[VOLG] Katten klim en krabpaal maken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

[VOLG] Katten klim en krabpaal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 14:03

Ik kwam even geleden zulke gave klimpalen tegen voor katten op internet en vorige week vond ik een grote tak op de dijk die ik er zo geschikt voor vond dat ik heb besloten er een klim en krabpaal van te gaan maken.

Het is een tak van een eikenboom en heb hem in 3en gedeeld. Langste stuk in 2.10, daar komt nog 5,2 cm bij van de voet. Goed geschuurd en gecheckt op rotte plekken, schimmel en beestjes en wel een paar gaatjes gevonden maar vermoed dat ze niet meer aanwezig zijn, wel de gaatjes flink onder handen genomen met een spelt.

Hout is al vrij droog door het droge weer van de laatste tijd en wil niet dat het te snel indroogt en om toch beestjes in huis te voorkomen blijft het nog even buiten liggen en kijk ik of er gaatjes bij komen.

De voet is een zwaar hardhouten blad 61x62 die ik in 2en heb laten zagen. Deze ga ik op elkaar schroeven voor een goed gewicht onderaan. Was in de aanbieding van 70 naar 58 euro. *\o/*

2 rollen sisaltouw van 20 meter en 0,8 mm dik gehaald.

Nu bezig met het waterpas krijgen voor de plateau's die er gaan komen.

Afbeelding

Afbeelding

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: [VOLG] Katten klim en krabpaal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:00

Dat is zeker een mooi stuk hout! Ik ben benieuwd, ik heb veel katten, en krabpalen kosten hier een fortuin dus ik ga je volgen!
Ik heb ze al eens een groot stuk drijfhout gegeven, dat vonden ze prachtig om aan te krabben en klimmen.

Estherr__1

Berichten: 1046
Geregistreerd: 03-12-12
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:04

Leuk! Ziet er goed uit, ben ook erg benieuwd naar het resultaat!

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: [VOLG] Katten klim en krabpaal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:56

Ik ga je topic volgen. Ben heel benieuwd wat voor moois hieruit komt.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: [VOLG] Katten klim en krabpaal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:59

Ik volg! We hebben sinds kort een kat en die krappalen zijn ze vreselijk duur! Dit is een gaaf alternatief!

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:01

Gaaf! Dat wordt vast heel mooi

Ik heb ook zelf een krabpaal gemaakt, mdf en rioleringsbuis (125 mm doorsnee), staat als een huis en kat vind die dikke buizen helemaal het einde. Kussentjes met schuimstof vulling zijn ook zelf gemaakt. Onderin zitten twee holletjes, 1 zie je en op ander vlak ook nog eens. Zit sisaltapijt omtoe, lang leve ebay!
Afbeelding

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: [VOLG] Katten klim en krabpaal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:02

Ja leuk! Ik wil ook heel graag zelf zoiets maken, die dingen zijn duuuur en vallen gewoon uit elkaar, is gewoon karton -O-

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 17:03

picobello schreef:
Dat is zeker een mooi stuk hout! Ik ben benieuwd, ik heb veel katten, en krabpalen kosten hier een fortuin dus ik ga je volgen!
Ik heb ze al eens een groot stuk drijfhout gegeven, dat vonden ze prachtig om aan te krabben en klimmen.


Hier zijn dit soort krabpalen ook best duur, maar goed het is wel vakmanschap. Mijn inspiratiebron komt van tree world, daar kan je ook losse takken bestellen om zelf een krab/klimpaal te maken maar die zijn dan ook vanaf 100 euro.

Hoeveel katten heb je? Ik geen een :') ...maar ik vind ze wel heel erg leuk. <3

Estherr__1 schreef:
Leuk! Ziet er goed uit, ben ook erg benieuwd naar het resultaat!


Wil begin volgende week alvast een begin maken met de plateau's en nog even wat bedenken/vinden wat geschikt is als "huisje" voor op 1 van de plateau's. Op het hoogste plateau komt een zachte mand die ik met klittenband ga bevestigen. :)
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 25-10-16 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Re: [VOLG] Katten klim en krabpaal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:05

Super mooi hout!
Ben erg benieuwd naar het gehele proces, dus ik volg ook. :j

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 17:08

Leuk milatje en jasmijn. :)

Hij is gaaf Ilsemarie. :j


Magrathea schreef:
Ja leuk! Ik wil ook heel graag zelf zoiets maken, die dingen zijn duuuur en vallen gewoon uit elkaar, is gewoon karton -O-


Alles slijt maar karton gaat wel harder denk ik, dit hout gaat ook aan gekrabd worden natuurlijk, hoop dat het touw aantrekkelijker is. Dat op de goede plek plaatsen zal zijn voordelen hebben denk ik. Dat kan je wel weer vervangen als het nodig is. Zie het bij bestaande natuurlijke palen vaak te laag zitten.

