Ware nachtmerrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 12:21

We zijn bijna 9 maanden verder, maar ik lijk het geen plekje te kunnen geven. Misschien helpt het als ik alles uittyp. De begin periode komt er ook weer aan.

6 Jaar geleden hebben wij ons eigen nestje gefokt waaruit 8 gezonde pups kwamen. Hiervan hebben wij er zelf 2 gehouden. Didi en Heidie.

Afbeelding

Didi was als laatst geboren en ook de kleinste uit het nest. Ze werd vaak door haar broertjes en zusjes weggeduwd tijdens het drinken bij de moeder. Iedere keer hielpen we haar. Ze was echt ons oogappeltje.
Een hele lieve, vriendelijke en komische hond.

Afbeelding

De jaren gingen voorbij tot vorig jaar december.
Al een paar dagen wilde ze niet echt goed eten. Dat is niks voor haar.

Ik kwam op een dag 's middags uit mijn werk en ze lag in een hoekje in de kamer op de koude grond. Raar, dat is niks voor haar. Even aangekeken, maar verder niks vreemds te zien.
Later die avond was ik even weg tot mijn vriend me belde. Lichtelijk in paniek: "Naat, er is wat met Didi, je moet naar huis komen!"

Zo troffen we haar aan. Gelijk de dierenarts gebeld en we konden over een uur terecht. Een klein half uurtje was haar andere oog ook helemaal zo en zijn we met spoed naar de dierenarts gereden.

Afbeelding

De dierenarts kon niks afwijkends ontdekken en dacht gelijk aan een ontsteking. We zijn naar huis gegaan met antibiotica en een oogzalf.

De dagen erna werd het niet minder, maar ook niet erger.
De weken erna veel bij de dierenarts geweest. Misschien wel een ontstoken kies wat doortrekt naar haar ogen?

Uiteindelijk heb ik gevraagd om een CT scan, want dit kon zo niet langer.

Een paar dagen erna konden we terecht in de kliniek in Dordrecht. We zaten toen al in februari.
Daar hebben ze een CT scan gemaakt van haar hoofd en longen. Ruim 4800 foto's.

Er was op de hoogte van haar gehoorgang afwijkend weefsel te zien. Dit kon een ontsteking zijn, maar ook in het ergste geval een tumor. Ook waren er allemaal splinters te zien.
Wat het ook was, het heeft zoveel druk uitgeoefend dat het haar aambeeld, stijgbeugel en hamer al compleet verwoest had. Ze was dus al doof aan haar rechterkant.

Hoe dan ook moest het weggehaald worden. Wat het ook zou zijn...
De splinters gingen ze eveneens proberen weg te halen. Omdat zowel het weefsel als de splinters tegen zenuwen aan zaten en sommige stukken ermee verkleefd waren, was de chirurg er niet zeker van of hij alles weg zou kunnen halen.

Ik heb me nog nooit zo machteloos gevoeld. Mijn meisje had een enorme pijn en er was niks wat ik voor haar kon doen op dat moment.

Een week later stond de operatie gepland. Een spannende dag, want het was een zeer risico volle operatie.
Het weefsel en de splinters zouden zoveel mogelijk verwijderd worden en haar gehoorgang werd ook gelijk helemaal verwijderd.

We hebben haar 's ochtends vroeg gebracht. Slopende uren. Je zit maar te wachten op dat ene telefoontje.
De operatie zou +/- 5 uur duren. 8 Uur later kwam dan eindelijk dat verlossende telefoontje. De operatie was goed gegaan!!
Ze moest 4 dagen blijven, maar mochten haar wel de dag na de operatie bezoeken.

Het weefsel was gelijk naar het lab gestuurd, om te onderzoeken of het goed- of kwaadaardig was.

Hoe dan ook, 4 dagen later (op vrijdagavond) hebben we haar opgehaald. Met een enorme berg medicijnen.
We hadden voor haar een soort rennetje aan de bench gezet zodat ze echt haar eigen plekje had.

Mijn meisje is eindelijk weer thuis :)

Afbeelding

Omdat er veel vuil en bloed uit de drain kwam, hebben we een absorberend lapje in de kap gemaakt.

Vrijdagavond was ze dus weer thuis.
Zaterdag wilde ze nog niet eten en drinken. Water heb ik haar met een spuitje gegeven. Eten is even niet anders.

