HELP! Hamster met een rode huid / jeuk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appelxkiwi

Berichten: 197
Geregistreerd: 10-06-09
Woonplaats: Breda

HELP! Hamster met een rode huid / jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 01:20

Dag lieve mensen,

Onze goudhamster heeft al een tijdje last van een rode huid / jeuk. Hij heeft een vast hoekje waar die vaak 'rolt' en kleine bloed spettertjes zitten.

We zijn 8 december voor de eerste keer naar de dierenarts geweest. De dierenarts heeft naar hem gekeken en heeft toen Ivomec 10% gegeven (druppels tegen parasieten). Verder heeft de hamster een tijdje cavia voer gehad toen hij bij een oppas adresje stond ivm vakantie, die we daarna wilden opmaken. Hij is toen ook gelijk van het cavia voer afgegaan en weer op normaal hamster voer gezet. Na +- een week was er nog geen verschil en heeft de hamster Prednisolon voorgeschreven gekregen, 1/8e pilletje per dag, opgelost in een beetje water en met een spuitje in z'n bekje spuiten. Aangezien dit na enkele dagen ook nog geen effect had gegeven, 2x 1/8e pilletje per dag. Nog steeds geen effect en naar aanraden van de dierenarts van het zaagsel afgehaald en op handdoeken gezet (misschien allergisch voor zaagsel). Hij staat nu +- anderhalve week op handdoeken, maar er is nog steeds geen verbetering.

Aanstaande donderdag heb ik opnieuw een afspraak, omdat er nog steeds geen verbetering is.

M'n uiteindelijke vraag:

Heeft iemand misschien hetzelfde meegemaakt met zijn / haar hamster?! Of heeft iemand ideeën wat het nog kan zijn?

LET OP: Ik heb dus ook intensief contact met de DA, dus actie wordt zeker ondernomen.

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 01:24

Bij twijfel aan allergie niet op handdoeken zetten maar op bijvoorbeeld CareFresh. In handdoeken valt niet te graven/woelen en dat is waar een hamster naar drijft. (is dus natuurlijker voor de hamster)

Als ik het goed begrijp krabt hij zichzelf dus open door de jeuk? En hier zijn anti-parasieten op geprobeerd en dit geeft/gaf geen resultaat?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: HELP! Hamster met een rode huid / jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 01:29


appelxkiwi

Berichten: 197
Geregistreerd: 10-06-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 01:31

AlwaysH schreef:
Bij twijfel aan allergie niet op handdoeken zetten maar op bijvoorbeeld CareFresh. In handdoeken valt niet te graven/woelen en dat is waar een hamster naar drijft. (is dus natuurlijker voor de hamster)

Als ik het goed begrijp krabt hij zichzelf dus open door de jeuk? En hier zijn anti-parasieten op geprobeerd en dit geeft/gaf geen resultaat?


CareFresh zal ik is halen!

Klopt, hij heeft kleine wondjes bij z'n neus / ogen. Hij heeft nu 3x de druppels tegen parasieten gehad, maar hij heeft nog steeds een rode huid en wondjes.

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: HELP! Hamster met een rode huid / jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:58

Klinkt inderdaad als een allergie die de luchtwegen dwars zit. Nu hij anderhalve week op handdoeken zit krabt hij nog steeds? Of is dat wel gestopt verder?

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:05

ik weet niet of het vergelijkbaar is, maar mijn konijn had dit ook. veel jeuk en open/ plekjes bij de mondhoeken en neus.
Hij bleek allergisch te zijn voor plastic en ijzer (voerbakjes en drinkfles), dus volledig over gezet op stenen bakjes en hij was allergisch voor stof. Hij had als ondergrond, in stukjes gescheurd, wc papier en kreeg (paarden)kuil of nat hooi (naast zijn gewone voer).

appelxkiwi

Berichten: 197
Geregistreerd: 10-06-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 22:24

AlwaysH schreef:
Klinkt inderdaad als een allergie die de luchtwegen dwars zit. Nu hij anderhalve week op handdoeken zit krabt hij nog steeds? Of is dat wel gestopt verder?


Hij heeft nooit echt gekrabt (zover ik heb gezien), wel heel veel het rollen in het hoekje en regelmatig zichzelf schoonmaken. Het rollen heb ik hem ook al eventjes niet meer zien doen, maar er zitten nog wel bloed spettertjes in z'n vaste 'rol hoekje', dus ik ga er van uit dat ie dat nog wel doet.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:28

Heeft de hamster ooit mogen genieten van een goed zandbad?

Prednison o.a is troep dus kan mij inderdaad voorstellen dat het daar niet van verbeterd. De hamster is nu bij wijze van nog viezer dan dat hij hier voor was. Zaagsel kan inderdaad voor allergieën zorgen bij sommige hamsters.

Ik heb een Russische Dwerghamster in het verleden gehad met een allergie voor zaagsel. Dit kwam vrij plots. Vacht stond open, vuurrode huid. Ik ga nog een pakje Cotton Clean liggen en heb dit gelijk vervangen. De volgende ochtend (zo'n 12 uur verder) ging ik bij haar kijken en was de vacht rustiger en lag weer dichter en het huidje was minder rood. Na 48 uur was het volledig hersteld.

Ik zou inderdaad een bodembedekking gaan zoeken die hypo allergeen is. Persoonlijk heb ik het idee dat carefresh nog iets teveel 'stoft' voor dit probleem. Maar uitproberen kan altijd.

De troep moet nu uit z'n lichaam en zijn vacht moet schoon. Nu blijft het (in mijn ogen) irriteren.

Edit: Wat een halve adviezen van de DA overigens. Als je een hamster voor mijt behandeld moet je ook de omgeving + de spullen tegen mijt behandelen. Anders ben je aan het dweilen met de kraan open. :+

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: HELP! Hamster met een rode huid / jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:50

Mwah, je hebt ook speciale carefresh die volgens mij hypoallergeen is, maar dat weet ik niet zeker.
Zandbad is natuurlijk ook goed voor de vachtverzorging inderdaad!