Hond valt 1 persoon aan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 12:11

Aanvallen in de zin van bijten op springen grommen en heel de ellende.
De persoon is niet de baas van de hond maar wel iemand die 4-5 dagen in de week een uur of 8 bij de hond in de buurt is. Laten we de baas van de hond even M noemen en degene die aangevallen wordt S. De hond is een kruising, vermoedelijk iets als stafford en mechelse herder.

De hond is nu bijna een jaar en is sinds pup bij M, S kent hij al sinds april. In het begin gingen S en de hond goed overweg, ze speelden samen de hond kwam knuffelen geen probleem. Tot een paar maanden (3?) later, de hond viel onverwacht aan, kreeg natuurlijk op zijn kop en het leek weer goed te gaan. Maar dit bleef doorgaan, eens in de week of soms eens in de maand soms een paar keer per week, geen pijl op te trekken. De situaties waarin het gebeurt zijn ook verschillend. Eerst werd er gedacht aan het beschermen van de baas omdat het vaak gebeurt wanneer S bij M in de buurt kwam, maar ook niet altijd. Vaak terwijl S ook helemaal niet met de hond bezig is. Hij geeft maar kort voortekenen (tanden bloot, borstelen, staart tussen de benen, grommen) maar soms ook helemaal niet, sinds kort valt hij ook van achter aan en als M het dan ziet gebeuren zijn er niet altijd voortekenen te zien.

M en S hebben geen idee wat dit gedrag veroorzaakt en hebben al contact met honden trainers gehad, zonder succes, de hond wordt binnenkort gecastreerd als hij een jaar is op advies van de dierenarts. Er komt ook weer een gedragstherapeut langs binnenkort, dus hopelijk ziet die er wat in waardoor ze het op kunnen lossen.

Er wordt veel met de hond gelopen, hij heeft over de dag genoeg bezigheden en ook rust plekken. S is in het begin nooit angstig geweest voor de hond maar begint dat nu wel te worden, waardoor ze denken dat de aanvallen meer worden.

Tot nu toe is het gelukkig wel vrij goed gegaan, hooguit een paar schrammetjes opgelopen. In het begin greep de hond alleen in de benen maar hij begint nu ook op te springen naar armen. Als M de hond van S weghaalt tijdens een aanval, is de hond daar ook niet van gediend, en blijft dan happen, zo is M ook al eens gebeten.

Verder vertoont de hond geen agressief gedrag naar andere mensen of honden en juist daardoor vinden ze het zo gek. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, of waar ze het over kunnen hebben met de gedragstherapeut?


DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 12:34

Agossie: Ik snap de gedachte en heb daar ook aan gedacht, echter kunnen ze echt niets bedenken wat er gebeurt zou zijn (zelfs niet per ongeluk op zijn pootje staan oid. Het gekke is ook dat het niet bij een bepaalde gebeurtenis is dat de hond aanvalt, de ene keer kan die aanvallen bij een bepaalde situatie en de volgende 10 keer niet, en dan weer een keer wel. Maar we blijven hier over nadenken.

xSCWx: Heb ik ook geopperd, echter zien ze hier niet echt wat in omdat het alleen tegen 1 persoon is, en ze vermoeden dat het dan ook tegen andere geuit wordt. Of klopt dat niet?

Goof: Muilkorf is besproken alleen denken ze het daarmee voor de hond erger te maken omdat hij dan niets meer met zijn speeltjes kan doen, en bijvoorbeeld ook niet meer kan drinken. Vastleggen is van de week geprobeerd maar leek die ook gefrustreerd van te worden. Hij wordt in ieder geval wel opgesloten als hij alleen is met S. Maar ik ben er ook bang voor dat het een keer misgaat dus ik blijf hierover bezig.

Dat topic heb ik inderdaad gelezen alleen die hond was heel angstig en dat gedrag was continu, dit niet, het ene moment zijn ze bij wijze van beste vriendjes en het andere moment valt hij van achter aan. Dat vinden we zo gek.

Hypericum: Daar ga ik het zo even over hebben, dan kan ik daar antwoord op geven.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 12:43

Goed om te weten dan ga ik dit toch nog een keer voorleggen!