Zondagmiddag was het foute boel. Er kwam een straaltje bloed uit haar neus. Net of je de kraan zachtjes open zet.
Ik ben meteen gaan koelen met een zakje doperwten uit de vriezer en mijn vriend heeft gelijk de kliniek gebeld.
We moesten het koelen (deed ik al) en als het nog een keer gebeurde moesten we gelijk met haar langs komen.

Zondagavond weer een bloedneus. We hebben haar in de auto gezet en zijn gelijk naar de kliniek gereden. Onderweg gebeld dat we eraan kwamen.
Het is een ritje van 3 kwartier. Ik heb ons daar in 25 minuten heen gereden.

Daar aangekomen is ze gelijk onderzocht en opnieuw opgenomen. Ze moest blijven.
Ze bellen vanuit de kliniek 3 keer per dag om te vertellen hoe het gaat. Maandagochtend belde ze gelijk.
Didi is goed de nacht doorgekomen. Ze gaan nu onderzoeken doen.
In de middag werden we weer gebeld.

Ze heeft een longontsteking opgelopen door verslikking tijdens de narcose.....

De grond zakt onder je vandaan. Ik ben in elkaar gestort.
Ik heb me al zo lang groot gehouden, maar ik kon het niet meer. Je doet alles wat in je macht ligt. Je geeft de laatste centen die je hebt voor onderzoeken en operatie. En nog sta je machteloos.

We konden niks anders doen dan wachten, wachten, wachten.
Ook zijn we die middag op bezoekuur geweest. Ze zag er vermoeid uit.

Maandagavond belde ze weer netjes. Het ging slechter met haar. Ze had het erg benauwd.
Ik heb die nacht niet geslapen.

Dinsdagochtend weer een telefoontje. Ze was de nacht goed doorgekomen en leek weer wat op te knappen. Dit nieuws hoopte we op.

Dinsdagmiddag een telefoontje dat ze zelfs wat gegeten had. Met een foto erbij. Er zitten nog wat etensresten op haar lip :)

Afbeelding


Woensdagochtend 9 maart werd ik om 06:00 gebeld. Ik had er geen goed gevoel bij. En mijn gevoel klopte.
Het ging heel slecht met Didi en we moesten een keus gaan maken.
- Of haar tot vanmiddag 17:00 kunstmatig in leven houden aan de beademing om te kijken of ze er beter uit zou komen.
- Of haar laten gaan.

We zijn in de auto gesprongen en erheen gereden.

We troffen een hoopje ellende aan. Ze zag ons, wilde opstaan, en zakte weer in elkaar.
Ze had het benauwd, het was gewoon eng om haar te zien en haar zo te horen ademen. Het klonk alsof iemand haar keeltje dichtkneep.

We waren het er beide gelijk over eens dat het klaar is. We gaan niks meer proberen. Ze mag niet meer lijden.
De arts vertelde dat ze een mooie afscheidsruimte hebben. Maar het was niet eerlijk tegenover haar om haar nog te verplaatsen.
We hebben haar ter plekke in laten slapen. Van het hele buisje vloeistof heeft ze nog geen tiende deel gehad. Ze was zo zwak.
Ik heb nog nooit zo'n leeg gevoel gehad. We hebben allemaal zo hard gevochten. Zo ons best gedaan.

Op het moment dat ze haar laatste adem uitblies voelde ik even helemaal niks. De tranen bleven stromen, maar ik kon niet meer huilen. We hebben haar geaaid. Ik heb haar nog een kus op haar hoofd gegeven.
Ik ben nog ruim een half uur bij haar gebleven. Naar haar gekeken. Ik wilde niet naar huis. Ik wilde bij haar blijven.

En vervolgens toch naar huis met een lege halsband....
Dat was het dan....

Uiteindelijk hebben we op vrijdag het laatste telefoontje van de kliniek gekregen dat het een kwaadaardige tumor geweest is....

Maandenlang hebben we alles voor haar gedaan. Alles gegeven.
Didi is er niet meer..

