Hond aan de lijn in losloopgebied

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 15:54

Onlangs hoorde ik iemand vertellen over een situatie die hij meegemaakt had.
Hij liep met zijn hond in het bos toen er een onstuimige hond aan kwam rennen. Hij riep naar de eigenaar dat zijn hond niet lief was en dat meneer beter zijn hond aan kon lijnen :(:) . Tot dusver vond ik niets aan het verhaal gek, maar er werd afgesloten met de zin: Ik liep dan wel in het losloopgebied, maar dan nog moet je je hond onder appèl hebben!

En toen wist ik niet meer wat ik ervan moest vinden. Ik ben de discussie niet aangegaan maar ik zie heel duidelijk twee kanten aan het verhaal. Ik zal zelf altijd (proberen) mijn hond aan de lijn (te) doen wanneer een eigenaar aangeeft dat zijn hond geen behoefte heeft aan contact. Alleen, ik ga er ook vanuit dat er geen aangelijnde (agressieve) honden in het losloopgebied zijn. Hier in de omgeving is het aantal losloopgebieden zeer schaars (10 hectare bos losloopgebied tov 120 hectare gebied waar je met een aangelijnde hond mag komen). Waarom ga je dan met een aangelijnde, niet sociale, hond in een losloopgebied lopen?

Hoe denken jullie hierover?

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:57

Als ik in een losloopgebied loop met mijn hond los (klein, lief, onderdanig ding) dan zorg ik altijd dat ik mijn hond bij mij heb als ik een aangelijnde hond tegen kom. Hij mag daar van mij niet naartoe. Loopt de andere hond ook los, dan wel.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:58

Douce schreef:
Onlangs hoorde ik iemand vertellen over een situatie die hij meegemaakt had.
Hij liep met zijn hond in het bos toen er een onstuimige hond aan kwam rennen. Hij riep naar de eigenaar dat zijn hond niet lief was en dat meneer beter zijn hond aan kon lijnen :(:) . Tot dusver vond ik niets aan het verhaal gek, maar er werd afgesloten met de zin: Ik liep dan wel in het losloopgebied, maar dan nog moet je je hond onder appèl hebben!



Hoe denken jullie hierover?

Helemaal mee eens. Honden los mits onder appèl. Het is geen ga-je-goddelijke-gang-maar-losloopgebied.

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 15:59

@GDG ik geef ook aan het daarmee eens te zijn, alleen niet te begrijpen waarom je daar gaat lopen als je hond toch aangelijnd is en geen sociaal contact behoeft. Ik vroeg me oprecht af wat daar eventuele motivaties voor zijn, vooral omdat je hier in de meeste mooie gebieden je honden toch aangelijnd moet houden, kun je imo net zo goed daar lopen..

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:01

Ik vind het erg logisch eigenlijk.

Losloopgebied = je MAG je hond los laten. Het HOEFT niet!

Laat jij je hond los, dan mag je veronderstellen dat jij dit doet omdat jij je hond goed onder appél en commando hebt en dat het geen agressieve, niet-sociale hond betreft.
Met andere woorden; als jij iets of iemand tegen komt en jij hebt je hond los lopen, hoort de hond gewoon te komen als jij hem roept. Zodat je hem kan laten zitten, bij je houden, vasthouden of desnoods aanlijnen.

Als er iemand met een aangelijnde hond loopt in een losloopgebied wil dat zeggen (en dat heb ik altijd geleerd als normale fatsoensnormen/ongeschreven regels) dat het 1. een eventueel loops teefje betreft of 2. dat het een hond betreft die los nog niet goed te vertrouwen is door de eigenaar of 3. dat het een hond betreft die niet altijd even sociaal is naar andere honden.

Wij hadden jaren geleden een Engelse Bulldog reu die niet naar elke hond even lief was. Daar kon hij zeer dominant/agressief op reageren; maar hij waarschuwde eerst altijd wel. Die hadden we dan ook ALTIJD aangelijnd. Losloopgebied of niet.

Dan kwam er een onstuimig (vaak klein) hondje op hem af gerend; en wij riepen dan al naar de eigenaar: "let op, deze is niet altijd lief naar anderen!". Dan kregen wij steevast het antwoord: "oh de mijne doet niets hoor".

Waarop wij nogmaals riepen: "JA MAAR DIE VAN ONS WEL!!!!!".
wij hadden hem dan nog steeds aangelijnd. Maar als Fikkie los loopt, en Fikkie ook niet luistert naar zijn/haar eigenaar, en Fikkie kwam TE dicht bij de onze, tsja...... dan waarschuwde de onze 1x, en greep daarna meteen.

