Rat heeft koffie gedronken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Rat heeft koffie gedronken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 14:24

Hoi allemaal,

Een van mijn watjes heeft zojuist mijn kopje koffie gevonden. Ze zat zich heerlijk met de koffie te wassen, maar nu ben ik bang dat ze er ook van gedronken heeft.
Ik weet dat ratten geen koffie mogen en heb de dierenarts al geprobeerd te bellen, die nam niet op. Ze lijkt niet ziek te zijn ervan.
Nu vroeg ik me af hoe erg het is als een rat dus een keer wel koffie drinkt.

Hopelijk kunnen jullie me gerust stellen!

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Rat heeft koffie gedronken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:28

Ligt er natuurlijk ook aan hoe sterk die koffie is en hoeveel hij binnenkreeg... als de rat verder normaal reageert zal het vast wel goedkomen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:30

Is Google niet te bereiken?
Er is enorm veel onderzoek gedaan naar invloed van cafeïne op ratten, en ze kunnen er een behoorlijke dosis van verdragen (LD50 367 mg). In een kop normale koffie zit zo'n 120 mg, daar heeft je dat een minieme fractie van gedronken, je hoeft je dus geen zorgen te maken.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 07-01-17 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:31

Ik zou me niet zo druk maken, die van mij hebben een keer de spacecake van een huisgenoot gevonden en daar kwam ik pas een half uur later achter 8)7 Ze waren een beetje sloom maar hebben niks aan het avontuur overgehouden :Y)

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:35

Spelt schreef:
Ik zou me niet zo druk maken, die van mij hebben een keer de spacecake van een huisgenoot gevonden en daar kwam ik pas een half uur later achter 8)7 Ze waren een beetje sloom maar hebben niks aan het avontuur overgehouden :Y)

:')

Zou je inderdaad geen zorgen maken :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:36

Als dat zo goed zou werken zouden op veel stallen waar een plaag zou zijn wel koffie neer gezet worden.
Die beesten krijg je nog niet dood al heb je het graag (ja sorry).
Dus ik zou me ook niet druk maken.

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 14:37

Ik heb inderdaad op google zitten kijken. De reacties liepen uiteen van mensen die hun ratten al jaren koffie laten drinken en vinden dat er wel gezondigd mag worden naar mensen die gelijk riepen dat je de rat ACE-inhibitors moet geven omdat het mogelijk het hart aan kan tasten. Vandaar dat ik graag toch even bevestiging zoek dat het niet ernstig is als ze het een keertje wel drinken.
Ik hou me zelf altijd netjes aan de lijst van wat ratten wel en niet zouden mogen. Als daar dan staat dat koffie niet mag, weet ik natuurlijk niet op grond waarvan en hoe ernstig het is als ze het eens een keer wel eten/drinken.

Gelukkig lijkt ze inderdaad niet anders te doen dan normaal. Bedankt voor de reacties :)

Haha, stonede ratten. :') Ze zullen inderdaad wel tegen veel kunnen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:39

Spelt schreef:
Ik zou me niet zo druk maken, die van mij hebben een keer de spacecake van een huisgenoot gevonden en daar kwam ik pas een half uur later achter 8)7 Ze waren een beetje sloom maar hebben niks aan het avontuur overgehouden :Y)

Grappig, maar irrelevant. Jij kunt een pond pure cacoa probleemlloos eten, je hond zal er aan sterven.
Daarbij is de LD50 van cannabis belachelijk hoog.

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:42

Kuggur schreef:
Spelt schreef:
Ik zou me niet zo druk maken, die van mij hebben een keer de spacecake van een huisgenoot gevonden en daar kwam ik pas een half uur later achter 8)7 Ze waren een beetje sloom maar hebben niks aan het avontuur overgehouden :Y)

Grappig, maar irrelevant. Jij kunt een pond pure cacoa probleemlloos eten, je hond zal er aan sterven.
Daarbij is de LD50 van cannabis belachelijk hoog.


De LD en LC verschilt daarom ook per dier en per product.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:42

Off-topic maar ratje wast zichzelf ermee.. stiekem wel schattig

Andere Da bellen voor advies?

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:44

Kuggur schreef:
Spelt schreef:
Ik zou me niet zo druk maken, die van mij hebben een keer de spacecake van een huisgenoot gevonden en daar kwam ik pas een half uur later achter 8)7 Ze waren een beetje sloom maar hebben niks aan het avontuur overgehouden :Y)

Grappig, maar irrelevant. Jij kunt een pond pure cacoa probleemlloos eten, je hond zal er aan sterven.
Daarbij is de LD50 van cannabis belachelijk hoog.


Het was alleen maar om aan te geven dat ratten echt wel tegen een stootje kunnen ;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Rat heeft koffie gedronken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:54

Je weet wat "irrelevant" betekent?

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 14:58

Daarnet een andere dierenarts weten te bereiken. Ik moest me niet al te veel zorgen maken :) Nogmaals, bedankt allemaal voor de reacties!

@Knert: Ze wordt al sinds dat ik haar heb helemaal gek van de geur van koffie. Ik denk dat het haar foute verleiding is en gek is op de geur :9k Nu dat mijn grootste angst weg is, was het inderdaad wel erg aandoenlijk.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Rat heeft koffie gedronken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:58

Nu wil ik eigenlijk wel een foto zien van de cafeïne verslaafde

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Rat heeft koffie gedronken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 01:20

Ik zal morgen eens een foto maken van de zusjes :j