De laatste dag dat je hier was
Het einde nabij
We lieten je los, maar hielden je vast
Je was vrij, ver weg, maar toch dichtbij

Er was zoveel liefde, gepaard met pijn
De benauwdheid, het happen naar lucht
Nog even bij elkaar, maar nooit meer samen zijn
Een laatste ademhaling, gevolgd door een zucht

Wetens dat het over is, voor altijd
Dan is er niks meer, enkel nog stilte
Een ware nachtmerrie, in de werkelijkheid
De dood neemt, en verlaat het leven in kilte

11-11-2010 / 9-3-2016



Afbeelding

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:34

Wat een hartverscheurend verhaal... Heel veel sterkte met dit grote verlies :(:) Y;(

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:38

Heel erg veel sterkte :(:)


Wat een prachtige hond..

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:40

Wat een verschrikkelijk verhaal ;(

Je wanhoop en verdriet zijn bijna tastbaar...

Heel veel sterkte en een dikke knuffel :*

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:40

Wat verschrikkelijk om zo je maatje te moeten verliezen. En wat hebben jullie veel gedaan voor haar. Heel veel sterkte met dit verlies Y;( *pinkt traantje weg*

Bootsiebob

Berichten: 5540
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:52

Wat aangrijpend, ik krijg er een brok van in mijn keel.
Jullie hebben alles gedaan wat jullie konden en uiteindelijk haar het grootste geschenk gegeven door haar te laten gaan.
Allemaal uit liefde... Zo'n lieve hond en dan zo'n vreselijke tumor...
Heel veel sterkte, de leegte blijft maar de pijn zal minder worden Y;(

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:54

Waar de kleinste uit het nest een groots(t)e indruk heeft achtergelaten.

Jullie hebben voor haar gevochten, zij heeft voor jullie gevochten.

Sterkte en probeer tijdens de moeilijke momenten in je achterhoofd te houden dat jullie ruim vijf jaar hebben Mogen genieten van elkaar.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:59

Heel veel sterkte!! Lees het met tranen in de ogen.

masyo
Berichten: 213
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:14

Heel veel sterkte!

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:28

Ik kan me voorstellen dat je dit niet kunt verwerken. Het op en neer gaan, het heen en weer gaan. De spanning en het plotselinge afscheid. Veel in een ontzettend korte tijd. Geef het tijd, je mag je verdriet hebben, je hebt haar gefokt, je hebt haar zien opgroeien. Een gezinslid. Virtuele knuffel!

Laurapalmer

Berichten: 527
Geregistreerd: 26-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:40

Wat een nachtmerrie |( heel veel sterkte mt het verlies van jullie oogappel Y;(

Anoniem

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:54

Wat vreselijk..
Heel erg veel sterkte TS!

Anoniem

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:57

Sterkte TS! :(:)

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:03

Ach meis... wat een rotverhaal. Wat hebben jullie hard gevochten voor haar. Heel veel sterkte om dit een plekje te geven...

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:29

Ach wat vreselijk triest. Ik kan me je verdriet zo goed voorstellen, hier ook helaas al een paar keer mee gemaakt. Je houdt zoveel van die dieren, maar het is onvermijdelijk dat je ze ook weer af moet geven, soms op momenten dat je er nog helemaal niet aan toe bent en het dier nog zo niet klaar is met leven.

Ik wens je alle sterkte toe, ik weet zo goed hoe je je voelt. Mijn pb staat voor je open :(:)

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 08:51

Wat een lieve reacties allemaal. Het heeft wel een beetje geholpen, het van me afschrijven :)

Siggislief

Berichten: 13940
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 08:59

Zooo, de tranen lopen over mijn wangen heen.
Heel veel sterkte!

Wat een prachtige hond was ze, daar mag je trots op zijn!

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:07

Heel veel sterkte! ;( Y;(

Anoniem

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:19

Wat sneu zeg .. Heel veel sterkte!

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:37

Lieve lieve HTS... Ik heb je verhaal op de voet gevolgd toen!
Hele dikke knuffel voor jullie! Je hebt gedaan wat je kon! :(:)

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:43

Ach god.. die foto van de arts met nog etensresten op haar lip, m'n hart brak wel een beetje door de uitdrukking en houding ;(

Heel veel sterkte Y;(

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:46

Heel veel sterkte! Kreeg een brok in mn keel van je verhaal. :(:)

Anoniem

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:52

Echt hartverscheurend. Heel veel sterkte TS.. :(:)

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:48

Och wat naar, heel veel sterkte met dit verlies

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Ware nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:06

Heel veel sterkte met die vreselijke verlies...

Rust zacht meisje...