Teef soms rij gedrag, is gesteriliseerd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Teef soms rij gedrag, is gesteriliseerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 23:31

Enya maakt soms rij bewegingen. Eigenlijk alleen bij me vader (niet tegen me vader). Vooral als ze met de bal aan t spelen zijn. Het is niet altijd

Mijn vader heeft van nature een dominante uitstraling. Maat is heel lief voor der.

Ik woon niet meer thuis.

2 maanden na haar sterilisatie is ze nog beetje loops geworden. Dit kan voorkomen.

Nu in jan/feb is het weer tijd om ' loops' te worden. Ik hoop dat ze t niet wordt aangezien ze gesteriliseerd is. Anders moet ik terug na de da.

Wat zou dat rijgedrag kunnen betekenen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Teef soms rij gedrag, is gesteriliseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:35

Die van mij doet het wel eens als ze gewoon erg enthousiast is, blij om iemand te zien. Het lijkt hier niet zo zeer met de hormonen te maken te hebben.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Teef soms rij gedrag, is gesteriliseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:13

Rijgedrag is gewoon een vorm van opwinding, hoeft absoluut geen hormonale of dominante achtergrond te hebben. Vooral omdat je zegt dat ze het met name doet als ze aan het spelen zijn, kan het gewoon betekenen dat het allemaal even een beetje teveel voor haar wordt :)

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:21

Laatst bijgewerkt door Faruba op 09-11-16 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Teef soms rij gedrag, is gesteriliseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:29

In dat artikel zeggen ze dat het door stress zou komen, maar dat is het bij onze hond zeker niet :n Echt puur enthousiasme hier.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Teef soms rij gedrag, is gesteriliseerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 13:03

Stress lijkt mij ook niet. Ze doet t alleen als ze met me oa aan t spelen is (hij zit op de bank en gooit dan met een knuffel bal) enya is juist hartstikke gek op me pa.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Teef soms rij gedrag, is gesteriliseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:32

Waarschijnlijk door 'stress'.
Kan ook leuke stress zijn, als baasje thuis komt bijvoorbeeld, of tijdens het spelen. Gewoon wat opwinding.
stress hoeft niet altijd iets negatiefs te zijn.

Onze hond doet het ook wel eens nadat we hebben gespeeld. Volgens de cursusleider dus 'leuke stress'.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:36

Ik heb 3 gecastreerde reutjes maar die doen het bij elkaar, soort van dominantie.
Maar wat de rest ook al zegt, misschien blijdschap?

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:39

Opwinding = stress.

Monique Bladder via http://www.moniquebladder.nl/stress-bij ... te-lontje/ schreef:
Stress is eigenlijk niets anders dan de fysieke reactie van de hond op een emotie. Die emotie zet hem ertoe aan om in actie te komen en dat noemen we stress of opwinding.

Meestal wordt stress gebruikt als het gaat om een negatieve emotie zoals angst en wordt het opwinding genoemd als er een positieve emotie is zoals blijheid. Maar wat belangrijk is om te weten, is dat het lijf geen onderscheid maakt tussen de veroorzakende emoties. Het lichaam wordt komt in actie door stoffen als cortisol en adrenaline. Dus als je puur naar het fysieke effect kijkt, maakt het niet uit of je hond vaak stress heeft of vaak opgewonden is. De effecten op het lichaam zijn hetzelfde.


Dus zoals ik vanmorgen al schreef: Rijgedrag is gewoon een vorm van opwinding/stress. (en daar maakte ik trouwens nog een foutje door te zeggen dat het geen hormonale achtergrond heeft, want dat heeft het natuurlijk wel. Ik bedóelde dat het niets met seksuele opwinding of voortplantingsorganen te maken heeft).

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Teef soms rij gedrag, is gesteriliseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:45

mijn gesteriliseerde teef vertoont ook rijgedrag. Bij haar is het wel een stuk dominantie. bv als de 2 andere honden te wild spelen en haar een beetje links laten liggen, dan zal zij proberen te rijden op de reu.
Wanneer nog: als de reu nog een kauwbeentje of speeltje heeft en zij niet of als ik met de reu een dag op show geweest ben.

ik heb er geen last van, gaat ook weer snel over en is blijkbaar wel heel duidelijk voor de andere honden.

Yunaa

Berichten: 2725
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: De Veluwe

Re: Teef soms rij gedrag, is gesteriliseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:05

Mijn Cairn Terriër teefje (pup) wil ook nog wel eens rijden. Ik heb mij laten vertellen dat dit een vorm van dominantie is. Ze is trouwens niet gesteriliseerd.