Katten 24/7 buiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A12345678910

Berichten: 275
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Gelderland

Katten 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 23:30

Hoi!

Rond mei hebben wij 3 kittens aangeschaft voor muizen en de gezelligheid, alles ging prima en ze liepen 24/7 buiten, jaagden en ravotten met elkaar en knuffelden enzovoort (2 poesjes -zusjes- en 1 kater van een ander nestje) maar toen maandagochtend een van de poesjes waren we kwijt (ook de avond ervoor) rammelen met de brokjes en haar naam roepen, wij dachten dat ze op pad was en misschien wel ergens lag te slapen...

ik stapte op mijn fiets om naar school te gaan en toen kreeg ik de schrik van mijn leven, ik zag haar liggen in de berm, tranen sprongen in mijn ogen. ik gooide mijn fiets aan de kant en ja het was haar. Ik rende keihard terug met tranen over mijn wangen naar huis (ik was net de oprit afgefietst) en mijn ouders kwamen naar buiten stormen en wisten al meteen wat er aan de hand was, mijn vader is mee teruggelopen en heeft haar opgepakt en in een zak gedaan, hij wou haar niet begraven, hij is opgegroeid op een boerderij waarbij dit nou eenmaal gebeurde en wilde haar dus niet begraven maar mijn ouders wisten hoe pijnlijk het voor mij zou zijn als we haar niet gingen begraven, dus 1 dag later hebben we haar begraven. De andere kat en poes hadden door dat er iets mis was. Sindsdien wou ik ze snachts binnen hebben !alleen snachts, overdag mochten ze vrijrondlopen! Mijn vader was het hier niet mee eens, maar ik kon gwn simpelweg niet slapen en was steeds ongerust.

Dus mijn vader heeft gezegd dat ze in de bijkeuken mochten met een kattenbak, brokjes en water incl wat speeltjes en als het donker werd deed hij ze naar binnen, dit ging een tijd prima en het ging beter met de poes en kater, maar wij hebben 2 jack russels, die avonds naar buiten willen en de katten schoten ook naar buiten dus hebben we de honden via de voordeur gedaan, dit werkte opzich wel. maar soms gooide de katten de voerbakken van de wastrommel af etc. mijn moeder was er dus een beetje klaar mee dat ze binnen zaten en mochten nog een nacht binnen en daarna gewoon hup weer naar buiten snachts en die nacht heb ik niet kunnen slapen en ik was de volgende ochtend zo blij dat ik ze beide weer zag

we hebben een alternatieve oplossing bedacht snachts in het kippenhok, het is best groot met enkele klimstukken kist met dekens kattenbak voer en water, dit doen we nu al anderhalve week en ze krijgen elke avond een worstje als ze erin moeten. Maar mijn vraag = is het egoïstisch van mij om de katten binnen in de hok te willen doen, aangezien katten nachtdieren zijn en ik ze dat plezier niet wil ontnemen, kunnen ze hier aan wennen/ of is het nou eenmaal een risico die je moet accepteren

Ik wil gewoon niet dat hetzelfde gebeurd als met onze andere poes, Ik mis haar tot op de dag van vandaag nog verschrikkelijk. Het was zo een vrolijk en speelse poes... een echt zonnestraaltje, een echte levenslustige en avontuurlijke poes, zelfde als haar zus en vriendje en ik weet dat zij haar ook verschrikkelijk missen.

Sorry als ik sommige dingen niet goed verwoord heb
Laatst bijgewerkt door A12345678910 op 13-11-16 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:43

ik denk dat je katten meer gevaar lopen om aangereden te worden overdag dan in de nacht
overdag is er natuurlijk veel meer verkeer op de weg dan in de nachten.
Hoe vervelend en verdrietig ook maar als je wilt dat je katten niks overkomt moet je ze niet vrij rond laten lopen.
wij hebben onze kat binnen en in de tuin. geen overlast voor anderen maar ook geen gevaar dat ie weg is of wat overkomt daarbuiten
maar dat is op een boerderij wellicht wel weer wat lastiger dan in een hoekwoning
Laatst bijgewerkt door Evelyne79 op 12-11-16 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

A12345678910

Berichten: 275
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 23:44

Evelyne79 schreef:
ik denk dat je katten meer gevaar lopen om aangereden te worden overdag dan in de nacht
overdag is er natuurlijk veel meer verkeer op de weg dan in de nachten.