Kregen wij dan ook nog de schuld van. Terwijl die van ons goed aangelijnd én onder appél was, en Fikkie los liep en wij eigenaar van Fikkie al tig keer gewaarschuwd hadden.......

't is en blijft een kwestie van geven en nemen, en rekening houden met elkaar en elkaars dieren.
Los = prima, maar wees er dan vrijwel zeker van dat je 'm onder appél hebt staan. En anders gewoon niet los. heel simpel in mijn ogen.

Edit:
En inderdaad; als ik mijn hond los heb lopen in een losloopgebied doe ik dat alleen als ik weet dat ik ze onder appél heb.
Komt er dan een aangelijnde hond aangelopen, dan roep ik mijn loslopende hond terug en hou deze bij me. Die aangelijnde hond is niet voor niets aangelijnd!.

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:04

Ik zou zelf, als ik een aangelijnde hond had die niet los kan/mag/wil, niet in een losloopgebied komen. Gewoon door niet zelf de problemen op te zoeken. Er zijn altijd wel mensen in zo'n gebied die hun hond niet onder appèl hebben, zoals JoyCiej007 hierboven aanhaalt met het voorbeeld van Fikkie.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:06

Ik loop ook wel eens met mijn hond aan de lijn in een losloopgebied, maar mijn hond kan niet los helaas. Ik vind dat soms best vervelend.. mensen roepen snel hun hond bij zich en lijnen hem ook meestal aan en verontschuldigen zich vaak als de hond naar die van ons toe komt, maar onze hond is hartstikke lief.. ze kan gewoon niet los :+
Als ik een hond zou hebben die idd agressief is naar andere honden dan zou ik er niet eens aan denken om naar een losloopgebied te gaan, ook al blijft de hond aan de lijn :n Dat is vragen om problemen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:06

Douce schreef:
@GDG ik geef ook aan het daarmee eens te zijn, alleen niet te begrijpen waarom je daar gaat lopen als je hond toch aangelijnd is en geen sociaal contact behoeft. Ik vroeg me oprecht af wat daar eventuele motivaties voor zijn, vooral omdat je hier in de meeste mooie gebieden je honden toch aangelijnd moet houden, kun je imo net zo goed daar lopen..

Dat kan, dat je dat niet begrijpt. Maar ieder bepaalt dat voor zich en misschien vindt diegene het daar het mooist, of is dat het dichtstbij, of ging hij hier voor de afwisseling... doet er allemaal niet toe.

Kijk, heb je een hond die echt letterlijk gehakt maakt van andere honden bij het eerste contact, dan moet je m.i. je verantwoording nemen door niet op onoverzichtelijke stukken in losloopgebieden te gaan lopen. Maar een hond die 'geen behoefte' heeft aan sociaal contact? Niks mis mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:08

_Denise_ schreef:
Ik zou zelf, als ik een aangelijnde hond had die niet los kan/mag/wil, niet in een losloopgebied komen. Gewoon door niet zelf de problemen op te zoeken. Er zijn altijd wel mensen in zo'n gebied die hun hond niet onder appèl hebben, zoals JoyCiej007 hierboven aanhaalt met het voorbeeld van Fikkie.

Dit.

De groep honden dat niet onder appèl staat is groter dan de groep die dat wel staat. En zelfs de groep die wel onder appèl staat, staat dat nooit 100%.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:10

Vind het een gedeelde verantwoordelijkheid, als je hond niet sociaal is, zoek het dan niet op. Aan de eigenaar loslopende hond, hou het in de gaten en probeer tijdig terug te roepen.

Wij hebben een enthousiaste puber pup, kan fantastisch luisteren, maar als het even te leuk of interessant is Verdwijnen we tijdelijk uit beeld. Wij trainen hard om hem te leren dat ie moet komen en komen niet altijd einde speeltijd betekent. Maar her en der nog wel ruis op de lijn.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:10

JoyCiej007 schreef:
wij hadden hem dan nog steeds aangelijnd. Maar als Fikkie los loopt, en Fikkie ook niet luistert naar zijn/haar eigenaar, en Fikkie kwam TE dicht bij de onze, tsja...... dan waarschuwde de onze 1x, en greep daarna meteen.

Kregen wij dan ook nog de schuld van. Terwijl die van ons goed aangelijnd én onder appél was, en Fikkie los liep en wij eigenaar van Fikkie al tig keer gewaarschuwd hadden.......

