Huisvesting ratjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mijkee_
Berichten: 1685
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Groningen

Huisvesting ratjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 12:08

Hallo Bokkers,

Sinds ik op mezelf woon mis ik een dier om mij heen. Vroeger altijd dieren om mij heen gehad en nu is het zo stil in huis :D
Ik heb er over na zitten te denken om twee ratjes aan te schaffen. Vroeger heb ik ook altijd ratjes gehad met mijn zus dus in grote lijnen weet ik de verzorging en de aanschaf ervan.
Alleen zou ik graag van ervaren rattenhouders twee dingen willen weten.

1. Vroeger hadden mijn zus en ik de ratjes in een houten hok met meerdere verdiepingen. Echter begon dat vrij snel te stinken en rook de kamer er ook naar. Ik ben van plan om een metalenhok te kopen waar meerdere verdiepingen in kunnen want ik verwacht dat je dit beter kan schoon houden en minder snel geurtjes intrekt. Is dit ook jullie ervaring? En hoe vaak maken jullie het hok/hangmatjes etc schoon(1-2x per week)?
Ik wil eigenlijk sowieso twee vrouwtjes omdat ie minder stinken maar ik ben bang dat je ze ondanks goede verzorging toch snel zult gaan ruiken.. En dat wil ik mijn huisgenoot niet aan doen.

2. Laatste vraag voor bokkers die in Groningen wonen; Waar zit in Groningen een goede rattenopvang of rattery? Ik heb al op internet gezocht maar die ik kon vinden bestonden niet meer of waren niet meer actief. Ik wil de ratjes niet bij een dierenwinkel vandaan halen maar zou ze het liefst wel jong willen kopen ivm tam maken.

Alvast bedankt!

Groetjes Mijke

Mijkee_
Berichten: 1685
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Groningen

Re: Huisvesting ratjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 21:54

Niemand die mij kan helpen? :)

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Huisvesting ratjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:03

Een metalen hok is idd beter dan hout, urine trekt jn het hout en dan ga je het ruiken.

Als je de slaapplekjes 2x pw verschoont em de kooi 1x grondig (tussendoor regelmatig de poepjes weghalen) dan zou het met de geur mee moeten vallen hoor. Zeker met 2 ratjes.

Ik deed het zo met 5 mannen in een kooi.

Wb rattery kan ik je niet helpen.

Maar idd geen dierenwinkel.
Leeftijd maakt totaal niet uit, als ze bij een goede rattery vandaan komen, mogen ze pas met een bepaald aantal weken en gewicht weg (net als met kittens) maar bij een goede rattery zijn en komen ze zoveel in handen, dat ze echt goed tam zijn hoor, hoef je je geen zorgen om te maken.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Huisvesting ratjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:13

Tip: meld je aan op rattengerelateerde Facebookgroepen. Daar zitten vaak rattery's, opvangen en andere liefhebbers die je een goed adresje kunnen geven!

BE_GENTLE
Berichten: 2905
Geregistreerd: 10-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:18

Ik heb mijn rat gevestigd in een buffetkast :-) Hout dus.. Ik verschoon haar 1x in de week en dan met een sopje het hout afnemen ( Wel afgelakt hout ) hier trekt dus geen urine in.. En stinken doet het niet hoor.. Maar zou wel eerst even overleggen met je huisgenoot of zij er mee eens is dat je een rat aanschaft niet iedereen is er fan van.. Waarom koop je geen ratjes via marktplaats ? Ik koop mijn ratjes altijd bij een handelaar voor slangenvoer scheelt een hoop in prijs en zijn 9 v.d 10 keer ook gewoon tam..

Mijkee_
Berichten: 1685
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Groningen

Re: Huisvesting ratjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 22:28

Bedankt voor de reacties!

Aanmelden op een Facebookpagina is idd een goed idee! Ik zal kijken of er eentje actief is in de provincie Groningen.

Voor hout ben ik toch wat huiverig ondanks dat het goed is afgelakt want dat hadden wij ook.
Huisgenoot vindt het geen probleem om ratjes in huis te krijgen maar ze was wel bang dat ze gaan stinken en dat wou ze liever niet, begrijpelijk. Het zal niet zo ruiken als zonder huisdieren maar ik wil ook niet dat het stinkt.