Dat is niet helemaal waar, katten worden snachts verblind door auto's (de koplampen) en katten durven snachts meer de straat op, overdag zien autos ze ook sneller

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:46

Annexnas schreef:
Evelyne79 schreef:
ik denk dat je katten meer gevaar lopen om aangereden te worden overdag dan in de nacht
overdag is er natuurlijk veel meer verkeer op de weg dan in de nachten.



Dat is niet helemaal waar, katten worden snachts verblind door auto's (de koplampen) en katten durven snachts meer de straat op, overdag zien autos ze ook sneller


maar wel veel meer auto's die ze moeten ontwijken overdag dan in de nacht, of woon je aan een drukke weg waar snachts ook veel rijdt?

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Katten 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 00:04

Als ik om half zeven in de ochtend naar m'n werk ga, zie ik vaker een dode kat liggen (80 km weg, waarvan een deel 50 km door een dorp) dan overdag of 's avonds.
Juist in het donker en als het rustig is op de weg, durven katten eerder bij de weg te komen lijkt het wel.

A12345678910

Berichten: 275
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Katten 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 00:17

Onze oprit heeft ong. een lengte van 20/25 m van een 80 km weg en voor de rest alleen maar weiland rondom

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 00:20

Dat is absoluut niet egoïstisch,vind ik.
Zelf kan ik ook echt niet slapen wanneer mijn poes buiten is. Mijn katertje is nog veel te jong om naar buiten te gaan, dus scheelt haha.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 00:23

Als dat kippenhok echt groot zat is,,tochtvrij en dekatten er rustig snachts kunnen zitten dan zou ik ze er lekker doen.
Zat katten die in stallen en schuren slapen,dus een groot kippenhok kan ook wel lijkt me.
Als jij je daar beter door voelt en je maakt er echt een lekker plekje van voor ze dan moet je dat gewoon lekker doen :j

Ik wil de katten ook niet buiten hebben snachts hoor,slaap dan ook niet fijn.

A12345678910

Berichten: 275
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 00:29

ellepel schreef:
Als dat kippenhok echt groot zat is,,tochtvrij en dekatten er rustig snachts kunnen zitten dan zou ik ze er lekker doen.
Zat katten die in stallen en schuren slapen,dus een groot kippenhok kan ook wel lijkt me.
Als jij je daar beter door voelt en je maakt er echt een lekker plekje van voor ze dan moet je dat gewoon lekker doen :j

Ik wil de katten ook niet buiten hebben snachts hoor,slaap dan ook niet fijn.


Tis vrij groot er passen ook 8 tot 10 kippen in en in de zomer komt er een ren aan, en verder kunnen ze overdag 10 uur rondrennen

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 00:34

Ik zou ze binnen (of 'binnen' in een kippenhok) houden 's nachts tot ze ongeveer een jaar zijn. Dan zijn ze wat volwassener, kunnen ze wat beter op zichzelf letten en doen minder domme dingen :+

Misschien raar, maar je zou eens kunnen 'oefenen'. Klopt het dat je op een boerderij / erf woont? Probeer de katten eens te belagen met de auto of een ander voertuig. Klinkt heel bruut maar dat ze door hebben dat die auto's echt niet voor ze stoppen.
Klinkt cru, maar ze wat schrik aanjagen is beter dan ze dood terugvinden later.

A12345678910

Berichten: 275
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 00:42

Magrathea schreef:
Ik zou ze binnen (of 'binnen' in een kippenhok) houden 's nachts tot ze ongeveer een jaar zijn. Dan zijn ze wat volwassener, kunnen ze wat beter op zichzelf letten en doen minder domme dingen :+

Misschien raar, maar je zou eens kunnen 'oefenen'. Klopt het dat je op een boerderij / erf woont? Probeer de katten eens te belagen met de auto of een ander voertuig. Klinkt heel bruut maar dat ze door hebben dat die auto's echt niet voor ze stoppen.
Klinkt cru, maar ze wat schrik aanjagen is beter dan ze dood terugvinden later.




Ja dat doet mijn vader weleens die zegt altijd "niet aanleren dat een auto voor ze stopt!'' ze zijn ook bang voor de grasmaaier als die op ze af komt rijden, maar laatst wou mijn moeder naar haar werk en toen ging Pebbles (de poes) op de motorkap zitten en mijn moeder reed weg en bleef gwn droog zitten (sprong er uiteindelijk af door wat getoeter :+ :+ :+

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Katten 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 02:20

Dat ze de bakjes van de droger afgooien valt natuurlijk vrij simpel op te lossen door iets te fabriceren waar ze niet mee kunnen gooien.