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 13:51

Ik ben het er mee eens dat er nu een risico genomen wordt, helaas kan ik daar niets aan veranderen behalve oplossingen te bespreken. Vandaar ook dit topic waardoor ik hoop dat er sneller iets aan kan gebeuren.
Het nakijken van zijn hoofd is ook zeker een goede tip die ik ga bespreken.

Hypercium: Vaak is de hond gewoon normaal bezig, aan het slapen, rond snuffelen in de omgeving, achter de baas aan lopen, achter een vogel aan jagen, gewoon echt normale dingen voor de hond. Hij focust dan plots op S en begint dan de signalen te geven die ik beschreef maar soms kijkt hij alleen op en gaat dan over op springen, bijten enz binnen een seconde of 2.
De gedragingen zijn niet hetzelfde in alle situaties. Zo heeft hij een paar keer aangevallen, bij het naar binnen lopen. Daardoor dachten ze dat daar het probleem lag (territorium) echter gaat dat ook vaker goed dan niet. Verder gebeurt het echt op de meest onvoorspelbare momenten en is er geen patroon in te herkennen. Hij valt ook niet altijd van achter aan.
Communicatie naar de hond toe kan ik denk ik niet goed beoordelen maar wat ik denk zit dat wel goed, M ziet daar ook niet echt wat in.
M is er erg nuchter in en is buiten dit om echt de baas over de hond, de hond springt ook half bij hem op schoot en stoeit wel eens met de baas, op een speelse wijze. Op welke manier dit van S verschilt, ik denk in het begin niet zo erg, alleen de laatste tijd wordt S wat twijfelachtiger bij de hond en neemt initiatief met de hond.
Ik noem dit wel aanvallen, omdat de hond al meerdere keren voor kleine verwondingen gezorgd heeft en zonder winter jas bijvoorbeeld en snel ingrijpen had dit ook al wat erger kunnen zijn. Hij geeft niet zomaar op.

kiwiwitje: In het begin deed de hond gewoon neutraal, hij kwam regelmatig snuffelen, daagde wel eens uit voor een spelletje. Binnen een paar dagen werd de hond vrolijk als S aan kwam, en hij kon rustig komen knuffelen, maar ook druk samen spelen (speeltje gooien enz)
En als S het wilt kan hij nu nog leuk met hem spelen alleen nu doet hij dat niet meer veel door de onvoorspelbare momenten. Hij is echter nooit aangevallen tijdens het spelen.
S komt wel in aanraking met andere honden (2 teefjes).

Ayasha: In mijn ogen is het echt een domiantie/agressie aanval aangezien hij echt blijft proberen, S probeert hem af te weren maar hij blijft dan door gaan tot M de hond weg kan slepen, hij blijft dan ook proberen om nog bij S te komen tot hij opgesloten is. Als hij dan tot rust gekomen is kan S hem ook prima aaien en is er niets aan de hand.

Speurneusc: Ik weet niet waar je op doelt waar naar te zoeken in de achtergrond, maar dit is niet een fake persoon. Met andere honden is er ook nooit een probleem geweest met deze persoon. (ook niet met een andere vrij dominante hond, mechelse herder overigens)

Amandavd: hij valt ook van voor aan het is echt heel wisselend. De gedragstherapeut komt ook binnenkort langs dus ik hoop dat, dat wat oplevert. Ik snap dat het vanachter de computer lastig beoordelen is maar misschien heeft iemand een soortgelijke ervaring of een idee wat dit zou kunnen zijn, dan kan dat ook met de gedragstherapeut besproken worden.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 14:24