Dat vind ik dan wel weer logisch en wettelijk gezien ben je op zo'n moment ook aansprakelijk voor de schade die je hond maakt.

Prima als je in losloopgebied gaat met je aangelijnde hond, maar als een hond echt grijpt moet je er ook zeker van zijn dat je dat kunt voorkomen. Gewoon je eigen hond met de voorpoten van de grond en bek in de lucht. Er wordt NIET gegrepen.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:11

Ik kom met mijn akita teefje die niet altijd even lief is naar andere honden ook in een losloopgebied. Ze kan niet loslopen en geeft heel snel aan dat ze niet wilt dat andere honden naar haar toekomen, maar ze zal niet meteen bijten.

Waarom ik er dan toch kom? Mijn reu kan perfect loslopen en ik ga niet met 1 hond naar een losloopgebied en loop 3 uur om vervolgens thuis te komen en nog met een andere hond te moeten lopen omdat ze niet los kan lopen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:16

GDG schreef:
JoyCiej007 schreef:
wij hadden hem dan nog steeds aangelijnd. Maar als Fikkie los loopt, en Fikkie ook niet luistert naar zijn/haar eigenaar, en Fikkie kwam TE dicht bij de onze, tsja...... dan waarschuwde de onze 1x, en greep daarna meteen.

Kregen wij dan ook nog de schuld van. Terwijl die van ons goed aangelijnd én onder appél was, en Fikkie los liep en wij eigenaar van Fikkie al tig keer gewaarschuwd hadden.......

Dat vind ik dan wel weer logisch en wettelijk gezien ben je op zo'n moment ook aansprakelijk voor de schade die je hond maakt.

Prima als je in losloopgebied gaat met je aangelijnde hond, maar als een hond echt grijpt moet je er ook zeker van zijn dat je dat kunt voorkomen. Gewoon je eigen hond met de voorpoten van de grond en bek in de lucht. Er wordt NIET gegrepen.


Nope; dat wettelijk aansprakelijk ligt toch even een hoop genuanceerder. ;)

xAlice

Berichten: 2821
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:22

Mijn prioriteit is eigenlijk altijd gewoon mijn eigen hond.
Oftewel; ik wil niet afhankelijk zijn van de opvoeding van een ander. Dus toen ik nog een hond had die af en toe uitviel zat die altijd aan de lijn EN bleef ik uit de buurt van losloopgebieden en als het kon uberhaupt loslopende honden.
Nu heb ik er eentje die los kan maar niet altijd perfect wil luisteren dan en die blijft dan ook vrijwel altijd aan de lijn. Puur omdat ik niet wil dat ze wel een keer besluit me te negeren en op een hond af rent die er niet van gediend is.
Uiteindelijk maakt het mij dan vrij weinig uit wie er gelijk heeft of wat eerlijk is: de veiligheid van mijn hond komt voorop en als ik die niet kan garanderen in een situatie dan ga ik die situatie uit de weg :j

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:23

absoluut, want de eigenaar van het loslopende dier is verantwoordelijk voor het gedrag of schade die dat dier aanricht..

in dit geval zou je kunnen stellen dat als een loslopende hond, die niet terugkomt als het geroepen wordt, naar een aanlopende aangelijnde hond loopt. Waarbij de eigenaar van de aangelijnde hond duidelijk aangeeft aangelijnde hond niet te vertrouwen is naar andere honden, de eigenaar van de loslopende hond zelf weer verantwoordelijk is voor het gedrag van diens hond.. terugroepen, hond luistert niet, hond raakt beschadigd.. dan is het de loslopende hond die de schade aan zichzelf, zelf veroorzaakt en is de eigenaar van de loslopende hond aansprakelijk voor de ontstane schade aan zijn eigen hond..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:26

elenaMM77 schreef:
absoluut, want de eigenaar van het loslopende dier is verantwoordelijk voor het gedrag of schade die dat dier aanricht..

in dit geval zou je kunnen stellen dat als een loslopende hond, die niet terugkomt als het geroepen wordt, naar een aanlopende aangelijnde hond loopt. Waarbij de eigenaar van de aangelijnde hond duidelijk aangeeft aangelijnde hond niet te vertrouwen is naar andere honden, de eigenaar van de loslopende hond zelf weer verantwoordelijk is voor het gedrag van diens hond.. terugroepen, hond luistert niet, hond raakt beschadigd.. dan is het de loslopende hond die de schade aan zichzelf, zelf veroorzaakt en is de eigenaar van de loslopende hond aansprakelijk voor de ontstane schade aan zijn eigen hond..