Zijn deze twee katten inmiddels gecastreerd?

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 07:58

Ik hou mijn kat ook 's nachts binnen. Inderdaad omdat ze nachts meer gaat ravotten (en ze over de 50 weg 's nachts 80 gaan) en omdat madame 's nachts met andere katten vecht en dat klinkt niet zo fijn als je net lekker ligt te slapen :D Mijn kat slaapt vaak de hele nacht bij mij op bed en 's ochtends na het eten gaat ze naar buiten (behalve 's winters p, want dan wil ze helemaal niet meer naar buiten :+). Dus nee, ik vind ik het niet egoïstisch :)

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Katten 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:17

Ik ken mensen die laten de katten enkel 's nachts buiten en overdag binnen. Omdat 's nachts veel minder verkeer is en de kans dat ze aangereden worden veel kleiner is dan overdag. Katten gebruiken meer hun gehoor als zicht als een auto nadert.

A12345678910

Berichten: 275
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 14:24

GDG schreef:
Dat ze de bakjes van de droger afgooien valt natuurlijk vrij simpel op te lossen door iets te fabriceren waar ze niet mee kunnen gooien.

Zijn deze twee katten inmiddels gecastreerd?


Hadden wel al geprobeerd, maar onze hond nogal dol op hun brokjes, nee de kater is niet gecrastreerd

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Katten 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:45

Dan zou ik die al eens laten castreren en de poes steriliseren.
Kans dat de kater FIV oploopt buiten met vechten met eventuele besmette katers is natuurlijk erg groot als die niet gecastreerd is.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:47

Annexnas schreef:
GDG schreef:


Zijn deze twee katten inmiddels gecastreerd?


nee de kater is niet gecrastreerd


De poes wel?
Ik zou sowieso beide katten laten helpen. De kater zal flink gaan zwerven als hij niet gecastreerd wordt, die gaat uitgebreid op zoek naar lekkere poesjes natuurlijk. Grotere kans op ongelukken dus.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:52

Hier ook mijn 3 dames 's nachts binnen. Heb dit vroeger nooit gedaan met mijn vorige poezen, die liepen gewoon 24/7 binnen en buiten hoe ze zelf wilden. 1 ervan is ook aangereden, 's morgens toen hij naar huis kwam, de buurman zag het gebeuren ;( En ik woon aan een simpel klein landweggetje.
Dus nu durf ik het niet meer aan en heb die 3 van jongsaf aan gewend gemaakt om voor donker thuis te komen :+ s Nachts durven idioten hier nogal eens als malloten doorrazen namelijk.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Katten 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:39

Wij laten onze katten gewoon kiezen. Al slaapt de oudste (die artrose heeft) nu toch weer vaker binnen. Eén hebben we zelfs liever buiten 's nachts.. Iets met verstoring van je nachtrust haha.
Maar wij wonen dan ook midden in een klein, rustig dorp.

Een vriendinnetje van mij woont echt in de middle of nowhere. Zij hebben de katten áltijd 's nachts binnen. Een kat die één nacht buiten blijft overleeft het namelijk gewoon niet altijd (geen auto's, maar wilde dieren...). Maar die hebben de katten dus gewoon aangeleerd om 's nachts binnen te komen. Gaat heel soepel.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Katten 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:43

Hier zijn de katten ook snachts binnen. Maar ik zou als de sodemieter je katten castreren. Er zijn genoeg katten in het asiel plus grotere kans oo weglopen en gevechten

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:39

callum schreef:
Hier zijn de katten ook snachts binnen. Maar ik zou als de sodemieter je katten castreren. Er zijn genoeg katten in het asiel plus grotere kans oo weglopen en gevechten

Eens. En dan dus niet alleen de kater ivm weglopen, gevechten en bevruchten van (jonge) poezen, maar zéker ook de poes. Ik vind het zéér onethisch om een intacte poes zo rond te laten lopen (met een intacte kater als huis/erfgenoot nota bene): deze poes heeft een zeer grote kans om nu al, op deze veel te jonge leeftijd bevrucht te worden.

A12345678910

Berichten: 275
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Katten 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 18:23

Klopt, dat moet ook gebeuren. Zijn we ook mee bezig!!! Maar dat is geen antwoord op m'n vraag :-)

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Katten 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:03

Snachtsin dat hok is een strak plan