Leuk Sincere. :)

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:16

Jis_ schreef:
picobello schreef:
Dat is zeker een mooi stuk hout! Ik ben benieuwd, ik heb veel katten, en krabpalen kosten hier een fortuin dus ik ga je volgen!
Ik heb ze al eens een groot stuk drijfhout gegeven, dat vonden ze prachtig om aan te krabben en klimmen.


Hier zijn dit soort krabpalen ook best duur, maar goed het is wel vakmanschap. Mijn inspiratiebron komt van tree world, daar kan je ook losse takken bestellen om zelf een krab/klimpaal te maken maar die zijn dan ook vanaf 100 euro.

Hoeveel katten heb je? Ik geen een :') ...maar ik vind ze wel heel erg leuk. <3



Whut, je hebt zelf geen kat? Je maakt het echt voor de lol dan dus?
Ik heb 20 katten in en om het huis, dus ik heb ook meerdere krabmeubels staan. Maar het slijt best snel met zoveel krabbende pootjes….dus een alternatief is best handig *D

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 19:06

Wauw 20!

Nee :D maar wil het wel héél graag. Ik maak hem nu voor de lol in de hoop dat hij bij ons in gebruik komt volgend jaar, anders ga ik hem verkopen.

Bij ouderlijk huis wel katten gehad maar zelf geen genomen. Oudste zoon is licht allergisch voor katten maar die is 21 en zo goed als uit huis, nu nog zeker zijn dat manlief niet allergisch is voor katten. Komt nooit in aanraking met katten. Heeft wel een pollen allergie, dus deze winter maar eens een huis met katten bezoeken samen om te kijken of hij er een allergische reactie op krijgt. Fingers crossed. :)

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Re: [VOLG] Katten klim en krabpaal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:40

Oei, spannend! Hoop op het beste voor je +:)+

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 21:40

Dank je! :)

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:43

Wauw wat gaaf! Ik volg zeker!

Haha best grappig dat je geen katten hebt zelf, je zou ook tzt eens kunnen kijken naar rassen die (niet officieel maar meer in de praktijk) hypoallergeen zijn. Ik heb zelf bijvoorbeeld Bengalen en de allergische mensen die hier thuis komen hebben van mijn katten geen last. Weet niet of je in de buurt woont anders mag je altijd eens langskomen om het uit te testen.

Ennehhh, als die kat er niet komt houd ik me aanbevolen voor zo'n krabpaal. Of als je er eens meer gaat maken en ze wil gaan verkopen. Ik ben al tijden aan het zoeken naar een mooie houten krabpaal voor in de buitenren. Of misschien gewoon goed volgen en ooit zelf eens de stoute schoenen aantrekken.

Ben enorm benieuwd! :D

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:07

Jis_ schreef:
Oudste zoon is licht allergisch voor katten maar die is 21 en zo goed als uit huis, nu nog zeker zijn dat manlief niet allergisch is voor katten. Komt nooit in aanraking met katten. Heeft wel een pollen allergie, dus deze winter maar eens een huis met katten bezoeken samen om te kijken of hij er een allergische reactie op krijgt. Fingers crossed. :)


Een keer een kat bezoeken geeft je waarschijnlijk geen uitsluitsel. Vaak wordt een allergie erger als je er vaker aan blootgesteld wordt. Andersom kan ook trouwens, door gewenning: mijn vriend heeft geen last van onze eigen katten, wel van die van anderen als hij ergens op bezoek is - en de eerste paar dagen thuis na vakantie. Als je man ook graag een kat wil (en jij bereid bent om eventueel weer afscheid te nemen), gewoon proberen en zien hoe het loopt. Het kan wel helpen als de kat buiten komt trouwens, dan heb je toch minder huidschilfers in huis ronddwarrelen.

Het is wel echt een gaaf project zeg! (Als die van ons ooit aan vervanging toe is...) Veel succes nog! Hopelijk kunnen jullie hem "zelf" in gebruik nemen, maar anders verkoop je hem vast met gemak :D

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 22:37

Jodie_ schreef:
Wauw wat gaaf! Ik volg zeker!