Heb je daar jurisprudentie van of vond je t wel logisch klinken?

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:30

ik vind het niet echt slim van de person die met de hond aan de lijn loopt in een losloop gebied. mits de reden is dat de hond niet social is of iets in die trant. in ene losloop gebie dlopen hondne los. de loss honden zijn niet altijd in het gezichtsveld. dus kun je verwachten dat je andere honden tegen komt, ook zonder baasje. als je hond dan niet lief is dan vind ik dat je daar niks te zoeken hebt. dat is vragen om problemen.

daarnaast wil ik mijn hond los laten in het gebied, daarom ga ik immers specifiek naar die plek. niet om mijn hond dan aan te lijnen omdat andere mensen daar willen lopen mat een agressieve hond die aan de lijn moet.

ik vind het maar een vreemde reactie.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:33

_San87_ schreef:
elenaMM77 schreef:
absoluut, want de eigenaar van het loslopende dier is verantwoordelijk voor het gedrag of schade die dat dier aanricht..

in dit geval zou je kunnen stellen dat als een loslopende hond, die niet terugkomt als het geroepen wordt, naar een aanlopende aangelijnde hond loopt. Waarbij de eigenaar van de aangelijnde hond duidelijk aangeeft aangelijnde hond niet te vertrouwen is naar andere honden, de eigenaar van de loslopende hond zelf weer verantwoordelijk is voor het gedrag van diens hond.. terugroepen, hond luistert niet, hond raakt beschadigd.. dan is het de loslopende hond die de schade aan zichzelf, zelf veroorzaakt en is de eigenaar van de loslopende hond aansprakelijk voor de ontstane schade aan zijn eigen hond..

Heb je daar jurisprudentie van of vond je t wel logisch klinken?



staan op bokt een aantal voorbeelden van paarden als ik mij goed herinner. vraag kan natuurlijk ook omgekeerd worden, heb je jurisprudentie van het feit dat je als eigenaar verantwoordelijk bent, na gedegen maatregelen genomen te hebben zodat je dier geen schade kan aanrichten?

en ja op basis van de dingen die ik heb zien langskomen is dat voor mij logisch.
ik had er overigens 'in mijn ogen' bij staan, maar door een edit is dat verdwenen zie ik.

het gaat hier namelijk niet om schuld (aangelijnde hond is schuldig)
maar risicoaansprakelijkheid
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 12-12-16 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:35

Hoe vaak ik het probleem niet heb gehad met een gebied waar honden juist aangelijnd moesten worden..
Ik liep met mijn hond aangelijnd op de hei waar honden aangelijnd moeten worden! Heel bewust liep ik daar!
Juist omdat hij steeds wat minder behoefte had (na wat nare ervaringen met andere reuen) aan contact met andere honden (forse, dominante reu) kwam ik een andere dominante reu tegen was het al snel knokken, dat is niet leuk met 45 kg hond.

En juist in deze gebieden, waar aangelijnd moest worden, kwam ik loslopende honden tegen, mijne doet niets hoor... Nee fijn, mijne nl wel. _-:(

Ik vind het ook niet handig als je met een'lastige hond' in een losloop gebied gaat lopen.
Ik deed het zelf dus heel bewust ook niet.

Wel vind ik dat je verantwoordelijk blijft voor je eigen hond, waarschuwt iemand je voor zijn of haar hond, dan moet jouw hond teruggefloten kunnen worden. Ik begrijp dat dit soms moeilijk is..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:46

Aangelijnde honden en loslopende honden, dat gaat niet altijd goed samen, zelfs al zijn het allebei sociale honden. Met een aangelijnde hond die 'niet lief is' in een losloopgebied gaan, dat is vragen om problemen. Snap ook niet dat mensen dat willen doen, er is veel meer plaats waar honden vast moeten en hier en daar een klein stukje losloopgebied.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:46

san nog even een kleine toevoeging.. met het loslaten van de hond heb te maken met risico aanvaarding.. doordat het dier ook nog eens niet luistert, handelt het dus op eigen gezag op dat moment naar eigen ingeving.

als het dier onder een auto was gerend was de baas ook verantwoordelijk geweest voor de auto + de kosten voor de het dier..

nu zal er wel een verschuiving plaatsvinden want er is ook geen 100% aansprakelijkheid.. immers de aangelijnde hond stond ook niet volledig onder appel, die handelde ook naar eigen inzicht.. wel was daarvoor de eigenaar van de loslopende hond gewaarschuwd.