Amandavd: klopt helemaal, daarom gaat een eventuele aanpak ook in overleg met de GT.
Ayasha: Ik vind het zelf ook lastig te beoordelen maar heb ook geen ervaring (gelukkig) met een hond die een mens aanvalt. In mijn ogen is het wel meer bijten, omdat de hond ook echt niet zomaar wil stoppen, er zit ook best wat kracht achter, waardoor het een paar dagen wel een beurze plek blijft. Naar mijn idee is happen meer vastpakken? Maar dat kan ik ook mis hebben. Uit reflex trekt S ook wel eens terug waardoor er dan wel duidelijke schrammen te zien zijn en soms ook een "tand gaatje".
Er is nog geen GT geweest helaas, maar de hond ging wel altijd naar een "honden school" en die honden trainer heeft in het begin het advies gegeven om de hond geen voer meer te geven als hij zich misdragen heeft. In mijn ogen echt een raar advies want ik denk niet dat de hond het daaraan koppelt, gelukkig dacht M hier net zo over en heeft het niet uitgevoerd.
In het begin was het ook lastig omdat de "aanvallen" zomaar weken uit konden blijven en niet echt uit te dagen waren, alleen nu wordt het zo veel dat de GT misschien wel wat te zien krijgt.
Ik kan dus in de loop van volgende week antwoorden of die denkt aan angst of dominantie.
En ik snap dat het ook een soort brainstormen is hier, alleen ik vind het wel fijn om meerdere meningen en ideeën te horen, wilt niet zeggen dat we direct van alles uit gaan voeren. In deze situatie is het denk ik sowieso heel slecht om het niet juist aan te pakken.

Verder is M inderdaad een man maar S ook.

Hypericum: Ik snap je vragen, het is alleen wel vaak zoals jij het zegt, ze zien het soms ook beide gebeuren en zitten constant na te denken wat ze kunnen missen en waar het mis gaat, alleen hier komen ze echt niet uit. Hond is dus bijvoorbeeld aan het slapen S loopt een paar meter verder langs, hond kijkt op en springt op S af tanden bloot en begint te happen/bijten. Soms is S ook ergens bezig, hond is niet in de buurt, komt langslopen en terwijl S nog steeds hetzelfde doet en de hond bijvoorbeeld niet eens opmerkt begint hij te happen/bijten en grommen.
Op advies van M voert S ook wel eens commando's uit bij de hond, simpele trucjes bijvoorbeeld zitten en poot geven enz, dit doet de hond zonder moeite en is dan ook blij met zijn beloning. Als de hond voortekenen geeft voor een aanval probeert S de hond verbaal en met lichaamstaal weg te sturen.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 14:54

De hond heeft zijn eigen plek inderdaad, waar het ook rustig is. In het begin lieten ze de hond zelf bepalen wanneer te rusten maar tegenwoordig niet meer en wordt dit inderdaad aan de hond aangegeven. Dit omdat M ook dacht dat het te druk werd voor de hond.

Resistance: Logische gedachte maar de hond wordt uit voorzorg niet los gelaten met kinderen.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 17:01

beatje: Het is inderdaad onacceptabel gedrag, maar het is er helaas wel. En ik denk wel dat het handig is om te weten waar het gedrag vandaan komt voor je het aanpakt, dus daarom ben ik wel blij met alles wat geopperd wordt. Of zie jij dat anders?
Met gedragstherapeuten is het inderdaad jammer dat iedereen zich zo kan noemen maar ik hoop dat ze nu een geschikte gevonden hebben.

Martin Gaus heb ik zelf niet echt vertrouwen in helaas. Het gedrag filmen is helaas nog niet gelukt maar zal ik nog een keer als tip meegeven inderdaad!

GDG: De hond is met M op puppycursus gegaan en daarna op vervolg cursus maar dit is gestopt na het verhaal over geen voer meer geven als de hond zich misdragen heeft.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 12:42

Alle namen die genoemd worden gaan we even naar kijken.
Overigens is er nu nog helemaal geen sprake van enkeltje DA, daarvoor moet hij eerst medisch nagekeken worden en de GT een kans gehad hebben, en daarna zijn er nog heel wat opties die voor een enkeltje DA komen in mijn ogen. Ze gaan de hond niet zomaar opgeven, ook al zal het vast hard werken worden.
Mizora: Die techniek kunnen ze ook met de GT overleggen inderdaad, misschien dat de hond dan ook wat meer denkwerk krijgt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot, xLauLaUx en 76 bezoekers