Haha best grappig dat je geen katten hebt zelf, je zou ook tzt eens kunnen kijken naar rassen die (niet officieel maar meer in de praktijk) hypoallergeen zijn. Ik heb zelf bijvoorbeeld Bengalen en de allergische mensen die hier thuis komen hebben van mijn katten geen last. Weet niet of je in de buurt woont anders mag je altijd eens langskomen om het uit te testen.

Ennehhh, als die kat er niet komt houd ik me aanbevolen voor zo'n krabpaal. Of als je er eens meer gaat maken en ze wil gaan verkopen. Ik ben al tijden aan het zoeken naar een mooie houten krabpaal voor in de buitenren. Of misschien gewoon goed volgen en ooit zelf eens de stoute schoenen aantrekken.

Ben enorm benieuwd! :D


Bengalen zijn gaaf. :j Ben ook fan van de Maine Coon. Beetje de zelfde karaktereigenschappen volgens mij. Alleen is het wel zo dat de kat het zal moeten doen met 2 kat vriendelijke honden, een energieke Sheltie en een rustige goedzak uit Roemenië en geen soortgenoot. (voorlopig in ieder geval) Had gelezen dat de Bengaal vaak wel blijer is met een soortgenoot?

Het is voor mij ook even zoeken hoe dit te maken maar zal uitgebreid verslag doen. :)


JorineV schreef:
Jis_ schreef:
Oudste zoon is licht allergisch voor katten maar die is 21 en zo goed als uit huis, nu nog zeker zijn dat manlief niet allergisch is voor katten. Komt nooit in aanraking met katten. Heeft wel een pollen allergie, dus deze winter maar eens een huis met katten bezoeken samen om te kijken of hij er een allergische reactie op krijgt. Fingers crossed. :)


Een keer een kat bezoeken geeft je waarschijnlijk geen uitsluitsel. Vaak wordt een allergie erger als je er vaker aan blootgesteld wordt. Andersom kan ook trouwens, door gewenning: mijn vriend heeft geen last van onze eigen katten, wel van die van anderen als hij ergens op bezoek is - en de eerste paar dagen thuis na vakantie. Als je man ook graag een kat wil (en jij bereid bent om eventueel weer afscheid te nemen), gewoon proberen en zien hoe het loopt. Het kan wel helpen als de kat buiten komt trouwens, dan heb je toch minder huidschilfers in huis ronddwarrelen.

Het is wel echt een gaaf project zeg! (Als die van ons ooit aan vervanging toe is...) Veel succes nog! Hopelijk kunnen jullie hem "zelf" in gebruik nemen, maar anders verkoop je hem vast met gemak :D


Ik was allergisch voor katten toen ik klein was, nu merk ik er eigenlijk niks van als ik een kat geaaid heb en je went inderdaad aan je eigen kat, maar als je echt extreem reageert wordt het wel lastiger denk ik.

Mijn man vindt het vooral leuk voor mij, zo ook met de honden en die vind hij heel leuk nu. Toen ik hem leerde kennen had ik al een hond dus die kreeg hij er gelijk bij.
Afscheid nemen zal mij erg zwaar vallen, nog nooit een ander thuis voor een dier moeten zoeken ook en dat wil ik liever voorkomen, wil sowieso voor een raskat gaan, die vinden ook makkelijker een nieuw goed thuis.

Het is wel de bedoeling dat het een binnen kat wordt. We hebben een ruim huis en de kat komt dan wel buiten maar niet los.

Dankjewel! :)

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:27

Jis_ schreef:
Bengalen zijn gaaf. :j Ben ook fan van de Maine Coon. Beetje de zelfde karaktereigenschappen volgens mij. Alleen is het wel zo dat de kat het zal moeten doen met 2 kat vriendelijke honden, een energieke Sheltie en een rustige goedzak uit Roemenië en geen soortgenoot. (voorlopig in ieder geval) Had gelezen dat de Bengaal vaak wel blijer is met een soortgenoot?