het is voor mijn gevoel dus complexer als 'verantwoordelijkheid voor eigen dier. zoals eerder werd aangegeven.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:46

elenaMM77 schreef:
absoluut, want de eigenaar van het loslopende dier is verantwoordelijk voor het gedrag of schade die dat dier aanricht..

in dit geval zou je kunnen stellen dat als een loslopende hond, die niet terugkomt als het geroepen wordt, naar een aanlopende aangelijnde hond loopt. Waarbij de eigenaar van de aangelijnde hond duidelijk aangeeft aangelijnde hond niet te vertrouwen is naar andere honden, de eigenaar van de loslopende hond zelf weer verantwoordelijk is voor het gedrag van diens hond.. terugroepen, hond luistert niet, hond raakt beschadigd.. dan is het de loslopende hond die de schade aan zichzelf, zelf veroorzaakt en is de eigenaar van de loslopende hond aansprakelijk voor de ontstane schade aan zijn eigen hond..


Hoewel per situatie verschillend en e.a. nooit zwart/wit is maar vaak "grijs";
bedoel ik dus dit.

ipv. hetgeen door GDG geschetst:

GDG schreef:
JoyCiej007 schreef:
wij hadden hem dan nog steeds aangelijnd. Maar als Fikkie los loopt, en Fikkie ook niet luistert naar zijn/haar eigenaar, en Fikkie kwam TE dicht bij de onze, tsja...... dan waarschuwde de onze 1x, en greep daarna meteen.

Kregen wij dan ook nog de schuld van. Terwijl die van ons goed aangelijnd én onder appél was, en Fikkie los liep en wij eigenaar van Fikkie al tig keer gewaarschuwd hadden.......

Dat vind ik dan wel weer logisch en wettelijk gezien ben je op zo'n moment ook aansprakelijk voor de schade die je hond maakt.

Prima als je in losloopgebied gaat met je aangelijnde hond, maar als een hond echt grijpt moet je er ook zeker van zijn dat je dat kunt voorkomen. Gewoon je eigen hond met de voorpoten van de grond en bek in de lucht. Er wordt NIET gegrepen.


Zoals ik eerder aangaf;
De wettelijke risico-aansprakelijkheid voor een dier ligt (gelukkig!) toch echt wat genuanceerder dat bovenstaand.

leonie87

Berichten: 4463
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:51

Tja er zijn idd 2 kanten maar ik ben toch van mening dat als je in een losloop gebied loopt, je weet dat er loslopende honden lopen. Zeker omdat er al zo weinig gebieden zijn zoals TS aangeeft. Mijn hond staat an sich goed onder appel maar hij is wel ooit wat verder vooruit waardoor ik bv iemand niet gezien heb, heeft ook wel eens zijn gekke 5 minuten, of wat dan ook.
ik vind het zelf niet heel handig om dan met een nite sociale hond in een losloopgebied te gaan lopen. Plek zat voor aangelijnde honden...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:52

JoyCiej007 schreef:
Maar als Fikkie los loopt, en Fikkie ook niet luistert naar zijn/haar eigenaar, en Fikkie kwam TE dicht bij de onze, tsja...... dan waarschuwde de onze 1x, en greep daarna meteen.

Kregen wij dan ook nog de schuld van. Terwijl die van ons goed aangelijnd én onder appél was, en Fikkie los liep en wij eigenaar van Fikkie al tig keer gewaarschuwd hadden.......

Als je hond werkelijk ook onder appèl staat kan je toch zeggen dat hij Fikkie niet mag grijpen?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:54

Sclimpre schreef:
JoyCiej007 schreef:
Maar als Fikkie los loopt, en Fikkie ook niet luistert naar zijn/haar eigenaar, en Fikkie kwam TE dicht bij de onze, tsja...... dan waarschuwde de onze 1x, en greep daarna meteen.

Kregen wij dan ook nog de schuld van. Terwijl die van ons goed aangelijnd én onder appél was, en Fikkie los liep en wij eigenaar van Fikkie al tig keer gewaarschuwd hadden.......

Als je hond werkelijk ook onder appèl staat kan je toch zeggen dat hij Fikkie niet mag grijpen?



een hond die grijpt staat ook niet 100% onder appel, neem tenminste aan dat diegene geen opdracht gaf om te bijten :') . daarom is het ook zoals hierboven het al aangegeven werd een grijs geheel kan de aansprakelijkheid ook nog voor een deel verschuiven.