Ik ga voor een metalenhok, ga nog even wat research doen qua fokker en ga nog even bij een broer van een vriendin langs die dus ook ratjes hebben :)

MagicMuffin

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Re: Huisvesting ratjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:39

Een goede rattenopvang of rattery is er niet in het noorden, ik heb een half jaar gezocht. (Als je er een tegen komt hoor ik het graag) De dichtstbijzijnde goede rattenopvang zit in Gelderland uit mijn hoofd..
Via de facebookpagina Tamme Ratten! kan je veel informatie vinden, ook over goede rattery's/opvangcentra.

Ik vind zelf ratten niet (meer) stinken, maar dat zal aan mij liggen denk ik. Ik kan boven de bak hangen dan ruik ik het wel maar vind het niet meer onaangenaam. Oud-klasgenootje vond het wel degelijk stinken vandaag, oeps. Heb 3 dagen geleden nog schoon gemaakt :P Anti-geur kan je het beste plastic spullen gebruiken, doekje erover en het is schoon. Hout trekt al het plas en de geurtjes in dus blijf je het ruiken. Ik heb op de bodem (houten flat) wel een laag tafelzijl liggen en vastgeniet, maar ze hebben er een sport van gemaakt om de hoekjes kapot te trekken en alle bodembedekking daar onder te schuiven. En dat is natuurlijk ook de favoriete wc-plek geworden.

muzzy17

Berichten: 619
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:53

Leuk dat je ratjes neemt! Heb ze jaren gehad. Helaas pas geleden de laatste in laten slapen en voorlopig komen er geen nieuwe. Ben te veel van huis en dat is sneu

Afbeelding

Dit was mijn kooi. Hier zaten er drie in. Heb na deze een nog grotere gehad alleen hier geen goede foto van. Hoe groter hoe beter :D

De matjes waren allemaal van fleece en gingen regelmatig in de was. Iedere week maakte ik het hele hok schoon. Al waren ze hier behoorlijk zindelijk.
De Sputnik was ook erg geliefd om met zijn 3e lekker in te slapen.

Als verdiepingen had ik plastic plateau's van ferplast met trappetje. Ideaal om schoon te maken.

Ik rook mijn dames eigenlijk nooit. Als je het hok goed bij houd heb je er weinig last van.

Helaas weet ik geen goede rattery bij jou in de buurt

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:58

BE_GENTLE schreef:
Ik heb mijn rat gevestigd in een buffetkast :-) Hout dus.. Ik verschoon haar 1x in de week en dan met een sopje het hout afnemen ( Wel afgelakt hout ) hier trekt dus geen urine in.. En stinken doet het niet hoor.. Maar zou wel eerst even overleggen met je huisgenoot of zij er mee eens is dat je een rat aanschaft niet iedereen is er fan van.. Waarom koop je geen ratjes via marktplaats ? Ik koop mijn ratjes altijd bij een handelaar voor slangenvoer scheelt een hoop in prijs en zijn 9 v.d 10 keer ook gewoon tam..

Eh, een rat alleen? Ratjes moet je echt met minimaal 2 houden, tenzij jouw dame alles aanvliegt en opvreet wat in de buurt komt.

Persoonlijk betaal ik liever 20,- voor een ratje (geen idee wat het tegenwoordig kost) bij een goede fokker dan via een broodfokker oid op marktplaats.

Kan het alleen maar toejuichen dat TS bij een rattery wil halen!

Anders lekker een dagje erop uit. Ik ging mrt OV zelfs naar meetings aan de andere kant vh land haha

BE_GENTLE
Berichten: 2905
Geregistreerd: 10-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:25

Michelle77: Ik houd al jaren ratten soms alleen soms per 2 zelfs 12 in 1 keer gehad :-)
Ik heb nooit aan mijn ratten gezien dat ze zich eenzaam voelde of zich niet prettig voelde in hun eentje ze krijgen daarbij ook genoeg aandacht..
Ik heb mijn ratten altijd bij handelaren gekocht en zijn altijd ouder geworden dan 3/4 jaar waarvan maar 2 helaas met kanker en 1 van moeten inslapen de rest allemaal aan gezonde ouderdom.. En geloof me heb heel wat ratten gehad..
Ik betaal voor mijn ratten meestal 2 euro waarom 20 euro betalen? Als ze net zo gezond en oud worden ?