qua bodembedekking gebruik ik zaagsel/chipsi super in combinatie met hooi voor stevigheid om te graven.

De hele bak verschonen doe ik niet. Dat deed ik al niet toen ik nog 60x40 had. Zo zonde van al het schone spul wat ik weggooide... Enkel de plasplekjes en het zand (mijn hammie is allergisch, dus dat heeft hij niet meer) moet je vaker vervangen, verder blijft alles vrij schoon.