Het is voor mij ook even zoeken hoe dit te maken maar zal uitgebreid verslag doen. :)


Maine Coons heb ik zelf geen ervaring mee! Wel eens op de show gezien en dan valt het me vooral op dat ze zo makkelijk en enigszins lui lijken terwijl ik die ADHD-ers van mij probeer te vermaken :') maar ik heb geen idee verder. Ik zou zelf nooit een kitten plaatsen die helemaal alleen zou zijn, dus zonder andere huisdieren, tenzij er altijd iemand thuis is en ik ken ook mensen die een Bengaal hebben in combinatie met een hond of meerdere honden waar het super gaat, maar je weet natuurlijk nooit van tevoren hoe het gaat lopen. Ik zou denk ik eerder een Bengaal bij 1 of 2 honden doen dan bij 1 rustige kat, want het zijn wel echt energieke beestjes en dan bestaat het risico dat ze de rustige kat wat gaan pesten. Maar ik ken ook genoeg gevallen waar het gewoon goed gaat! Je weet het nooit echt van tevoren en ook elke Bengaal heeft weer een eigen karakter natuurlijk, maar over het algemeen zijn ze vooral lekker energiek en aanwezig en super aanhankelijk. Ze lopen hier echt de hele dag achter mij aan of anders achter elkaar aan haha.

Maargoed genoeg over mijn Bengalen obsessie :D anders neem ik straks heel je topic over. Ik las ook eens dat mensen zulke takken in een kelder of schuur hebben laten drogen, misschien is dat nog een idee? Ten opzichte van gewoon buiten nu het zo vochtig is? Maar ik roep maar wat hoor, 0 verstand van dit soort dingen. Overigens is er wel ook een facebook groep waar veel mensen zelf krabpalen enzo maken, dus misschien heb je daar nog wat aan qua tips: https://www.facebook.com/groups/415716975249374/
Heb hier ook regelmatig krabpalen van hout en takken enzo langs zien komen!

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 14:04

Beide relaxed met soortgenoten en andere dieren, aanhankelijk en over het algemeen gek op water, De Maine Coon is ook niet graag alleen, dat zijn wat overeenkomsten. Maine Coons zijn heel laat volwassen maar dan nog blijven ze jong van geest, wel wat rustiger dan de Bengaal denk ik. Maar inderdaad ze hebben allemaal ook zo hun eigen karakter.

Altijd is een groot woord maar ik ben heel veel thuis dus dat zit wel goed. :j

:D ...Ga het hout vanavond of morgen naar binnen halen, vrijdag kans op regen, moet niet kletsnat worden. Maar als het te snel droog kan dat juist eerder voor scheuren zorgen begreep ik. Hout blijft verder altijd werken.

Dank je voor de tip, ik ga daar eens kijken.

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 14:15

De boven en onderkant,
Afbeelding

Gaatjes onderop oppervlakkig groter gemaakt zodat de schroeven straks in het hout vallen,
Afbeelding

De delen die op elkaar komen,
Afbeelding

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: [VOLG] Katten klim en krabpaal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:47

Je kunt ook overwegen een kat uit het asiel te halen :j Er zijn veel katten die daar wachten op een baasje *\o/*

Ik heb vandaag een AutoCAD programma geinstalleerd op mijn computer voor mijn studie. Het is alweer een tijdje geleden dus misschien dat ik wel een krabpaal kan klussen als oefening :D

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 17:36

Ook in overweging genomen, (heb al aardig wat herplaatsers gehad maar dan honden.)
Maar in overleg thuis wel besloten om dan voor een kitten te gaan (die zijn afgeleverd in een asiel zo weer weg). Dit omdat ik wil dat het opgroeit met onze honden, als belangrijkste reden en omdat de kinderen aan gaven dat ze het leuker zouden vinden als het een kitten werd.

Leuk! :) Plaats gerust wat foto's hier als je aan de gang gaat.

Ik heb vandaag volgens mij mijn boord gesloopt, krijg Het boortje er niet meer uit. :') Was zo lekker bezig met de voet nog, de gaatjes voor de schroeven voor de stammen zijn gezet.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:29

Ik heb leuke kittens ter adoptie :o

(en ja ze kunnen ook naar NL gestuurd worden!)

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [VOLG] Katten klim en krabpaal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:50

Haha ik moest wel even lachen toen je zei dat je geen eens een kat had _O-
Ben benieuwd! Ik heb een kat en lege muren O:)

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 19:21

picobello schreef:
Ik heb leuke kittens ter adoptie :o

(en ja ze kunnen ook naar NL gestuurd worden!)


Zie nu je onderschrift....ik doe al zo'n 5 jaar mee aan een veiling voor catshelter. Lever 1 keer per jaar schilderij(en) die geveild worden en de gehele opbrengst gaat naar die stichting.

Petje af voor de rescuers. _/-\o_ Ontzettend veel respect voor wat jullie doen.

Ik hou het in gedachten. Al was het plan van een raskat er al wel. :o


Selina schreef:
Haha ik moest wel even lachen toen je zei dat je geen eens een kat had _O-
Ben benieuwd! Ik heb een kat en lege muren O:)


:D