Gezocht Sheltie fokker(en ervaringen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Gezocht Sheltie fokker(en ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 16:35

Hallo bokkers,

Voor in de toekomst ben ik opzoek naar een Sheltie fokker. Mijn vriendin en ik willen graag een hondje wanneer we samen wonen(en dan ook een fatsoenlijke tuin hebben). En dit zal in alle waarschijnlijkheid een Sheltie worden. Ikzelf heb veel ervaring met verschillende honden rassen en ook specifiek met de Sheltie. Maar voor mijn vriendin word dit de eerste hond. Zij is helemaal verliefd geworden op de hond(sheltie) van mijn broer en zou graag hetzelfde hondje willen. Sinds dien is ze ook helemaal gek met andere Shelties. Natuurlijk kan ik dat specifieke hondje niet kopen maar ik kan wel opzoek gaan naar een fokker die dezelfde eigenschappen fokt.

Ik ben opzoek naar een fokker die
-rustige karakters fokt
-gezond fokt
-werkwillige karakters fokt
- een beetje wat stillere types fokt(niet de typische keffers)
- en allemans vriendjes fokt

Ik ben opzoek naar fokkers die dit ook nastreven in hun fokprogramma. Ik hoor graag zowel positieve als negatieve ervaringen met fokkers.(ook fijn om te weten waar ik absoluut niet moet aankloppen) Het duurt nog minimaal twee jaar voordat wij überhaupt voor een hondje gaan kijken. Maar ik leg graag vroeg contact met fokkers zodat ik weet met wat voor mensen ik te maken heb. En dat ik ook zeker weet dat het mensen zijn met een zuivere zaak. Ik ben niet opzoek naar een dier waarmee ik zou fokken of gebruiken voor show maar een leuke hond voor sportieve activiteiten. Stamboom hoeft niet maar wel een rapport waarbij alles medisch in orde is met de ouders.

Alvast bedankt voor het lezen.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Gezocht Sheltie fokker(en ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:33

Eswicks. Zit in drenthe. Heeft ook een aantal absolute toppers gefokt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Gezocht Sheltie fokker(en ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:17

Werkwillig? Bij mijn weten worden shelties al lang niet meer voor werk gebruikt, laat staan gefokt.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:19

Kuggur schreef:
Werkwillig? Bij mijn weten worden shelties al lang niet meer voor werk gebruikt, laat staan gefokt.

Werkwillig voor de hondensport neem ik aan.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 20:23

kohtje schreef:
Kuggur schreef:
Werkwillig? Bij mijn weten worden shelties al lang niet meer voor werk gebruikt, laat staan gefokt.

Werkwillig voor de hondensport neem ik aan.

:j
Mijn vriendin is een fanatieke hardloper en wil graag ook de hondensport gaan beoefenen. Ze loopt nu ook vaak mijn huidige hond een border kruising. En ik neem graag de hond mee op buitenrit en wat dog en trail oefeningen. Dus aan een luiaard heb ik niet veel.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:28

Kuggur schreef:
Werkwillig? Bij mijn weten worden shelties al lang niet meer voor werk gebruikt, laat staan gefokt.


Hangt er denk ik af wat je onder werk verstaat.

Ik denk dat wij het op dat vlak niet eens zullen zijn.

Er zit in ieder geval meer pit in shelties dan het standaard "oude vrouwen hondjes" dat ik soms te horen krijg.


@ts: werkwillig en wat rustiger type staat wat mij betreft wat haaks op elkaar.

Een allemansvriendje kùn je misschien treffen, maar is niet erg rasspecifiek.

Keffen is een beetje individu afhankelijk, en ook wel afhankelijk van hoe je daar mee omgaat als de hond nog pup is of jong.


Ik zou gewoon eens wat fokkers een mailtje sturen.
Met je vragen, je wensen etc.

Iedere fokker zal denk ik zeggen dat hij/zij de beste/leukste/mooiste hondjes heeft.
Maar toch kan het je veel informatie geven.
Maar dan niet naar een of twee fokkers, maar echt een tien of twintigtal.


Véél plezier met je voorpret!!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Gezocht Sheltie fokker(en ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:45

Hm, ik ben inderdaad gewend onderscheid te maken tussen werk en sport.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 06:10

Shelties worden soms wel gefokt en getraind als werkhond. Ze worden in NL soms ingezet als assistentiehond (vaak voor eetstoornis, autisme en/of PTSS, maar ADL komt denk ik ook voor).
Werkwillig en rustig kan beide wel bij eenzelfde hond, afhankelijk van hoe je dat bekijkt. Ik heb bv een witte herder die heel werkwillig, graag overal mee naartoe gaat en haar werk als geleidehond goed doet. Maar ze is zeker en vast niet nerveus, kan gerust ook lekker luieren, blijft rustig wachten tot ik bv klaar ben met werken enz enz.

Kijk misschien eens bij Born To Twinkle. Zij fokken veel om de hondjes nadien op te leiden tot assistentiehond, maar ook particulieren kunnen zich wel opgeven als eigenaar denk ik. Verder geen ervaring mee.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Gezocht Sheltie fokker(en ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 06:52

Een belangrijke tip bij het uitzoeken van een fokker. Als hij meerdere rassen fokt heb je bijna zeker met een broodfokker/puppy Mill te maken. Kijk dus naar fokkers die exclusief shelters (hooguit 1 ander ras) fokken.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Gezocht Sheltie fokker(en ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:08

Neem contakt op met de rasvereniging en zoek een fokker via hun die via deze regels fokt.dat is de enige tip die ik kan geven.ik zit niet in de shelties maar in de aussies.succes met het vinden

Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Re: Gezocht Sheltie fokker(en ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:57

Mijn beste vriendin heeft een Sheltie van Rainbow Glory (http://www.rainbowglory.nl/). Ik ken Iris, de fokster, persoonlijk en kan haar zeker aanraden. Ze is een ontzettend betrokken fokker die uitermate haar best doet om fijne en gezonde honden te fokken.

Kamy

Berichten: 1428
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Ravenstein

Re: Gezocht Sheltie fokker(en ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:07

Mijn vriendin in Veghel fokt shelties. Aronatiki.nl